Neliveto-ongelma

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

”Ongelman” lähde löytyy täältä http://www.stealth316.com/2-awd3.htm eli on kysymys miten vääntömomentti jakautuu etu- ja taka-akselin kesken kun autossa käytetään planeettatasauspyörästöä keskitasauspyörästönä ilman lukkoa.

Olen 99,9% varma että hänen todistelunsa vähän ontuu kun hän väittää että vääntömomentin jaksosuhde on normaaliajossa (mikään pyörä ei sudi) on 50/50. Minun ja muidenkin käsitys on että, väännön jakautuminen tapahtuu suhteessa rattaiden hammaslukuihin. Seuraavaksi laskutavat.

Zr = 60, kehäpyörän hampaiden lukumäärä ja vastaava vääntömomentti Tr
Zc = 33, kannatinpyörän hampaiden lukumäärä ja vastaava vääntömomentti Tc (taka-akseli)
Zr = 27, aurinkopyörän hampaiden lukumäärä ja vastaava vääntömomentti Ts (etu-akseli)

Taka-akseleille tuleva momentti (Tr = 1): Tc = Tr * Zr / Zc = 1 * 33/60 = 0,55
Etuakseleille tuleva momentti (Tr = 1): Ts = Tr * Zr / Zs = 1 * 27/60 = 0,45

Eli näiden kaavojen mukaan vääntömomentti jakautuu etu- ja taka-akselille suhteessa 45% / 55%.

Jos ottaa mukaan rattaiden pyörimisnopeudet normaalioloissa ja Tr = 1 ja Vr =1:

Vr * Tr = Vc * Tc + Vs * Ts = 1*1 = 0,55*1 + 0,45*1 = 1, eli kaikki näyttää hyvältä.

Jos seuraavaksi laskee rattaiden pyörimisnopeudet olettaen että jompikumpi akseleista ei pyöri niin saadaan seuraavaa:

Kun etuakseli ei pyöri (aurinkopyörä lukittu) niin kannatinpyörä pyörii 60/33 kertaa nopeammin kuin kehäpyörä: Vr * Tr = Vc * Tc = 1*1 = 60/33 * 0,55 = 1

Kun taka-akseli ei pyöri (kannatinpyörä lukittu) niin aurinkopyörä pyörii 60/27 kertaa nopeammin kuin kehäpyörä: Vr * Tr = Vs * Ts = 1*1 = 60/27 * 0,45 = 1

Eli kaikki OK tähän mennessä. Mutta miten momentti jakautuu jos esim. takapyörät sutii siten että aurinkopyörän pyörintänopeus on esim. 1,5-kertainen kehäpyörään verrattuna. Taka-akselihan (kannatin) pyörii tällöin samalla nopeudella kuin kehäpyörä. Kaavan mukaan saadaan:

Vr * Tr = Vc * Tc + Vs * Ts = 1*1 = 0,55*1 + 0,45*1,5 = 0,55 + 0,675 = 1,225

Miten momentti jakautuu akselien kesken tällaisessa tilanteessa? Minulle on jäänyt se käsitys että, niin kauan kun molemmat akselit pyörivät niin momentti jakautuu suhteessa 45% / 55%. Missä vika?

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat