MItä hyötyä armeijan käymisestä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli siis itselläni pian on armeija käyty ja olen tässä pohtinut, miten kyseinen laitos vaikuttaa siviilissä asumiseen. Jotkut sanoo että on helpompi saada työtä joissakin paikoissa, ketkä tietäisi enemmän?

Sivut

Kommentit (93)

Vierailija

Kyllä minulta ainakin on kysytty armeijapalveluksesta, kun menin töihin palveluksen jälkeen.(välivuosi ennen opiskeluja)

Käsittääkseni armeijasta on hyötyä monilla aloilla. Tosin olen kuullut myös huhuja, että joissakin IT-yrityksissä arvostetaan enemmän siviilipalveluksen käyneitä.

Riippuu myös missä hommissa olet ollut AU/RUK/jne.

Vierailija

Olen ollut useissa eri työpaikoissa atk-alalla, missä asiaan kiinnitetään vähiten huomiota, ja kyllä merkitys on hyvin suuri täällä silti.

Muilla toimialoilla erittäin tärkeä, tosin merkitys väheni huomattavasti kun Gustav Hägglund alkoi pitämään maallista johtajuuskoulutusta ("rikkaruohot pitää kitkeä heti". Sehän tarkoittaisi 100% työttömyyttä, myös pomoille itselleen).

Itse en arvosta nykyarmeijaa juuri ollenkaan, joten olen palkannut myös naisia, joilla on parempi oma-aloitteisuus ja työmoraali, jotka katoaa armeijassa miehiltä.

Omasta armeija-ajastani on valtavasti aikaa, mutta ei taidettu kertaakaan kysyä että miten joku asia pitäisi minun mielestäni tehdä. Ei minulla olisi ollut vastausta, mutta mistä he sen tiesivät ? Eivät edes kysyneet. Häviäjän merkki.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Ennen armeijaan menoa kannattaa pohtia miten hyötyä moisesta. Hakeuduin palvelukseen paikkaan, joka poiki ammatin ja kosolti sellaista tietotaitoa sekä suhteita joista on ollut myöhemmin todella paljon hyötyä.

Jotkut menevät kuskiksi saadakseen rekkakortin kohtuullisen edullisesti, eräs tuttu sai intin kautta lentolupakirjan. Se on ihan itsestä kiinni miten haluaa tuosta ajasta hyötyä. Ikävä kyllä, moni ei ymmärrä tätä ja surkuttelee myöhemmin "hukkaan" mennyttä ajanjaksoa elämästään.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

Itselläni armeija pelkästään lyhensi pinnaa =)
eli hyödyt jäivät olemattomiksi

On tilastoja joissa näkyy yhteys AUKn ja RUKn käyneiden tienaavan myöhemmin elämässä enemmän. Tiedä sitten miten johtajakoulutus auttaa tässä päämäärässä vai onko korkeammalle-tavoittelevilla vain tapana valita johtajakoulutus. (Itseäni kiinnostaisi tietää miten lääkintämiehet asettuvat näissä tilastoissa. Komppanian lämeistä suurinosa oli tai oli hakemassa lääkikseen:P)

Vierailija
rantapanda
Itselläni armeija pelkästään lyhensi pinnaa =)
eli hyödyt jäivät olemattomiksi

On tilastoja joissa näkyy yhteys AUKn ja RUKn käyneiden tienaavan myöhemmin elämässä enemmän. Tiedä sitten miten johtajakoulutus auttaa tässä päämäärässä vai onko korkeammalle-tavoittelevilla vain tapana valita johtajakoulutus. (Itseäni kiinnostaisi tietää miten lääkintämiehet asettuvat näissä tilastoissa. Komppanian lämeistä suurinosa oli tai oli hakemassa lääkikseen:P)

siis.. mä oon ajatellu ton näin että se ei oo syy-seuraus suhde että sä menestyt elämässä jos käyt aukin/rukin, vaan sinne menee sellaset jätkät jolta löytyy motivaatiota tehä hommia. eli siis. se että meet aukkiin ei takaa sulle mitään parempia tsänssejä. vaan sulta pitää löytyä se motivaatio itestään :Í

Vierailija
murphys
Offtopiccina: RK3 tuloksia...

Murphys ampui 171 and not only once.

Milloinkahan sotilas pääsee ampumaan liikkumattomaan tauluun patjan päältä, ilman että taulu ampuu takaisin ?

Hitto kun pääsisi puolustusministeriksi tai komentajaksi edes yhdeksi päiväksi. Mitään en säilyttäisi. En yhtään mitään. Ottaisin rynkyt pois varusmiehiltä, ja sanoisin että tätä kasarmia vastaan hyökätään viikon päästä. Tehkää mitä lystäätte, siinä tonni tarvikkeisiin.

Todennäköisesti saisin vastaani sitten viikon päästä semmoiset napalmit, ettei tosikaan. Ja jätkät hoitaisi vastatoimia jostain 100km päästä.

Vierailija

Itse suoritin aikoinani asevelvollisuuttani sen pakollisen kolme vuotta ja hiukan päälle. Ensimmäinen vuosi oli suoraan sanoen yhtä helvettiä ja sanoin kuvaamatonta rääkkiä jatkuvan nöyryytyksen säestämänä - sitä en todellakaan enää halua muistella.

Mutta, sitten homma helpottui ja itse palvelu järkevöityi kun pääsin oman alani divisioonaan. Loput reilu kaksi vuotta olivat itse asiassa ihan mukavaa elämän vaihetta, sai opiskella omaa alaansa melkoisen vapaasti ja sotilasarvon nousun myötä "tavallisen kansan" kunnioitus nousi samalla kun sen tuomat pienet etuoikeudet helpottivat jokapäiväistä elämääni. Olin kuitenkin mielissäni kun sitten aikoinaan siitä militarismistä pääsin eroon ja olihan sotilasarvokin jo silloin reilun kolmen vuoden aikana kivunnut Starshinaan saakka, eli johonkin ylikessun ja lutin välimaille. Tämä tottakai auttoi sitten kovastikin eteenpäin niin yliopistollisella uralla kuin työpaikoillakin.

Vierailija

Erotan vieläkin aseen ja tiedän, että se ei ole mikään leikkikalu. Osaan myös tehdä miinan, vaikka olisi kiellettyä.

Vierailija
oge
murphys
Offtopiccina: RK3 tuloksia...

Murphys ampui 171 and not only once.

Milloinkahan sotilas pääsee ampumaan liikkumattomaan tauluun patjan päältä, ilman että taulu ampuu takaisin ?

Hitto kun pääsisi puolustusministeriksi tai komentajaksi edes yhdeksi päiväksi. Mitään en säilyttäisi. En yhtään mitään. Ottaisin rynkyt pois varusmiehiltä, ja sanoisin että tätä kasarmia vastaan hyökätään viikon päästä. Tehkää mitä lystäätte, siinä tonni tarvikkeisiin.

Todennäköisesti saisin vastaani sitten viikon päästä semmoiset napalmit, ettei tosikaan. Ja jätkät hoitaisi vastatoimia jostain 100km päästä.

RK3:ssa ammutaan 18 patia ja laukausten välillä ase lasketaan alas ja vaihdetaan lipasta.

Nopeimmat sarjat muistaakseni 1 sekunti/2 laukausta...en muista tarkkaan. No anyway olisin päässyt tarkka-ampujiin, jos en olisi palvellut pstk:ssa.

Myönnän kyllä, että liikkuviin hieman vaikempi osua.

Vierailija

Perusturvallisuudentunteen vuoksi armeija on välttämätön. Kun sen käy kaikki ikäluokat, miesten osalta miltei kaikki, syntyy tuttuuden kautta luottamus siihen että se on kansan oma armeija, joka toimii riittävän hyvin kun sitä tarvitaan. Vaikkapa jakamaan vettä kun viemäri ja vesijohto menee sekaisin. Sodasta puhumattakkaan.
Yhtenäisyyttäkin se luo kun kaikki sosiaaliluokat käyvät sen erottelematta ja heimoalueetkin tulevat tutuiksi erillaisine vivahteineen.

Niin ja kuka mies ei olisi aseista kiinnostunut?

Vierailija

Itse olen sitä mieltä, että nyky armeija ( lenkkareineen jne) ei ole mistään kotoisin.
Töissä olen ja pomo kysy haastattelussa, että mites armeija. Vastasin, että siellä olen käynyt ja takaisin en ole menossa. Sanoi vain, että aivan sama, kunhan ei ole tiellä.

Harvaa realistia kiinnostaa onko armeija käyty vai ei. Siellä opi mitään järkevää nykyään. Jokainen joka on kihloissa/naimisissa, osaa jo ryömiä/kontata...

Vierailija

Olen käynyt armeijassa, mutten ole käynyt armeijaa. Lähdin ovet paukkuen ja hain lykkäystä tarpeeksi monta kertaa ja lopulta siirrettiin A-luokasta C:hen - onneksi (vuosi elämästä on kuitenkin aina vuosi elämästä ja haasteita sekä onnistumisen elämyksiä minulla on omastakin takaa). Työhön pääsemisen kanssa ei mitään ongelmia.

En tarvitse armeijaa, eikä armeija tarvitse minua. Ja voi sanoa, että mitä tulee tuohon armeijan "johtajakoulutukseen" niin eipä vielä ole tullut vastaan työnjohtajaa joka huudattaa alaisiaan raiskaamaan lapset ja naiset sekä polttamaan vanhukset roviolla.

Armeija ei tosiaankaan ole mikään oma-aloitteisuuden kehto.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Sakarias

Ja voi sanoa, että mitä tulee tuohon armeijan "johtajakoulutukseen" niin eipä vielä ole tullut vastaan työnjohtajaa joka huudattaa alaisiaan raiskaamaan lapset ja naiset sekä polttamaan vanhukset roviolla.

Hmmm??? En kylla omalta varusmiesajaltani muista yhtaan esimiesta,
aliupseeria tai upseeria joka olisi kehottanut "raiskaamaan lapset tai naiset
seka polttamaan vanhukset roviolla".

Ei myoskaan kokelasaikana eika myohemminkaan.

Olen ilmeisestikin jaanyt jostain paitsi...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat