Ekonomi(a)sähkö

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

"Meppielämää
Esko Seppänen - 28.11.2007

Europarlamentissa meitä meppejä kävi lobbaamassa muuan Hans-Bernd Menzel. Hän kertoi mutkan kautta avoimesti, että EU:n sähkömarkkinoiden liberalisoiminen nostaa Suomessa sähkön hintaa ja keinottelijat palkitaan.

Herra Menzel on Saksan Leipzigissa toimivan European Energy Exchangen (EEX) eli sähköpörssin johtaja. Pörsssissä keinotellaan sähköllä. Se on paikka, jossa kaikki sähkö hinnoitellaan aina kaikkein kalleimman tuotantokustannuksen mukaan. Sähköpörssin idea on, että kaikki sähkö on kallissähköä. Herra Menzel on suorapuheinen mies. Hän sanoi, että jos toimitaan markkinoilla, sähkön hinta määräytyy markkinoilla. Hän sanoi, että liberalisoiduilla markkinoilla on vain yksi hinta: pörssihinta. Hän sanoi avoimesti, että sähkön hinta nousee halpasähkömaissa (kuten Suomessa) ja että se on hinta markkinoiden liberalisoimisesta. Sähkön hinnankorotuksen keppihevosena käytetään sähkön hinnan laskua!

On saatu USA:ssa kokemuksia sähkön markkinoiden libralisoimisesta sen hintaan. Kansalaisjärjestö Public Citizen on laskenut, että niissä 14 osavaltiossa, joissa sähkön hintaa ei säädellää, se on 52% korkeampi kuin niissä 36 osavaltiossa, joissa sitä säädellään.

Minä haluan Suomen sähkön hinnan julkiseen säätelyyn. Sen täytyy olla mahdollista Suomessa, jos se on mahdollista 36 osavaltiossa USA:ssa.

Minä en halua markkinaliberalismia energian hinnoitteluun. Siitä on saatu USA:ssa huonoja kokemuksia: se nosta sähkön hintaa, ja paljon nostaakin.

Minä haluan irrottaa Suomen Oslon sähköpörssistä (Nord Pool) ja sen hinnoittelumekanismista, jossa myös kaiken sellaisen sähkön hintaan lisätään - EU:n päästökauppadirektiivien mukaan määräytyvien - päästöoikeuksien hinta, jonka tuottamiseen ei tarvita päästöoikeuksia.

Minä haluan Suomeen kansalliset sähkömarkkinat, joilla valtiovalta estää monopolituottajia keräämästä kuluttajilta ylisuuria voittoja jaettavaksi privatisoinnin kohteeksi joutuneiden yhtiöiden ulkomaisille omistajille. Kun useimmissa EU:n jäsenmaissa on kansalliset sähkömarkkinat, niihin on voitava palata myös Suomessa. Kyllä sähkö voi minunkin mielestäni olla kallista maailmassa, jossa suurin osa energiantuotannosta tehdään uusiutumattomilla luonnonvaroilla. Kalliin sähkön pitää silloin palvella yhteistä hyvää eikä yksityisten keinotteluvoittojen maksimointia."

Nyt kun Fortumin johto ilmoitti armollisesti joulukuun olevan ilmainen sähkönjakelumaksusta, voi vain hymähdellä tälle halpakosmetiikalle, koska se antaa tietenkin tekosyyn päättäjille olla puuttumatta rakenteelliseen hölmöyteen, ja näin vasemmistolaisesti ajatellen myös vääryyteen.

Kommentit (2)

Vierailija
sigfrid
Saankohan minä sitten EU-pörssiaikaan ostaa vaikka Portugalilaista sähköä?

Fortumin ilmainen sähkönjakelumaksu joulukuulta perustuu valton säännöstelyyn, ei vapaaehtoisuuteen.

Kuitenkin siinä puhutaan "ylisuurista voitoista", mikä on jo hienostelua fiinimpää makeuppia, "valtio-ohjauksen" kukkanen, joita on jo kertynyt puskallinen. Kun yksityinen voitonhimo on tärkeämpää ja suojellumpaa kuin kansalaisten hyvinvoinnin ja turvallisuuden takaaminen, on naurettavaa hääräillä kansalaisten vapauksia rajoittavia lakeja, kun samaan aikaan ei voida muka mitään pienen rahankahmija - ydinjoukon seikkailuille suuressa pörssi-ihmemaassa kansakunnan omaisuuksilla.

Uusimmat

Suosituimmat