Suond blaster, tietääkö joku

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

AC97 on vähän huono mkrofonin kanssa ja menin ostamaan Sound Blaster Audigy SE:n. Sen pitäisi meikäläiselle riittää.

Nyte olen pulassa. En aukaise konetta ennenkuin saan selville pitääkö romppuasemasta vetää piuha kortille, niinkuin ennen oli itsestään selvää.

Miten on nyt. Ohjeista ei selviä muuta kuin, että liitospaikkoja on kaksikin, mutta niiden käyttö kuuluu ryhmään "tarvittaessa". Ei löytynyt Googlellakaan tietoa.

Pistin tukeen kysymyksen aiheesta ja uhkasin viedä vermeen takaisin ellei tule vastausta kohtuuajassa.

Sivut

Kommentit (36)

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Mitä luulet, mitä tarkoittaa "tarvittaessa"? Pakkohan sitä ei ole laittaa mutta saa jos haluaa.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija
valtiokonttorin elatti
AC97 on vähän huono mkrofonin kanssa ja menin ostamaan Sound Blaster Audigy SE:n. Sen pitäisi meikäläiselle riittää.
Nyte olen pulassa. En aukaise konetta ennenkuin saan selville pitääkö romppuasemasta vetää piuha kortille, niinkuin ennen oli itsestään selvää.
Miten on nyt. Ohjeista ei selviä muuta kuin, että liitospaikkoja on kaksikin, mutta niiden käyttö kuuluu ryhmään "tarvittaessa". Ei löytynyt Googlellakaan tietoa.
Pistin tukeen kysymyksen aiheesta ja uhkasin viedä vermeen takaisin ellei tule vastausta kohtuuajassa.

Toi AC97 on emolevyllä oleva äänipiiri, eli joudut painamaan sen littoisen piuhan CD-asemalta uuteen äänikorttiin. Siinä on parikin paikkaa eli liitinmallilla. Toinen on valkoinen toinen pelkästään neljä piikkiä. Valkoinen, pieni, ei mene kuin yhdessä asennoissa. Jos on musta, niin sunnalla ei ole väliä, muutakuin stereoissa saattaa sitten olla vasen/oikea toisin päin.

Tsekkaa, että kortilla lukee CD In. Toimii silloin parhaiten [size=75:3l7uol94](ja on todella pienellä präntätty)[/size:3l7uol94] Niin ja tietenkin poistat BIOS asetuksista siellä oletuksena olevan AC97 asetuksen.

No tämänhän tiedätkin, että SB, kuten muissakin erillisissä, kuin myös emolevyn liittimissä on se vihreä kajareille.

ps. vielä vinkkinä, että ota ihan varuilta virtajohto irti koneen takaa. Joskus noi jää ns. valmiustilaan, eli emolevyllä onkin sähkö. Sen kyllä näkee myös sellaisesesta pienestä vihreästä ledistä. Ota nyt kuitenkin irti.

sapetix
Eipä tarvitse mitään piuhoja vetää kortille ,kyllä pci väylä hoitaa hommat ..
Tässä olemme kyllä nyt täysin erimieltä

Vierailija

Ei tarvi vetää jossei välttämättä halua analogista tuloa cd-asemalta. Digitaalisena cd-rippaus onnistuu vaikka aseman maksiminopeudella, analogisena ei. Analogisena voit sitten kopioida suojatun levyn 1:1 nopeudella jos ei muuten jaksa osaa kiertää suojausta. Voihan sen piuhan pistää huviksi kiinni. Säilyy mielenrauha.

Vierailija
Lassi
valtiokonttorin elatti

Toi AC97 on emolevyllä oleva äänipiiri, eli joudut painamaan sen littoisen piuhan CD-asemalta uuteen äänikorttiin. Siinä on parikin paikkaa eli liitinmallilla. Toinen on valkoinen toinen pelkästään neljä piikkiä. Valkoinen, pieni, ei mene kuin yhdessä asennoissa. Jos on musta, niin sunnalla ei ole väliä, muutakuin stereoissa saattaa sitten olla vasen/oikea toisin päin.

Tsekkaa, että kortilla lukee CD In. Toimii silloin parhaiten [size=75:3etmdcxn](ja on todella pienellä präntätty)[/size:3etmdcxn] Niin ja tietenkin poistat BIOS asetuksista siellä oletuksena olevan AC97 asetuksen.

No tämänhän tiedätkin, että SB, kuten muissakin erillisissä, kuin myös emolevyn liittimissä on se vihreä kajareille.

ps. vielä vinkkinä, että ota ihan varuilta virtajohto irti koneen takaa. Joskus noi jää ns. valmiustilaan, eli emolevyllä onkin sähkö. Sen kyllä näkee myös sellaisesesta pienestä vihreästä ledistä. Ota nyt kuitenkin irti.

Kiitos

Nämät kyllä taisin tietääkin tuota CDin tekstiä en kyllä huomannut/löytänyt.

Sapetix sanoi Pci väylän hoitavan homman, mitä epäilinkin, mutta en ollut varma, kun tuollainen tieto on viisaasti jätetty pois ohjeista.

Laiskuus ja turhat piuhat on aina ollut ilona, joten pitääkö tosiaan paikkansa väitteesi, että toimii paremmin piuhalla, onhan ainakin vähemmän mutkia kuin Pci:n kautta.

Vierailija
hummer
Ei tarvi vetää jossei välttämättä halua analogista tuloa cd-asemalta. Digitaalisena cd-rippaus onnistuu vaikka aseman maksiminopeudella, analogisena ei. Analogisena voit sitten kopioida suojatun levyn 1:1 nopeudella jos ei muuten jaksa osaa kiertää suojausta. Voihan sen piuhan pistää huviksi kiinni. Säilyy mielenrauha.
No mulla on tässä tapauksessa näkökulmana se, että toimitaan varmanpäälle.

Kyllä AC-97 äänipiiri on osottautunut melko luotettavaksi. On VIA:n valmistama, tai siis lisenssillä. Täältä saa ajureita http://www.mbnet.fi/ajuriapaja/lista.as ... ype=4&OS=2

Ei noissa mikeissä, ja niitten toimivuudessa ole ollut mitään moitittavaa. Epäilen kyllä nyt ihan jotain muuta ongelmaa.

Olisko virtalähde hajoamassa? Joskus se antaa tietyssä vaiheessa omituista hurinaa sekä kajareihin, sekä että sekoittaa koko äänipiirijärjestelmää. No koska kone ei ole mulla täällä, niin en pääse testaamaan.

valtiokonttorin elatti

... naps...
Laiskuus ja turhat piuhat on aina ollut ilona, joten pitääkö tosiaan paikkansa väitteesi, että toimii paremmin piuhalla, onhan ainakin vähemmän mutkia kuin Pci:n kautta.

Hommahan menee suunnilleen sillain, että sun koneessa on emolevylle "juotettu" AC-97 äänipiiri. Se ei sellaisenaan pysty käyttämään emolevyn kautta PCI-väylään asennettua korttia. Se emolevyn äänipiiri pitää kytkeä pois päältä. Löytyy kyllä kikka kakkosia, mutta älä ala sellaisiin. Kortin mukana tuli siihen sopiva piuha. Se CD-asemalta korttin kiini.

Älä aina luota mukana tulevaan CD-asennuslevyyn. Toimii toki, mutta uusimmat ohjurit löydät kyllä netistä. SoundBaster on Creativen kamaa. No täältä pääset uusimpiin ajureihin
http://fi.europe.creative.com/products/ ... ategory=1&

[size=75:2qrxg6l5]ps. Ja mun ei varmasti tartte hööpöttää näissa asioissa, jota 100 varmaan tiedän yli 20 vuoden kokemuksella myös äänipuolelta.[/size:2qrxg6l5]

Vierailija
Lassi
hummer
No mulla on tässä tapauksessa näkökulmana se, että toimitaan varmanpäälle.

Kyllä AC-97 äänipiiri on osottautunut melko luotettavaksi. On VIA:n valmistama, tai siis lisenssillä. Täältä saa ajureita http://www.mbnet.fi/ajuriapaja/lista.as ... ype=4&OS=2

Ei noissa mikeissä, ja niitten toimivuudessa ole ollut mitään moitittavaa. Epäilen kyllä nyt ihan jotain muuta ongelmaa.

[/size]

Okei uskotaan, pistän piuhan kiinni ja kiitokset. Kuva alkaa olla kirkas.

Ei ole virtalähde sippaamassa, mutta mikin kanssa sai tapella. Rupes toimimaan jotenkuten kun pani jonkinlaista vahvistusta xp:stä päälle. En enää muista mitä. Netistä sain vahvistuksen, että en ollut ainoa. Senverran olen sen AC97 kanssa "riidellyt", että kortin oston lopullinen syy oli web kamera, jossa mikki. En uskalla ottaa entistä mikkiä pois ennenkuin on hiukan hallittavampi äänipiiri käytössä.

Tuo luotettavuus on ehkä hyvä, jos pitää varansa. Juuri tirppasin vaimon läpppäristä äänet kun erehdyin ottamaan Microsoftin tarjoaman päivityksen. Palautuspisteellä sain takaisin. Äänet olivat siitä ennenkin kateissa , luultavasti joku Microsoft päivitys sekin. Sain takaisin kun vedin sisään Realtek:n uusimat ajurit.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

ennen vanhaan tuo äänipiuha asemalta äänikortille oli hyvinkin tarpeellinen (kuten Lassin kokemus osoittaa) mutta nykyään se on lähinnä kuriositeetti, mulla on tässä hyppysissä Samsungin uusi sata2 compo asema jossa ei tuota liitintä edes ole. Ideana tuossa oli se että äänidata voitiin lähettää suoraan äänipiireille kierrättämättä sitä muun datan kulkereittejä pitkin, ide väylän ja south/northbridgen kautta pci väylään ja kortille, (en ole täysin varma käykö se myös prossulla kääntymässa epäilen ettei). Nykyisillä uusilla koneilla tuon äänidatan siirtäminen tuota pidempää reittiä ei tuota enää mitään ongelmaa eikä se rasita konetta sitä vertaa että sitä huomaisi käytössä..

eli jos sen piuhan voi kytkeä, niin kytke se, mytta ei siitä stressiä kannata ottaa

Vierailija

Mikäs webkamera elätillä on kun siitä löytyy erillinen mic-piuha?

Ainakin niissä web-kameroissa mihin olen itse törmännyt siirretään kuva ja ääni saman usb-liitännän kautta. Tällöinhän ei ole käytännössä mitään merkitystä mikä äänipiiri on koneessa, web-kameran ajurit hoitavat äänen vastaanoton ja käsittelyn tarvittaessa äänikortille. Näin webkamera on äänikortin kannalta kuin mikä tahansa aaltolaite.

Vierailija

Juh miun vanhempi kone, -01 ostettu niin ei edes siinä tarvinnut tuota piuhaa.
Nyt on tässä uudessa tuo xtreme music bulk <3 aika messevät äänet lähtee.

Vierailija
DerMack
..eli jos sen piuhan voi kytkeä, niin kytke se, mytta ei siitä stressiä kannata ottaa

Juu tää PC:n kokoaminen on (verkkaista mutta varmaa vauhtia) mennyt kokoajan siihen suuntaan että ei tarvitse olla bittinikkari tai muuten vaan teknisesti häiriintynyt saadakseen lelut toimimaan.

Siinä vaiheessa kun laitteet kävelevät kotiovelle ja siitä sisään + kömpivät itse koneeseen ja asentavat itse itsensä käyttövalmiiksi hihkaisten, olen nähnyt jo "kaiken".

nimim. "jään odottamaan vielä sitä että sänky kyyditsee 'metrona' minut työpaikalle (..tai itse asiassa antaa sen sängyn tehdä nekin hommat)"

Vierailija
hummer
Mikäs webkamera elätillä on kun siitä löytyy erillinen mic-piuha?

Ainakin niissä web-kameroissa mihin olen itse törmännyt siirretään kuva ja ääni saman usb-liitännän kautta. Tällöinhän ei ole käytännössä mitään merkitystä mikä äänipiiri on koneessa, web-kameran ajurit hoitavat äänen vastaanoton ja käsittelyn tarvittaessa äänikortille. Näin webkamera on äänikortin kannalta kuin mikä tahansa aaltolaite.

Ei siinä mitään erillistä piuhaa, usb ja silleen niinku moderni. Mutta siinä itsessään on mikrofoni, joka on tietty hyödytön, kun AC97:ssa on kiinni erillinen, ikivanha ja iso mikki (hyvä kyllä, oma patterikin).

Tuo cd:n ja kortin välipiuha on asia erikseen. Siinä oli takana romppujen kuuntelu, joka ennen ei onnistunut ilman lisäpiuhoja.

Kuten sanoin pistän piuhan, jos se ulottuu. Kortissa on 4-piikkinen sisäänmeno "AUX IN" eli siitä saa sisään varmaan anopin ompelukoneenkin tiedot. Koneessa on paitsi muhkea ääni, myös vanha cd- ja uudempi dvd-asema, tuleepahan kokeiltua toimivatko molemmat.

Vierailija
Mandix
Juh miun vanhempi kone, -01 ostettu niin ei edes siinä tarvinnut tuota piuhaa.
Nyt on tässä uudessa tuo xtreme music bulk <3 aika messevät äänet lähtee.

Ettäkö vanhempi kone. Voi kun joskus sais noin uuden.

Vierailija
smellberg
DerMack
..eli jos sen piuhan voi kytkeä, niin kytke se, mytta ei siitä stressiä kannata ottaa

Juu tää PC:n kokoaminen on (verkkaista mutta varmaa vauhtia) mennyt kokoajan siihen suuntaan että ei tarvitse olla bittinikkari tai muuten vaan teknisesti häiriintynyt saadakseen lelut toimimaan.

Siinä vaiheessa kun laitteet kävelevät kotiovelle ja siitä sisään + kömpivät itse koneeseen ja asentavat itse itsensä käyttövalmiiksi hihkaisten, olen nähnyt jo "kaiken".

nimim. "jään odottamaan vielä sitä että sänky kyyditsee 'metrona' minut työpaikalle (..tai itse asiassa antaa sen sängyn tehdä nekin hommat)"

Et ole. Skenaarioistasi puuttuu automaattilaskutus, joka kehittyy tietysti ensin. Eli saat tai se laite tulee ilmaiseksi ite ja konttaa koneeseen, ynnä seuraavana joutoaikana kuppaa hintansa automaattisesti tililtäsi.

Kyllä nämä mahdollisuudet on rajattomat. On tärinärattia, -tuolia, laaseri jne. Olen odottanut, että koska tulee pelin liitteenä moottoroitu usb väylän keinov.... Ilman tietokonettahan niitä on ollut kaupan aika kaun. Täten luovutan idean bisnessmiehille.

Vierailija

AC97 ei ole mikään äänipiiri, vaan se on äänipiirin standardi, joka määrittelee käytetyt tiedonsiirtomuodot ja piiriltä vaadittavat datankäsittelyominaisuuden (kuinka monibittistä ääntä, millä näytteenottotaajuudella...)

AC97 ei ota kantaa siihen, minkälainen tai kuinka hyvän laatuinen A/D piiri siellä fyysisesti on.

Hyvin suurella todennäköisyydellä se "SoundBlaster" jonka juuri ostit kaupasta on myös "AC97".

Mitä tulee mikrofonin käyttöön, niin useimmat mikrofonit antavat niin heikkoa signaalia että välissä on pakko käyttää jonkinlaista mikrofonivahvistinta. Yleensä vain kalliimmissa korteissa on sisäänrakennettu mikrofonivahvistin ja halvemmissa se toteutetaan ohjelmallisesti, jolloin äänen laatu jää erittäin heikoksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat