Maglite krypton vs. LED

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko kenelläkään vertailevia kokemuksia Magliten 3 D-paristoa nielevästä lampusta LED/krypton-polttimolla? Nyt kun vanhan Magliten kryptoni laukesi niin ajattelin korvata sen Magliten omalla "LED-päivityksellä". Mutta ei ole ihan halpa jotenka olisi mukava tietää tuosta enemmänkin.

Kommentit (11)

Vierailija

Ite tuotetta en oo käyttäny mutta tietäen itse ledit, ehdottomasti hyvä ostos, säästää tosipaljo virtaa ja kirkkaus vastaa tota vanhempaa lamppua.
Tai en tiiä vastaako yhtähyvin, mutta täähän korvattu että ollaan laitettu enemmän niitä ledejä, jotka silti kuluttaa vähemmänkö normi hehku.
En tiiä sit onks noissa jotain tuotevikoja joita jotku käyttäjät saattas tietää ^^

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26868
Liittynyt16.3.2005

Olen itsekin tuota päivitystä miettinyt. Tietääkö kukaan (kokemuksesta, valmistajan mainoslauseet kyllä tiedetään), miten nuo ledit toimivat alijännitteellä (1,2 V:n kennojännitteellä)? Niissähän on se sovituselektroniikka mukana, ja käsittääkseni se on jotain monimutkaisempaa kuin vain etuvastus. Tosin tuskin ledien valoteho enempää voi kärsiä kuin sen hehkulampun.

Toinen mahdollisuus olisi tietysti tehdä patterit korvaava hakkuriviritys, joka käyttää AA-kennoja ja antaa aina 6 V. Itsellä on 4D-lamppu, johon kyllä mahtuu roinaa sisälle. Mutta oman vaivansa tuokin vaatii.

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005

Jotenkin se ledin kylmän sininen (tod näk siis puhtaan valkoinen) valo vaan ottaa niin saa***sti silmiin. Se on sellainen epämiellyttävä... ihan kuin hitsailisi ilman maskia ja verkkokalvo kärventyisi... tulee heti diabetes ja epilepisia kun sitä semmottis kirkasta ledia valoa käyttää ihan pimiässä...

Eikö muista tunnu samalta?

Taitaa olla niin että älykäs suunnittelija suunnitteli mun silmät vain auringon valolle - tai päin honkia.

Gravity sucks.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Onhan noissa sentään pari paristoa à 1,5 V tai sitten akkua à 1,2V - joten ihan etuvastuksellakin toimisi. Epäilen kuitenkin jotain fiksumpaa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26868
Liittynyt16.3.2005
de Selby
tulee heti diabetes ja epilepisia kun sitä semmottis kirkasta ledia valoa käyttää ihan pimiässä...

Eikö muista tunnu samalta?

Itse olen erinäisiä tuhansia tunteja istuskellut öitä kylmänsinisten elohopealamppujen, teholtaan 125-400 W, fosforilla ja ilman, vierellä, eikä vielä ole diabetesta tai epilepsiaa todettu. Ei edes kaihia, vaikka sitä UV-säteily tunnetusti aiheuttaa.

Ei se ledin valo ole oikeaa valkoista (jatkuva tasainen spektri), vaain siinä on kapeahko piikki 470 nm:n alueella ja leveämpi, jonka huippu on keltaisella. Ledien värintoisto-ominaisuudet ovat siitä johtuen varsin huonot, vaikka valo näyttää suoraan katsottuna valkealta.

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005
Neutroni

- - - siinä on kapeahko piikki 470 nm:n alueella ja leveämpi, jonka huippu on keltaisella. Ledien värintoisto-ominaisuudet ovat siitä johtuen varsin huonot, vaikka valo näyttää suoraan katsottuna valkealta.

No ei mulle siitä tauteja tule ;-) kunhan heittelin, mutta sinähän sen sanoit; oli jo unohtunut tuo ledin kapeaspektrisyys, josta syystä sen valo on niiiiin luonnottoman oloista.

Mutta uskotaan kehitykseen. Kyllä ne siitä paranevat. Ledit. Ei epilepsiat.

Gravity sucks.

Vierailija

LED on ylivoimainen käsivalaisin. Se kestää pudotella ja on hehkulamppua taloudellisempi. MAG:n mekaaninen laatu on parhaita, mutten sittenkään ostaisi sitä.
Tein kerran led version erästä halppisversiosta. MAG:n polttimossa on suunnilleen sama lankaliitin. Se oli muuten toimiva, mutta surkean valotehon vuoksi käyttökelvoton muutenkuin huomiovalona.

Ostin PETZL TIKKA XP:N otsavalon jossa on tehokas, hyvänsävyinen valo tehonsäädöllä. Se on paras mitä olen nähnytkään.

Vierailija

Itse "tilasin" vuosi sitten jenkeistä LED-päivityksen Magin 3D -lamppuun ja MiniMag 2AA LED -lampun, maksoi saman verran kuin pelkkä päivitys Suomessa, nykyään hintaero on varmaan vielä suurempi dollarin heikentymisen vuoksi. Molemmat on olleet ihan päteviä pelejä, kirkkautta riittää ja patterit kestää..

(ja "tilaamisella" tarkoitin sitä että maksoin eräällä foorumilla tapaamalleni jenkille PayPalilla ja hän sitten postitti sen tänne, tietenkin merkiten sen lahjaksi ja arvon niin pieneksi ettei tullia joutunut maksamaan..)

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Paljonkos tuollainen päivitys maksaa? Olisi hyllyssä 3D ja 2AA -maglitet ja melko vähäisellä käytöllä vieläpä.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Uusimmat

Suosituimmat