Alikersantti haukkui varusmiehiä läskihylkeiksi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Otsikon uutinen oli päivän lehdessä. Alikersanttia odottaa vähintään sakkorangaistus. Ehkä muitakin sanktioita.

Hehheh. Kun itse aikanaan olin alokkaana omassa varuskunnassani, ensimmäisissä ampumaharjoituksissa kohdalleni oli osunut viallinen rynnäkkökivääri. Ammuntaa johtanut luutnantti käski meitä aluksi säätämään aseemme kertatulelle, eli yksi laukaus kerrallaan (vaihtoehtona oli sarjatuli). Teimme kaikki kuten käskettiin.
Kun sitten ”ampukaa”-komento tuli, kiväärini alkoi sylkeä sarjatulta, vika kun oli säätimessä. Luutnantin ensikommentti oli täysillä huutaen: ”SENKIN SAATANAN MULKKU!!!”
Olisi ihan mielenkiintoista tietää, minkälaiseen vastuuseen ko. luutnantti joutuisi nykysäännöillä? Minun tapauksessani hän ei pyytänyt edes anteeksi, vaikka itse totesi vian heti tapahtuman perään.

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija

Voi kauheeta.

Toivottavasti kriishallinta toimii. Lapsethan voivat saada ikuisen vamman. Nyyhkivä mosuripoju tulee iltiksellä kotiin. Voi että!! Vanhemmillekin tarvittaisiin kriisiapua.

Vierailija

Ei kai joku ole menny huutamaan ja vielä armeijassa. voi hellatuutelis sentään Olisi lähestynyt kirjallisesti ja sihteerin kautta, josko olisivat pojat joutaneet vaikka lähtemään oikein pihahommiin tuvasta. Vaikka sataahan tuolla ulkona kyllä vettäkin
Piti tämä päiväkin vielä nähdä..

Vierailija

armejassa on siitä omituinen tyyli
että toinen voi vittuilla ilman että sillä
on potentiaalia vastustaa sitten nyrkkiä minkä saa
päähänsä siitä vittuilusta...

mielestäni on oikein ettei käskyttäjä saa vittuilla
jos vittuilun kohde ei saa vetää hernettä nenään..

eli oikea armeja minun mielestäni olisi sellainen
että kaikki kantaa itse vastuun..

jos vittuilen voin saada pataani..
nykyäänhän ei voi edes lomilla vetää turpaa
etteikö saisi siitä sanktioita..

Vierailija
omena
jos vittuilen voin saada pataani..
nykyäänhän ei voi edes lomilla vetää turpaa
etteikö saisi siitä sanktioita..

Siviilissäkö sitten saa "vetää pataan" ilman sanktioita? =)

Mitä tulee tuohon juttuun niin täysin syystä alikersantti saa sanktioita. Ei tuollainen käytös kuulu armeijaan. Ainakaan itse en keksi miten tuollainen toiminta edistää koulutusta.

Vierailija

Käsittääkseni (H.S:n mukaan) kyseessä oli nk. apukouluttaja eli ainakin aikanaan
se tarkoitti aliupseerikoulun alikersanttia eli ns. santsaria. Heiltä on aina odotettukin
suurempaa vittumaisuutta kuin komppanioiden alikersanteilta.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Mortit eivät ole tajunneet sitä, että huutaminen onkin ainoa mitä alikessu voi tehdä. Jos sitä ei säikähdä, on aika vahvoilla

Jos karjumisesta tykkää, maanantai-iltana taitaa taas tulla uusintana legendaarinen "full-metal jacket"

Vierailija
Denzil Dexter
Mortit eivät ole tajunneet sitä, että huutaminen onkin ainoa mitä alikessu voi tehdä. Jos sitä ei säikähdä, on aika vahvoilla

Jos karjumisesta tykkää, maanantai-iltana taitaa taas tulla uusintana legendaarinen "full-metal jacket"

Niinpä, ei siitä karjumisesta pidä ottaa itseensä. Armeija nyt vain on semmoinen, että siellä huudetaan.

Vierailija

Minun aikanani tuon huutamisen sanottiin kasvattavan "kovuutta".

Näkisin, että tuo tapa "TE OLETTE SURKEIMPIA ALOKKAITA IKINÄ" on yksi armeijan tapa, jolla saadaan lopuksi se hyvä ryhmähenki aikaan. Jos tuollaista nollausta ei tehdä, niin luulen ryhmähengen jäävän puolitekoiseksi.

Jos tuollasia ei kestä, niin mitä sitä kestää stressiä ja rääkkiä tositilanteessa?

Toisaalta - onhan tuossa jonkin perä, sillä nykyiset alokkaat OVAT lihavia... Ehkä tässä tapausessa hylkeitä on loukattu.

Vierailija

Hellanlettas, äityliinin pikku pulla-pullukat taisi traumatisoitua kun paha setä sanoi pahasti. Äkkiä sotkuun ostamaan munkkia ja kaakaota, kyllä se itku siitä tokenee. Sieltä voi soittaa vaikka äidille.

On herkkää porukkaa nykyään......

Vierailija

Meilläkin oli vaikka mitä paskaa v -94 ja sillon oli jo aika paljon kielletty "simputusmuotoja". Vitutti, mut ei kukaan aloittanut itkemistä ja valivalivalitusta kuinka on itsetuntoa loukattu nyyhnyyh. Ei nää nykyajan mössöt kestä mitään.

Vierailija
Sarmal

Siviilissäkö sitten saa "vetää pataan" ilman sanktioita? =)

usein kyllä..
"pojat on poikia.."
"no niin ja nyt rauhotutaan... "
yms..
autoon ja toisella puolella ulos ja
sanotaan "ei sitten enään mitään rähinöintiä"
itse olen saanut poliisilta kahvit ja kehuja
kun olen tapellut yhden heidän vakionsa kanssa....

ja armejassa pitääkin hiostaa ja
saada pinna kireelle..
miten helvetissä voin muuten luottaa kaveriin silloin kun hätätilanne tulee..

*juoksee pitkin peltoo ja huutaaaaa*
"eeeih määää en keeeesstä..."

samaahan siellä tehdään valvotuksella...
vai onko sekin jo kielletty.. ?

Vierailija

Kun lyödään kovaa hermopainetta, tavalla tai toisella saadaan ne henkisesti heikoimmat karsittua ulos. Juuri niinku omena sanoi, miten voit luottaa taistelutoveriisi oikeassa sotatilanteessa, jos sille ei ole saanut edes ilmaissa mielipidettään selkeästi artikuloiden hänen ulkomuodostaa.

Vierailija
omena
ja armejassa pitääkin hiostaa ja
saada pinna kireelle..
miten helvetissä voin muuten luottaa kaveriin silloin kun hätätilanne tulee..

totta. Eräässä sotaharjoituksessa kouluttaja pisti erään aliupseerin koville, huonot unet + vähän ruokaa koko joukkueella ja kouluttaja hiillosti koko porukkaa, painetta saada asiat tehtyä ripeästi, fyysistä kuormitusta. Tämä aliupseeri romahti täysin, nyyhkytteli ja käpertyi syrjään piiloon. Muut jatkoi hommia niin kuin pitikin, vaikka V-käyrä hipoi kurssiennätystä.

Tuossa näki hyvin ettei tyypistä olisi tosipaikan tullen vetämään ryhmäänsä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat