1 km³

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos on niin iso astia johon mahtuu 1km³ vettä ja pohjalla on hana josta valuu vesi ulos 1 litran sekuntti vauhdilla niin kauanko menee astian tyhjenemiseen.

Ps.
Vastaukseksi ei riitä sekunttimäärä.

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija

Täähän on ihan päässälasku. 1 kuutiokilometeri on miljardi kuutiometriä. 1 kuutiometri on 1000 litraa. Vastaus on siis 1000 * miljardi eli biljoona sekuntia. Jos tein virheen niin se johtuu siitä että olen humaltunut.

Lisätään vielä että biljoona sekuntia on noin 32 000 vuotta.

Vierailija
Cicero
Jos on niin iso astia johon mahtuu 1km³ vettä ja pohjalla on hana josta valuu vesi ulos 1 litran sekuntti vauhdilla niin kauanko menee astian tyhjenemiseen.

Ps.
Vastaukseksi ei riitä sekunttimäärä.

Ei varmaankaan, kulunut aika kannattaa kertoa vuosina.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Onko tuo reikä astian pohjassa venttiili joka pitää virtausmäärän vakiona? Jos se on pelkkä reikä niin mitkä ovat altaan dimensiot vai onko virtausnopeus keskimäärin litra sekunnissa?

Jos pelkkä reikä ja allas on kilometrin kanttiinsa oleva kuutio niin alkupaine on pohjalla aika paljon. Mikäli oletetaan että astian ulkopuolella paine on 1bar, on paine-ero tällöin 101bar. Alussa reiästä tulee melko nopsaan vettä verrattuna viimeisiin litroihin.

Eikä olisi helpompi ja yksiselitteisempi muotoilla kysymys seuraavanlaisesti:

"Kuutiokilometrin kokoisesta vesimäärästä poistuu vettä litra/s nopeudella. Kuinka kauan aikaa vie ennen kuin vesimäärä on loppunut." tms.

Kysymyksestä saataisiinkin mielenkiintoisempi jos kyseessä olisikin tuo aiemmin esittämäni kuution muotoinen astia jonka pohjassa reikä josta vesi poistuu aluksi litran sekunnissa niin kauanko kestäisi että koko astia olisi tyhjä? Oletetaan että astian pohjan muotoilu olisi sellainen että reikä olisi alimmainen kohta ja kaikki vesi haluaisi valua sinne eikä sitä jäisi lammikoiksi. Itse reiästä voitaisiin sanoa että sen pituus olisi yksi milli (virtausvastuksia määriteltäessä) ja reunat olisivat suorakulmaiset. Reiän muoto olisi ympyrä eikä sen dimensiot muuttuisi ajan myötä lainkaan.
Veikkaan, että nyt kysymys on jo aika paljon hankalampi mutta silti mahdollista ratkaista vaihe vaiheelta. Ensin olisi laskettava mikä on reiän halkaisija.
Lisäreunaehtoina ja tehtävää helpottaekseen voisi sanoa että veden haihtumista ei tarvitse ottaa laskuissa huomioon ja että astiaan tulee rajoituksetta korvausilmaa. Myös lämpötila olisi vakioitu vaikkapa 300 kelvinin paikkeille ja vesi olisi puhdasta H2O:ta ilman lisäaineita eikä siihen sekoittuisi säiliöstä yms. mitään ylimääräistä.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

Hiton koulufysiikka. Sillä alkupaineella virtauksen arviointi on mahdotonta ja tuon vesimäärän virtaus söisi reijän täsin muodottomaksi edelleen hankaloittean laskelmia. Ne olisivat turhia koska tuollaista astiaa ei kukaan koskaan alkaisi tekemäänkään, jos edes pystyisi.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
tietää
tuollaista astiaa ei kukaan koskaan alkaisi tekemäänkään, jos edes pystyisi.

Siksipä tätä voisikin tarkastella teoreettisesti. Koska virtauslaskelmat ovat aika hankalia, olisi mielenkiintoista nähdä osaako kukaan laskea mokomaa. Minä en ainakaan osaa tällaista laskea.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

Onko tämä

a) Kompa
b) Vaikea (kuvauksesta irtoaa paljon muuttujia kun penetroimme pilkkua)
c) 10^x välivaiheineen (se mitä olettaa)

Sen "virtauksen", olkoon vaikka kuinka fysiikkaa, perimmäisellä throughputtina on kuitenki jotain mitä kohta c) aproksimoi hyvin.

Kompa? No luin tuon kahdesti. Alussa ei puhuta vedestä, lopussa puhutaan?

10^x liian helppo. Haluaako skele-che tässä nyt läpipääsyä peruskoulun (vaiko kenties AMK:n) kokeissa toistuvasta muka-killeristä?

Vierailija
vihertaapero
tietää
tuollaista astiaa ei kukaan koskaan alkaisi tekemäänkään, jos edes pystyisi.

Siksipä tätä voisikin tarkastella teoreettisesti. Koska virtauslaskelmat ovat aika hankalia, olisi mielenkiintoista nähdä osaako kukaan laskea mokomaa. Minä en ainakaan osaa tällaista laskea.

Kuullostaa helpohkolta integraalilaskennalta.

Sitä voi myös lähestyä siltä kantilta että vesi virtaa ulos reiästä samalla nopeudella kuin mitä vapaassa pudotuksessa oleva esine saavuttaa jos se tiputetaan pinnankorkeuden tasosta reikätasoon.

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005

Ainakin semmoinen kompa tuossa voisi olla, että ei kerrota valuuko se koko ajan tuolla vauhdilla vai esim. tietyllä hetkellä, vaikkapa aluksi. Nimittäin jos säiliö on umpinainen, sinne kehittyy alipaine, eikä se tyhjene koskaan.

Mutta tässä nyt on kaikenkarvaista arvailua tarjottavana, joten yksi lysti.

Vierailija

Virtaukseen vaikuttaa paljon sekin missä kohtaa pohjaa reikä on, sen aiheuttaman turbulenssin tai jopa pyörteen vuoksi.
Se millä pallonpuoliskolla se olisi, vaikuttaisi kierteen suuntaan.
Tuon kokoiseen vaikuttaisi vuorovesi-ilmiökin.
Haihdunta olisi merkittävää jos se olisi avoin ja säätkin vaikuttaisivat.

Vierailija
Örväinen
Täähän on ihan päässälasku. 1 kuutiokilometeri on miljardi kuutiometriä. 1 kuutiometri on 1000 litraa. Vastaus on siis 1000 * miljardi eli biljoona sekuntia. Jos tein virheen niin se johtuu siitä että olen humaltunut.

Laskussa pitää ottaa huomioon vielä karkausvuodet ettei liian helpoksi mene. Huomautan nyt tässä että en itse muista tarkalleen vastausta, minullakin on vain noin arvio.
Jos ajatellaan että hana avattiin vuonna nolla ja nyt se on vuotanut hiukan vaille 2008 vuotta. Minä vuonna viimeinen pisara tipahtaa?

Vierailija
Cicero
Örväinen

Laskussa pitää ottaa huomioon vielä karkausvuodet ettei liian helpoksi mene. Huomautan nyt tässä että en itse muista tarkalleen vastausta, minullakin on vain noin arvio.
Jos ajatellaan että hana avattiin vuonna nolla ja nyt se on vuotanut hiukan vaille 2008 vuotta. Minä vuonna viimeinen pisara tipahtaa?

Karkausvuodet. Voi saatana.

Ongelmasi on siitä ikävä, että se on kovaa työtä eikä pähkinä. No matemaatikot ennen tietokoneita vetivät workflow:na laskutoimitusta peräperään näkemättä kokonaisuutta. Mitäs jos minä keksisin jonkun ongelman? Yleensä reaalimaailman sekä simuloinnin ongelmat ovat mitäänsanomattomia, jänskättävät lähinnä niitä joilla jänskiön rajat ovat ihan ekoissa derivaatoissa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat