Miten nuori tutustuisi politiikkaan?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ainahan valitetaan siitä kuinka nykynuoria ei kiinnosta politiikka. Tähän on monia syitä joista yksi lienee se, että nuorten on hankalaa mennä mukaan vanhojen hallitsemaan aiheseen. Olen itse alle kaksikymppinen ja jonkin verran kiinnostunut politiikasta. Seuraan uutisia ja niistä käytyjä keskusteluja mutta otan itse kantaa vain hyvin harvoin sillä tietämys on varsin ohut. Keskusteluissa on ongelmana on nimenomaan se, että nuorille ei ole pahemmin foorumeja (jos olen väärässä niin kertokaa toki!) joissa keskustella samanikäisten kanssa (netissä tai irl) ja keskusteluyritykset 40v. yliopiston käyneiden yhteiskuntatieteilijöiden kanssa ovat lähinnä masokismin muoto . Etenkin kun Suomen politiikka tuntuu nojaavan jotenkin jatkuvasta menneisiin aikoihin, joista ei itsellä ole käsitystä (eikä aina edes kiinnostusta).

Useimmat puolueet pitävät yllä nuorten ryhmiä joista joillain on myös keskustelupalstoja netissä ym. Lisäksi nuoret pääsevät mukaan puolueiden toimintaan ruohonjuuritasolla. Mutta suurin osa etenkin nuorimmista jäsenistä tuntuu perineen poliittisen kantansa vanhemmiltaan ja kynnys lähteä mukaan ilman minkäänlaisia taustoja on korkea.

Uskon, että nuoria kyllä kiinnostaa politiikka, mutta toisaalta se koetaan liian kakaisena asiana. Ei mikään ihme jos poliittisimmin aktiivisimmat ikäryhmät ovat niitä joiden villi nuoruus ajoittui 70-luvulle jossa nuoria houkuteltiin mukaan politiikkaan ja puolueissa oli eroja (myönnän lukeneeni hiukan kateellisena nuista ajoista). Tuokin on yksi syy miksi ainakin itse koen politiikan vaikeatajuisena: puolueissa ei tunnu olevan mitään oleellisia eroja ja silti ne kilpailevat keskenään.

Kaipaisin neuvoja viisailta palstalaisilta. Ketjussa voisi myös puhua nuorista ja politiikasta yleisemmin.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Politiikka on irrationismia rationalismin kehyksissä. Poliittisesta kontekstista ei puolueissa pääse karkuun, vaikka asia jota käsitellään olisi täysin rationaalinen. Se täytyy verbaalisesti muotoilla puolueen fraseologialla jotta se hyväksyttäisiin. Lisäksi sen puoltaminen täytyy hyödyttää nimenomaan puoluetta tai sen kannattajia.

Vierailija

Ennen vaaleja puolueilla on vaalikojuja. Sinne kun lähtee kiertelemään ja kyselemään, voi saada vastauksia.

Vierailija

Puolueessa kuin puolueessa on eri näkökulmia edustavia kantoja.

Etenkin Keskustanuorissa on varsin konservatiivisia ja toisaalta erittäin ekologialähtöisiä ihmisiä. Tosi iso jakauma.

Kokoomusnuorissa osa kannattaa sananvapautta ja pienyrittämistä, kun taas jotkut ovat mukana talousliberalismin tai ihan oman edun ajamisen takia.

Vihreissä nuorissakin on sen verran sekalaista sorttia (viime viikonlopun liittokokouksessa viettäneenä on vielä tuoreessa mielessä), että ei keskusteleminen ihan hevillä lopu kesken.

Vasemmistonuorissa on varsin radikaaleja ja toisaalta perusduunarilähtöisiä ihmisiä.

En nyt jaksa listata kaikkia, tuossa kuitenkin aktiivisimmat nuorisojärjestöt.

Kokeile käydä eri nuorisojärjestöjen tapahtumissa, puhumaan pääsee aiheesta kuin aiheesta! Ainakin oma paikallisjärjestömme, jota en viitsi tässä mainostaa, järjestää ns. ompelukerhoja, joissa keskustellaan aina päivän polttavista kysymyksistä. Niihin on erittäin pieni kynnys tulla mukaan, kun voi tulla vain kuuntelemaan ja aina on osa ihmisiä, jotka ovat paikalla oppiakseen eivätkä tiedä lähtökohtaisesti asiasta paljoakaan.

Hyviä tyyppejä on joka puolueen nuorisojärjestöisssä. Suosittelen kokeilemaan. Olen lisäksi sitä mieltä, että mun on turha lobbata kaikkia ihmisiä juuri omaan puolueeseeni vaikka se itsestäni onkin paras (doh, en kai muuten siinä olisi), koska kaikki puolueet tarvitsevat nuoria, joilla on tuoreita ajatuksia. Jos kaikki ekoihmiset olisivat Vihreissä, niin muut puolueet olisivat sitten aika pitkälti ekotuhoa. Mutta onneksi muissakin puolueissa on ekoihmisiä enemmän tai vähemmän, ja joidenkin puolueiden politiikassa se jopa näkyykin.

Nuorisojärjestöissä ei joudu juttelemaan vanhoille jäärille. Turhantarkka jääräily ja pönötys ei ainakaan täällä Turussa kuulu poliittisten nuorisojärjestöjen toimintaan.

Vierailija

Jos ei kiinnosta, niin ei kiinnosta!
Onko kaikkea paskaa aina pakko tuputtaa kaikille?
"Politiikka" tai "äänestäminen" eivät todellakaan ole ainoita tapoja vaikuttaa asioihin. Itse asiassa vaaleissa äänestäminen on täysin turhaa. Viime eduskunta/pres.vaalien tulos olisi ollut täysin sama vaikka olisinkin äänestänyt.

Vierailija
jergulis
"Politiikka" tai "äänestäminen" eivät todellakaan ole ainoita tapoja vaikuttaa asioihin. Itse asiassa vaaleissa äänestäminen on täysin turhaa. Viime eduskunta/pres.vaalien tulos olisi ollut täysin sama vaikka olisinkin äänestänyt.

Näinhän ajattelee moni ihminen ja sitten ihmetellään kun on huono politiikko virassa.

Vierailija
Poison dart frog
[

Näinhän ajattelee moni ihminen ja sitten ihmetellään kun on huono politiikko virassa.

Yhdenkään vaalin tulos ei olisi minun äänestyksistäni muuttunut. Vai ajatteletko niin että olisin oikeutettu tyytymään huonoon politiikkaan jos olisin äänestänyt, vaikkei sillä mitään vaikutusta ole. "jipii, äänestäkää tavjaa. Eväköön demokvatia! Olven vlespo"

Vierailija

Omat vanhempani, etenkin äiti, ovat aktiivisesti mukana kunnallispolitiikassa ja äiti nykyisin puoluehallituksessakin. Sitä kautta on tullut tutustuttua muttei muutoin kiinnosta, kun ei ole sellaista puoluetta jota suoraan kannattaisiin.
Pitänee perustaa oma

Ei siksi etten äänestäisi. Kun kerran saa mielipiteen lausua niin okei. Pitää vain toivoa että löytyy joku joka edes jossain suhteessa ajaa samoja asioita kuin mitä itse ajaisin. Tai ajankin siihen rajaan mihin pystyn...

Vierailija
jergulis

Ongelmaksi tuo kehkeytyy, kun puoli valtakuntaa ajattelee samalla tavalla.

Vierailija

Poliittisilla nuorisojärjestöillä on keskenään sama ohjelma:

"Tiedämme parhaiten miten rahat pitäisi tuhlata, mutta emme välitä hommata sitä. Siihen ei kykymme sentään riitä. Saahan sitä lainaa, ja aina voi nostaa veroja, koska vasta 1.2 miljoonaa suomalaista on päättänyt elää muualla kuin Suomessa."

Tämä on sanatarkka siteeraus.

Vierailija

Hyvään alkuun pääsee opiskelemalla yhteiskuntaopin kursseja lukiossa, kun opiskelee huolella niin ymmärtää jo aika paljon enemmän kuin Keijo "kaljamaha" Keskiverto.

Nuori jota kiinnostaa politiikka (yhteisistä asioista päättäminen) on iloinen asia!

Mielestäni äänestäjän pitäisi Suomessa suorittaa jokin "politiikan ajokortti" (esimerkiksi nuo edellämainitut lukion kurssit tai niiden tapaiset). Kaikenmaailman typerykset käyvät äänensä antamassa kaikenmaailman alkoholisoituneille entisille nyrkkeilijöille ja muille apinaihmisille jotka pääsevät päättämään järkevien ihmisten asiosta.

Tämä tiedelehden moderoimaton foorumi ei ole hääppöinen paikka aloittaa politiikkaan perehtymistä, joten suosittelen lämpimästi yhteiskuntaopin kirjan lukaisua . Täällä on tarjolla suurimmaksi osaksi vain valmiiksi pureskeltua leipää...

Vierailija

Kiitos kun vaivauduitte vastaamaan .

tuc
Puolueessa kuin puolueessa on eri näkökulmia edustavia kantoja...

Näinhän se on. Ehkä liian helposti uskon stereotypioihin eri puolueiden jäsenistä.

Ja olet oikeassa, pitää ottaa asiaksi käydä ihan paikan päällä tutustumassa ryhmien toimintaan.

jergulis

Ei kukaan ole mitään tuputtanut täällä. Jokainen saa kiinnostua ja olla kiinnostumatta mistä lystää. En usko että äänestäminen on turhaa. Olet oikeassa siitä että muitakin tapoja vaikuttaa on. Mutta kiinnostaisi tietää, että mitä tapoja sinä kannatat? Eikai äänestäminen ainakaan pahasta ole?

Sakarias
Hyvään alkuun pääsee opiskelemalla yhteiskuntaopin kursseja lukiossa, kun opiskelee huolella niin ymmärtää jo aika paljon enemmän kuin Keijo "kaljamaha" Keskiverto.

Nuori jota kiinnostaa politiikka (yhteisistä asioista päättäminen) on iloinen asia!

Mielestäni äänestäjän pitäisi Suomessa suorittaa jokin "politiikan ajokortti" (esimerkiksi nuo edellämainitut lukion kurssit tai niiden tapaiset). Kaikenmaailman typerykset käyvät äänensä antamassa kaikenmaailman alkoholisoituneille entisille nyrkkeilijöille ja muille apinaihmisille jotka pääsevät päättämään järkevien ihmisten asiosta.

Tämä tiedelehden moderoimaton foorumi ei ole hääppöinen paikka aloittaa politiikkaan perehtymistä, joten suosittelen lämpimästi yhteiskuntaopin kirjan lukaisua . Täällä on tarjolla suurimmaksi osaksi vain valmiiksi pureskeltua leipää...

En ole käynyt lukiota enkä näillä näkymin ole sinne menossakaan. Sekin on tavallaan osa ongelmaa, mutta vaikka lukion yhteiskuntaopin kurssit kiinnostaisivatkin, niin ne ruotsit ja matikat räjäyttää pään. Olen tosin harkinnut joskus iltalukion kursseilla käymistä.

Mielestäni pellejä ei edes tulisi päästää ehdokkaiksi. Tietenkin pari tuhatta tyyppiä keksii että vaihtelua Aku Ankan piirtämiseen saa kun kirjoittaa jonkun Seiskan salarakkaan nimen äänestyslappuun. Puolueilla pitäisi olla kovempi taso ja tuollaisten ottamienn listoille tulisi olla ikäänkuin häpeä puolueelle. Lisäksi kansanedustajien paikkoja pitäisi vähentää, sekin tiukentaisi tasoa.

Vierailija

Yhteiskuntaopin kurssin ja muita lukion kursseja voi käydä iltalukiossa suorittamatta ainoatakaan matematiikan ja ruotsin kurssia. Itse opiskelen tällä hetkellä ylioppilaaksi työnteon ohella, joten tiedän mistä puhun.

Politiikkaa ei voi hahmottaa ainakaan vanhojen ukkojen jonninjoutavia jorinoita kommunisteista ja viherpiipertäjien salaliitoista kuuntelemalla - eikä liion alkukantaista herravihaa lietsomalla. Suurin osa tämän foorumin keskustelijoistakin voidaan luokitella ongelmitta samaan kategoriaan.

Kirja käteen, niin opit parhaiten asiantuntijoiden opastamana. Saat työkaluja asioiden havainnointiin ja jäsentämiseen ja voit tarkastella politiikan ilmiöitä avoimin silmin, juuttumatta dikotomistisiin (vastakkainasettelu esimerkiksi vasemmisto-oikeisto) ennakkoasetelmiin.

EDIT1: Kansanedustajanpaikkoja pitäisi lisätä, jotta äänet kanavoituisivat paremmin ehdokkaan kautta ja useammat saisivat eduskuntaan mieleisensä edustajan.

Vierailija

Sakarias
Älä viitsi. Lukion mikään kurssikirja ei valmenna kohtaamaan oikeaa elämää, jossa ne oikeat rakenteet opitaan. Politiikan kiemurat ovat niin sotkuiset, ettei kukaan koskaan ymmärrä sitä täysin. Irrationaalisuus on hyvin hallitseva piirre. Opit sen ehkä joskus.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Kuuleppa nyt vanhemman neuvvo.
Pysy pirun kaukana poliitikoista, ala ennen vaikka papiksi.
Niillä ei kuule viina lopu , eikä työt rasita .
Ja jo sillä papin lapiolla jaksas mekäläinenki lapijoijja.

Mutta politinkot, niitähän haukuthan aina, koskhan ne ei kiitosta saa.
No roskasakkiahan ne onki , yhteiskunnan loisia.
Pahempia ku trollit, ja kreationistit yhthensä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat