Alaselän rappeumat

Seuraa 
Viestejä246
Liittynyt10.7.2006

Ymmärtääkseni alaselkäsairaudet ovat yksi suurimpia syitä työkyvyttömyyteen maassamme. Mistähän johtunee selkäsairauksien yleisyys? On aika hämmentävää ymmärtää reippaasti alle nelikymppisenä sairastavansa alaselän rappeutumista.

Tai olisiko oikeasti asia niin, että selkämme ei ole kehittynyt kestämään paljon yli neljänkympin jälkeistä nykyajan hyvinvoinnin suomaa elämän vaihetta ( lisääntymisen kannalta turha.)

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Syitä on monia. Jopa alle kolmekymppisillä se voi olla tosiasia. Vaiva halvaannuttaa akuutissa tilassa työhommat totaalisesti, edes paskalla käynti ei onnistu ilman tuskanhikeä. Oikealla liikunnalla ja lääkityksellä vaivan saa hallintaan, mutta valitettavasti se vaatii monesti suurta elämäntapamuutosta ihan työpaikkaa/tehtävää myöten. Onneksi vaiva on nykyisin laajalti tutkittu ja tunnettu, joten lääkärit ja työnantaja osaa siihen suhtautua tarvittavalla vakavuudella. Laitoskuntoutuksella saadaan hyvää tulosta joka tukee tehokkaasti esimerkkien avuilla potilaan itsehoitoa oikeaan suuntaan.

edit: typoja

Vierailija

Kyllä alle 20-vuotiaillakin on todettu rappeumaa ja muita selkävaivoja. Itsellä vaivat alkoi n. 17-vuotiaana. Mutta valmennushommissa oon tavannut monia paljon nuorempiakin joilla urheilu-ura on tyssännyt jo alta täysi-ikäisyyden lääkäreiden diagnoosin mukaan pullistuman tai nikamansiirtymän seurauksena. Nuorin selkävaivoista valittaja on tainnu olla 8-vuotias paljon liikuntaa harrastanut junnu.

Usein niihin ongelmiin on syynsä ja usein se on korjattavissa oleva lantion toimintahäiriö. Mutta harvat lääkärit uskoo siihen. Onneksi edes jotkut uskoo. Jaa mut ei nää olekaan lääkäreitä... (Kirja: Selän rakenne, toiminta ja kuntoutus, 2006)

Juha Koistinen
"Lannerangan anatomian tarkastelu ei saisi jäädä pelkästään rankatasolle, vaan huomioon tulisi ottaa laajempi lumbopelvinen toiminnallinen kokonaisuus, johon kuuluvat lantion alue kokonaisuudessaan,…"

Yleensä lekurit tutkii vain selkärankaa...

Jukka Kangas
"Lannerangan skolioosin seurauksena välilevyt kuormittuvat epäsymmetrisesti."

Jukka Kangas
"Skolioosiin liittyy nikamien kiertyminen, mikä tapahtuu päinvastaiseen suuntaan sivutaivutukseen verrattuna. Alaraajojen pituuseron aiheuttama kiertyminen lantiokorissa ja lannerangassa tapahtuu siis päinvastaisiin suuntiin, mikä kuormittaa erityisesti lumbosakraalialuetta ja muita alimpia lannerangan segmenttejä."

Juha Koistinen
"Lantion posteriorinen tiltti ja vertikaalinen sakrumin asento ohjaavat synonyymeina lannerankaa kyfoosin suuntaan, minkä seurauksena paine kohdistuu enemmän diskuksille."

JNE!

Eli epäsymmetrinen ja biomekaniikan vastainen liike ja rasitus kuormittaa ja kuluttaa. Aineenvaihdunta ei pelaa ja välilevyt kuivuu. Ja kun lihaksisto väsyy tukemaan virheellistä liikettä, niin tulee lihaskramppi tai välilevy lipsahtaa...

Mulla todettiin prolapsit, lievät pullistumat ja kulumat 28-32-vuotiaana kun kymmenissä tutkimuksissa juoksentelin, mutta kummasti olen nyt 36-vuotiaana ilman selkävaivoja, ollut jo 2,5 vuotta. Onneksi syy lopulta selvisi ja korjattiin. Se oli tuo lantion epäsymmetrinen toiminta.

Eräs ortopedi epäilee että JF Kennedylläkin oli vaivojen taustalla sama kuin mullakin. Sama ongelma pilasi Michael Johnsonin saamasta maailman nopeimman juoksijan kiistattoman tittelin. Sama ongelma on pilannut monen suomalaisenkin urheilijan uran.

Vierailija
taksikuski
Ymmärtääkseni alaselkäsairaudet ovat yksi suurimpia syitä työkyvyttömyyteen maassamme. Mistähän johtunee selkäsairauksien yleisyys? On aika hämmentävää ymmärtää reippaasti alle nelikymppisenä sairastavansa alaselän rappeutumista.

Tai olisiko oikeasti asia niin, että selkämme ei ole kehittynyt kestämään paljon yli neljänkympin jälkeistä nykyajan hyvinvoinnin suomaa elämän vaihetta ( lisääntymisen kannalta turha.)

Veikkaan että syy on liian vähäinen ja yksipuolinen liikunta ja ylipaino sekä osalla liiallinen hoikkana pysymisen vimma, joka näkyy siten ettei syödä kunnolla ja luusto jää heikoksi, eikä energia riitä kuntoiluun. Myös huono ravinto yleisemmin sekä liika makoilu ja istuminen kotona ja töissä lisäävät alaselkäongelmia. Ihmisten olisi hyvä treenata painoharjoittelulla, aerobisella sekä venyttelyohjelmalla ja syödä tarpeeksi monipuolisesti perusruoka-aineita siten että ravintoaineita mm. kalsiumia, D-vitamiinia ym. saadaan tarpeeksi. Varsinkin keskikehon vatsalihasten, kylkilihasten ja alaselän lihasten, myös syvien lihasten treenaaminen olisi erityisen tärkeää.

Vierailija
Ulmas

Veikkaan että syy on liian vähäinen ja yksipuolinen liikunta ja ylipaino sekä osalla liiallinen hoikkana pysymisen vimma, joka näkyy siten ettei syödä kunnolla ja luusto jää heikoksi, eikä energia riitä kuntoiluun.
Myös huono ravinto yleisemmin sekä liika makoilu ja istuminen kotona ja töissä lisäävät alaselkäongelmia. Ihmisten olisi hyvä treenata painoharjoittelulla, aerobisella sekä venyttelyohjelmalla ja syödä tarpeeksi monipuolisesti perusruoka-aineita siten että ravintoaineita mm. kalsiumia, D-vitamiinia ym. saadaan tarpeeksi. Varsinkin keskikehon vatsalihasten, kylkilihasten ja alaselän lihasten, myös syvien lihasten treenaaminen olisi erityisen tärkeää.

Tuo teoria kuullostaa hyvältä mutta on mielestäni aivan väärä. Miksi urheilijoilla, jotka syö hyvin, liikkuu paljon ja harrastaa monipuolisesti liikuntaa, on enemmän selkävaivoja kuin muilla ja ne alkaa monilla jo lapsena?

.
Kiitos parantunut, tienasin juuri 20€.
Sinun kommentti alle 2 tunnin, jes.

Oli aika varma raha, kun tuohon aikaan vuorokaudesta laitettiin. Kuka oli tyhmä maksaja?

Radiant Dragon
Ihmisen selkärankaan kohdistuu paljon painetta pystyasennon takia, joka altistaa selkävaivoille.

Eikös uusin teoria ole se, että me oltiin pystyasennossa jo paljon uskottua aiemmin?

Ja eihän kaikilla ole ongelmia. Miksi ei?

Vierailija

Yksi hyvin merkittävä syy on perinnölliset ominaisuudet tukirangassa. Ei auta maammelaulukaan ja himojumppa, jos selkärangassa on perustavaa laatua oleva valuvika. Vaiva ei tule esiin kuvissa yms. ennenkuin oireilu alkaa.

Vierailija
Squad
Yksi hyvin merkittävä syy on perinnölliset ominaisuudet tukirangassa. Ei auta maammelaulukaan ja himojumppa, jos selkärangassa on perustavaa laatua oleva valuvika. Vaiva ei tule esiin kuvissa yms. ennenkuin oireilu alkaa.

Eli vikaa ei ole koska mitään ei näy, mutta kun oireet tulee, niin yhtäkkiä vikakin on ja näkyy? Omituista. Kuullostaa hiukan siltä, että halutaan vain keksiä vika, että potilas on tyytyväinen saatuaan diagnoosin.
Mullekin sanottiin, että on valuvika vaikka ei ollutkaan...

Vierailija
parantunut
Squad

Eli vikaa ei ole koska mitään ei näy, mutta kun oireet tulee, niin yhtäkkiä vikakin on ja näkyy? Omituista. Kuullostaa hiukan siltä, että halutaan vain keksiä vika, että potilas on tyytyväinen saatuaan diagnoosin.
Mullekin sanottiin, että on valuvika vaikka ei ollutkaan...

nooh puhun vain omasta kokemusesta.. nuorempana selkää on tutkittu ja silloin ok. Kun 10v lisää aikaa ja oireilu alkaa siihenmalliin että haittaa elämää ja työntekoa uudet kuvat ja nyt löytyy silminhavaittava syy. Tarkoitan sitä, että heikko ja perinnöllisen vian omaava selkäranka alkaa oirehtia kun ikää tulee ja paikat hajoavat, koska eivät kestä kertakaikkiaan niiden "palikoiden" varassa mitkä sinne on annettu.

Vierailija
Squad
Tarkoitan sitä, että heikko ja perinnöllisen vian omaava selkäranka alkaa oirehtia kun ikää tulee ja paikat hajoavat, koska eivät kestä kertakaikkiaan niiden "palikoiden" varassa mitkä sinne on annettu.

Uskoisin, että usein taustalla on ihan muu tekijä kuin perintötekijä. Ja moni asiantuntija uskoo ihan muihin syihin myös.
Jos 80%:lla on joskus selkäongelmia, niin helppoa puhua perintötekijöistä, koska jokaisen suvusta löytyy useita tapauksia.

Vierailija
parantunut
Squad
Tarkoitan sitä, että heikko ja perinnöllisen vian omaava selkäranka alkaa oirehtia kun ikää tulee ja paikat hajoavat, koska eivät kestä kertakaikkiaan niiden "palikoiden" varassa mitkä sinne on annettu.

Uskoisin, että usein taustalla on ihan muu tekijä kuin perintötekijä. Ja moni asiantuntija uskoo ihan muihin syihin myös.
Jos 80%:lla on joskus selkäongelmia, niin helppoa puhua perintötekijöistä, koska jokaisen suvusta löytyy useita tapauksia.

No toki virheellisiä diagnooseja tehdään ja aina on helppo vedota perinnöllisyyteen. Omalla kohdallani se voidaan hyvin suurella todennäköisyydellä aukottomasti osoittaa, mutta on olemassa toki kuten sanoit virheellisiä diagnooseja, lukemattomia eri variaatioita, jotka riittävät aiheuttamaan perinnöllisyydenpiikkiin menevän diagnoosin.
On hienoa että itse olet parantunut. Minulla apu on ainoastaan se, että olen oppinut elämään tämän kanssa ja sopeuttanut toimintani sen mukaan.

Vierailija
Squad
Omalla kohdallani se voidaan hyvin suurella todennäköisyydellä aukottomasti osoittaa

Miten aukoton ja todennäköinen tukee toisiaan?
Kerro miten se perinnöllisyys on sulle osoitettu?

Mun faijalla alko iskiasoireet kun olin pieni. Mulla alkoi ne saman ikäisenä kuin faijallakin. Mutta ei siinä mitään perinnöllistä ole silti takana vaan molemmilla oli sama "vamma", jonka korjaus poisti iskiaksen. Monilla muillakin on ihan sama syy ongelmiinsa, koska se on hyvin yleinen ongelmien aiheuttaja. Sitä ei vaan lääkärit juuri koskaan edes tutki vaikka se on hyvin yleinen.

Squad
On hienoa että itse olet parantunut. Minulla apu on ainoastaan se, että olen oppinut elämään tämän kanssa ja sopeuttanut toimintani sen mukaan.

Niin muakin kehoitettiin usein tekemään. Onneksi en totellut...

Vierailija

No ei siinä ole sen kummempaa kuin äitillä täysin sama vika, alkoi suunilleen saman ikäisenä, kehittynyt pahemmaksi, leikottu. ei apua. Sattumaa? voi olla. Perinnöllistä? voi olla.
Itse uskon siihen perinnöllisyyteen samoin kuin lääkärit.

ja kuten sanoin. hienoa, että olet parantunut

Vierailija

Perinnöllisyydestä ne mullekin yritti selittää. Ja oli niillä monta muutakin teoriaa. Yhtä arpomista se oli... Lähes kaikilla oli eri mielipide. Osa jopa täysin toistensa vastakohtia.

Mutta hyvä jos se sulle riittää, niin ei siinä mitään vikaa silloin ole. Minä en sitä hyväksynyt ja olen valintaani tyytyväinen, koska on uusi elämä. Faijakin on nyt tosi tyytyväinen, kun sai myös vihdoinkin avun vaikka oli 30 vuotta ravannut turhaan lääkäreillä kuuntelemassa mm. noita perinnöllisyysteorioita...

Vierailija

Parantunut, oletko yrittänyt saada asiaasi jonkin televisio-ohjelman käsiteltäväksi (MOT ja mitä näitä nyt onkaan)? Tunnut olevan hyvin vakuuttunut asiasi oikeellisuudesta ja varma lääkärikunnan lähes kollektiivisesta osaamattomuudesta selkäsairauksissa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat