Facebook salaliittoteoria

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kun Facebookia nykyään hehkutetaan kaikkialla, niin olen miettinyt kuinka moni oikeasti lukee sivuston käyttöehdot ennen kun alkaa luomaan omaa profililia. En itse ole mikään salaliittohörhö, mutta muutama kohta ehdoissa herättää huomiota, (paljon) karkistettuna:

Luovutat Facebookille oikeudet kaikkiin tietoihin jotka syötät sinne. Facebook saa vapaasti antaa tiedot eteenpäin, sekä myydä niiden oikeudet muille tahoille. Et pysty poistamaan profiiliasi, koska tämä on Facebookin omaisuutta. Annat myös Facebookille oikeudet kerätä henkilötietosi muista lähdeistä (sanomalehdet, messenger-palvelut, jne).

"by posting Member Content to any part of the Web site, you automatically grant, and you represent and warrant that you have the right to grant, to facebook an irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, fully paid, worldwide license to use, copy, perform, display, reformat, translate, excerpt and distribute such information and content and to prepare derivative works of, or incorpoate into other works, such information and content, and to grant and authorise sublicenses of the foregoing."

"Facebook may also collect information about you from other sources, such as newspapers, blogs, instant messaging services, and other users of the Facebook service through the operation of the service (eg. photo tags) in order to provide you with more useful information and a more personalised experience. By using Facebook, you are consenting to have your personal data transferred to and processed in the United States."

Jos aihe kiinnostaa niin voit vilkaista seuraava videoklippiä:

http://www.albumoftheday.com/facebook/

Nuo CIA yhteydet ovat aika hauskoja, vaikka klippi on luotettavuudeltaan zeitgeist-tasoa.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Nuo facebookin kaltaiset höpötykset ovat juuri sitä, että sinusta saadaan kaikki mahdollinen informaatio irti ja roskapostimainoshumpuukit saadaan sinulle kohdennettuna. En ikinä loisi profiilia tuon taoaiseen roskaan.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Itselläni on facebÖk-profiili, mutta kuka sen tietää olenko se minä. Roskaposteja ja spammeja varten on olemassa roskis. Kaverit tietää kuka mä olen. Vedän turpaan muita.

Vierailija
Liekehtivä Sikiö
Markkinatalous on fasismia, mitä uutta siinä nyt on?

Minulle tämä oli kyllä aivan uutta tietoa. Voisitko perustella?

Vierailija

Totta, Facebookin sopimusehdot eivät todellakaan suosi käyttäjää, mutta voidaanko kyseessä väittää olevan salaliitto, jos käyttöehdot ovat kuitenkin vapaasti kaikkien saatavilla ja luettavissa?

Ei tietenkään ole sanottua että useimmat ihmiset edes lukisivat käyttämiensä palvelujen ehtoja. Mutta ei se tee siitä salaliittoa, se vain kertoo jotain ihmisistä ja kaikenlaisista ehdoista ja säännöistä, joita nykypäivänä hyppii nenän eteen joka puolella?

Facebookin käyttöehdot ovat kyllä surkeita siinä mielessä, että kaikki latamaasi tiedot, myös esim. kuvatiedostot ovat Facebookin ja sen yhteistyökumppaneiden vapaassa käytössä, joita ne voivat markkinoida ja levittää eteenpäin. Kukapa haluaisi nähdä vaikkapa lomakuviansa jonkin matkatoimiston internet-sivustolla, ilman mitään ennakkotietoa asiasta?

Vierailija

Salaliiton piirteet tulevat esille koska Facebookin on rahoittanut muun muuassa Accel Partners-yhtiö, jonka pääjohtaja James Breyer on liitetty CIAn perustamaan yhtiöön, In-Q-Tel:iin. Myös Accel Partnersissa oleva Dr. Anita Jones on ennen toiminut muun muuassa Department of Defense:issä ja Defence Advanced Research Projects Agency:ssä, tunnettu mm Information Awareness Office-projektista, jonka tehtävänä on kerätä mahdollisimman paljon henkilötietoja Yhdysvaltojen hallituksen käyttöön. IAOn logossakin on ilmiselvä vapaamuurarisymboli, hihhuleiden kiusaksi
[/img]

Vierailija

Käyttöehtojen avoimuushan siitä juuri tekeekin salaliittojen salaliiton. Miettikääs millaiset naurut siellä saadaan kun ihmiset vapaaehtoisesti hyväksyvät tuollaiset vaatimukset. Nykyaikana ei ole tietojen keräämisessäkään mitään haastetta...

Vierailija

Joo hemmetti kyllä nuo nykyään olevat kahden kilometrin mittaiset lakitekstit pitäisi korvata jollain tavalla. Eihän niitä kukaan voi jaksaa lukea, joten painetaan vain accept.

Itsekin juuri mietin samaista asiaa kun latasin erään freeware softan. Ei jeesus miten pitkä lakiteksti.

Vierailija

tuli eräs kerta kännissä rekattua facebookkiin no ihan sama. niin kauan kun multa ei mee rahaa tililtä, en kärsi ylimääräsistä mainoksista, kukaan ei vingu mulle asiasta niin kaikki on hyvin.

Vierailija

Mormoonithan kuulemma keräilevät vainajien tietoja arkistoonsa. Ovat tainneet harrastaa sitä jo aika kaun. Jospa ovat älynneet, että nyt voidaan pelastaa kaikki elävätkin.

Vierailija

Muistakaa hyvät ihmiset, että tommonnen web sivulla painettava "Hyväksyn" -nappi ei sido sua yhtään mihinkään, eikä anna kenellekkään mitään erikois oikeuksia. Näin siis lain mukaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat