Semi-hybridiauto?

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Tuli vaan mieleen tämmöinen ajatelma, tuomaroikaapas: Nykyautoissa on paljon elektroniikkaa, joten 12V virtaa kuluu paljon, ja laturinkin täytyy olla aikamoinen. Maallikkona olettaisin että tämä laturi imee aika paljon tehoa moottorista jatkuvasti.

Hybridiautot ovat kaunis ajatus, mutta kaksi moottoria ja raskaat lisäakut lisäävät autojen painoa sen verran ettei idea toimi käytännössä yhtä kauniisti kuin teoriassa.

Vaan miten olisi sellainen kompromissiratkaisu? Eli tavallinen auto, jossa on "älykäs" laturi. Laturi, joka ei ota tehoa moottorista kiihdyttäessä ja rullatessa, mutta ottaisi sitä vähän enemmän jarrutettaessa ja moottorijarrutettaessa. Lisäksi pyörissä voisi olla hybridiauton kaltainen sähkömagneettinen jarrutusenergian talteenotto, joka lataisi akkuja aina kun jarruttaa.

Jos oikein oveliksi mennään, niin eikö auton starttimoottoriakin voisi, hieman muunneltuna, käyttää hybridityyliin antamaan lisätehoa alkukiihdytykseen? Tällöin autossa olisi hybriditeknologia simppelinä versiona ja pitkälti nykytekniikalla tehtynä.

Luulisi ainakin että tällainen lisäisi auton taloudellisuutta, mutta kuinka paljon? Kuinka paljon laturit nykyisellään vievät tehoa autosta?

(Lisäbonuskysymys: Miksi hybridiautoissa on kaksi erillistä akkujärjestelmää, toinen liikkumiseen ja toinen 12V laitteisiin, sen sijaan että kaikki toimisi samalla virralla? Sekin tuntuu maalaisjärkeillen lisäävän auton painoa ihan turhaan.)

Sivut

Kommentit (17)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Ajovalot ja muut valot, lämmittimen puhallin yms taitavat ottaa 150 W luokkaa. Lisäksi on ladattava käynnistyksen vaatima energia takaisin akkuun. Tuo 150 W taitaa olla keskimäärin tehon tarve moottorista. Moottorin keskiteho ajossa on esimerkiksi 15 kW. Laturiteho olisi näillä arvoilla 1% keskitehosta.

Minulla kun on dieseli, vaatii käynnistys hehkutuksineen 11000 J. Jos laturi tuuppaa 100 lisävattia, niin tuo energiamäärä on ladattu akkuun kahdessa minuutissa suuruusluokkana arvailtuna.

Eli sähköntuotto on marginaalinen juttu tavallisessa autossa.

Sähköauton akusto on kytketty esimerkiksi 100 V systeemiksi. Saisihan siitä vaikka hakkuritekniikalla mukavasti 12V. Lienee kuitenkin niin, että hybridissä oletetaan ajoakkujen voivan tyhjentyä sammutusrajalle. Niistä ei oteta sen jälkeen yhtään etteivät napaisuudet käänny. Parempi pitää pieni erillinen 12 V systeemi aina kunnossa polttomoottoriajoon.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Paul M
Tuo 150 W taitaa olla keskimäärin tehon tarve moottorista. Moottorin keskiteho ajossa on esimerkiksi 15 kW. Laturiteho olisi näillä arvoilla 1% keskitehosta.

Aa. Jos auton sähkölaitteiden tehontarve on noin marginaalinen, niin eipä tuosta ehdotelmastani taitaisi olla paljoakaan hyötyä.

Vaan että käynnistyksen kuluttama sähkö latautuisi parissa minuutissa? Minä olen kuullut juttua että pitäisi ajaa vähintään 15 minuuttia jotta startin viemä sähkö saadaan takaisin. Tätä puoltaa sekin että autostani on joskus tyhjentynyt akku kun olen ajanut pitkiä aikoja vain viiden minuutin reissuja.

Vierailija

Ihmisillä on autoja koska niiden tuotantokustannukset per yksikkö on 200-400 € ja polttoaineissa on vain 2/3 veroja ja kulttuuri uhraa jotain tienpitoonkin.
Kustannuksia ajatellen nuo asiat ruulaavat ja hybridit ovat siksi rikkaitten leluja.

Vierailija
PeterH

Vaan miten olisi sellainen kompromissiratkaisu? Eli tavallinen auto, jossa on "älykäs" laturi. Laturi, joka ei ota tehoa moottorista kiihdyttäessä ja rullatessa, mutta ottaisi sitä vähän enemmän jarrutettaessa ja moottorijarrutettaessa. Lisäksi pyörissä voisi olla hybridiauton kaltainen sähkömagneettinen jarrutusenergian talteenotto, joka lataisi akkuja aina kun jarruttaa.

Osta uusi Bemari niin saat nuo ja vaikka mitä muuta.
linkki

Laturi siis ottaa moottorijarrutuksessa energiaa sisään, ja se kytketään kokonaan irti ainakin kiihdytettäessä.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Riippuu siitä, kuinka kuoliaaksi veivaat akun startatessa. Jos käynnistys on normaali pari sekuntia, kuluu siinä noin 100A/s. Tuon saa 10 ampeerin latausvirralla takaisin 20 sekunnissa.

PeterH
Paul M
Tuo 150 W taitaa olla keskimäärin tehon tarve moottorista. Moottorin keskiteho ajossa on esimerkiksi 15 kW. Laturiteho olisi näillä arvoilla 1% keskitehosta.

Aa. Jos auton sähkölaitteiden tehontarve on noin marginaalinen, niin eipä tuosta ehdotelmastani taitaisi olla paljoakaan hyötyä.

Vaan että käynnistyksen kuluttama sähkö latautuisi parissa minuutissa? Minä olen kuullut juttua että pitäisi ajaa vähintään 15 minuuttia jotta startin viemä sähkö saadaan takaisin. Tätä puoltaa sekin että autostani on joskus tyhjentynyt akku kun olen ajanut pitkiä aikoja vain viiden minuutin reissuja.

Vierailija

Sähköajelua voi kokeilla niinkin että ruuvaa moottorista tulpat pois ja ajaa startilla sahaten. Joskus se on tarpeenkin kun moottori ei käy ja yksin joutuu hieman siirtelemään.

Vierailija
Denzil Dexter
Riippuu siitä, kuinka kuoliaaksi veivaat akun startatessa. Jos käynnistys on normaali pari sekuntia, kuluu siinä noin 100A/s. Tuon saa 10 ampeerin latausvirralla takaisin 20 sekunnissa.

Siinä on vain se ongelma, että mitä täydempänä akku on, sitä hitaammin se latautuu koska laturi lataa vakiojännitteellä.

Eli siihen ei tule 10 ampeerin latausvirtaa, vaan ehkä 1 A tai alle. Sitten kun akku tyhjenee enemmän, niin sitten se alkaa hörppiä sähköä kovemmalla vauhdilla. Ideahan tässä on, ettei akkua koskaan ladattaisi yli.

Sen voi siis saada vajaaksi lyhyellä ajolla, mutta ei kokonaan tyhjäksi. Talvella kovalla pakkasella tosin vajaa akku on yhtä kuin tyhjä akku, jos joutuu kylmänä renkuttamaan.

Vierailija
tietää
Sähköajelua voi kokeilla niinkin että ruuvaa moottorista tulpat pois ja ajaa startilla sahaten. Joskus se on tarpeenkin kun moottori ei käy ja yksin joutuu hieman siirtelemään.

Mitä jos ottais vaan 1-2 tulppaa pois ? Ei kai kylmä moottori ole kauhean tiivis. Painetta voisi karata männän ohi, ainakin kuluneella moottorilla.

Joku täällä (=sinä?) taisi kerran mainita että moottoripyörien käynnistyksessä on joissakin malleissa pytyssä oleva ohitustulppa, joka päästää painetta pois. Tämmöinen saisi olla pakollinen ainakin dieseleissä, missä puristussuhde > 20.

Vierailija

Paljon isompi vaikutus polttoaineen kulutukseen olisi sähköllä toimivat venttiilit. Käsittäkseni nokka-akseli(e)n pyörittämiseen kuluu varsin paljon energiaa, ja sähköllä homma voisi parantaa moottorin hyötysuhdetta aika paljon.

Vierailija
tuc
Paljon isompi vaikutus polttoaineen kulutukseen olisi sähköllä toimivat venttiilit. Käsittäkseni nokka-akseli(e)n pyörittämiseen kuluu varsin paljon energiaa, ja sähköllä homma voisi parantaa moottorin hyötysuhdetta aika paljon.
Ja mahdollistaisi todella tarkan venttiiliajoituksen. Vaikka per venttiili, tai sylinteri tarvittaessa.

Jousipalautteiset venttiilit kyllä palauttavat suuren osan siitä voimasta, minkä venttiilin aukaiseminen vie. Eli aika marginaaliseksi jäisi tuossakin se säästetty energia.

Vierailija

Kyllä riittäisi ihan sähköpeli kaupunkikäyttöön. Sitten olisi erikseen joku rata pari siellä täällä missä saisi "polkea urku auki" jotain Hemiä.

Enpä tiedä - vetyautoa tarjotaan ja sitten on se paineilmalla käyvä kone. Näissä on kuulemma (en ole suunnittelija) se ongelma että halvan polttoaineen tuottamiseen tarvitaan perinteisiä ratkaisuja, siis saastuttaa enemmän kuin originaali-saastuttajat.

Eihän nyt 1-5 henkilön kuljettamiseen mitään ydinvoimaloita tarvita. Taisi olla semmoinenkin kärry joskus 50-60 -luvulla jenkeissä jonakin ihme protona (idea paperilla tai prototyyppi rakennettu?)

Fuusioauto. Proge-auto. Noni, nyt riitti kiitos.

P.S. Hevonen alle sitten.

Vierailija
tuc
Paljon isompi vaikutus polttoaineen kulutukseen olisi sähköllä toimivat venttiilit. Käsittäkseni nokka-akseli(e)n pyörittämiseen kuluu varsin paljon energiaa, ja sähköllä homma voisi parantaa moottorin hyötysuhdetta aika paljon.

Mikäs siinä sitten niin paljon vastustaa? Vai olisiko sittenkin ne itse ventiilit, joiden liikuttamiseen tarvitaan sitä energiaa.

Ei kait se nokka-akseli itsessään ole mitenkään raskas pyörittää.

Vierailija

Ehdotin täällä jo kerran hybridiä, joka olisi tehty jostain tavallisesta nelivedosta, jossa toinen pää varustettaisiin sähkömoottorilla ja toinen auton normaalilla moottorilla. Sitä voisi myös pientääkkin, koska sähkömoottori toisi lisätehoa.
Siihen voisi toteuttaa jarruenergian talteenoton ja tehonjaon yms.

Akusto voisi olla autossa tai peräkärryssä tai molemmissa. Kärryssä voisi olla myös aggregaatti vaikkapa biopolttoaineella toimivana.

Vierailija
tietää
Ehdotin täällä jo kerran hybridiä, joka olisi tehty jostain tavallisesta nelivedosta, jossa toinen pää varustettaisiin sähkömoottorilla ja toinen auton normaalilla moottorilla. Sitä voisi myös pientääkkin, koska sähkömoottori toisi lisätehoa.
Siihen voisi toteuttaa jarruenergian talteenoton ja tehonjaon yms.

Akusto voisi olla autossa tai peräkärryssä tai molemmissa. Kärryssä voisi olla myös aggregaatti vaikkapa biopolttoaineella toimivana.

Ja idea on jo vanha, ja markkinoilta löytyvä. Muistaakseni ainakin jotkut Lexuksen nelivedot toimivat jotakuinkin tuolla periaatteella.

Vierailija
Unterseeboot
tietää
Ehdotin täällä jo kerran hybridiä, joka olisi tehty jostain tavallisesta nelivedosta, jossa toinen pää varustettaisiin sähkömoottorilla ja toinen auton normaalilla moottorilla. Sitä voisi myös pientääkkin, koska sähkömoottori toisi lisätehoa.
Siihen voisi toteuttaa jarruenergian talteenoton ja tehonjaon yms.

Akusto voisi olla autossa tai peräkärryssä tai molemmissa. Kärryssä voisi olla myös aggregaatti vaikkapa biopolttoaineella toimivana.




Ja idea on jo vanha, ja markkinoilta löytyvä. Muistaakseni ainakin jotkut Lexuksen nelivedot toimivat jotakuinkin tuolla periaatteella.

Se olisi halvin ja helpoin harrastajaprojekti tehdä hybridi. Vieläpä niin että sen voisi palauttaa normaaliksi ja osia olisi helppo saada. Vanhoilla säädöksillä muutostyö ei olisi mahdoton. Siis jostain vanhemmasta kiesistä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat