Selkounet/Lucid-unet?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin... onko kukaan tutustunut tähän minua kiinnostavaan aiheeseen, nimittäin selkouniin, jotka tunnetaan myös lucid-unina.
Nille jotka eivät aihetta tunne selkouni on uni, jossa nukkuja tietää olevansa unessa ja pystyy sitä mielensä mukaan muuttamaan. Kai sekin lasketaan selkouneksi, jos vain tiedät olevasi unessa vaikket sitä mitenkään muuttaisikaan. Lisää aiheesta on http://www.hoyhensaaret.info sivustolla, josta löytää linkkejä muille sivustoille ja sen kattavalle foorumille.
Kertokaapas kokemuksianne lucid unista, jos niitä yhtään sattuu olemaan.

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

Olen nähnyt muutaman kerran.

Tosi hämärää ja oudon tuntuista. Vähän pelottavaakin, kun tuntuu niin todelta mutta pystyy itse ohjailemaan.

Joillain teelaaduilla pystyy kuulemma avustamaan sitä, että näkee selkounia. En kuitenkaan suosittele vetämään moisia rohtoja, koska tällöin ne väkisin vaikuttaa aivojen kemikaalitasoihin. Ja se tuskin on kovin terveellistä.

edit: http://soul.fiveam.org/robsku/dihkal/dream_herb.html tollanen ainakin on yksi. Laillista, kun ei ole päihde... mutta ei se tosiaan terveellistä taida olla.

Vierailija

Suurin osa omista unistani on lucideja.
Tosin kun lakkasi aktiivisesti treenaamasta tätä kykyä lucid unien suhteellinen määrä laski jonkinverran.
Edelliset kymmenisen vuotta noin kaksi kolmesta unesta oli lucideja. Nykyään vain noin puolet.

Edit: Ja tuo tuc:in mainitsema Calea dreamherb on muuten todella synkän makuinen yrtti. Ei ole minun juttuni mutta kuka tykkää mistäkin.

Vierailija

Olen nähnyt joskus vuosia sitten yhden mutta nyt lyhyen ajan (noin kuukausi) sisään 2! Molemmat alkoivat unihalvauksesta, molemmat sunnuntaiyönä lievässä jälkikrapulassa Eli jonkinlaisia WILD:jä ilmeisesti. "tavallisia" unihalvauksia on ollut enemmänkin mutta olen aikaisemmin yrittänyt paniikissa herätä mahdollisimman nopeasti..

Höyhensaaret-foorumia on taas tullut luettua aika paljon

Vierailija

Toi on aika jännä juttu hei Cosmic-Fairy että oot noin usein niitä nähnyt. Mietin vaan, että oletko nähnyt koskaan psykedeelisiä unia, lucid tai ei? Eli unia joissa voit nauttia jotain aineita ja tuntea sen vaikutuksen tismalleen samanlaisena kuin valvetilassa. Voisin kuvitella, että sinulle se olisi mahdollista, kun kerran noin usein lucideja olet nähnyt. Itselleni tosin ne eivät ole tulleet kohdalle lucidissa, vaan normaali unessa, mikä on tavallaan ihme

Olen itsekin vahvasti sitä mieltä, että mitä enemmän erkaantuu luonnosta ja luovasta/tuottavasta ajattelusta, sitä enemmän erkaantuu myös lucid unista. Mutta onneksi niihin voi palata kunhan vaan alkaa taas miettiä okkultteja asioita ja paneutuu niihin todella.

Minulle on aivan sama uskovatko ihmiset unien potentiaaliin tms. Ja nämä aiheet ovat äärimmäisen yksilökohtaisia. Mutta sen verran sanon, että kun unessa voit pysäyttää unen etenemisen ja liikkua ajatuksen voimalla mihin tahansa, kohdata itsesi ja katsoa sinua silmiin, tai kokea astraalimatkan, niin kyllä käsitys tietoisuudesta ja mielen potentiaalista muuttuu aika paljon. Sanokaa ihan rauhassa että se oli hallusinaatio, tai vain unta...niitä on nähty sen verran paljon että tietää milloin kyseessä on jotain ihan muuta.

Älkää nukkuko liikaa unissanne

Vierailija
Kalevi Lanta
Minulle on aivan sama uskovatko ihmiset unien potentiaaliin tms. Ja nämä aiheet ovat äärimmäisen yksilökohtaisia. Mutta sen verran sanon, että kun unessa voit pysäyttää unen etenemisen ja liikkua ajatuksen voimalla mihin tahansa, kohdata itsesi ja katsoa sinua silmiin, tai kokea astraalimatkan, niin kyllä käsitys tietoisuudesta ja mielen potentiaalista muuttuu aika paljon. Sanokaa ihan rauhassa että se oli hallusinaatio, tai vain unta...niitä on nähty sen verran paljon että tietää milloin kyseessä on jotain ihan muuta.

Ton luin itsekki jostai... varmaa höyhensaarilta. Koska unessa ihmisen aivot (tietämykseni mukaan) tekevät kovemmin töitä, kuin valveilla unet voisivat olla hyvä tapa ratkaista monimutkaisia ongelmia. (Eikö Einsteinkin käyttänyt jonkin laista mietiskelytekniikkaa, jossa hän oli kuin unessa ) Artikkelin mukaan ongelmanratkaisuun vaadittava keskittyminen olisi kuitenkin vaikea saavuttaa unessa, vaikka olisikin taitava lucid-unien ohjailija.

Vierailija

olenkohan ymmärtänyt nämä jotenkin väärin, koska itselläni kaikki unet jotka muistan nähneeni ovat sellaisia että pystyn niihin vaikuttamaan ja tekemään niissä mitä haluan. Uneni ovat siis tavallaan lähempänä tietokonepelejä kuin elokuvaa ja tiedän aina näkeväni unta. Onko nämä siis lucid-unia kuten ymmärsin vai onko lucid unet jotain muuta?

Vierailija
Lars
olenkohan ymmärtänyt nämä jotenkin väärin, koska itselläni kaikki unet jotka muistan nähneeni ovat sellaisia että pystyn niihin vaikuttamaan ja tekemään niissä mitä haluan. Uneni ovat siis tavallaan lähempänä tietokonepelejä kuin elokuvaa ja tiedän aina näkeväni unta. Onko nämä siis lucid-unia kuten ymmärsin vai onko lucid unet jotain muuta?

Uneksitko nyt?

Vierailija
Lars

Saatat olla yksi niistä harvoista, joilla lucid-uneksiminen on synnyinlahjana. Yleensä sellaiset ihmiset, jotka ovat syntyneet sen kyvyn kanssa ihmettelevät koko hässäkkää näistä selkounista ... Mutta kuinka paljon pystyt unia ohjailemaan? Voitko muokata niitä täysin vaiko vain osittain??

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Olen nähnyt, mutta jotenkin tykkään enemmän "ei-hallittavista" unista. Sama juttu kuin leffaan mennessä: en halua itse vääntää koko seikkailua, haluan nojata taakse ja nauttia valmiista vyörytyksestä. Sitä paitsi alitajuntani (tai mikä ikinä unia pyörittääkään) on niin paljon parempi keksimään seikkailuja että käytän usein uniani hyväkseni tarinoiden tekemisessä eikä toisinpäin.

Nimimerkillä viimekin yönä... mistä aloittaisin?

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

smarko
Seuraa 
Viestejä465
Liittynyt14.12.2005
tuc
Joillain teelaaduilla pystyy kuulemma avustamaan sitä, että näkee selkounia. En kuitenkaan suosittele vetämään moisia rohtoja, koska tällöin ne väkisin vaikuttaa aivojen kemikaalitasoihin. Ja se tuskin on kovin terveellistä.

Toiston kautta itselleni on syntynyt vaikutelma, että tiettyyn biologisen kellon aikaan elimistö tuuppaa menemään annoksen jotain kemikaalia, joka vaikuttaa suoraan siihen kuinka eloisia mielikuvat tai unet ovat. Jotakuinkin aamuviiden tienoilla tämä ilmenee selvimmin. Jos laitan kellon herättämään tuolloin, niin todennäköisesti juuri silloin syvän unen vaihe on juuri menossa ja voin jatkaa eloisien unikuvien katselemista ihan hereilläkin ollen.

Tosin, sana mielikuva on tässä hieman turhan kapeasti rajaava, sillä eloisuus ja "aitouden tuntuus" ilmenee myös esim. siinä, että voi kuvitella tuulen kasvoillaan tai vedenpaineen käsiensä ympärillä tai haistaa hajuja tai maistaa makuja. Tälläisten kuviteltujen aistimusten tuntemiseen tulee kaipuu, kun niistä on kerran saanut tuntumaa. Eikö siihen edes tarvita mitään ylimääräisiä kemikaaleja, kehon itsetuottamat riittävät.

Tosin, väittäisin, että sillä on suuri merkitys mitä ravintoa on nauttinut edellisen päivän aikana. Mainituista teekokeiluista en osaa sanoa mitään, lähinnä aminohappojen suhteilla ja rasvahapoilla olen kikkaillut.

Vierailija
Ulabanderos

Saatat olla yksi niistä harvoista, joilla lucid-uneksiminen on synnyinlahjana. Yleensä sellaiset ihmiset, jotka ovat syntyneet sen kyvyn kanssa ihmettelevät koko hässäkkää näistä selkounista ... Mutta kuinka paljon pystyt unia ohjailemaan? Voitko muokata niitä täysin vaiko vain osittain??

Se hiukan vaihtelee. aina pystyn vaikuttamaan siihen mitä itse teen ja yleensä pystyn vaikuttamaan myös miten kohta tulee tarina kehittymään. täysin hallinnassa ne ei ole koskaan. aina ei kuitenkaan uni kehity täysin siihen suuntaan kuin haluaisi vaan matkalle saattaa tulla mutkia. kuten sanoin kaikki muistamani unet muistuttaa tietokonepeliä ennemmin kuin elokuvaa. En kuitenkaan pysty unessa yhtäkkiä vaihtamaan aihetta tai tehdä jotain täysin muuta kuin mitä olin tekemässä. sen mitä muista niin unet alkavat jostain ja sitten vain alan sitä unta ohjailemaan haluttuihin suuntiin. En siis pysty "päättämään" unen aihetta. esimerkiksi jos olisin takaa ajettavana, pystyisin päättää että minne menisin piiloon ja mitä tekisin, mutten voisi päättää että olenkin löhöilemässä aurinkorannalla ilman että mitään takaa-ajoa olisi ollutkaan. voin kyllä johdatella itseni että pakenenkin koneeseen joka lentää aurinko rannalle, jne.

lisäämpä vielä että jos en "tee" näitä päätöksiä niin unet "loppuvat" en siis muista kuin sen "alkupätkän" ja jos en ala ohjailemaan unta niin se vain loppuu samantien.

Vierailija
Lars

Se hiukan vaihtelee. aina pystyn vaikuttamaan siihen mitä itse teen ja yleensä pystyn vaikuttamaan myös miten kohta tulee tarina kehittymään. täysin hallinnassa ne ei ole koskaan. aina ei kuitenkaan uni kehity täysin siihen suuntaan kuin haluaisi vaan matkalle saattaa tulla mutkia. kuten sanoin kaikki muistamani unet muistuttaa tietokonepeliä ennemmin kuin elokuvaa. En kuitenkaan pysty unessa yhtäkkiä vaihtamaan aihetta tai tehdä jotain täysin muuta kuin mitä olin tekemässä. sen mitä muista niin unet alkavat jostain ja sitten vain alan sitä unta ohjailemaan haluttuihin suuntiin. En siis pysty "päättämään" unen aihetta. esimerkiksi jos olisin takaa ajettavana, pystyisin päättää että minne menisin piiloon ja mitä tekisin, mutten voisi päättää että olenkin löhöilemässä aurinkorannalla ilman että mitään takaa-ajoa olisi ollutkaan. voin kyllä johdatella itseni että pakenenkin koneeseen joka lentää aurinko rannalle, jne.

Joo... noi taitaa olla melko tavallisia unia. Tai siis luulen, että useimmat pystyvät unissaan vaikuttamaan tapahtumiin jonkun verran. Esim. tuo takaa ajo esimerkki. Mutta lucid unessa sinä tajuat, että se on unta ja pystyt tekemään siinä aivan mitä haluat (tai niin paljon kuin mielikuvituksesi keksii). Pystyt muokkaamaan ympäristöäsi mielesi mukaan, tekemään mitä haluat esim. lentämään ja muuta. Tuossa takaa ajo esimerkissä voisit taikoa takaa ajajan pois ja kuvitella kulman taakse aurinkorannan täynnä hyvän näköisiä naisia tai mitä vaan muuta .

Vierailija

En tiedä sitten minkä sortin uniksi kutsutaan tämmöisiä painajaisia jonka kokiin täs noin viikko sitten, elikkä heräsin aamusta ihan normaalisti mutta oli käsi silmien edessä siten että käsi näky selvästi ja valoa käden ympäriltä, en voinu liikuttaa kättä mitenkään pois mutta olin täysin hereillä!, ja koitin päästä keittiöön, johon sitten Heräsin! istuin sängyn reunalla ihan hereilläni ja silti käsi silmien edessä ei voinu liikuttaa, sit heräsin taas, ja konttain lattialla ja oli jonki sortin hätä, ja sit heräsin oikeesti? en tosin ollu sen varmempi mutta käsi ei enään ollu silmien edessä.

minkä sortin ?...

Vierailija
Einesteini
En tiedä sitten minkä sortin uniksi kutsutaan tämmöisiä painajaisia jonka kokiin täs noin viikko sitten, elikkä heräsin aamusta ihan normaalisti mutta oli käsi silmien edessä siten että käsi näky selvästi ja valoa käden ympäriltä, en voinu liikuttaa kättä mitenkään pois mutta olin täysin hereillä!, ja koitin päästä keittiöön, johon sitten Heräsin! istuin sängyn reunalla ihan hereilläni ja silti käsi silmien edessä ei voinu liikuttaa, sit heräsin taas, ja konttain lattialla ja oli jonki sortin hätä, ja sit heräsin oikeesti? en tosin ollu sen varmempi mutta käsi ei enään ollu silmien edessä.

minkä sortin ?...

Mä oon kuullu (jälleen kerran höyhensaarten foorumilla), et näitä sanotaan valeheräämiksi (kai). Tuntuu, kuin olisit iha hereillä, ku oikeesti nukutkin vielä (kato foorumeilta lisäinfoa).
Valeheräämiset on todennäköisempää, mutta voi olla myös, että sait ns. unihalvauksen, joka johtuu siitä, että aivot estävät sinua liikuttamasta kehoasi REM-unen aikana. Yleensä unihalvauksiin liittyy myös jonkin tasoisia hallusinaatioita esim. putoamisen tunne, voimakastakin ääntä tai kipua tai muuta... katsokaa wikistä .

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat