Minä Olen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitä on minä, onko minun minäni jotain muuta kuin sinun minäsi?
Kokemus on toki jokaisella omansa, mutta minä sinänsä ei eroa mitenkään, kaikilla on tuo sama minä tunne.

Erillisyyden tunne tulee kokemuksesta, ja kokemus eriyttää ihmiset toisistaan, mutta olemisen tunne on kaikilla samaa.

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija
Kokemus on toki jokaisella omansa, mutta minä sinänsä ei eroa mitenkään, kaikilla on tuo sama minä tunne.

Erillisyyden tunne tulee kokemuksesta, ja kokemus eriyttää ihmiset toisistaan, mutta olemisen tunne on kaikilla samaa.

- Minä - on jotain hölynpölyä, ei siis mitään todellista. Olemisen tunne kokemus on kaikilla yksi ja sama.

Vierailija

Pitääkö minun pussata sinun persettäsi?

1. Pussaa Henkan persettä ja Hän antaa sinulle miljoonan kun lähdet kaupungista.
2. Käytä alkoholia kohtuudella.
3. Hakkaa muusiksi ihmiset jotka eivät ole kaltaisiasi.
4. Syö oikein.
5. Henkka saneli tämän listan itse.
6. Kuu on vihreätä juustoa.
7. Kaikki mitä Henkka sanoo on oikein.
8. Pese kätesi käytyäsi vessassa.
9. Älä käytä alkoholia.
10. Syökää nakkinne sämpylöillä, ei mausteita.
11. Pussaa Henkan persettä tai Hän hakkaa sinut muusiksi.

Vierailija

Minä on kuitenkin juuri se, joka on jotain mieltä jostakin. Tuo ego rakentuu kokemuksesta, ja vahvistuu mielipiteistä.

Asioita voi myös ajatella, muodostamatta silti varsinaisesti mitään kiinteätä mielikuvaa.

Minä on kuitenkin, juuri niin todellinen kun sen kokee olevan, mutta todellisuudessa se koostuu mielikuvista.

Vierailija
henkka
Minä on kuitenkin juuri se, joka on jotain mieltä jostakin. Tuo ego rakentuu kokemuksesta, ja vahvistuu mielipiteistä.

Asioita voi myös ajatella, muodostamatta silti varsinaisesti mitään kiinteätä mielikuvaa.

Minä on kuitenkin, juuri niin todellinen kun sen kokee olevan, mutta todellisuudessa se koostuu mielikuvista.

Kokemus kuitenkin on lähellä kuolemaa, koska vahva ja esteettinen kokemus pyyhkii rankasti "minän" yli ylittäen myös konseptit "minästä". Bataille'n ajatukset ovat tutustumisen arvoisia.

Olet oikeassa siinä, että ei ole olemassa konstanttia oliota "minä", mutta ehkä joitain suurimpia elementtejä on, mikä mahdollistaa "minän" yksilöllisyyden (jolloin vapaudumme myös vaatimuksesta, että useamman kuin yhden täytyisi tulkita juuri samoin ilmiö x).

Ei siis ole olemassa kahta "minää"... Eikä siten "yhteistä ihmisyyttä" siinä mielessä kuin Vico esitti (hänen mukaansa kaikkia ihmisiä kaikkina aikoina yhdistää uskonto, häät ja kuolleiden hautaaminen). Mielestäni kaikki tällaiset argumentit ovat pohjimmiltaan poliittisia (ja "systeemiin tyytyväisiä"), koska lepäävät yhteisöllisyyden ensisijaisuuden päällä yksilön sijaan.

Vierailija

Kuitenkin tuo tulkitsija lienee, aina kokemus. Eihän liene muuta tulkitsijaa.

Kokemus myös muokkaa havaintoa, tulkintaa, havaittava ei toki muutu.

Kahta minää ei ole, mutta onko oikeastaan yhtäkään?

Olemisen tunne, jos sitä siksi kutsutaan on kuitenkin sellainen jonka jokaisen on itse tunnettava, sitä ei voi sanoilla selittää.

Vierailija
henkka
Kuitenkin tuo tulkitsija lienee, aina kokemus. Eihän liene muuta tulkitsijaa.

Kyllä.

henkka
Kokemus myös muokkaa havaintoa, tulkintaa, havaittava ei toki muutu.

Sanoisin että havaittava näyttäytyy meille vain tulkinnassa osana yhteennivoutuvaa (mutta "pinnan alla" epärationaalista ja väistämättä tunnepohjaista) uskomusverkkoa.

henkka
Kahta minää ei ole, mutta onko oikeastaan yhtäkään?

Sikäli on, että muuten olisimme vain joukon osasia tai vaihtoehtoisesti täydellisen epäennustettavia. Käyttäisin tässä Neurathin laivametaforaa. Osan täytyy pysyä kasassa toisten osien jatkuvasti vaihdellessa... Mutta tuo osakaan ei ole kuin koherentti näennäisesti.

henkka
Olemisen tunne, jos sitä siksi kutsutaan on kuitenkin sellainen jonka jokaisen on itse tunnettava, sitä ei voi sanoilla selittää.

Totta, tosin joudumme monessa tilanteessa purkamaan sanoihin uskomusverkkomme osia... Tehden toki väkivaltaa kokonaisuudelle joka kerta. "Human, all too human".

Vierailija

Jokainen "minä" syntyy ja saa vanhemmiltaan ja tai muilta läheisiltä sukulaisiltaan geneettisiä "perintöjä", jotka muokkaavat millainen jokaisen "minä"stä tulee aikuisena. Luonto/ympäristö ja kokemukset jatkaa "minä"n muokkaamista. Siksi ei kukaan "minä" voi olla samanlainen.

Vierailija
henkka

Joo näin on. Kaikki on samanlaisia. Eli kaikilla on tuo "minä" tunne. Eli siks ei kannata olla ilkee kellekkään

Vierailija

kyllähän kaikki ihmiset ovat erilaisia, ei kahta aivan samanlaista varmaan olekaan, mutta tuo minätunne josta oli puhe on kaikilla hyvinkin samaa.

Olemisen tunne, jossa vain havannoidaan ympäristöä, sanallistamatta, luokittelematta, siis ilman ajatuksen sekaantumista.

Onko muuten eläimillä erilainen olemisen tunne kuin ihmisellä, näin siis ottaen huomioon, että ihminenkin on eläin.
Ihminen osaa selittää tunteitaan eläin ei tähän pysty, vaikka voikin niitä viestittää muuten ulkonaisesti.

Vierailija

- Minä - on jotain mieltä minästä/egosta. Ajattelemalla muodostuu spontaanisesti lisää mielipiteitä.. tai entiset mielipiteet haihtuvat. Ajattelematta ei voi elää, mutta ajatuksen mukaisesti voi olla elämättä.

Minä, mielikuva... kaikki on kuitenkin aina yksi. Ihan se ja sama mitä ihminen puhuu, totuutta ei voi sanoin ilmaista.

Kaikki ihmiset ovat samanlaisia, mutta voi tuntua, etteivät olisi.

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005

Eiköhän minä-kuva toiminnaltaan ole meillä samankaltainen ,mutta en menisi sanomaan sitä samanlaiseksi . Muurahaisilla ovat toiminnat tyyliin - samaan kekoon . Näiden "minä-kuva" toimii kemikaaleilla . Jos kaikilla olisi samanlainen minä -kuva , toimisimme kaikki varmaan samallalailla . Sitä me emme onneksi tee .

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005
Ayla
Jokainen "minä" syntyy ja saa vanhemmiltaan ja tai muilta läheisiltä sukulaisiltaan geneettisiä "perintöjä", jotka muokkaavat millainen jokaisen "minä"stä tulee aikuisena. Luonto/ympäristö ja kokemukset jatkaa "minä"n muokkaamista. Siksi ei kukaan "minä" voi olla samanlainen.

Nyt täytyy peesata Aylaa . Hän puhuu asiaa .

Vierailija
Petu
Eiköhän minä-kuva toiminnaltaan ole meillä samankaltainen ,mutta en menisi sanomaan sitä samanlaiseksi . Muurahaisilla ovat toiminnat tyyliin - samaan kekoon . Näiden "minä-kuva" toimii kemikaaleilla . Jos kaikilla olisi samanlainen minä -kuva , toimisimme kaikki varmaan samallalailla . Sitä me emme onneksi tee .

Erilaisuus on harhakuva.

Kaikki muurahaiset ovat samanlaisia, kuten kaikki ihmiset ovat samanlaisia, mutta pinnallisesti otettuna esim. kaikki ihmiset ovat muka erilaisia.

Ihmisen toiminnat ovat tyyliltään mielihyväkeskeisiä. Kaikilla. Myös ihmisen minä perustuu kemikaaleihin.

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005
qaz
Petu

Erilaisuus on harhakuva.

Kaikki muurahaiset ovat samanlaisia, kuten kaikki ihmiset ovat samanlaisia, mutta pinnallisesti otettuna esim. kaikki ihmiset ovat muka erilaisia.

Ihmisen toiminnat ovat tyyliltään mielihyväkeskeisiä. Kaikilla. Myös ihmisen minä perustuu kemikaaleihin.

Parin valinnassa ,kyllä . Olemme sen vuoksi eliölaji , evoluutio yms

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat