Köpösen nettiogelma?

Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Olen Köpöä parhaani mukaan opettanut korjaamaan tietokonegelmansa itse, kun tiedän etten iänkaikkea ole täällä neuvomassa. Olinkinkin ylpeä, kun ruikutti, ettei hänen koneensa toimi ja vaati apua. Lötkötin sohvalla ja sanoin: "Onhan siellä kolme konetta verkossa, että pääset katsomaaan ja tekemään animejasi." Tuli vallankumouskulttuuriohjelmaa Teemalta juuri. Vaikka onkin luokkansa ainoa käsityöihminenen, niin eikö ollut ottanut ruuvimeisselin ja kuoret auki.

Niinkuin olin opettanut ja näyttänyt, noita sisuskaluja ei tarvi pelätä, kun noudatat ohjeitani. Saanutkin koneen toimimaan, mainitsi siitä ohimennen aamulla kouluun lähtiessään.

Nyt ongelmaan: Köpösen netti kuulemma katkeilee 1..jopa 3 kertaa sessiossa, ja avautuu uudestaan kun käynistää koneensa uudestaan vasta. Langatonta yhteyttä ei ole, kun sitä ei saatu toimimaan meillä. Modeemin johdon pituus hänen koneelleen n.10m. Tuossa ADSL mod. olis vielä yksi lähtö käytettävänä, kannattaisiko kokeilla sitä, tai vaihtaa tuohon joka on läppärissä? sitä ei juuri kukaan käytä. Kyläkone ja minä kun pitää nopeasti saada auki raviveikkaussivut Solvallaan.

Lierikki Riikonen

Kommentit (8)

Vierailija

Jonkin arvion mukaan 90 prossaa verkon vioista on kaapelivikoja. Päälle tallattu kaapeli riittää aiheuttamaan häiriöitä.
Jos kone ei muuten kaatuile, niin se on kortti tai kaapeli.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Vastaavan ongelman kanssa painiskellessani löysin jonkun afterdawnin gurun kirjoituksen vuodelta 2005 (ei auttanut minulla):

Windows XP-käyttikseen tuli SP2-päivityksen mukana vika, josta on oltu suhteellisen hiljaa,
mutta se on aiheuttanut runsaasti erilaisia pätkimisongelmia laajakaistayhteyksissä.
Itse kamppailin ongelman kanssa jonkin aikaa, kunnes löysin ratkaisun.

Jos yhteys pätkii, jumittelee tai ip-osoite katoaa salaperäisesti, niin kannattaa kokeille seuraavia temppuja.

Jos olet päivittänyt SP2:n hae hotfix884020 mikrosoftin sivulta. Siellä on myös tietoa jumittelusta ja sen aiheuttajasta

http://support.microsoft.com/kb/884020

Asiaan liittyvän regfixin saat allaolevasta osoitteesta ja lisätietoa asiasta.

http://users.tpg.com.au/adsl5muj/index.htm

Tietoa asiasta löytyy myös tästä osoitteesta

http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/troub-13.html

Lisäksi:

1. Laita verkkokortin tcp/ip-asetuksiin DNS-palvelimet kiinteiksi.
Jo se ratkaisee kasan ongelmia, kuten Windowsupdaten ylimääräisen dns-dhcp-kyselyongelman (xp kadottaa ip-osoitteen)

2. Jos et jostain syystä halua/voi laittaa kiinteitä dns-palvelinosoitteita verkkokortille,
kokeile poistaa automaattiset winupdatet, mutta pidä huolta, että noudat ne tavalla tai toisella päivitykset.

3. Jos käytät jotain muuta, kuin winxp:n SP2 mukana tullutta palomuuria, katkaiset serviceistä palomuuripalvelut.

4. Jos et todella tarvitse nettiyhteyden jakamispalveluita, katkaise myös ne.

5. Määrittele koneesi/lanin koneidesi mahdollisiin palomuuriohjelmistoihin ns. turvalliselle vyöhykkeelle
kaikki sisäverkkoosi kuuluvat koneet ja niiden ip-osoitteet ja jos käytät nat/routter-purkkia,
niin myös purkin osoite sekä sen dhcp-palvelimelle määritetyn ip-poolin ylä-ja alarajat.
Esim. Nortonin palomuuriohjelmisto on varsin änkkä ohjelma, jonka yksityiskohtainen konffaaminen on tehty mahdottomaksi
(toisin kuin zonealarmin)ja se saattaa aiheittaa monenlaista epätoiminnallisuutta nettiyhteyksiin.

Näillä tempuilla olen saanut 4 koneen lähiverkkoni toimimaan moitteetta sisääpäin sekä nettiinpäin.

Olen lisäksi voinut säätää verkkoni stealth-tilaan joka komponentiltaan,
samoin kuin adsl-nat-routterini (Telewell EA-500), jonka yksikään portti ei ei näy nettiin ,
mutta yhteydet toimivat kuin junan vessa. Irkki toimii, msn, toimii,
icq toimii sekä ircin dcc-send ja receive toimivat.

lierik
Olen Köpöä parhaani mukaan opettanut korjaamaan tietokonegelmansa itse, kun tiedän etten iänkaikkea ole täällä neuvomassa. Olinkinkin ylpeä, kun ruikutti, ettei hänen koneensa toimi ja vaati apua. Lötkötin sohvalla ja sanoin: "Onhan siellä kolme konetta verkossa, että pääset katsomaaan ja tekemään animejasi." Tuli vallankumouskulttuuriohjelmaa Teemalta juuri. Vaikka onkin luokkansa ainoa käsityöihminenen, niin eikö ollut ottanut ruuvimeisselin ja kuoret auki.

Niinkuin olin opettanut ja näyttänyt, noita sisuskaluja ei tarvi pelätä, kun noudatat ohjeitani. Saanutkin koneen toimimaan, mainitsi siitä ohimennen aamulla kouluun lähtiessään.

Nyt ongelmaan: Köpösen netti kuulemma katkeilee 1..jopa 3 kertaa sessiossa, ja avautuu uudestaan kun käynistää koneensa uudestaan vasta. Langatonta yhteyttä ei ole, kun sitä ei saatu toimimaan meillä. Modeemin johdon pituus hänen koneelleen n.10m. Tuossa ADSL mod. olis vielä yksi lähtö käytettävänä, kannattaisiko kokeilla sitä, tai vaihtaa tuohon joka on läppärissä? sitä ei juuri kukaan käytä. Kyläkone ja minä kun pitää nopeasti saada auki raviveikkaussivut Solvallaan.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Tässä onkin se ongelma, kun muuten kotiverkko toimii kiitetävästi, Köpösellä vaan pätkii. Minullakin tuli mieleen tuo verkkokortti. Pitänee alkaa tonkia romulaatikoita. Kaapeli on kyllä päässyt litistymään oven väliin, ainakin pari kertaa, mutta eikö silloin ongelman pitäisi olla akuutti, kronininen ja pysyvä?

Dentsil, tsekkaan nuo linkit ajan kanssa, kiitos.

Lierikki Riikonen

Vierailija
lierik
Tässä onkin se ongelma, kun muuten kotiverkko toimii kiitetävästi, Köpösellä vaan pätkii. Minullakin tuli mieleen tuo verkkokortti. Pitänee alkaa tonkia romulaatikoita. Kaapeli on kyllä päässyt litistymään oven väliin, ainakin pari kertaa, mutta eikö silloin ongelman pitäisi olla akuutti, kronininen ja pysyvä?

Dentsil, tsekkaan nuo linkit ajan kanssa, kiitos.

Jos kotiverkko, eli paikallinen verkko koneiden välillä toimii moitteetta, mutta nettiyhteys pätkii, ei ongelma voi olla kaapeleissa. Jos olisi, niin silloin pätkisi samalla lähiverkkokin.

Jos muissa koneissa ei pätki netti samalla tavalla, niin silloin vika ei ilmeisesti ole ADSL-reitittimessä, eikä palveluntarjoajassa.

Dexterin ohjeen mukaan, lähtisin tutkimaan pätkivän koneen softia. Palomuuriohjelmia ensiksi, 3:nen oaspuolen ja Windowsin. Kun otat ne pois päältä, tarkkaile mitä tapahtuu. Kun netti pätkäisee, ota vaikka ping-komennolla selville, mihin asti pätkäisy vaikuttaa.

Esim.
ping http://www.google.fi
ja jos ei toimi, niin:
ping 64.233.183.147

Noilla saat selville, onko DNS-palvelimissa jotain vikaa. Jos ei toimi nimellä, mutta ip-osoitteella. Jos ei toimi ip-osoitteellakaan, ja ping toimii muihin lähiverkon koneisiin, niin sitten vika on todennäköisimmin palomuurisoftassa.

Minkälainen ip-osoite on koneessa?

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Osoittautui meikäläisen koneessa, että Normanin palomuuriohjelmiston laittaminen pois päältä ei auttanut, eikä myöskään kaikkien sääntöjen poisto, vaan se piti poistaa koneesta kokonaan. Sikälikin hämäävää, että softa sallii yhteyden kun kone käynnistetään, mutta ei salli uutta yhteyttä katkenneen tilalle enää kun kone on käynnissä (eli pitää sammuttaa kone). Paholaisen keksintöjä tollaset...

ZoneAlarmilla toimii kuin unelma.

ilesoft
lierik
.

Dexterin ohjeen mukaan, lähtisin tutkimaan pätkivän koneen softia. Palomuuriohjelmia ensiksi, 3:nen oaspuolen ja Windowsin. Kun otat ne pois päältä, tarkkaile mitä tapahtuu. Kun netti pätkäisee, ota vaikka ping-komennolla selville, mihin asti pätkäisy vaikuttaa.

Esim.
ping http://www.google.fi
ja jos ei toimi, niin:
ping 64.233.183.147

Noilla saat selville, onko DNS-palvelimissa jotain vikaa. Jos ei toimi nimellä, mutta ip-osoitteella. Jos ei toimi ip-osoitteellakaan, ja ping toimii muihin lähiverkon koneisiin, niin sitten vika on todennäköisimmin palomuurisoftassa.

Minkälainen ip-osoite on koneessa?

Uusimmat

Suosituimmat