Lintuhämähäkit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lintuhämähäkit/tarantulat/"tarantellat" - tavattoman mielenkiintoisia eläimiä. Aiheuttavat monesti ihmisessä inhoreaktion ja ovat suoranainen fobia useille.

Itse olen tuollaisen otuksen aikonut hankkiakin (Lasiodora parahybana kiinnostaa erityisesti), ja aika paljon olen jo näistä selvitellytkin erään foorumilaisen ja herppi.net:n avulla

Huomasin kuitenkin, että tarantulista on vaikea saada tietoa niiden luonnollisista elintavoista. Olisin enemmän kuin kiitollinen jos joku osaisi ohjeistaa esim. jonkun hyvän dokumentin tai suomenkielisen kirjan pariin

Toki ketjussa saa muutenkin keskustella näistä kahdeksanjalkaisista komeista eläimistä

Sivut

Kommentit (179)

Vierailija

No jos sua niin paljon kiinnostaa nämä niin tiedoksi, että on yksi hämähäkki laji, jonka myrkky on ainoastaan ihmiselle vaarallista.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Aski42
No jos sua niin paljon kiinnostaa nämä niin tiedoksi, että on yksi hämähäkki laji, jonka myrkky on ainoastaan ihmiselle vaarallista.

Onko noin? Minkä? Onhan Suomessakin ihmiselle myrkyllisiä hämäheikkejä, kuten rantahämähäkki. Vaarallisuus lienee verrattavissa ampiaiseen, joka sekin voi joillekin olla fataalia.

Vierailija
Aski42

Jaa? Tietääkseni on olemassa kaksi lahkoa, joiden myrkky voi olla ihmiselle hengenvaarallisia. Ei kuitenkaan liity lintuhämähäkkeihin mitenkään, ne eivät nimittäin ole ihmiselle vaarallisia(no ehkä joissain allergiatapauksissa).

Vierailija

Muutkin suomalaiset vesihämähäkit aiheuttavat ampiaisat pistoon verrattavan pureman. Lintuhämähäkit myös erittäin tuskallisen pureman, mutta ei kuitankaan tappavaa. Eikös lemmikeiltä poisteta myrkkyhampaat?

Vierailija
kabus
Muutkin suomalaiset vesihämähäkit aiheuttavat ampiaisat pistoon verrattavan pureman. Lintuhämähäkit myös erittäin tuskallisen pureman, mutta ei kuitankaan tappavaa. Eikös lemmikeiltä poisteta myrkkyhampaat?
Hämpyiltä? No en ole ainakaan kuullut moisesta. Kidutustahan noiden leukaraajojen poistaminen olisi, kasvavat sitä paitsi takaisin jokaisen nahanluonnin jälkeen.

Vierailija

Eihän ne pystyisi syömäänkään jos myrkkyhampaat poistettaisiin.

Osa tarantulista, esim. terraariossakin pidettävät Poecilotheriat ovat hyvinkin myrkyllisiä ja ihmiselle vaarallisia.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Aski42
On eräs hämähäkkilaji jonka myrkky tehoaa vain ihmiseen, mutta luntuhämäkkeihin se ei tietääkseni kuulu.

Tarkoitat varmaankin australialaisia "funnel-web" hamikisia, mutta kyllahan niiden myrkky muihinkin puree sangen tehokkaasti. Mielenkiintoiseksi ne tekee se, etta ihmiset (ja muut kadellliset) ovat niiden myrkylle erityisen haavoittuvaisia.

Ei niiden ruokalistalla ihmiset tai kadelliset kuitenkaan ole...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Tarantellat eivät ole kovinkaan sosiaalisia ja stressaantuu liiallisesta holhouksesta.

Tarantellat ja monet muut hämähäkkilajit ovat yksinsaalistajia ja niillä ei ole luontaisia vihollisia, joten liiallisen "paijauksen" välttäminen on ymmärrettävää.

Kaikesta huolimatta ne ovat kyllä mielenkiintoisia eläimiä

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Poison dart frog
Tarantellat eivät ole kovinkaan sosiaalisia ja stressaantuu liiallisesta holhouksesta.

Tarantellat ja monet muut hämähäkkilajit ovat yksinsaalistajia ja niillä ei ole luontaisia vihollisia, joten liiallisen "paijauksen" välttäminen on ymmärrettävää.

Kaikesta huolimatta ne ovat kyllä mielenkiintoisia eläimiä

Tottahan niilla on luontaisia vihollisia vaikka kuinka paljon!

Nenakarhut pitavat niita nakojaan suurena herkkuna, useat pistiaislajit pitavat niita erinomaisina lastensa koteina ja ruokalahteina, ym. ym.

Ja vaikka itse pistavatkin poskeensa pienia imettavaisia ja pikkulintuja, niin kylla ne muillekin suuremmille imettavaisille ja linnuille sopivat oikein mainioksi suupalaksi.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

"Itse olen tuollaisen otuksen aikonut hankkiakin."

Joo. Ajattelepa miten mukava kokemus on käydä vaikka yöllä vessassa klo 02 ja todeta tarantellan kadonneen häkistään!
Kiva mennä jatkamaan unia takaisin sänkyyn...

Vierailija

Voimakkaasti myrkyllisten lajien kysyntä ja sitä kautta myös tarjonta on huomattavasti pienempi, sillä rajoituksetkin eksoottisten eläinten maahantuomiseen ovat tiukemmat.

Tarantelloilta ei todellakaan voi poistaa hampaita, eikä edes myrkkyä sillä sitä tulee jatkuvasti lisää. Syöminenkin niille todella käy mahdottomaksi ilman niitä.

Taranteloista on hankala löytää kirjallisuutta mutta muistelen itse lukeneeni erään terraario-oppaan englannin kielellä, joka oli oikein kattava. Hämähäkin elintavat eivät juurikaan muutu terraariossa, tai näin olen kuullut ja lukenut, ja huomannutkin. Syödään silloin kun ruokaa on tallella, uhkaillaan kun joku häiritsee, muutoin pysytellään piilossa... Nahanluonti on hyvin mielenkiintoinen tapahtuma sillä harva sitä pääsee seuraamaan, sillä usein ajankohdaksi valitaan yö. Itse olen todistanut nahanluontia päiväsaikaan kahdesti.
Ensimmäisellä kerralla luulin kaverin olevan kuollut sillä se oli kellahtanut kyljelleen. Onneksi älysin olla koskematta. Prosessi on hidas, ja minulla on siitä useita kuviakin. Toiselta luomiskerralta näkemättä jäi vain se, miten hämähäkki onnistui selällensa kellahtamaan.

Henkilökohtaisesti voin sanoa, että tarantellat ovat mielestäni uskomattoman kauniita. Omani on oikea persoonallisuuskin vielä. Ja läski.

Vierailija
Tarkkailija
"Itse olen tuollaisen otuksen aikonut hankkiakin."

Joo. Ajattelepa miten mukava kokemus on käydä vaikka yöllä vessassa klo 02 ja todeta tarantellan kadonneen häkistään!
Kiva mennä jatkamaan unia takaisin sänkyyn...

Ei se kunnollisesta terraariosta karkaa. Omani on ollut kiltisti jo yli viisi vuotta.
Kerran oli kotiin tullessani mököttämässä pöydällä sillä poissa ollessani oli käynyt vieraita ja luukku oli jäänyt lukitsematta. Kattoluukku on huono valinta... En edes ehtinyt vierelle astua kun se kääntyi ympäri ja kipusi takaisin terraatioonsa

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat