Kuinka pitkään happolääkkeitä voi syödä ?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen vedellyt protonipumpun salpaajia päivittäin viitisen vuotta, jos
jätän väliin, vatsan sisältö tulee suuhun yöllä. Voiko noista olla jotain haittaa jatkuvassa käytössä ? Paketissa lukee,ettei kahta viikkoa enempää ilman lääkärille menoa, mutta kun suositteli tähystystä, pelästyin ja kartoin lääkäriä. Jotenkin tuntuu, että agressiivisuus olisi
lisääntynyt, pinna palaa helpommin .. voiko johtua lääkkeestä ?

Kommentit (15)

Vierailija

Olen tämän aikaisemminkin kysynyt ja samanlaisessa tilanteessa:
Kysyt tuota keskustelupalstalta???!!!
Mites jos kävisit lääkärissä?

Siis ihan oikeasti, ei voi olla niin tyhmä, että kysyy lääkkeistä KESKUSTELUPALSTALTA!

Vierailija

Se on ilmeisesti vatsalaukun rakenneviasta johtuvaa. Hapot pääsevät ruokatoveen ärsyttämään sitä. Nukkuminen viistossa asennossa helpottaa.

Googlettamalla saa täsmätietoa.

Vierailija
gargoyle
Olen tämän aikaisemminkin kysynyt ja samanlaisessa tilanteessa:
Kysyt tuota keskustelupalstalta???!!!
Mites jos kävisit lääkärissä?

Siis ihan oikeasti, ei voi olla niin tyhmä, että kysyy lääkkeistä KESKUSTELUPALSTALTA!

Ne määrää epämiellyttäviä tutkimuksia, en suostu nielemään "mustaa käärmettä" !!! Jouduin armeijassa lääkäriin ja piikit-
tivät korisonia polveen .. saatana, en selvinnyt traumasta koskaan,
polven ajattelukin saa kiemurtelemaan

Vierailija

No pyydä tähystämään toista kautta.
Metritolkullahan siihen putkea saattaisi mennä, mutta "kaikkeen tottuu, siihenkin että on jääpuikko p...seessä" .

Vierailija
Kuukkeli
Metritolkullahan siihen putkea saattaisi mennä, mutta "kaikkeen tottuu, siihenkin että on jääpuikko p...seessä" .

Humoristi ... nyt meen nukkumaan !!!

Vierailija
Kuukkeli

Tuli tuosta mieleen vanha rasistinen vitsi:

Lousianalainen rikas valkoinen toi mustan autonkuljettajansa hammaslääkärille hammaskivun takia. Hammaslääkäri ilmoitti toimeenpiteen hinnan, joka oli huomattavasti tavanomaista kalliimpi. "Kuinka se nyt noin paljon", ihmetteli valkoinen pohatta. "No kun täällä Lousianassa eivät mustat saa avata suutaan, niin joudun tekemään toimenpiteen alakautta", vastasi hammaslääkäri.

Vierailija
Jaska se vaan juoksee
Olen vedellyt protonipumpun salpaajia päivittäin viitisen vuotta, jos
jätän väliin, vatsan sisältö tulee suuhun yöllä. Voiko noista olla jotain haittaa jatkuvassa käytössä ? Paketissa lukee,ettei kahta viikkoa enempää ilman lääkärille menoa, mutta kun suositteli tähystystä, pelästyin ja kartoin lääkäriä. Jotenkin tuntuu, että agressiivisuus olisi
lisääntynyt, pinna palaa helpommin .. voiko johtua lääkkeestä ?

Lääkäriltä voisi kysyä, mitä vaikutusta on jos syö viisi vuotta sellaisia lääkkeitä, joita piti syödä vain kaksi viikkoa.

Vierailija

Itse olen samaa asiaa pohtinut, kun olen joutunut happosalpaajia käyttämään. Kolme kertaa olen tähystyksessä käynyt (ikävä kokemus), mutta mitään pientä tulehdusta pahempaa ei ole löytynyt. Itsekin n. 5-7v kärsinyt näistä oireista. Antasideja on mennyt enemmän kuin laki sallii, samoin alumiinia vähän liikaa (tätä Alsucralia), joka ei kaiketi tee hyvää päänupille.

Mitä itse olen aiheesta lukenut, niin mahan happopitoisuudella on tärkeitä tehtäviä mm. entsyymien toiminnan aktivoimiseksi. Muistaakseni proteiineja pilkkovat entsyymit vaativat kunnolla toimiakseen alhaista PH:ta. Toisaalta en itse ole huomannut tässä mitään konkreettista vaikutusta, oletko sinä? Toinen tärkeä tekijä on vitamiinien ja hivenaineiden kunnollinen imeytyminen. Erityisesti nyt tulee mieleen b-12 vitamiini, joka on vitamiineista kaiketi kriittisimpiä tuon ph:n suhteen. Sen puute aiheuttaa mm. neurologisia ongelmia, en kuitenkaan itse ole mitään selvää puutosta havainnut. Ehkäpä sinun kannattaisi tuon lisääntyneen agressiivisuuden ja muiden neurologisten juttujen takia tutkituttaa vitamiini ym. tasot?

Positiivisia vaikutuksia mahalaukun emäksisyydella taas on mm. se, että helikobakteeri ei pysty lisääntymään kunnolla. Toisaalta taas mahan emäksisyyden on kai todettu lisäävän syöpäriskiä. Vittumaista..
Nämä nyt olivat muistinvarassa, mutta vähintäänkin suuntaa antavia.

Vierailija
Volitans
Napsi chilejä, niiden on todettu auttavan refluksitautiin.

Mitä ovat chilet ???

SciAmissa oli kerran artikkeli, jossa väitettiin koko vatsahapon olevan vain tarpeeton jäänne raadonsyöjäkaudelta nykyisessä hygieenisessä urbaanissa yhteiskunnassa, hapon tuoton kokonaan lakkauttaminen ei
tuota mitään ongelmaa, sen tarve pepsiinin toiminnalle on vanhaa legendaa. Tosin tv:n sairaalasarjassa joku ukko oli kutsuilla syönyt jotain lampaanjuustoa ja sai vakavan myrkytyksen, vaikka kukaan muu ei, tämä käytti juuri protonipumpun salpaajia ja ko. pöpö voi hyvin hapottomassa vatsassa. Lieneekö perää ? ( sarja oli tämä "House" ).

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Volitans
Napsi chilejä, niiden on todettu auttavan refluksitautiin.

Mikä mahtaa olla se mekanismi, joka chileissä aikaansaa tällaisen vaikutuksen?

Tulin ulkomailta viikko sitten. Siellä jouduin päivittäin syömään närästyslääkkeitä. Palattuani Suomeen jatkoin uusinta chilikoukkuani; purkillinen (300g) säilöttyjä, tulisimman asteen thaichilejä n. neljässä päivässä kaikkien muiden käyttämieni chilien lisäksi, ja närästys on tiessään. Voisiko tuo olla syy? Aiemmin olen pistänyt ajoittaisen närästykseni chilipitoisen ruokavalion piikkiin.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Jaska se vaan juoksee
SciAmissa oli kerran artikkeli, jossa väitettiin koko vatsahapon olevan vain tarpeeton jäänne raadonsyöjäkaudelta nykyisessä hygieenisessä urbaanissa yhteiskunnassa, hapon tuoton kokonaan lakkauttaminen ei tuota mitään ongelmaa, sen tarve pepsiinin toiminnalle on vanhaa legendaa.

Selvitä ongelman syy. Itselläni vuosikausia kestänyt vaiva poistui kun korvasin hätäisen aamukahvin pysyvästi teellä ja puurolla. Sellainen luontaistuote kun Silica Tonic kannattaa kokeilla, se on nestemäistä piitä ja muodostaa suojakalvon vatsaan ja edistää sen paranemista. Hoitoa ei kannata lopettaa kun oireet häviävät, täytyy jatkaa ainakin 3 kk. Myös perunavellillä sanotaan olevan parantava vaikutus. Samoin proteiinipitoisella ruualla ja säännöllisillä ruokailuajoilla. Pikaruoka ei oikein käy. Paistetun ruoan sanotaan olevan pahaista, ja rasvaisen, mutta en huomannut moista. Sipuli ei ollut kyllä hyväksi. Ylipaino on myös pahasta.

Kuulostaa yksinkertaiselta mutta ei ole, vaatii elämäntavan muutosta. Vatsa vaikuttaa mieleen ja päinvastoin.

Alsucralia älä ota ellei ole pakko. Salpaajista ei ole varsinaista haittaa, mutta minulla oli sellainen outo kokemus jota on vaikea tieteellisesti kuvailla: minusta ne jotenkin pahensivat tilaa, vaikka tietysti auttoivat sen aikaa kun salpaus kesti. Jos niitä joutui ottamaan, niitä piti sitten ottaa koko ajan.

Jos tilasi on kestänyt noin kauan, ei auta pelätä. Mene vatsatähystykseen, jotta voi sulkea pois muut vaihtoehdot. Pyydä puuduttava suusuihke nieluun. Kokemuksen epämiellyttävyyttä liioitellaan, se on vastenmielinen, mutta suuri osa siitä johtuu omasta asenteesta. Joku joogi selviäisi kakistelematta.

PS. Oma tilanteeni oli välillä todella paha, siis elämistä rajoittava, tiedän mistä puhun. Nuo asiaan vitsaillen suhtautuneet eivät tiedä. Se kipu saattaa olla aivan perkeleestä.

Vierailija

Lääkäriin

Jos purkissa sanotaan ettei saa käyttää yli kahta viikkoa, niin sillon sitä ei todellakaan käytetä yli kahta viikkoa. Menet sinne tähystykseen ja toivot ettei ole liian myöhäistä. Lääkärit pystyy kirjottaan reseptejä vahvempiin ja tehokkaimpiin lääkkeisiin. Kun tota nykyistä syöt tarpeeks kauan, sen vaikutus heikkenee. Kun ollaan tossa tilanteessa ettei voi olla yhtään ilman lääkitystä, on se lääkärireissu edessä ennemmin tai myöhemmin. Ja myöhemmin se voi olla aika paljon hankalampi.

Uusimmat

Suosituimmat