Kasvissyönti?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuli pari viikkoa sitten mietittyä omaa ruokavaliotani ja ikäväkseni totesin että harvemmin sitä tulee syötyä kasviksia ja hedelmiä.
Omega-3:sta ja monivitamiineja olen kuitenkin jo neljän vuoden ajan syönyt säännöllisesti mutta eiväthän ne monipuolista ruokaa korvaa.
Nyt olen kuitenkin nämä viimeiset pari viikkoa koettanut syödä hedelmiä ja kasviksia, kuten omenoita, mandariineja, appelsiineja, maissia ja salaatteja säännöllisesti.

C-vitamiini pitoisten ruokien kuten sitrushedelmien syömistä olen joutunut vähentämään kun rupesi esiintymään unettomuutta mutta muuten olen varsin tyytyväinen ruokavalioni muutoksiin.
Olenkin tässä miettinyt, jos siirtyisi pikkuhiljaa kokonaan kasvissyöntiin ja unohtaisi kaikki kebabit ja muut.

Mitä mieltä hyvät tieteen ystävät olette kasvissyönnistä?
Ja jos kasvissyöjiä löytyy niin millaista ruokavaliota käytätte?

Pistäkää vain kommentteja puolesta ja vastaan.

Sivut

Kommentit (44)

Vierailija

Jos tuota jätkää voisi sanoa tyypilliseksi lihansyöjäksi minä puolestani kieltäisin tulevia lapsiani syömästä lihaa.

Ei kai kasvissyönnissä mitään kamalaa ole kunhan vain muistaa olla tarkkana, että saa tarvittavat aineet

Itse olen pari vuotta ollut ilman punaistalihaa ja haittavaikutuksina olen havainnut kunnon kohoamisen ja vyötärön kavenemisen eikä koskaan ruuansulatusoireita .

Eikös ihminen ole aika sopeutuvainen ruoan suhteen ettei ole ehdotonta oikeaa, mutta mikä sitten on hyväksi onkin toinen asia .

Vierailija

Olen ollut kasvissyöjä jo toista vuotta.
En koe menettäneeni mitään jättäessäni lihan pois ruokavaliosta.

Nykyään nuo lihahyllyt ym makkarapaketit lähinnä herättävät puistatuksen tunnetta. Viihdyn kyllä makkaransyöjien seurassa, ei se minua niin paljon häiritse ettenkö voisi istua samassa pöydässä.

Bonuksena on monta pointtia, energiaa, painoindeksin pieneneminen, yleinen hyvinvointi ja todennäköisesti olen välttänyt useammat taudit poissaoloja on vain yhdeltä flunssalta 3pv.
Viimeiset verikokeet näyttivät huippuarvoja, ainakin lääkäri kehui, ettei muista nähneensä niin hyviä arvoja. Huonoa kolesterolia oli vähän ja sitä hyvää kolesterolia oli runsaasti. Hyvää mieltä tuo myös se, että kokee vähentävänsä ympäristön kuormaa ja irtautuu eläinten tehotuotannosta. Tietysti, on todistettu monia terveyttä parantavia vaikutuksia, joten niistäkin saa olla iloinen.

Syön paljon papuja, pähkinöitä, hedelmiä, vihanneksia, ja käytän kasviöljyjä(oliivi-, rypsi-, hamppuöljyjä), olen jättänyt myös maidon kokonaan, sekä juuston.. kananmunaa olen viimeksi syönyt pullan muodossa. Vähitellen vaihtumassa vegaaniselle ruokavaliolle.

Soijamaidot ja erilaiset soijatuotteet ovat olleet positiivinen yllätys. Härkäpapurouheesta tekee maistuvia kastikkeita/pihvejä. Suosittelen ottamaan selvää eri resepteistä ja vaihtoehdoista miten korvata liha / kananmuna/ maito. Hampunsiemenet on parasta ravintoa.

Suosittelen ehdottomasti

Nukun yöni hyvin, näen joka yö unia, olen hyvin rauhallinen ja keskittymiskykyinen. Muistan olleeni levoton ja lyhytmuistinen/lyhyen keskittymiskyvyn omaava, kalpea, zombie.
Nyt olen "terveenvärinen", iloinen ja ryhdikäs.

Vierailija

Itsekkin tunnen oloni virkeämmäksi kun lisäsin rehuja ruokavaliooni.
Kysyin kerran yhdeltä kaverilta mitä mieltä hän on kasvissyönnistä, hän tokaisi "Hölmömpää en ole ikinä kuullut!".
Noh, omapahan menetyksensä

Vierailija
Poison dart frog

Mitä mieltä hyvät tieteen ystävät olette kasvissyönnistä?
Ja jos kasvissyöjiä löytyy niin millaista ruokavaliota käytätte?

kasvis pöperot on hyviä...
mutta onko mielessä kuitenkin vielä
juoda ja syödä maito ja kanamuna tuotteita...
jos on niin oikestaan joka kaupasta löydät eineksiä...

ja omien ruokien tekeminen
onnistuu jopa ilman koulua...

hyviä tuotteita löytyy millä voi helposti kokeilla
mistä tykkää...
jopa puolivalmisteita vegaanisena
on jo monessa kaupassa...

tässä kuvassa spydäriin laittasin wotkinssin
kasvismakkaraa... ja perunaa...
seitani myös hyvää..

onhan näitä.. tuotteita..

suolainen hinta estää herkuttelemasta usein
puolivalmisteilla...
esim "kalapuikot"
6,50e 6 kpl pieniä puikkoja.

äkkiä oppii tekee ruokaa...
ja reseptejä löytyy helposti
kunhan osaa soveltaa omaan makuun ne..

helppo makaroni laatikko...

pussi makaronia vuokaan
ja kookos kerma.. sekä vettä...
soija rouhetta "silmämääräsesti"
kuten lihaakin laitetaan.. ..

mausteet oman maun mukaan...

juustoisen saa samalla respalla
mutta laittamalla sekaan redwoodin cheezly juustoa...
ja varokaa sitä toista juustoa siinä hyllyssä vieressä...
maistoin sitä ekaksi ja meni pitkään ennekuin uskalsin edes
maistaa tätä redwoodin juustoo..

redwood on hyvä merkki..
ja soyappetiti soija on hyvää...
risetti on taas kamalaa.. mitä itse en voi syödä..

siellä on jotain respoja...
http://www.transmeri.fi/index.phtml?s=324
ainakin jollekkin..

itte vältän kaikkea eläinperäistä..
e koodit tarkistan
http://www.vegaaniliitto.fi/pyramidi.html

Vierailija
aids
Pupujen hommaa !
Ihminen on elukkaopillisesti raadonsyöjä !

ihminen on ollut paljon muutakin...
mitä se ei ole enään..

*tappaa kaikki vastaan tulevat ja örisee*

mietin miksi sillä on niin
suuri merkitys mitä olemme olleet
joskus..

emme voi aina selittää käytöstä sillä
että "olemme olleet.. ."

auttaako se oikeudessa minua
jos selitän että "elukkaopillisesti"
minun pitikin levittää siemeniäni...
vaikka ehkä tämä naaras ei ihan halukas ollutkaan
hommaan...

"vahvimman oikeudella"...
*nauraaaa nakkikioskilla ja hakkaa porukkaa*

Vierailija

Katselin tuota pyramidia, niin kyllä minulla ainakin on ollut nuo viljapitoiset ruuat kohdallaan pikkulapsesta asti.
Tummat leivät etenkin jälkiuunileivät ovat erityistä herkkuani.
Joskus tulee syötyä parikin leipää päivässä

Mitä mieltä olette kiinankaalista?
Olen koettanut löytää tietoa niiden ravinneominaisuuksia, tuloksetta

Vierailija
Vpää
Itse olen pari vuotta ollut ilman punaistalihaa ja haittavaikutuksina olen havainnut kunnon kohoamisen ja vyötärön kavenemisen eikä koskaan ruuansulatusoireita.

Myös minun kohdalla punaisen lihan vaihto muuhun on vaikuttanut vain hyvään suuntaan. Ja kyllä huomaa pientä painon nousua ja voimattomuuden tunnetta, kun sattuu niin, että punaista lihaa tuleekin syötyä vähän liikaa.

Läheisten ravintoloiden tarjonta on kyllä sitä luokkaa, ettei minusta voi tulla kasvissyöjää, eikä edes voi kokonaan jättää punaista lihaa pois.

Vierailija

Kasvissyönti eli vegetarismi on ruokavalio, joka ei sisällä lihaa eikä verituotteita, ei siis myöskään kalaa eikä kanaa. Vegetarismi voidaan nähdä myös laajemmin elämäntapana, joskin monet ovat vegetaristeja ainoastaan terveyssyistä. Vegetarismia harjoitetaan tavallisesti eettisistä, uskonnollisista, terveydellisistä tai ekologisista syistä. Pelkkää ruokavaliota määrittelevä vegetarismimääre onkin saanut rinnalleen koko joukon lisätarkenteita, joilla ruokavaliota ja muita kulutusvalintoja pyritään määrittelemään tarkemmin. Elämäntapaa, jossa vältetään kaikkia eläinperäisiä tuotteita (kuten nahkaa ja villaa) kutsutaan veganismiksi. Kävin sitte surffailemassa aiheeseen vähän lisävalotusta. Kannattaa tarkistaa myös, mitä Wikissä sanotaan http://fi.wikipedium.org/wiki/Kasvissy%C3%B6nti%20

Vierailija

Kasvisten edut voi ja kannattaa tietenkin hyödyntää myös sekaruokavaliolla. Ei tämä ole mikään joko-tai-juttu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat