Länsimaisen maailmankuvan kehitys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Länsimainen maailmankuva on muuttunut paljon verrattuna entisiin aikoihin.

Ennen oli pääpaino tarinoilla ja legendoilla, kun taas nykyään on menty yhä enemmän bittien nypläilyn ja matemaattisen intuition suuntaan.

Alussa ei ollut mitään apuvälineitä havainnoda maailmankaikkeutta, nykyään maksetaan miljoonia uudesta peiliteleskoopista esimerkiksi.

Mutta mitä olivat nuo varhaiset legendat maailman synnystä?
Usein uskottiin eläinhahmojen synnytäneen maata, jotka olivat samoja kuin Juumalat. Painotettiin luontoa, kun nykyään painotetaan ihmisen itsensä luomaa teknologiaa.

Toisaalta myös jotain on säilynytkin. Jokainen itseään ja lähimmäistään kunnioittava ihminen ei hylkää esimerksi Luomiskertomusta tarkkana ja pätevänä selitysmallina.

Mutta tästä johtuukin nykyajan suuri tragedia ihmisen valuessa poispäin kaiken keskiöstä, Juumalansa mielisuosiosta. Nyt nimittäin liberaaliset ja humanistiset selitysmallit korostavat kyllä Ihmisen omaa älyä, mutteivat enää välitä Luojastaan tuon Taivaallista, kieltäen jopa Korkeimman olemassaolon!

Mutta miten tähän on tultu? Jokainen, joka on ollut jossain luomisprosessissa mukana, ei voi samaan hengenvetoon sanoa, että ei Luoja-Juumalaa ole!

Lisääntynyt vapaa-aika toki mahdollistaa myös Luojan löytämisen entistä paremmin. Pitäisi etsiä uskomuksia ja matemaattista maailmankatsomusta yhdisteleviä tekiöitä, ne kun eivät kuitenkaan ole syntyneet toisistaan riippumatta.

Se joka omaksuu vain tämän yhden tiedon kaiken keskellä: "Yhdistän uskomukset nykyiseen tietoon ja tieteeseen - ei voi mennä harhaan, vaikkei sitten saisi tarkkaa kuvaa yhdestäkään muotina olevasta ajattelumallista. Se on se ahdas portti, jota minä, Agison, edustan...

En ole mikään huippumatemaatikko tai fyysikko, vaikka olen käynyt onnistuneesti läpi muutamia yliopiston kursseja aiheista.

Sen sijaan olen huippu löytämään yhtäläisyyksiä matemaattisten teorioiden ja Luomiseen liittyvien asioiden välillä...

Se on minun maailmankuvani kulmakivi, yhdessä Kristukselta Jeesukselta tulevan ymmärtimen kanssa.

Ja ennenkuin haukutte minua taas pikku-karppiseksi tuon Jeesukseni takia, muistutan teitä tästä: "Joka teidään joukossanne on pienin - on todella suuri!"

Ja kertokaa todellakin kaikki tietonne täällä tiede.fi-sivuistoilla, "niin saatte palkinnon Juumalalta - ei ihmisiltä!"

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat