Autoihin nopeusrajoittimet?
Autoihin nopeusrajoittimet?
Kertokaahan mitä Suomen teillä tekevät autot, joilla pystyy ajamaan kovempaa, kuin laki sallii. Korkein nopeusrajoitus Suomessa on 120km/h.
Eikö olisi järkevintä asentaa autoihin nopeudenrajoitin, joka rajoittaisi maksiminopeuden esim. 140 kilometriin tunnissa? Olisiko tämä jotenkin teknisesti vaikeaa tai tulisiko ylettömän kalliiksi? Ajatuksena jokatapauksessa mielestäni järkevä.
Eihän tämä tietenkään estäisi sitä, että ajetaan satasta kuudenkympin alueella, mutta ainakin kahdensadan kaahaajat saataisiin kuriin vai onko olemassa jokin perusteltu syy miksi autolla pitäisi pystyä yleisillä teillä tuollaisiin nopeuksiin?
Sivut
olen samaa mieltä.. miksi vidussa pitää päästä
vaikka ei saa eikä ole suomen teillä järkevääkään.
140 on sekin oikeasti liikaa, siinä sitä päästellään 140 lasissa ohi jonojen jotka kulkevat 120km/h.
max. 120km/h ja sekin että pääsee ohi 110 ajavista.
Suomen teillä ei vakioautoa saa kiihtymäänkään yli 120 kuin poikkeustapauksissa. Toisaalta niillä ei uskalla niin kovaa ajaakkaan, joten miksi rajoitin?
Joo, kannatan kyllä.
Kunhan moottoripyöriin ei tule mitään tuollaista ilonpilaajaa
Kielletään samalla myös leipäveitset jossa on yli 5cm pitkä terä, en näe perusteltua syytä miksi pitäisi olla isompi terä. Saataisiin ainakin tapot vähenemään.
Eiköhän olisi fiksumpaa panostaa asennekasvatukseen. Tässä maassa on jo tarpeeksi holhousta.
Samanlailla kuolet jos ajat 100 seinään tai 120.
http://twitter.com/aimo666
Niin, mietin tuon 140km/h sen vuoksi, että moni saattaa käydä autoillaan myös Keski-Euroopassa, jossa joissain maissa saa ajaa jopa 150km/h, eli ei tarvitsisi hirmuista alinopeutta ajaa.
Joka tapauksessa, en näe mitään järjellistä syytä miksi pitäisi pystyä ajamaan kovempaa, kuin laki sallii.
Röllikö se siellä? Voisit nyt toki myös esittää perustelut, että miksi pitäisi olla mahdollista ajaa ylinopeutta.
Millaisella autolla oikein ajelet? Jopa minun Ford Sierra 1.6 kiihtyy helposti tuohon nopeuteen.
Ei mitään nopeurajottimia siksi, koska niiden tuoma hyöty kustannuksiin ja ideaan itsessään nähtynä on huono. Nopeusrajoittimella pelastettaisiin korkeintaan muutama henki mutta sen takia yli 2 miljoonaa ihmistä saa tuntea kansalaisluottamustansa poljettavan.
Siirtävät ihmisiä paikasta toiseen.
Ei olisi järkevää. Ei liene teknisesti sen vaikeampaa, kuin rajoittimen poistaminenkaan.
Poliisi korjaa talteen kahdensadan kaahaajat. Minun puolestani voisi vaikka kameroita lisätä, kunhan ei niihin sakkotulojen maksimoinnin kannalta parhaisiin paikkoihin. Eli tasaisin välein selvästi nopeusrajoituksen muuttumisen jälkeen, ei pitkien alamäkien pohjalle. Kuvauskynnys voisi muuttua liikennemäärän mukaan, eli yöllä ei räpsisi turhaan alle 20 km/h ylinopeuksista, mutta ruuhka-aikaan voisi kynnys olla esim. 10 km/h.
Tilastokeskuksen mukaan viime vuonna onnettomuuksissa, joissa joko loukkaantui tai kuoli, suuri osuus tapahtui 0-70:n rajoitusalueilla. Tilastokeskuksen mukaan osuus oli yli 60%.
Tuskin näistä kovinkaan montaa tapahtui sen takia, että auton huippunopeus ylittää 140km/h.
Toiseksi, olisi varmaan hyvin hankalaa valvoa, että nopeudenrajoitin varmasti toimii. Uusi softa vaan sisään ja rajoitin on poistettu, jos katsastuksessa tämä tarkistettaisiin niin, se voisi nostaa ennestään korkeita katsastusmaksuja.
Lisäksi olisi varsin mahdotonta asennuttaa nopeudenrajoitin vanhempiin autoihin.
Hyvänä puolena näkisin vapaaehtoisessa rajoittimessa, varsinkin auton lainaajan näkökulman. Isin autoa halutaan testata ja kehua kavereille, isi voisi olla ovela ja rajoittaa nopeuden vaikka 120km/h:iin. Kuitenkin jollakin koodilla sen saisi kytkettyä pois päältä, näin bisnesmatkat sujuisivat mukavasti ja tehokkaasti.
Useassa saksalaisessa autossa on rajoittimet jo vakiona.
'
Niissä on rajoittimet sen takia että Saksassa oikeasti ajetaan kovaa, ja autojen fysiikka tulee vastaan.
Jopa Bugatti Veyronissa on nopeuden rajoitin, joka kylläkin on säädetty muistaakseni lukemaan 427 km/h
Tuo sakujen 250km/h rajoitus oli ainakin alunperin BMW:n ja MB:n yhteinen "herrasmiessopimus" joka tuli voimaan joskus -90 luvun alussa.
Taisivatkohan renkaat kestää 3 minuuttia tuota huippunopeutta.. jos oikein muistan, en viitti tarkistaa.
Ehkäpä useimpiin nykyautoihin voi nopeudenrajoituksen tehdä korjaamokäynnin yhteydessä, ihan vaan testerillä näppäillen...
Katalysaattorin ylikuumenemisen ja erityisesti epäsymmetrisen kuumenemisen (=lämpöjännitykset) takia voisin rajoittaa vapaaehtoisesti jonnekin 180 kieppeille.
Jaa etteikö maka täällä näillä teillä pysty kovvaaki ajamhan ?
Tuohon aikhan oli suurin osa tiestä vieläpä soratietä.
Puolituntia Sovankylä- Kittilä .Heti perhän tunti ja vartti väli Kittilä -Rovaniemi jo vuonna 1968. 167 kilometriä.
Aslakilla oli alla Volvo jossa rekisteriothessa luki hevosvoimien kohalla:
U känd . Niitä oli virittäjän mukhan 280 , neljällä Weberin kaasuttajalla.
Hiotut imu ja pakosarjat , trimmattu nokka-akseli ja vaihettu erikois kampiakseli , männäkki oli ,,no ennää ei merkki tule mielhen.
Sähkönen loikkarivaihe. Kulutus melkein 20 liiteriä 10 peninkulmalle.
Potkasi se mittarin pitkästi yli kahenssaan, sitte alko venttiinikoneisto sekoamhan semmonen kumma hirinä kuulu ko männät vastailit venttiinhein.
Unehtu pirkele venttinikoneiston jousien vaihto jäykemphin.
Ties mitä seki kosla olsi kulkenu paremmilla jouttilla?
No jälkhinpäin aatellen hyväku hengissä selvithin , nuista " hulluista vuosista."
http://www.youtube.com/user/ht1aslak
On se muuten kumma kun sitä paskaa (=suolaa) levitetään teille täällä eteläisessä Suomessa. Kyllä sitä Lapissakin ihmiset osaa ajaa paljon huonommissa olosuhteissa ilman tuota ruostuttavan paskan teille mättämistä. Tai sitten nämä pääkaupunkiseutulaiset ovat täysiä tampioita ajamisen suhteen. Kukahan on tuonkin asian keksinyt, että laillisesti saa valtio tuhota ihmisten autoja mättämällä suolaa teille.
Mun piti laittaa autoon kuljettajan näkyville 240 km/h nopeusrajoitustarra. Nimittäin se oli talvirenkaiden max nopeus ja jos auton huippunopeus ylittää rengastuksen rakenteellisen huippunopeuden, niin kuljettajaa tulee varoittaa asiasta
Olisihan tuollainen 140 km/h rajoitus hyvä siinä mielessä, että kiihtyvyys parantuisi. Edellyttäen, että se toteutettaisiin vaihteistoa rukkaamalla, ei elekteronisesti rajoittamalla. Tosin kunnon autossa joutuisi sitten yli puolet kiihdytysajasta vaihtelemaan vaihteita.
Miten olisi hälytin kun nopeus kohoaa yli sallitun tai käyttäjän hälytysrajaksi asettaman nopeuden? Silloin kuljettaja huomaisi että vauhti on lisääntynyt ja hölläisi kaasua. Ei tarttis tuijottaa joka julmetun risteyksen kohdalla onko kameraa ja onko vauhtia vaan voisi katsoa onko tiellä vaarantavia tekijöitä.
Viimeiseen vaihteeseen voi laittaa kruisailuvälitykset. Ei kiihdyttämiseen tuohon nopeuteen kannata välttämättä viittä vaihdetta käyttää, joten viides jää vapaaksi kruisailuvälityksille.
Muoks: Itse asiassa kolmella vaihteella tuonne pääsee perusautoilla (100 pollea) mutta neljän käyttö lienee tehokkaampaa. Tehokas vääntöalue siis jotain 2500-4500rpm bensalla. Kakkosella menee sataseen niukin naukin.
Sivut