Traumaattinen ja absurdi nettituttavuus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lyhyesti sanottuna, olin tuntenut erään ihmisen (joka vaikutti aluksi kiltiltä ja fiksulta) noin vuoden ajan netissä (varsin hyvin siis), minkä jälkeen hän päätti lopettaa tuttavuutemme. Puolentoista viikon ajan otin (tai yritin ottaa) suunnilleen kerran päivässä yhteyttä tekstiviestin/puhelun/s-postin kautta koittaen saada häntä muuttamaan mielensä. Näin ei kuitenkaan käynyt, joten päätin lopettaa yritykset. Ihmettelin kuitenkin hänen toimintaansa minua kohtaan (syistä, joilla ei mielestäni ole niin paljoa merkitystä, että tässä tarvitsisi kerrata), joten päätin kirjoittaa asiasta nettiin foorumille, jolle molemmat olimme kirjoitelleet aiemminkin (hän kuitenkin huomattavasti enemmän, itse vain hyvin vähän), jotta saisin mahdollisesti selkoa hänen motiiveihinsa, jotka johtivat erikoiseen toimintaan. Kuitenkin mainitsematta hänen nimeään tai mitään muutakaan mistä muut voisivat päätellä kenestä on kyse, vaatimatta häntä vastaamaan ja sanomalla, etten ottaisi enää mitään yhteyttä koskaan (minkä päätökseni kylläkin pyörsin myöhemmin, hänen tarpeettoman hyökkäyksensä ja sen aiheuttaman "trauman" vuoksi). Kirjoitin myös varsin paljon henkilökohtaisista asioistani taustaa kertoakseni, mikä teki myöhemmistä tapahtumista loukkaavampia.

Jostain syystä tämä kirjoitukseni aiheutti totaalisen raivostumisen tässä ihmisessä, ja hän alkoi kirjoittaa valheita siitä, kuinka olisin monien kuukausien ajan "vainonnut" häntä jatkuvilla, päivittäisillä ei-toivotuilla yhteydenotoilla (en muista väittikö hän niin, mutta sain sen kuvan, ja varmaan muutkin, että väitetty vainoaminen olisi ollut jonkinlaisen sekopäisen ihastumisen tms. syytä hänen mukaansa). Pidän tällaista "stalkkaamista" äärimmäisen halveksittavana ja alhaisena toimintana, joten jo syytös sellaisesta aiheutti paljon pahaa oloa. Asiaa ei auttanut se, että muut foorumilaiset uskoivat hänen juttujaan, ja alkoivat haukkua minua törkeillä nimityksillä ja kehotuksilla, ja myös estivät pääsyni kyseiselle foorumille pysyvästi.

Olen herkkä, yksinäinen ja masentunutkin, joten tapahtuma aiheutti jonkinlaisen trauman, joka vaivaa edelleen, vaikka tästä on jo yli vuosi aikaa. Myönnän, että luultavasti ns. tavallinen, onnellinen ihminen, jolla on paljon läheisiä ihmissuhteita, ei varmaan kokisi asiaa niin raskaasti, että se jäisi vaivaamaan pitkäksi aikaa. Se ei kuitenkaan minua hirveästi lohduta. Tapahtuman jälkeen olen myös seurustellut (ja tapaillut muitakin naisia, tälläkin hetkellä), joten mistään sairaalloisesta ihastuksesta ei ole kyse.

Olen toivonut, että hän pyytäisi anteeksi tekoaan (uskottavasti), koska se varmasti auttaisi itseäni unohtamaan asian, mutta näin ei ole käynyt, vaikka olen pyrkinyt selittämään asiaa mahdollisimman hyvin (ottamalla hyvin harvoin, useamman kuukauden välein, yhteyttä ja ystävällisesti kysellyt olisiko hän muuttanut mieltään anteeksipyynnön suhteen). Hän sanoo pitävänsä minua täysin hulluna, mutta ei kuitenkaan pelottavana, joten siinä mielessä kyselyistä ei pitäisi olla haittaa. Hyväksyn siis tietysti tuttavuuden lopettamisen, missään nimessä tarkoitus ei ole sen jatkaminen, vaan toivon vain että hän pahoittelisi törkeitä tekemisiään, jotka ovat aiheuttaneet trauman tms.

Kysynkin, mitä mieltä olette (rajallisen kuvauksen perusteella), olenko täysi hullu vai onko hän vinksahtanut kusipää? Onko hyväksyttävää, että kyselen asiasta edelleen harvinaisilla yhteydenotoilla (itse arvelen, että on realistista, että hän vielä saavuttaa ymmärryksen, ja pahoittelisi asiaa)? Mitä muita keinoja asian unohtamiseen voisi olla (terapeutin ja entisten seurustelukumppanien kanssa olen puhunut asiasta)? Mahdollisesti näytän tämän ketjun hänelle jossain vaiheessa, joten terveisiäkin voi laittaa tälle "nettikiusaajalle".

Sivut

Kommentit (80)

Vierailija

Unohda hänet hän ei ole sinun arvoinen.
Hanki enemmän ihmisiä ympärillesi, niin sinun ei tarvitse olla aina yhden
ympärillä.

Vierailija

Kuulostaa narsistilta. Itse jouduin tuollaisen ihmisen kouriin harrasteeni kautta, ja vieläpä luotin tähän ihmiseen kovin.

Annoin hänelle enemmän kuin itse sain... Kyseessä on minulle erittäin rakas harrastus. Mutta siinä mua vedettiinkin kokemattomana sisäpiireistä nokasta rankasti.

Eli sanoisin, että unohda tuo yllämainittu ihminen.

Vierailija

Kun nettikumppanisi halusi lopettaa tuttavuutenne, et hyväksynyt asiaa, vaan yritit jääräpäisesti saada hänet muuttamaan mielensä. Kun näin ei käynyt, ryhdyit puimaan suhdettanne netissä. Nyt ihmettelet hänen tuohtumustaan.

Käyttäytymisesi on ollut entiselle tuttavallesi vähintäänkin kiusallista ellei raivostuttavaa. Ripustaudut takiaisen lailla pommittamalla häntä viestein ja nyt kaipaat täältä ymmärrystä.

Tuttavallasi oli varmasti syynsä lopettaa suhteenne. Miksi et vieläkään hyväksy asiaa?

Vierailija
Lepakko
Kun nettikumppanisi halusi lopettaa tuttavuutenne, et hyväksynyt asiaa, vaan yritit jääräpäisesti saada hänet muuttamaan mielensä. Kun näin ei käynyt, ryhdyit puimaan suhdettanne netissä. Nyt ihmettelet hänen tuohtumustaan.

Käyttäytymisesi on ollut entiselle tuttavallesi vähintäänkin kiusallista ellei raivostuttavaa. Ripustaudut takiaisen lailla pommittamalla häntä viestein ja nyt kaipaat täältä ymmärrystä.

Tuttavallasi oli varmasti syynsä lopettaa suhteenne. Miksi et vieläkään hyväksy asiaa?

Niin, yritin siis puolentoista viikon verran saada häntä muuttamaan mielensä, vuoden tuttavuuden jälkeen. Ei mielestäni kovin pitkä aika, ihmisethän kuitenkin pyörtävät vihastuksissaan tehtyjä päätöksiään.

Tarkennuksena: nettiin kirjoittaessani hänen nimeään/nimimerkkiään mainitsematta, en vaatinut häntä vastaamaan siihen, ja kerroin vielä, etten enää ottaisi mitään yhteyttä, joten en ymmärrä miksi suuttui.

Hyväksyn tietysti tuttavuuden lopettamisen, missään nimessä tarkoitus ei ole sen jatkaminen, vaan toivon vain että hän pahoittelisi törkeitä tekemisiään, jotka ovat aiheuttaneet trauman tms.

Editoinpa tarkennukset ekaan viestiinkin.

Vierailija

Aloittaja, olit siis rakastunut ko. ihmiseen?

jne loppustoori...

Jos hän on tosiaankin satuttanut sinua, hän on anteeksipyynnön velkaa.

Vierailija
taiteilijatyyppi

En ollut, joskin ihan alussa oli jonkinlainen ihastuminen, mutta jo hyvin pian selvisi, että olisi erittäin epätodennäköistä, että välillemme koskaan kehittyisi mitään kaveruutta suurempaa (jos sitäkään), minkä jälkeen ihastus sammui vähitellen. Kenties hänelle jäi tästä kuitenkin kuva siitä, että ehkä myöhemminkin minulla edelleen olisi jonkinlainen romanttinen intressi, en tiedä.

Vierailija
Joker
Nussi kymmenen muun naisen kanssa, niin huomaat ettei toi sun flikkas ole erilainen.

En oo todellakaan mitenkään ihastunut tähän tyyppiin.

Vierailija
sosad
Kysynkin, mitä mieltä olette (rajallisen kuvauksen perusteella), olenko täysi hullu vai onko hän vinksahtanut kusipää? Onko hyväksyttävää, että kyselen asiasta edelleen harvinaisilla yhteydenotoilla (itse arvelen, että on realistista, että hän vielä saavuttaa ymmärryksen, ja pahoittelisi asiaa)? Mitä muita keinoja asian unohtamiseen voisi olla (terapeutin ja entisten seurustelukumppanien kanssa olen puhunut asiasta)? Mahdollisesti näytän tämän ketjun hänelle jossain vaiheessa, joten terveisiäkin voi laittaa tälle "nettikiusaajalle".
Kun vastapuoli on tehnyt aivan selväksi, että ei halua olla kanssasi missään tekemisissä, yritä hyväksyä asia. Ei ole hyväksyttävää "kysellä asiasta harvinaisilla yhteydenotoilla". Sanot tarvitsevasi aitoa anteeksipyyntöä ja katumusta, mutta oletko ajatellut, että loukkaava käytös on voinut olla kiukustumisesta johtuvaa reagointia sinun toimiisi?

Jos jatkat epätoivoista ja yksipuolista yhteydenpitoasi aiheutat mielipahaa taatusti ainakin itsellesi ja syyllistyt ikävään vainoamiseen.

Vierailija

Jotain silti tahdot, sanonpa vaan että unohda koko juttu, vaikka aivan turha neuvohan se on sillä et niin kuitenkaan tee.

Mutta ainakin voin jossain vaiheessa sitten tulla taas sanomaan että "Told you!"

Vierailija
sosad
taiteilijatyyppi

En ollut, joskin ihan alussa oli jonkinlainen ihastuminen, mutta jo hyvin pian selvisi, että olisi erittäin epätodennäköistä, että välillemme koskaan kehittyisi mitään kaveruutta suurempaa (jos sitäkään), minkä jälkeen ihastus sammui vähitellen. Kenties hänelle jäi tästä kuitenkin kuva siitä, että ehkä myöhemminkin minulla edelleen olisi jonkinlainen romanttinen intressi, en tiedä.

Avioerojen jälkeen suurin ja raumaattinen tilanne eli kaveruuden päättyminen. Suhde tukee joitain elämässä tärkeitä asioita ja ihanteita. Kun se sitten päättyy äkisti se vie pohjan valoisalta tulevaisuudenkuvalta ja jatkuvuudentunteelta.
Kaveruus voi olla pakoa ahdistavasta elämäntilanteesta, mutta myös pelkkää viihdettäkin, jolla siirretään huomio pois ongelmallisista asioista elämässä tai se on keino siirtää vaikeaa päätöstä ja valintaa.
Asian tekee hankalaksi se että toinen ohjaa ja pitää yllä suhdetta ja toisen motiivi on heikompi. Hän pakenee suhteesta joskus hyvinkin äkisti.

Vierailija
Lepakko
Kun vastapuoli on tehnyt aivan selväksi, että ei halua olla kanssasi missään tekemisissä, yritä hyväksyä asia. Ei ole hyväksyttävää "kysellä asiasta harvinaisilla yhteydenotoilla". Sanot tarvitsevasi aitoa anteeksipyyntöä ja katumusta, mutta oletko ajatellut, että loukkaava käytös on voinut olla kiukustumisesta johtuvaa reagointia sinun toimiisi?

Jos jatkat epätoivoista ja yksipuolista yhteydenpitoasi aiheutat mielipahaa taatusti ainakin itsellesi ja syyllistyt ikävään vainoamiseen.

Loukkaava käytös oli kiukustumisesta johtuvaa reagointia toimiini (=foorumikirjoitukseen). Kuvittelinkin, että pari päivää rauhoituttuaan hän pahoittelisi mielenhäiriötään, sanoisi anteeksi ja toivottaisi hyvää loppuelämää, mutta niin ei käynyt (eikä edelleenkään ole pahoitellut).

Jos en kysele asiasta enää, niin joudun kärsimään asiasta ties miten kauan. Kuitenkin, jos kyselen, niin aiheutan hyvin vähän häiriötä hänelle, ja jos hän tekee niin kuin oikeaksi koen, eli pyytää anteeksi, niin pääsen kärsimyksestä.

En tiedä, mutta jälkimmäinen vaihtoehto kuulostaa paremmalta JOS on realistinen mahdollisuus, että hän pyytää anteeksi.

Koko asia on kyllä täysin absurdi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat