Seuraa 
Viestejä45973

Juolahtipa mieleeni hurja ajatus: onko tässä Sampo?

Kuvalähde:
http://donsmaps.com/images8/skydiskinsider.jpg
Asiaa yo. esineestä:
http://donsmaps.com/skydisc.html
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,942824,00.html

Kyseessä on siis arkeologien Saksasta jokunen vuosi sitten löytämä pronssilevy jonka iäksi on arvioitu 3600 vuotta. Tutkijoiden mukaan kyseessä on muinainen tähtitieteellinen "kello" eli kalenteri ja siltähän se vähän näyttääkin. Tällainen kalenteri on varmaankin ollut erittäin arvokas varhaisessa maanviljelykulttuurissa.

Voi hyvin olettaa että näitä esineitä on valmistettu useampiakin ja niitä on vielä kopioitu muualla.

Kalevalaisessa runoudessa sekä Sampoa että taivaankantta kutsutaan kirjokanneksi.

Ehkäpä Seppo Ilmarinenkin takoi tuollaisen mutta se valitettavasti päätyi meren pohjaan niinkuin tiedämme.

Tämä nyt oli näin itsenäisyyspäivän aattona lievästi nauttineena tullut ajatus mutta ei ehkä aivan tuulesta temmattu.

  • ylös 0
  • alas 0

Sivut

Kommentit (36)

ajatus on mielenkiintoinen ja jopa niin nerokas ...

Että ainoa asia mitä hämmästelen, on se, etten sitä itse keksinyt ...

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621

Mitä sammosta tiedämme niin siihen aina liittyy pyöriminen jollain tavalla. Siksi sitä kuvataan yleensä kirnuksi, rukousmyllyksi, rummuksi tai vaikka taivaankanneksikin. Siten siihen on yhdistetty about kaikki pyörivät koneet ja metafyysiset asiat.

Kalevalasta löytyy myös tieto että sampo olisi tehty tai sillä olisi jollain tavalla tekemistä villan, maidon, höyhenen, siemenen ja neulan kanssa. Tuoltakin kantilta sitä on analysoitu. Ehkä jonkinlainen konstivakka?

Ajatus on kiva ja jännittävä mutta en usko että nebradisc olisi sampo, tai sen kopio.

Nebradisciäkin on analysoitu, kuulemma esittää laivaa, joka seilaa härän tähdistön poikki, netistä saa enemän tietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mitä tuo vihreä on? Alkuperäistä väriäkö?
Jos on, niin aika hyvin säilynyt 3600-vuotiaaksi.

Barbaari
Mitä sammosta tiedämme niin siihen aina liittyy pyöriminen jollain tavalla. Siksi sitä kuvataan yleensä kirnuksi, rukousmyllyksi, rummuksi tai vaikka taivaankanneksikin. Siten siihen on yhdistetty about kaikki pyörivät koneet ja metafyysiset asiat.

Kalevalasta löytyy myös tieto että sampo olisi tehty tai sillä olisi jollain tavalla tekemistä villan, maidon, höyhenen, siemenen ja neulan kanssa. Tuoltakin kantilta sitä on analysoitu. Ehkä jonkinlainen konstivakka?

Ajatus on kiva ja jännittävä mutta en usko että nebradisc olisi sampo, tai sen kopio.

Nebradisciäkin on analysoitu, kuulemma esittää laivaa, joka seilaa härän tähdistön poikki, netistä saa enemän tietoa.

Kyseistä lautasta on tutkittu ja se on kalenteri, joka antaa oikeat ajankohdat viljanistutuksille ja korjuille, sekä muille maanviljelyn toimille.
Mutta vain Preusiin leveysasteilla, alunperin väitettiin että tämä kalenteri olisi olut tuontitavaraa Kreikasta.
Mutta sitten tajuttiin, ettei sen päivämäärät istu Kreikkaan eikä niin eteläislle vilejlyalueilla, se on ollut käytössä Itämeren rannalla Preussissa pronssikaudella.

Lapin Mies

Kyseistä lautasta on tutkittu ja se on kalenteri, joka antaa oikeat ajankohdat viljanistutuksille ja korjuille, sekä muille maanviljelyn toimille.
Mutta vain Preusiin leveysasteilla, alunperin väitettiin että tämä kalenteri olisi olut tuontitavaraa Kreikasta.
Mutta sitten tajuttiin, ettei sen päivämäärät istu Kreikkaan eikä niin eteläislle vilejlyalueilla, se on ollut käytössä Itämeren rannalla Preussissa pronssikaudella.

Jos kiekko-kalenteri toimii Preussissa, niin sen käyttäjillä/tekijöillä on ollut suora kontakti Suomeen. Tuolloin muuten itämerensuomalainen kansallisuus asutti alueita eteläisestä Baltiasta Vienanmerelle, eli suomen asukkaiden kanssa samaa kieltä puhuvaa väestöä eli lähes Preussissa asti.

Maanviljelys, johon kalenteria tarvittiin, alkoi suomalais-ugrilaisella alueella ensmmäiseksi Serteya-joella, Väinän latvoilla. Serteijan mesoliittinen asutus käytti virolaisiin Kundan ja Pullin kulttuureihin yhdistyvää esineistöä. Itse Virossa maanviljely alkoi 4000 eKr, ja Suomessa jonkinverran myöhemmin.

http://www.staff.ncl.ac.uk/pavel.dolukhanov/agricultural/index.html

Pohjoinen metsästys-keräily -elinkeino tarvitsi myös kalenterin seuraamista, mutta suurimpaan merkitykseen se nousi vasta maanviljelyn kylvö-ajankohdan määritystarpeen myötä.

Kalevala, kahdeksasneljättä runo:

Sanoi seppo Ilmarinen:

"Mi on Pohjolan eleä!
Siell' on sampo jauhamassa,
kirjokansi kallumassa:
päivän jauhoi syötäviä,
päivän toisen myötäviä,
kolmannen kotipitoja.

Jotta sanon kuin sanonki,
vielä kerran kertaelen:
mi on Pohjolan eleä,
kun on sampo Pohjolassa!
Siin' on kyntö, siinä kylvö,
siinä kasvo kaikenlainen,

siinäpä ikuinen onni."

On huomattava että tuo kiekko on ehkä vain (tärkein)osa isommasta kokonaisuudesta. Jos tuo kiekko on 3600 v. vanha niin vastaavia kiekkoja on tietenkin voitu valmistaa ja käyttää vuosisatojen ajan ennen tai jälkeen ko. kiekon tekoajankohdan.

Mielenkiintoinen löytö on myös se noin sata vuotta sitten Kreikan rannikolta eräästä hylystä löydetty noin 2000 vuotta vanha instrumentti "Antikythera". Kyseessä on ilmeisesti eräänlainen hyvin monimutkainen astrolabi tai muu paikannukseen tehty tähtitieteellinen laite. Sitä tutkitaan edelleenkin kovasti ja sitä on jopa yritetty rekonstruoida. Laitteesta on tälläkin palstalla aikaisemmin keskusteltu. Ohessa linkki laitteen tutkimussivuille:

http://www.antikythera-mechanism.gr/

HMV
Kalevala, kahdeksasneljättä runo:
Sanoi seppo Ilmarinen:

"Mi on Pohjolan eleä!
Siell' on sampo jauhamassa,
kirjokansi kallumassa:
päivän jauhoi syötäviä,
päivän toisen myötäviä,
kolmannen kotipitoja.

Jotta sanon kuin sanonki,
vielä kerran kertaelen:
mi on Pohjolan eleä,
kun on sampo Pohjolassa!
Siin' on kyntö, siinä kylvö,
siinä kasvo kaikenlainen,

siinäpä ikuinen onni."

On huomattava että tuo kiekko on ehkä vain (tärkein)osa isommasta kokonaisuudesta. Jos tuo kiekko on 3600 v. vanha niin vastaavia kiekkoja on tietenkin voitu valmistaa ja käyttää vuosisatojen ajan ennen tai jälkeen ko. kiekon tekoajankohdan.

Niin, mikäli tarkkoja ollaan, niin Sampohan oli Pohjolassa, ei Kalevalassa tai Suomessa ...

Lapin Mies

Niin, mikäli tarkkoja ollaan, niin Sampohan oli Pohjolassa, ei Kalevalassa tai Suomessa ...


Sammon on arveltu vastanneen Odinin kultaista käsirengasta Draupniriä, joka oli kääpiöiden valmistama loputtoman vaurauden lähde:

http://en.wikipedia.org/wiki/Draupnir

Draupnir is a golden arm ring possessed by Odin, the highest god in Norse mythology. The ring was a source of endless wealth, since each ninth morning it had spawned eight more gold rings just like itself. Draupnir was forged by the dwarven brothers Brokkr and Eitri (or Sindri).
Moses Leone
Lapin Mies

Niin, mikäli tarkkoja ollaan, niin Sampohan oli Pohjolassa, ei Kalevalassa tai Suomessa ...


Sammon on arveltu vastanneen Odinin kultaista käsirengasta Draupniriä, joka oli kääpiöiden valmistama loputtoman vaurauden lähde:

http://en.wikipedia.org/wiki/Draupnir

Draupnir is a golden arm ring possessed by Odin, the highest god in Norse mythology. The ring was a source of endless wealth, since each ninth morning it had spawned eight more gold rings just like itself. Draupnir was forged by the dwarven brothers Brokkr and Eitri (or Sindri).

Jaaa, oliko niillä ruåttalaisilla älykääpiöilläki oma samponsa ...

Lapin Mies

Jaaa, oliko niillä ruåttalaisilla älykääpiöilläki oma samponsa ...


Nuo (äly)kääpiöt saattoivat olla Suomesta. Ainakin mytologian mukaan Suomen kuningas oli "mustien kääpiöiden" herra:

http://www.northvegr.org/lore/dietrich/b001005.php

And here once came Ivalde's sons that they
Might learn to work in metal, whose famed Sire
was King of Finland, Lord of the Black Elves,

And held a post as Warder to the Gods.
Three stalwart sons had he, who in fine gold
Were skilled artificers in Mimer's Halls.



http://en.wikipedia.org/wiki/Ivaldi

In Norse mythology, the sons of Ivaldi were a group of dwarves who fashioned the ship of Freyr (Skidbladnir) and the spear of Odin (Gungnir) as well as the golden hair of Sif to replace that which was mischievously cut off by Loki.

According to Skáldskaparmál, after these objects were created Loki made a bet with another dwarf, Brokkr, that his brother Eitri (or Sindri) would not be able to craft items to match the quality of those displayed by the sons of Ivaldi. This contest resulted in the creation of the boar of Freyr (Gullinbursti), the ring of Odin (Draupnir) and the hammer of Thor (Mjolnir), which were judged by the gods to be even more wondrous than the others. Thus, Brokkr had won the bet.

The account of this tale given in Skáldskaparmál does not reveal the names of Ivaldi's sons, nor how many there were, and they remain conspicuously absent after their initial mention in the stanza. The passing mention made of them in Grímnismál as the creators of Skidbladnir, "the best of ships", likewise sheds no additional light. Thus, their identities are a matter of scholarly speculation.

Mikkelin Tuukkalan kalmistosta on löydetty kahta eri pituusryhmää olevia vainajia. Toiset olivat keskipituudeltaan noin 170-180 cm ja toiset noin 150-160 cm. Välikokoja ei ollut. Pidempien on arveltu olleen Länsi-Suomesta tulleita ja lyhyempien Suomen sisämaan alkuperäisiä asukkaita. Ehkäpä nuo lyhyet sisämaan asukit antoivat sysäyksen tarinoille kääpiöistä?

Moses Leone
Lapin Mies

Jaaa, oliko niillä ruåttalaisilla älykääpiöilläki oma samponsa ...


Nuo (äly)kääpiöt saattoivat olla Suomesta. Ainakin mytologian mukaan Suomen kuningas oli "mustien kääpiöiden" herra:

http://www.northvegr.org/lore/dietrich/b001005.php

And here once came Ivalde's sons that they
Might learn to work in metal, whose famed Sire
was King of Finland, Lord of the Black Elves,

And held a post as Warder to the Gods.
Three stalwart sons had he, who in fine gold
Were skilled artificers in Mimer's Halls.



http://en.wikipedia.org/wiki/Ivaldi

In Norse mythology, the sons of Ivaldi were a group of dwarves who fashioned the ship of Freyr (Skidbladnir) and the spear of Odin (Gungnir) as well as the golden hair of Sif to replace that which was mischievously cut off by Loki.

According to Skáldskaparmál, after these objects were created Loki made a bet with another dwarf, Brokkr, that his brother Eitri (or Sindri) would not be able to craft items to match the quality of those displayed by the sons of Ivaldi. This contest resulted in the creation of the boar of Freyr (Gullinbursti), the ring of Odin (Draupnir) and the hammer of Thor (Mjolnir), which were judged by the gods to be even more wondrous than the others. Thus, Brokkr had won the bet.

The account of this tale given in Skáldskaparmál does not reveal the names of Ivaldi's sons, nor how many there were, and they remain conspicuously absent after their initial mention in the stanza. The passing mention made of them in Grímnismál as the creators of Skidbladnir, "the best of ships", likewise sheds no additional light. Thus, their identities are a matter of scholarly speculation.

No jos kerran mytologia näin väittää, niin nyt on todistettu, että Suomessakin on ollut kuningaskunta ja kuningas ...
Vaikka sitten vain mustien kääpiöiden.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621

Samoin myologian Grotte käsivarsipanssaria pidetään sampona. Ja näitä legendojen onnen amuletteja on aika paljon mikäli niitä aletaan etsimään.

Eikö kristillisessä mytologiassakin ole mammonakone sekä mannakone, jotka kanssa tekee rikkautta ja onnea.

Sampo on sampo, onnea tekevä kone, sillä on loppujen lopuksi vain vähän tekemistä mammonakoneen, mannakoneen, draupnerin tai grotten kanssa.

Lapin Mies
HMV
Kalevala, kahdeksasneljättä runo:
Sanoi seppo Ilmarinen:

"Mi on Pohjolan eleä!
Siell' on sampo jauhamassa,
kirjokansi kallumassa:
päivän jauhoi syötäviä,
päivän toisen myötäviä,
kolmannen kotipitoja.

Jotta sanon kuin sanonki,
vielä kerran kertaelen:
mi on Pohjolan eleä,
kun on sampo Pohjolassa!
Siin' on kyntö, siinä kylvö,
siinä kasvo kaikenlainen,

siinäpä ikuinen onni."

On huomattava että tuo kiekko on ehkä vain (tärkein)osa isommasta kokonaisuudesta. Jos tuo kiekko on 3600 v. vanha niin vastaavia kiekkoja on tietenkin voitu valmistaa ja käyttää vuosisatojen ajan ennen tai jälkeen ko. kiekon tekoajankohdan.




Niin, mikäli tarkkoja ollaan, niin Sampohan oli Pohjolassa, ei Kalevalassa tai Suomessa ...

Eppäilen, että ainakin Lapin mies on oikeilla jäljillä ja oikeastaan muutkin.

Jonkinlainen kalenteri tai vuosikello näyttää olleen käytössä siellä sun täällä. Suurimmat jotain Stonehengeä ja pienimmät tuon alkulevyn tapaisia. Ehkäpä levyä käytettiin noiden kivi- ja puukehikkojen rakentelussa Keski-Euroopassa, vatupassina. Kiertävät ammattilaiset ovat olleet tuttuja hyvin kaun.

Ruottin kalliopiirroksien paatteja ihmistappeineen on väitetty kalentereiksi ja taatusti on Suomessakin jotain konstia vuodenaikojen ja juhlapäivien ennustamiseen käytetty. Neitsyen uhraamisen päivä pitää olla tarkkaan tiedossa, muutenhan homma menee perseelleen.

Miten se sitten tehtiin on eri asia. Pelkkä keppikin kun riittää aika pitkälle.

Se tuossa Sammossa on myös mielenkiintoista, että Kalevala vihjailee sen olleen jonkinlainen kone, mikä vihjaa, että runoltaja oli kuullut ainakin huhuja myllyistä tms. aikana jolloin ainoat "koneet" taisivat olla pajan palkeet ja käsikivet jauhamiseen, rukki?, kangaspuut?. Tietysti on mahdollista, että Lönnrotin aika oli jo myöhässä ja joku runoseppä oli nähnyt käkikellon ja muokannut sen runoonsa.

HMV

Juolahtipa mieleeni hurja ajatus: onko tässä Sampo?

Kuvalähde:
http://donsmaps.com/images8/skydiskinsider.jpg
Asiaa yo. esineestä:
http://donsmaps.com/skydisc.html
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,942824,00.html

Kyseessä on siis arkeologien Saksasta jokunen vuosi sitten löytämä pronssilevy jonka iäksi on arvioitu 3600 vuotta. Tutkijoiden mukaan kyseessä on muinainen tähtitieteellinen "kello" eli kalenteri ja siltähän se vähän näyttääkin. Tällainen kalenteri on varmaankin ollut erittäin arvokas varhaisessa maanviljelykulttuurissa.




Hienoa, HMV!

Kalevala, 49. runo:

Ain' on päivä paistamatta,

kuu kulta kumottamatta

noilla Väinölän tuvilla,

Kalevalan kankahilla.

Vilu viljalle tulevi,

karjoille olo kamala,

outo ilman lintusille,

ikävä imehnoisille,

kun ei konsa päivyt paista

eikä kuuhuet kumota.

Hauki tiesi hauan pohjat,

kokko lintujen kulennan,

tuuli haahen päiväyksen;

ei tieä imehnon lapset,

milloin aamu alkanevi,

milloin yö yrittänevi

nenässä utuisen niemen,

päässä saaren terhenisen.

Nuoret neuvoa pitävät,

ikäpuolet arvelevat,

kuinka kuutta lietänehe,

päivättä elettänehe

noilla raukoilla rajoilla,

poloisilla Pohjan mailla.

Neiet neuvoa pitävät,

orpanat osaelevat.

Päätyvät sepon pajahan.

Sanovat sanalla tuolla:

"Nouse, seppo, seinän alta,

takoja, kiven takoa

takomahan uutta kuuta,

uutta auringon keheä!

Pah' on kuun kumottamatta,

outo päivän paistamatta."

Nousi seppo seinän alta,

takoja kiven takoa

takomahan uutta kuuta,

uutta auringon kehäistä.

Kuun on kullasta kuvasi,

hopeasta päivän laati.

Tämä runo liittyy 47. runossa tapahtuneeseen "tulikipunan" syöksymiseen taivaan halki, "läpi kuuen kirjokannen", joka saattaa liittyä esim Kaalijärven meteoriitin tippumiseen 800-400 eaa Saarenmaalle. Siellä on 150 m halkaisijaltaan oleva kraateri, jota mm. edesmennyt Lennart Meri kuvailee teoksessaan Hopeanvalkea. Kannattaa lukaista: hieno teos ja sen jälkeen ymmärrätte miksi hänestä tuli Viron presidentti.

Tämä meteoriitti oli 80 tonnin painoinen rautamöykky, josta ehkä koko rautakausi on saanut alkunsa itämerensuomalaisten keskuudessa. On vain haastavampaa takoa meteoriittirautaa sen korkean nikkelipitoisuuden vuoksi, mutta esim inuitit ovat sitä harrastaneet kovastikin. Meri kuvailee tätä tapahtumaa ja siitä seurannutta vaurautta sampona. Iskua on verrattu Hiroshiman atomipommin räjähdykseen ja se on nostattanut varmastikin melkoisen määrän maata ilmaan ja on saattanut jopa aiheuttaa paikallisen ydintalven. Ehkäpä sen vuoksi Ilmarista kehotetaan takomaan uusi kirjokansi runossa 49...

Mietin, kuinka germaanien götterdämmerung eli jumalhämärä liittyy tähän. Tacitus kertoo teoksessaan "Germania", että germaanien Tuisco/Tuisto -jumala ja kantaisä oli maasta noussut: "a god sprung from earth". Räjähdys on ollut varmastikin paikallisten mielessä heidän siihen astisen elämänsä vaikuttavin tapahtuma, hurjempi kuin ukkonen, jonka jumalat ovat hallinneet kansojen keskuudessa kautta aikojen. Miksei maasta noussutta pölymyrskyä - tai pitäisikö sanoa "tuiskua" - olisi alettu pitämään uutena jumalolentona?

Ajoiko tapahtuma jopa kansoja vaeltamaan pois alueelta? Osa itämerensuomalaisista ehkä vaelsi etelämmäksi ja vei mennessään kansanperinnettä Tuisku/Tuisco/Tuisto -jumalastaan, ehkä myös pelon siitä, että taivas saattaa pudota niskaan, mikä kelteillä kohosi heidän suurimmaksi huolenaiheekseen... Olisiko uusi kirjokansi viety mukana?

tuisku

Ajoiko tapahtuma jopa kansoja vaeltamaan pois alueelta? Osa itämerensuomalaisista ehkä vaelsi etelämmäksi ja vei mennessään kansanperinnettä Tuisku/Tuisco/Tuisto -jumalastaan, ehkä myös pelon siitä, että taivas saattaa pudota niskaan, mikä kelteillä kohosi heidän suurimmaksi huolenaiheekseen... Olisiko uusi kirjokansi viety mukana?


Niin. Ainakin Solantien mukaan länsi-suomalaiset kulttuurit lähtivät pronssikaudella litomaan Suomesta:

http://www.sarks.fi/fa/faxxii.html


Reijo Solantie
ASPECTS OF SOME PREHISTORIC CULTURES IN RELATION TO CLIMATE IN SOUTHWESTERN FINLAND
Abstract
The cooling of the Finnish climate since 2800 BC after the Holocene optimum may have caused the retreat southwestwards of the Corded Ware and subsequent west-Finnish cultures, so that 3000 years later their settlement was to be found only on the southwestern coast. Indications of the cooling main of winters in just this period are given by the study of lake sediments cited and by the movement of the limit of occurrence of spruce. At each stage of retreat, the ’cold limit’ of settlement lay along the isopleths of the duration of permanent snow cover in the present climate. The problem for those cultures was the collecting of winter hay fodder for cattle without metal tools. The retreat was slower at the beginning of the Bronze Age, perhaps due to the introduction of flint-edged sickles. Assuming that each limit of the settlement during the retreat corresponded to the change of climate that also continued during the Bronze Age, it was found that the mean winter temperature fell by 4 to 5 °C. This temperature fall in Finland involves a contribution caused by the appreciable decrease in the volume and mean depth of the Gulf of Finland and the Gulf of Bothnia due to land uplift.
Keywords: Ancient Fennoscandian cultures, Holocene climate, Trapa natans, spreading of Norway spruce, Litorina Sea and climate, traveling and climate
Moses Leone
tuisku

Ajoiko tapahtuma jopa kansoja vaeltamaan pois alueelta? Osa itämerensuomalaisista ehkä vaelsi etelämmäksi ja vei mennessään kansanperinnettä Tuisku/Tuisco/Tuisto -jumalastaan, ehkä myös pelon siitä, että taivas saattaa pudota niskaan, mikä kelteillä kohosi heidän suurimmaksi huolenaiheekseen... Olisiko uusi kirjokansi viety mukana?


Niin. Ainakin Solantien mukaan länsi-suomalaiset kulttuurit lähtivät pronssikaudella litomaan Suomesta:

http://www.sarks.fi/fa/faxxii.html


Reijo Solantie
ASPECTS OF SOME PREHISTORIC CULTURES IN RELATION TO CLIMATE IN SOUTHWESTERN FINLAND
Abstract
The cooling of the Finnish climate since 2800 BC after the Holocene optimum may have caused the retreat southwestwards of the Corded Ware and subsequent west-Finnish cultures, so that 3000 years later their settlement was to be found only on the southwestern coast. Indications of the cooling main of winters in just this period are given by the study of lake sediments cited and by the movement of the limit of occurrence of spruce. At each stage of retreat, the ’cold limit’ of settlement lay along the isopleths of the duration of permanent snow cover in the present climate. The problem for those cultures was the collecting of winter hay fodder for cattle without metal tools. The retreat was slower at the beginning of the Bronze Age, perhaps due to the introduction of flint-edged sickles. Assuming that each limit of the settlement during the retreat corresponded to the change of climate that also continued during the Bronze Age, it was found that the mean winter temperature fell by 4 to 5 °C. This temperature fall in Finland involves a contribution caused by the appreciable decrease in the volume and mean depth of the Gulf of Finland and the Gulf of Bothnia due to land uplift.
Keywords: Ancient Fennoscandian cultures, Holocene climate, Trapa natans, spreading of Norway spruce, Litorina Sea and climate, traveling and climate

Niin, on tietenkin mahdollista, että väkeä olisi jossakin aiheessa lähtenyt, varsinkin jos olosuhteet jostakin syystä huononi, mutta tuskin sentään kaikki ihmiset on lähteneet.

Lapin Mies
Ajatus oli kyllä hurja ...

Niin tuo aloituksessa esittämäni ajatus?

Kyseisen levyn, Nebran kiekon, löytöpaikasta 25 km:n päässä on Stonehengeä muistuttaneen Goseckin "observatorion" jäänteet, jotka on arvioitu jopa 6000-7000 vuoden ikäiseksi. Siis tuhansia vuosia vanhemmaksi kuin Nebran kiekko. Ketkä ikinä rakensivatkaan tuon "observatorion" niin tarinat siitä ovat varmasti levinneet laajalle. Goseckin observatorio on ehkä pitkään säilynyt mystisenä ja pyhänä paikkana senkin jälkeen kun varsinainen tähtitieteellinen käyttö on lakannut tai unohtunut.
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,942824,00.html

Vielä ei tiedetä liittyykö Nebran kiekko mitenkään mainittuun observatorioon mutta jonkinlainen linkki voidaan hyvin olettaa olevaksi.
Ehkä se on rappeutuvan kulttuurin viimeisiä yrityksiä ylläpitää vanhaa tietotaitoa tai vanhaan perimätietoon pohjautuva taikakalu, jossa sattumalta on säilynyt jotain oikeaa informaatiota mutta jonka merkitys on unohtunut.

Tuollaisia periaatteessa helposti valmistettavia ja liikuteltavia metallikiekkoja on saatettu aikojen saatossa valmistaa useitakin, niitä on ehkä kulkeutunut kauaskin valmistuspaikalta ja niitä on voitu kopioida muualla. Voi olla että kiekkojen todellista tarkoitusta ei ole enää ymmärretty vaan niitä on pidetty pelkinä taikakaluina. Kiekon mukana on vain kulkeutunut vanhoja tarinoita siitä kuinka ennen saatiin vilja kasvamaan ja sitä myöten kaikenlaista rikkautta.

Goseckin observatorio, taiteilijan näkemys:

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat