Yskittää, rahisee ja vinkuu talvikaudella

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Keuhkoputkessa nääs

Eli ongelmana on se että loppusyksystä marras-joulukuussa tulee lähes joka vuosi kuivahko yskä ja varsinkin maatessa iltaisin ja yöllä rohisee, rahisee, narisee, välillä melkein viheltää tai vinkuu jostain keuhkoputken alaosasta ja tuntuu ärsytystä. Yskä on kuivaa ja tulee välillä jonkinlainen pölyntunne hengitysteihin, mutta välillä sieltä irtoaa sitkeää limaa hieman.
Yskänlääkkeet ei auta. Syöminen ja juominen hetken aikaa.

Tietokoneen ääressä ollessa myös yskä pahenee, vaikka kuvaputkinäyttö ei ole pölyinen. Yskä kestää koko keskuslämmityskauden helpottaen välillä ja välillä yskänkohtauksin kuin olisi keuhkotauti. Yksänkohtauksia pitkin päivää ja ärsytyksen tunne joka saa yskimään. Sellaista keuhkotautimaista yskimistä jonkin aikaa kerralla ja jää kuiva pölymäinen tunne hengitysteihin.
Pitää hengittää aika pinnallisesti ettei ala yskittää, ja sekin ottaa kunnon päälle pidemmän päälle, ja esimerkiksi kuntoilla ei oikein tämän takia viitsi yskäkaudella, sen jälkeen muun aikaa vuodesta kyllä.

En tupakoi tai ole tupakoinut, eikä minulla ole todettu mitään astmaa tai allergioita. Täytyy myöntää että vietän suurimman osan aikaa sisällä, enkä paljon raitista ilmaa saa, muu perhe enemmän.

Tänä vuonna myös muulla perheellä on ollut samoja oireita tässä marras-joulukuun aikana, mutta minulla pahimpana, tai ainakin pisimpään. Kerran pari koko perhe on oksentanut yskänkohtauksen päätteeksi, mutta muuten aina välillä, kuitenkin säännöllisesti monia kymmeniä kertoja päivittäin tulee yskänkohtauksia, mutta ainakin minulla tuntuu melkein koko ajan että on siellä henkitorven tienoilla on jotain ärsyttävää joka saa yskimään.

Itsellä tuntuu että muunkin aikaa vuodessa maatessa sängyssä hivenen vinkuu tai rohisee mutta vain harvoin sen huomaa ja olo ja hengitys on normaalia muuten vaikka kuntoillessa. Mutta aina kun tulee marras-joulukuun tienoo niin alkaa yskimisjaksoja ja iltaisin maatessa rohina ja ärsytyksen tunne keuhkoputken tienoilla.

Asumme kerrostalossa jossa on melko kuiva ilma lämmityskaudella. Alueella on ollut rino-virus liikenteessä joka aiheuttaa noita oireita, mutta miksi minulla on samat oireet joka talvikausi.
Rino-virushan voi aiheuttaa ahtauttavaa keuhkoputkentulehdusta, olisiko minulla sellainen? Luulisi vain että oireet olisivat pahemmat myös muun aikaan vuodesta, ei vain kuivalla talvikaudella.

Kyseessä kerrostaloasunto jossa keskuslämmitys. Hometta ei pitäisi olla, vaan mistä sen tietää. Oireet jatkuvat vaikka pölyt siivoaa kuinka ja käyttää ilmanputsaria, myös mahdolliset lehtipainopölyn aiheuttajat poistettu. Keuhkoputken- keuhkosyövän luulisi vaivaan koko vuoden, ja onhan tätä samaa yskää ollut talvikautena minulla jo varmaan 7 vuotta, ja nyt myös muulla perheellä. Sen verran sairaalakammoinen olen, etten ole viitsinyt tähän asti tutkimuksissa käydä. Tosin nyt olen ajatellut mennä, kun koko perhe on samalla tapaa yskinyt, tosin muilla helpottanut jo enemmän.

Onko ehdotuksia syystä?

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat