Autoihin nopeusrajoittimet?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kertokaahan mitä Suomen teillä tekevät autot, joilla pystyy ajamaan kovempaa, kuin laki sallii. Korkein nopeusrajoitus Suomessa on 120km/h.

Eikö olisi järkevintä asentaa autoihin nopeudenrajoitin, joka rajoittaisi maksiminopeuden esim. 140 kilometriin tunnissa? Olisiko tämä jotenkin teknisesti vaikeaa tai tulisiko ylettömän kalliiksi? Ajatuksena jokatapauksessa mielestäni järkevä.

Eihän tämä tietenkään estäisi sitä, että ajetaan satasta kuudenkympin alueella, mutta ainakin kahdensadan kaahaajat saataisiin kuriin vai onko olemassa jokin perusteltu syy miksi autolla pitäisi pystyä yleisillä teillä tuollaisiin nopeuksiin?

Sivut

Kommentit (41)

Vierailija

olen samaa mieltä.. miksi vidussa pitää päästä
vaikka ei saa eikä ole suomen teillä järkevääkään.
140 on sekin oikeasti liikaa, siinä sitä päästellään 140 lasissa ohi jonojen jotka kulkevat 120km/h.
max. 120km/h ja sekin että pääsee ohi 110 ajavista.

Vierailija

Suomen teillä ei vakioautoa saa kiihtymäänkään yli 120 kuin poikkeustapauksissa. Toisaalta niillä ei uskalla niin kovaa ajaakkaan, joten miksi rajoitin?

olli-san
Seuraa 
Viestejä419
Liittynyt28.1.2007

Kielletään samalla myös leipäveitset jossa on yli 5cm pitkä terä, en näe perusteltua syytä miksi pitäisi olla isompi terä. Saataisiin ainakin tapot vähenemään.

Eiköhän olisi fiksumpaa panostaa asennekasvatukseen. Tässä maassa on jo tarpeeksi holhousta.

Vierailija
enska
olen samaa mieltä.. miksi vidussa pitää päästä
vaikka ei saa eikä ole suomen teillä järkevääkään.
140 on sekin oikeasti liikaa, siinä sitä päästellään 140 lasissa ohi jonojen jotka kulkevat 120km/h.
max. 120km/h ja sekin että pääsee ohi 110 ajavista.

Niin, mietin tuon 140km/h sen vuoksi, että moni saattaa käydä autoillaan myös Keski-Euroopassa, jossa joissain maissa saa ajaa jopa 150km/h, eli ei tarvitsisi hirmuista alinopeutta ajaa.

Joka tapauksessa, en näe mitään järjellistä syytä miksi pitäisi pystyä ajamaan kovempaa, kuin laki sallii.

olli-san
Kielletään samalla myös leipäveitset jossa on yli 5cm pitkä terä, en näe perusteltua syytä miksi pitäisi olla isompi terä. Saataisiin ainakin tapot vähenemään.

Eiköhän olisi fiksumpaa panostaa asennekasvatukseen. Tässä maassa on jo tarpeeksi holhousta.


Röllikö se siellä? Voisit nyt toki myös esittää perustelut, että miksi pitäisi olla mahdollista ajaa ylinopeutta.

olli-san
Seuraa 
Viestejä419
Liittynyt28.1.2007
tietää
Suomen teillä ei vakioautoa saa kiihtymäänkään yli 120 kuin poikkeustapauksissa. Toisaalta niillä ei uskalla niin kovaa ajaakkaan, joten miksi rajoitin?

Millaisella autolla oikein ajelet? Jopa minun Ford Sierra 1.6 kiihtyy helposti tuohon nopeuteen.

Vierailija

Ei mitään nopeurajottimia siksi, koska niiden tuoma hyöty kustannuksiin ja ideaan itsessään nähtynä on huono. Nopeusrajoittimella pelastettaisiin korkeintaan muutama henki mutta sen takia yli 2 miljoonaa ihmistä saa tuntea kansalaisluottamustansa poljettavan.

Vierailija
Besame Mucho
Kertokaahan mitä Suomen teillä tekevät autot, joilla pystyy ajamaan kovempaa, kuin laki sallii. Korkein nopeusrajoitus Suomessa on 120km/h.



Siirtävät ihmisiä paikasta toiseen.

Besame Mucho

Eikö olisi järkevintä asentaa autoihin nopeudenrajoitin, joka rajoittaisi maksiminopeuden esim. 140 kilometriin tunnissa? Olisiko tämä jotenkin teknisesti vaikeaa tai tulisiko ylettömän kalliiksi? Ajatuksena jokatapauksessa mielestäni järkevä.



Ei olisi järkevää. Ei liene teknisesti sen vaikeampaa, kuin rajoittimen poistaminenkaan.

Besame Mucho

Eihän tämä tietenkään estäisi sitä, että ajetaan satasta kuudenkympin alueella, mutta ainakin kahdensadan kaahaajat saataisiin kuriin vai onko olemassa jokin perusteltu syy miksi autolla pitäisi pystyä yleisillä teillä tuollaisiin nopeuksiin?

Poliisi korjaa talteen kahdensadan kaahaajat. Minun puolestani voisi vaikka kameroita lisätä, kunhan ei niihin sakkotulojen maksimoinnin kannalta parhaisiin paikkoihin. Eli tasaisin välein selvästi nopeusrajoituksen muuttumisen jälkeen, ei pitkien alamäkien pohjalle. Kuvauskynnys voisi muuttua liikennemäärän mukaan, eli yöllä ei räpsisi turhaan alle 20 km/h ylinopeuksista, mutta ruuhka-aikaan voisi kynnys olla esim. 10 km/h.

Vierailija

Tilastokeskuksen mukaan viime vuonna onnettomuuksissa, joissa joko loukkaantui tai kuoli, suuri osuus tapahtui 0-70:n rajoitusalueilla. Tilastokeskuksen mukaan osuus oli yli 60%.

Tuskin näistä kovinkaan montaa tapahtui sen takia, että auton huippunopeus ylittää 140km/h.

Toiseksi, olisi varmaan hyvin hankalaa valvoa, että nopeudenrajoitin varmasti toimii. Uusi softa vaan sisään ja rajoitin on poistettu, jos katsastuksessa tämä tarkistettaisiin niin, se voisi nostaa ennestään korkeita katsastusmaksuja.

Lisäksi olisi varsin mahdotonta asennuttaa nopeudenrajoitin vanhempiin autoihin.

Hyvänä puolena näkisin vapaaehtoisessa rajoittimessa, varsinkin auton lainaajan näkökulman. Isin autoa halutaan testata ja kehua kavereille, isi voisi olla ovela ja rajoittaa nopeuden vaikka 120km/h:iin. Kuitenkin jollakin koodilla sen saisi kytkettyä pois päältä, näin bisnesmatkat sujuisivat mukavasti ja tehokkaasti.

Vierailija
180°
Useassa saksalaisessa autossa on rajoittimet jo vakiona.

'

Niissä on rajoittimet sen takia että Saksassa oikeasti ajetaan kovaa, ja autojen fysiikka tulee vastaan.

Jopa Bugatti Veyronissa on nopeuden rajoitin, joka kylläkin on säädetty muistaakseni lukemaan 427 km/h

Vierailija
Janne
180°
Useassa saksalaisessa autossa on rajoittimet jo vakiona.

'

Niissä on rajoittimet sen takia että Saksassa oikeasti ajetaan kovaa, ja autojen fysiikka tulee vastaan.

Jopa Bugatti Veyronissa on nopeuden rajoitin, joka kylläkin on säädetty muistaakseni lukemaan 427 km/h

Tuo sakujen 250km/h rajoitus oli ainakin alunperin BMW:n ja MB:n yhteinen "herrasmiessopimus" joka tuli voimaan joskus -90 luvun alussa.

Taisivatkohan renkaat kestää 3 minuuttia tuota huippunopeutta.. jos oikein muistan, en viitti tarkistaa.

Ehkäpä useimpiin nykyautoihin voi nopeudenrajoituksen tehdä korjaamokäynnin yhteydessä, ihan vaan testerillä näppäillen...

Vierailija

Katalysaattorin ylikuumenemisen ja erityisesti epäsymmetrisen kuumenemisen (=lämpöjännitykset) takia voisin rajoittaa vapaaehtoisesti jonnekin 180 kieppeille.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Jaa etteikö maka täällä näillä teillä pysty kovvaaki ajamhan ?

Tuohon aikhan oli suurin osa tiestä vieläpä soratietä.
Puolituntia Sovankylä- Kittilä .Heti perhän tunti ja vartti väli Kittilä -Rovaniemi jo vuonna 1968. 167 kilometriä.

Aslakilla oli alla Volvo jossa rekisteriothessa luki hevosvoimien kohalla:
U känd . Niitä oli virittäjän mukhan 280 , neljällä Weberin kaasuttajalla.
Hiotut imu ja pakosarjat , trimmattu nokka-akseli ja vaihettu erikois kampiakseli , männäkki oli ,,no ennää ei merkki tule mielhen.
Sähkönen loikkarivaihe. Kulutus melkein 20 liiteriä 10 peninkulmalle.
Potkasi se mittarin pitkästi yli kahenssaan, sitte alko venttiinikoneisto sekoamhan semmonen kumma hirinä kuulu ko männät vastailit venttiinhein.
Unehtu pirkele venttinikoneiston jousien vaihto jäykemphin.
Ties mitä seki kosla olsi kulkenu paremmilla jouttilla?

No jälkhinpäin aatellen hyväku hengissä selvithin , nuista " hulluista vuosista."

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat