Kokemus Schumannin resonanssista

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Leikin äsken Audacity ohjelmalla kaiken maailman värähtelyihin liittyvien tekstien innoittamana, ja yhdessä välissä ajattelin kokeilla onko jotain vaikutusta sillä, jos luon ohjelmalla 7,83 Hz äänentaajuuden, joka on maapallon värähtelytaajuus (Schumannin resonanssi). Laitoin Audacityn toistamaan 7,83 Hz taajuutta kanttiaallolla, koska nämä mun kaiuttimet ei toista kunnolla niin alhaista sinimuotoista värähtelyä. Meneehän se jo ihmisen kuuloalueen ulkopuolellekin noin periaatteessa. Kanttiaallolla kuuluu sentään tasaista nakutusta värähtelyn tahdissa. Säädin toistoajaksi 5 min. Pistin sen taustalle kuulumaan kun selasin samalla nettiä. Huomasin, että yksi taulu alkoi resonoimaan seinää vasten. No, se ei tietenkään ollut mitenkään erikoista. Jatkoin netin selaista. Jossain vaiheessa päätäni alkoi yhtäkkiä jotenkin särkeä ja se voimistui. Sen jälkeen alkoi tuntumaan, että alan pyörtyä, ja että tietoisuuden taso alkaa muuttumaan äkisti, eli laskemaan nopeasti. Tiedän miltä pyörtymistä ennen tuntuu, koska olen kerran pyörtynyt. Samalla tuntui, kuin en olisi pystynyt liikuttamaan esim. käsiäni ollenkaan, niin kuin unihalvauksessa. Pelästyin ihan, että mitä helkkaria tässä oikein tapahtuu, ja väänsin nopeasti volumen stereoista pois. Jälkeen päin katsoin kuinka kauan olin ko. taajuutta kuunnellut, niin aika näytti lähemmäs 4 minuuttia. Jäi sellainen fiilis, ettei enää uskalla tuota edes testata. Tuntuu vaan aika sairaalta toi koko homma. Kai tässä tarvii mennä kohta nukkumaan, ennen kuin polla sekoaa lopullisesti.

Tällaisen jälkeen ajattelee kyllä helposti, että olikohan kyseessä joku itsesuggestio tai vastaava. Mutta kokeilkaapa itse, onko ko. taajuudella teihin vaikutusta, niin kokemukseni voisi saada jonkinlaisen konfirmoinnin.

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija

Shumannin resonanssi vaikuttaa selkärankaisiin. Mutta tuo olisi eka kerta minun kuulemana, kun ääni vaikuttaisi. Sähkömagneettiset aallot kylläkin.

kokeile uudelleen, mutta ota vaikka sellainen jatkojohto, missä on kytkin, ja kun alkaa huippaamaan niin saat kätevästi virrat poikki.

Vierailija

strobovalolla saattaa päästä parempaan tulokseen. Se kumminkin on sähkömagneettista. (välkkyvän valon migreenit, jne)

Vierailija
Spacek
.... kokeilkaapa itse, onko ko. taajuudella teihin vaikutusta, niin kokemukseni voisi saada jonkinlaisen konfirmoinnin.

Joskus on ollut töissä voimalaitoksessa. Eräässä hiilimyllylaitoksessa, jossa ruskohiililta jauhetaan 4 kpl x 500 kg raudan kuulalla. Siitä syntyy tosi terävä tai kimeä ääni (korkea taajuista ääntä kun kivihiilen rakenne murtuu). Aina kun sinne laitokseen astuu tulee mulle heti sellainen black out-olo ja kesti alle n. ehk sekunti ennen kuin tajunta palaa takaisin. Samoin kattilan laitoksessa, jossa on paljon eri kokoisia höyryputkeja. Siitä lähtee sellaista matala ääntä, hieman matalampi kuin kontrabasson matalin sävel. Kun ne putket resonansoivat ja koko laitos kaikuu suljetussa tilassa, niin tulee myös sellainen olo, että koht lähtee tajuu jos seisoo muutamaks minuutis paikoilla kuunnellen. Tosin korkeissa äänessä tule nopea blackout -tunne ja matalissa se kesti jonkin aikaa ennen kuin tuntuu, ett tajunta on vetäytynyt ulkomaailmasta niin kuin supistuu/käpertyy pieneksi tai kasaksi.

täst tulee mieleen kun be tiibetiläismunkit harjoittaessa meditoinnin, niin ne ääntelivät yksi tai monotoninen vokaalin ääntä. ja kun monet tarpeeksi ääntelivät niin ne äänet resonansoi. ehk tuoll menetelmällä ne hakevatkin sitä oikeanlaista taajuutta, johon tajunta tavallaan reagoin herkästi. Onko tajuntammekin myös erääläinen värähtelyn ja aivon jonkinlaisena värähtelyn piirinä?

Vierailija

"kyanauk":

"Onko tajuntammekin myös erääläinen värähtelyn ja aivon jonkinlaisena värähtelyn piirinä?"

Aivomme, tietoisuutemme toiminta pohjautuu informaation ja kohinan suhteeseen, ts. kohina on informaation suojalainen. Ilman taustakohinaa tulisimme hulluiksi kaikesta aivoihimme kohdistuvasta informaatiosta.

Vierailija
Nagarjuna

Aivomme, tietoisuutemme toiminta pohjautuu informaation ja kohinan suhteeseen, ts. kohina on informaation suojalainen. Ilman taustakohinaa tulisimme hulluiksi kaikesta aivoihimme kohdistuvasta informaatiosta.

Mikäs se kohina on? onkse sama asiaa kuin avaruuden kohina mustalta taustalta?

Vierailija
kyanauk
Nagarjuna

Mikäs se kohina on? onkse sama asiaa kuin avaruuden kohina mustalta taustalta?

Kohinaksi voisi kutsua tässä tapauksessa kaikkea aistein havaittavaa järjestäytymätöntä todellisuutta. Käytännössä aivoihin ei voi kohdistua niin paljoa informaatiota, että ihminen muuttuisi hulluksi. Ihminen voi keskittyä vain tiettyyn määrään asioita kerrallaan, jolloinka keskittymisen ulkopuolella olevasta järjestäytyneestäkin todellisuudesta tulee vain taustakohinaa aivojen informaation käsittelyn kannalta.

Itse Schumannin resonanssilla tarkoitetaan 7,83 Hz:n sähkömagneettista värähtelyä. Oma kokeeni käsitteli siis samaista taajuutta ääniaallolla. Faktahan kuitenkin on se, että värit, eli valon eri aallonpituudet vaikuttavat aivoaaltoihin, kuten myös eri ääniaallot. Tämä voidaan havaita mm. EEG-mittauksilla.

Vierailija

Niin, ja onhan todistettu sekin jo, jotta schumannin resonannsin taajuus vaikutta aivoihin. Joku japsivirma jopa myy laitteita erilaisiin odotustiloihin, jotka tuottaa schumannin resonanssin taajuutta. Väitetään, että ihmiset kokevat turhauttavan odottelun tällöin miellyttävämmäksi.

(olen itse nähnyt ko. laitteiden mainokset, mutta en muista, miten päädyin sille sivustolle)

Tutkimusten mukaan aivot virittyy nopeasti johonkin tilaan, mikäli shumannin resonanssin taajuista sähkömagneettista säteilyä on tarjolla.

Hassua tässä on se, että ihmisen ei mitenkään pitäisi pystyä ottamaan vastaan moista taajuutta. ( Eikä myöskään eläimen)

Joissakin kokeissa on ympätty mikroaaltoja ja schumannin resonanssi, jotta saadaan parempi vastaanottavuus selkärankaiselle (klassinen fysiikka) Tällöin on saatu tunnetilojen muutoksia koehenkilöissä. Kokeen teki muistaakseni saksalaiset jokunen vuosi sitten.

Saatta olla niin, että valaisemattomat fotonit kuljettaa schumannin resonanssissa dna-"koodattua" informaatiota. Tällä selittyy mm. alkukantaisten bakteerien viestintä toisilleen.

Tutkimus olisi mielenkiintoinen, mutta valaisemattomat fotonit ei pysähdy faradayn häkkiin. (siis saisi tilan, johon resonanssi ei vaikuta)

Pitäkää vaan höpönä...

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Eikös scumannin resonanssi ole se kun smg aalto kiertää maapalloa?

Toisekseen 7Hz taajuudet akustisena saattavat olla sisäelimien resonanssitaajuuksia. Ne vaihtelevat yksilöittäin ja ovat kaikki alle 20Hz. Tämän takia voi tulla väsy vaikka laivalla.

Ja kanttiaalto 7Hz ei ole lähelläkään samaa kuin 7Hz sini. kantti koostuu loppumattomasta sarjasta kerrannaisia 1n, 3n, 5n, 7n.. eli 7Hz, 21Hz, 35Hz jne. Sieltä kaiuttimista kuuluu ne kerrannaiset.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Kokeilin 40 000 hertsin ääntä. Eihän ihmisen pitäisi tuota kuulla, mutta kuulin, joten johtuuko se vaan kaiuttimesta? Jos se jotenkin resonoi tai jotain ja siitä kuuluu myös matalampia taajuuksia jotka sitten minä kuulen.. onko näin?

くそっ!

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007
Ronron
Kokeilin 40 000 hertsin ääntä. Eihän ihmisen pitäisi tuota kuulla

Eikä kuulekaan. Jonkinlainen arvio kuulon ylärajalle on 20kHz, vaikka sekin on aika teoreettinen. Itse kuulen 15-16 kHz korkeuteen asti.

Miten sitä kokeilit? Noin korkea taajuus ei saa rakenteita resonoimaan, yleensä herätteen pitää olla alempi kuin resonanssitaajuus.
Jotain alempia kerrannaisia äänessä?

Normaalit kaiuttimet toistaa vain vähän yli 20 kHz.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Meikä kuulee ultraäänipesurin vikinän. Onko meikäläistä huijattu pesurin taajuuden suhteen? Pitäisi olla 40 kHz.

Infraäänillä saa aikaan mentaalisia kuohuja. Isoissa kirkkouruissa on myös infraäänitorvia. Taitava kanttori hieroo mummojen kipeitä paikkoja infraäänellä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
kuningas
Ronron
Kokeilin 40 000 hertsin ääntä. Eihän ihmisen pitäisi tuota kuulla

Eikä kuulekaan. Jonkinlainen arvio kuulon ylärajalle on 20kHz, vaikka sekin on aika teoreettinen. Itse kuulen 15-16 kHz korkeuteen asti.

Miten sitä kokeilit? Noin korkea taajuus ei saa rakenteita resonoimaan, yleensä herätteen pitää olla alempi kuin resonanssitaajuus.
Jotain alempia kerrannaisia äänessä?

Normaalit kaiuttimet toistaa vain vähän yli 20 kHz.

Niin no tuo on tuollainen sähkökitaran vahvistin vaan, että enpä äänenlaadusta oikein tiedä.. jotain siitä kyllä kuuluu, korkeaa ininää, mutta uskon itse että se johtuu kaiuttimen jostain.. se mitä kuulin tuskin on 40 khz.. mitä kaiutin tekee silloin kuin sen pitäisi toistaa 40 khz vaikkei se pysty kuin vähän yli 20 khz? Toistaako se silloin sen väärin vai ei ollenkaan?

EDIT: no siitä kuuluu suunnilleen samankorkuinen ininä myös 60khz.. tai sitten huomasin äsken että tuolla ohjelmalla ei edes voi luoda korkeampaa ääntä kuin 20khz ja se laittaa varmaan sen, kun yritän luoda korkeampaa.

くそっ!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat