Itsemurha

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Haluaisin kysellä palstalaisilta itsemurhan moraalisista perusteista ja parhaista tavoista tehdä se. (Empiiriseen tietoon on vissiin turha pohjautua jos on tosissaan)

Omasta mielestäni itsemurha on oikeutettu siinä missä aborttikin, joka perustuu ihmisen oikeuteen päättää omasta kehostaan. Jos kiellämme ihmisiltä oikeuden tehdä itsemurhaa moraalisella ajatuksella, niin millä perusteella? Luulisi ihmisen olevan vastuussa omasta kehostaan ja elämästään. Tarvitseeko toisten ihmisten tunteita ottaa huomioon, sillä itsemurha juontaa juurensa omaan hengelliseen ahdinkoon.

Kuulemieni puheiden mukaan hukuttautuminen tuottaa valtavan " henkisen orgasmin" vime hetkeillä?

Omasta mielestäni itsemurha on moraalisesti täysin oikeutettua ja se täyttää moraalin opeista ainakin kantin kategorisen imperatiivin, joka on yleensä toimiva. Mitä mieltä muut ovat? Liikaa kysymyksiä? =)
(Alkuperäinen aihe vapaasana osastolla, mutta ei vastauksia odota Erkkikään.)

Sivut

Kommentit (48)

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Kaikki ihmiset jotka ovat selvinneet itsemurhasta ymmärtävät elämänsä arvon jälkeenpäin paljon suurempana.

Siinä vaurioitetaan niitä ihmisiä jotka ovat lähellä eivätkä he siitä kivusta koskaan selviä.

Kenenkään ei pitäisi sitä kokea.

On ihan järkevää ja oikein että itsemurhaa pidetään laittomana ja että se on väärin, rikollinen ajatus omaa itseään kohtaan.

Vierailija
Barbaari
Kaikki ihmiset jotka ovat selvinneet itsemurhasta ymmärtävät elämänsä arvon jälkeenpäin paljon suurempana.

Siinä vaurioitetaan niitä ihmisiä jotka ovat lähellä eivätkä he siitä kivusta koskaan selviä.

On ihan järkevää ja oikein että itsemurhaa pidetään laittomana.

Lähimmäiset eivät selviä ikinä kivusta? Mitäs kettua sitten? Jokainen kreationismin vastainen kirja loukkaa noin miljardia ihmistä samaan aikaan, joten miten pelkkä henkinen pahoinvointi voisi olla syy olla moraalittomuudelle? Itsemurha joskus voi tuntua ainoalta vaihtoehdolta ja kukaan ei ole vielä ainakaan vinkkejä kertonut. Legendoja parhaista itsemurhista otetaan vastaan.

Vierailija

Itsari ei ole oikeutettua, koska silloin syytät Juumalaa, että Hän ei ole kohdellut sinua hyvin!

Ja se ei ole kummiskaan totta.

"Avuksesi huuda Minua hädän päivänä ja minä tulen auttamaan sinua, ja sinä olet kunnioittava minua..."

Tuo Raamatun värssy olisi hyvä muistaa, ennenkuin alkaa tehdä itsaria.
Ja tuossa tulee esille Juumalan suuruus... Hän on jokaisessa meissä... Kuka tahansa, paitsi toinen itsaria suunnitteleva tai murhaaja voi auttaa sinua, ja sinä olet kunnioittava teidän YHTEISTÄ Juumalaa!

Vierailija

Agison, pyysin jotain moraalista kantaa, en raamattua. Jos sinulla ei ole parempaa sanottavaa kuin "kuvitteellinen henkilö sanoi niin" voit ampua itsesi ja minulle ei tule edes omantunnontuskia.
Sivu on kuitenkin http://WWW.TIEDE.FI

Vierailija
Mr.GLR
Barbaari

On ihan järkevää ja oikein että itsemurhaa pidetään laittomana.

Lähimmäiset eivät selviä ikinä kivusta? Mitäs kettua sitten? Jokainen kreationismin vastainen kirja loukkaa noin miljardia ihmistä samaan aikaan, joten miten pelkkä henkinen pahoinvointi voisi olla syy olla moraalittomuudelle? Itsemurha joskus voi tuntua ainoalta vaihtoehdolta ja kukaan ei ole vielä ainakaan vinkkejä kertonut. Legendoja parhaista itsemurhista otetaan vastaan.

Tällä asialla ei ole mitään tekemistä kreationismin kanssa.
Jokainen elää oman elämänsä, eikä itsemurhan laittomuus ole mikään pointti asian ehkäsemiseen.
Kun ei voi elää kenenkään muun puolesta, voi vaan kannustaa elämisen puolesta.
Miksi??????????

Vierailija
Barbaari
Itsetuhoisuus on rikollinen ajatus itseään ja läheisiään vastaan. Siksi sitä ei pitäisi sallia.

Rupea lukemaan vaikka filosofiaa tai etsi uudet tavoitteet elämällesi jos nykyisiä ei voi saavuttaa.

Elä kadota uskoa paremmasta ajasta.

Kolahti toi rupea luykemaan filosofiaa.
Buhuu, itsemurha aiheuttaa lähimmäislle tuskia? Minkälaiset lähimmäiset antavat kenellekään aihetta tappaa itsensä. En suostu uskomaan parempaan aikaan, koska yhtä sokeasti voisin uskoa muumimamman perimmäiseen substanssiin.

Omasta mielestäni itsemurhan oikeutus on aina oikeutettua.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Et sanoisi noin jos tietäisit asiat mistä puhut.

Minullakin on ollut synkkiä aikoja mutta siitä selviää kyllä, täytyy vain keksiä miten.

Minulla toimi kun kirjoitin 10 tavoitetta, eräänlaista unelmaa jotka minun täytyy jättää jälkeeni tälle maailmalle, tehdäkseni siitä paremman paikan.

Välitän aidosti kaikista synkistelijöistä ja yritän oikeasti auttaa, koska uskon voivani siihen koska ymmärrän.

Mielestäni näiden ihmisten mielipiteillä jotka ovat kokeneet tällaista pitäisi olla enemän painoarvoa kuin niiden jotka eivät tiedä tästä aiheesta.

Vierailija
Barbaari
Et sanoisi noin jos tietäisit asiat mistä puhut.

Minullakin on ollut synkkiä aikoja mutta siitä selviää kyllä, täytyy vain keksiä miten.

Minulla toimi kun kirjoitin 10 tavoitetta, eräänlaista unelmaa jotka minun täytyy jättää jälkeeni tälle maailmalle, tehdäkseni siitä paremman paikan.

Välitän aidosti kaikista synkistelijöistä ja yritän oikeasti auttaa, koska uskon voivani siihen koska ymmärrän.

EN SANOISI NOIN JOS TIETÄISIN MISTÄ PUHUN?!?!
Tiedät todennäköisesti heikommin itsemurhasta kuin minä. Itsekin olen kirjoittanut tavoitteita elämälle, mutta sen jälkeen iskee realistisuuteni kehiin. Millä Kenelläkään on mahdollisuutta muuttaa maailmaa yksin?

Vierailija

tee se itse murha..

"tänään pohdimme.. kannattaako jättää
jäähyväis kirjettä.. "

eikun oikiseti homma on siltä kantilta
vaikea että koska ihminen on tarpeeksi
terve päättääkseen itsensä tappamisesta...

oletusarvolla nyt puhutaan henkisestä helvetistä
eikä mistään parantumattomasti sairaasta...

eli onko ihminen kykenevä täysissä järjissään
tekemään itsaria...
"terve pera... mä meen ton seuraavan junan alle...
voisitko syöttää mun kissan.."

itsari on mun philosohphistisen katseeni
mukaan aina sairauden aiheuttama...
joten kysymys voitaisiin asettaa uudelleen
tyyliin

"mikä sairaus riittää jotta on hyväksyttävää tappaa ittensä.."

mitkään teinit ei tietty saa itteensä tappaa
perkl.. s

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

On se mahdollista, kirjoita vaikka kirja joka voisi kritisoida sitä mitä maailmassa on väärin, pelastaa paljon ihmisiä jotka joutuvat samaan tilanteeseen ja pelastaa heidät ennen.

Maailma vaatii miehiltä paljon. Naiset voi periaatteessa synnyttää lapsen ja löytää siten oman elämänsä tarkoituksen lasten kautta. Sillä tavalla jättää jälkensä maailmalle.

Miehillä on siltä osin vaikeampaa että joidenkin meistä täytyy jättää viisautemme historiaan rakentamalla sitä. Ja löytää tarkoituksemme sen kautta.

Hyvät tyypit eroavat huonoista sillä että he jättävät positiivisen jäljen yhteiskuntaan, pahat taas negatiivisen.

Vierailija
Barbaari
On se mahdollista, kirjoita vaikka kirja joka voisi kritisoida sitä mitä maailmassa on väärin, pelastaa paljon ihmisiä jotka joutuvat samaan tilanteeseen ja pelastaa heidät ennen.

Maailma vaatii miehiltä paljon. Naiset voi periaatteessa synnyttää lapsen ja löytää siten oman elämänsä tarkoituksen lasten kautta. Sillä tavalla jättää jälkensä maailmalle.

Miehillä on siltä osin vaikeampaa että joidenkin meistä täytyy jättää viisautemme historiaan rakentamalla sitä. Ja löytää tarkoituksemme sen kautta.

Hyvät tyypit eroavat huonoista sillä että he jättävät positiivisen jäljen yhteiskuntaan, pahat taas negatiivisen.

kiitos, olet ainoa joka on esittänyt reaalisen raktaisun ongelmaan. Kuitenkin filofinen kanta jäi puuttumaan. Toivoisin filosofisia perusteita alkuperäiseen ongelmaan.

Vierailija

Vau. Aika moni sairas paskiainen on sitä mieltä että he tietävät paremmin ketä "saa" tappaa itsensä kuin itse kandinaatit.

Jos ton mieltää itsekin oikeaksi ajattelutavaksi niin voin vaan todeta että teissä asuu kyllä hitler ja vähän muutakin.

Suoraansanoen oksetatte minua.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Itsemurha on esimerkiksi väärin koska

Se tuhoaa läheisten elämän.

Kaikki itsemurhasta selvinneet ymmärtävät elämänsä arvon ja tuomitsevat sen.

Yhteiskuntaa pitää rakentaa myös niille joilla on itsetuhoisia ajatuksia.

Se on rikos itseä kohtaan ja yhteiskunnan rikos yksilöä kohtaan.

Selkeästi ajattelevat ihmiset eivät tekisi itsemurhaa, vaan emotionaalisesti syvästi ahdistuneet.

Elämässä on pohjakausia joista täytyy vain selvitä.

Vielä psykologiassa ei liene täyttä selitystä itsemurhille. On vielä muitakin mutta tässä on ne jotka heti tulivat mieleen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat