Pituuskasvu ja unettomuus?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hei kaikki! Mua kiinnostais että jos on vielä murrosiästä johtuvaa pituuskasvua, niin voiko unettomuus, jopa runsas ja todella vakava sellainen, pilata pituuskasvun nuorelta ihmiseltä?

Oletetaan että Henri 10v nukkuu keskimäärin 4 h yössä 20 vuotiaaksi asti... Onko Henrin pituuskasvu tällöin pilalla?

Kasvuhormonipiikki tulee unen alkuvaiheessa tietääkseni.. mutta siis onko mahdollista kasvaa normaalisti jos nukkuu todella huonosti murrosiän?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija
Matti5
Hei kaikki! Mua kiinnostais että jos on vielä murrosiästä johtuvaa pituuskasvua, niin voiko unettomuus, jopa runsas ja todella vakava sellainen, pilata pituuskasvun nuorelta ihmiseltä?

Oletetaan että Henri 10v nukkuu keskimäärin 4 h yössä 20 vuotiaaksi asti... Onko Henrin pituuskasvu tällöin pilalla?

Kasvuhormonipiikki tulee unen alkuvaiheessa tietääkseni.. mutta siis onko mahdollista kasvaa normaalisti jos nukkuu todella huonosti murrosiän?

Henristä tulisi kääpiä eli, kyllä voi
vain nukkuessaan keho erittää jotain kasvuhormonia tjs.

Vierailija

Olen kuullut että kasvuhormonin eritys ei kokonaan lopu, mutta vähentyy kyllä jos ei nuku.. mutta onkohan se niin että pituuskasvu vain siirtyy, vai myös loppuu kokonaan jos ei nuku?

Vierailija

pituuskasvujan loppuu luiden epifyysilevyjen luutumiseen... tähän vaikuttaa ainakin estrogeeni.. tiedä sitten miten uni vaikuttaa tähän

Vierailija

kuulostaa siltä kuin uni vain siirtäisi luiden kasvun loppua, vai voiko se muka lopettaa sen kokonaan? tuskimpa..

Vierailija
Matti5
kuulostaa siltä kuin uni vain siirtäisi luiden kasvun loppua, vai voiko se muka lopettaa sen kokonaan? tuskimpa..

Jos luut eivät ole tiettyyn aikaan mennessä kasvaneet maksimaaliseen pituuteensa, jäävät ne lyhyemmiksi, vaikka aikuisena saisikin suuria määriä kasvuhormonia. Pituuskasvua tapahtuu vain murrosiän loppuun asti.

Wikipedia kertoo: "Somatotropiini vaikuttaa luuston kehitykseen ja ruumiin pituuteen, mutta vain kasvuiässä tiettyyn vaiheeseen asti."

Vierailija

Tämä on kysymys, jota itsekin pohdin aikoinani, kun unettomuudesta murrosiässä kärsin ja kärsin itseasiassa edelleen jonkun verran. Kyllähän sillä unettomuudella kaikenlaisia vaikutuksia koko ruumiiseen on, mutta en tosiaan varmaa vastausta osaa tuohon antaa. Enkä tiedä onko asiaa juurikaan tutkittu.

Oman teoriani olen yleisen tiedon pohjalta perustanut ja luulen, että lievähkö tai keskivaikea unettomuus ei loppupituuteen juurikaan vaikuta. Eri asia sitten voimakkaat häiriötilat, kuten toistuvat viikon unettomuusjaksot tms., jotka aiheutuvat vaikkapa stimulanttien käytöstä. Tuohon kun vielä yhdistetään aliravitsemus, niin sillä lienee jo jotakin vaikutuksia.

Mutta...

Unettomuudessa mm. testosteronin tuotanto vähenee, joka osaltaan lisää kasvuaikaa (tarkalleen ottaen se on estrogeeni, joka kasvun lopettaa, mutta testosteronista aromatisoituu tietty osa miehellä estrogeeniksi), pidentämällä epifyysien luutumisaikaa. Eunukit ovat muuten juuri testosteronin puutteen takia pitkiä ja kasvavat vielä aikuisiässäkin.

Unen rakenne myös muuttuu unettomien jaksojen jälkeen "anabolisemmaksi" tai kansanomaisemmin syvemmäksi, jolloin juuri em. hormonien eritys lisääntyy. Ja tosiaan nuo hormonit pääosin erittyvät unen alkuvaiheilla. Eli elimistö pyrkii kyllä homeostaasiin erilaisilla mekanismeilla.

Toisaalta taas kortisolin eritys lisääntyy unettomuuden - kuten muunkin stressin - myötä ja sillä on katabolisia (=kudosta tuhoavia) vaikutuksia. Kasvuhormoni ja testosteroni taas ovat anabolisia aineita, mutta ainoastaan jälkimmäinen on ns. anabolinen steroidi.

Ravinnolla&geeneillä kaiken kaikkiaan lienee suurin merkitys, jos ei nyt oteta mitään hypoteettista "10-vuotta ilman unta tilannetta" tmv.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
Matti5
saanko rollerghost kysyä että oletko sä sitten kasvanu ihan normaalin/isäs pituiseksi?

No minä nukuin nuorena kuin tukki, mutta jäin isäni pituudesta 12 cm (olen normaalimittainen, isä on pitkä). Yksittäistapauksia on jos jonkinlaisia, ei niistä kannata liikoja stressata.

Vierailija

Tottakai unettomat haluaisivat nukkua, mutta yleensä unettomuus johtuu siitä ettei noudata vanhaa tapaa nukahtaa: eli huomaamatta...

Jos on ollut unettomia kausia ennenkin, niin unentuloa melkein väkisinkin miettii ja se ei tule..

Meditointi auttaa loistavasti unettomuuteen, koska sitä osaava ihminen keskittyy vain meditointiin ja uni unohtuu..

Fyysiset unettomuudet ovat sitten täysin toinen asia, mutta luulisi että henkiset yleisempiä

Vierailija
Matti5
toi on kyllä totta: ihminen pärjää nukkumatta todella paljon, muttei ilman ravintoa kauaakaan...

kauanko ihminen sitten pärjää ilman unta?

Vierailija

Luin jostain että ihminen kuolee jos on nukkumatta useita viikkoja putkeen tai kuukausia ... ja ilman piristeitä on mahdoton olla nukkumatta noin suuria aikoja..

Maailman ennätys valvomisessa on 8 vuorokautta

Vierailija
Matti5
Luin jostain että ihminen kuolee jos on nukkumatta useita viikkoja putkeen tai kuukausia ...

mikä tässä on se useita ?
pysäytäppä kaupungilla senmmonen kaveri
joka vääntelehtii kummasti ja irvistelee...
yleensä vielä reppu selässä...
ja kysy..

voiko ihminen valvoa 4 viikkoa ?

amfetamiini saa ihmisen valvomaan...
ja pitkään...
sydän pyshtyy tai pää sekoo...
mutta pitkään nämä vääntelehtijät
jaksavat yhteen menoon irvistellä...

kaukopartiossa varmaan pojat on kanssa
valvonut pitkään... pirin voimalla kylläkin..

hups edittiä...

niin itsekkin olen aina ollut liian vähällä unella...
lapsena valvoin.. ja nuorena valvoin..
ja pidempi tuli musta ku isukki..
joten olisko musta tullut sitten 6 metrinen jos
olisin nukkunut hyvin ?

Vierailija

Kerro omena että oletko miten lähellä suomalaisten miesten keskimittaa joka on 178 cm, niin saadaan tääki fakta sitte selvitettyä

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat