Realistinen tiedepuolue?

Seuraa 
Viestejä358
Liittynyt15.12.2007

Amatööri asialla

En ole paljoa politiikkaa seurannut, mutta täällä jääräpäisyyden mailla eli Suomessa on epäkohtia mitkä eivät ole realistisesti/tieteellisesti järkeenkäypiä omille ajatuksilleni. Moni asia on tietysti arka, mutta keskustelemalla, valistuksella jne. arat asiat voisivat muuttua täysin luonnollisiksi, niin kuin niiden pitäisikin olla. Koulussa opetetaan nippelitietoa ja kokonaiskuva jää täysin hämäräksi, eikä itsenäisen ajattelun ja kysymyksien kysyminen ole suotavaa. Se on vaan näin -periaate siis toimii ja jatkaa hyväksi havaittua kulkuaan katkeruuteen ja vihaan tässä ahdasmielisessä yhteiskunnassa.

Olisiko teistä tiede.fi-foorumin käyttäjistä tahtoa herätellä sokeaa kansaamme?

Olisiko uuden realistisen ja tieteellisen puolueen perustaminen nykypäivää?

Tärkeitä ja ei niin tärkeitä epäkohtia:

Pakkoruotsi http://www.pakkoruotsi.net/
Tunnetko kuuluvasi vähemmistöön omassa maassasi vaikka kuulutkin enemmistöön?

Valtionkirkko ja uskonnonvapaus
http://www.eroakirkosta.fi/ http://www.vapaa-ajattelijat.fi/
Valtiolla on velvollisuus huolehtia köyhistä ja syrjäytyneistä
Missä lapsen oikeus valita uskontonsa?
Uskonnolliset pyhäpäivät

Jumalanpilkka
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jumalanpilkka
Astro-mytologian pilkkaaminen on rangaistavaa.
Kuulostaako järkevältä evoluution tukijat?

Prostituutio ja bordellit
http://www.salli.org/
Jokaisella pitäisi olla oikeus harjoittaa ammattiaan turvallisesti ja pelkäämättä tullakseen leimatuksi

Kannabiksen kieltolaki
http://www.suomenkannabisyhdistys.org/
Tutkimustulokset osoittavat aivan jotain muuta mitä huumevalistus kertoo totuutena

Presidentti ja pääministeri
http://fi.wikipedia.org/wiki/Henkilökultti
Rahareikä ja toinen.
Unohtamatta että eduskuntaan pääseminen on kunnia, eikä mikään palkannostopaikka.

Saamelaiset
http://fi.wikipedia.org/wiki/Saamelaise ... nsa-status
Alkuperäiskansan maaoikeudet

Toimeentulotuki
ja sen byrokratia

Tekijänoikeuslait
http://www.olenrikollinen.org/

Koulujen uskonto-opetus
vaihtoehtona: maailmankatselmus, uskontojen synty, levinnäisyys ja historia, filosofia ja itsenäinen ajattelu. Ei isämeidän opettelua

Miesten asevelvollisuus
Missä naisten lottavelvollisuus tai kriisitilannekoulutus?
Vai sitten jotain aivan muuta koko kansalle?

Perintövero
Äitisi ja isäsi ovat maksaneet talosta verot ja korot. Maksa omaisuuden periä verot uudestaan.
Kuulostaa loogiselta?

Valtion yritysten yksityistäminen
Tahdommeko että suuryrityksen johtajat keräävät voitot omiin taskuihin?
Valtion yritys -> voitot kansalle

Avioerossa puolet omaisuudesta puolisolle
Eikö jokaisella ole oikeus omaan omaisuuteensa?
Avioehto tarpeettomaksi

Veikkaukselle nettipokeri

Homot, lesbot, biseksuaalit, hermafrodiitit, transseksuaalit
Luonnollista vai epäluonnollista?

Moniaviollisuus
Jokaiselta osapuolelta suostumus. Vai onko se niin vastenmielistä?

Velattomuus, omavaraisuus, verottomuus = ei orjuuttamista
Miksi tähän ei voitaisi pyrkiä?

Suomenlahden ja valtion vesiraja
Suomella ja Virolla on mahdollisuus laajentaa aluevesiään. Miksi emme niin tekisi?

Näistä asioista on myös keskusteltu foorumilla ja keskustelu jatkukoon.

Lisää epäkohtia saa esitellä ja myös on saa mielellään asiallisesti ottaa kantaa mainitsemiini epäkohtiin.

Kommentit (9)

Vierailija

Listaamistasi epäkohdat ovat minunkin mielestäni epäkohtia. Ainostaan jumalanpilkkaa en ehkä tajunnut, enkä suomenlahden vesialueista tiedä tarpeeksi.

Valitettavasti vain harvoja kiinnostaa itsenäinen ajattelu tai asioiden ajattelu monelta kannalta. Siitä kun saattaa tulla pää kipiäksi, eikä siitä ole sosiaalista hyötyä, sillä on helpompaa olla enemmistön kanssa samaa mieltä. Sen vuoksi valta on keskittynyt niille jotka parhaiten osaavat miellyttää itseään tyhmempiä tai samanälyisiä. Itse olen kunnallis- ja eduskuntavaaleissa äänestänyt mielestäni vaalipiirin sellaista ehdokasta, jolla olen havainnut olevan eniten haluja uudistaa pahimpia epäkohtia, mutta muut äänestäjät eivät ole tehneet samaa, sillä ehdokkaan äänet ovat jääneet vähäisiksi. Kysynnän ja tarjonnan laki pätee valitettavasti mielipiteissäkin, olivat ne sitten oikeita tai vääriä.

Olisiko teistä tiede.fi-foorumin käyttäjistä tahtoa herätellä sokeaa kansaamme?
Tahtoa ja tarvetta löytyy herätellä paitsi sokeaa kansaa, ympäristötuhojen uhatessa myös koko sokeaa ihmiskuntaa. Keinot ovat kuitenkin rajallisia, jos kansa ei ole vastaanottavaista vaan asiat kaikuvat kuuroille korville. Paljon aikaa kuluu myös epäkohtien havaitsemiseen ja niiden tarkkaan syiden ja seurauksien määrittämiseen, mikä syö aikaa niiden parantamiselta.

Olisiko uuden realistisen ja tieteellisen puolueen perustaminen nykypäivää?
Kyllä toki minun mielestäni. Olisi hauskaa jos jokin puolue tekisi selvän pesäeron nykyiseen politiikkaan ja korjaisi ajankohtaisia epäkohtia monelta kantilta ajatellen. Todella monet ovat nykyisiin puoluisiin kyllästyneitä. Mutta olisiko tällainen enemmistön mielestä edelleenkään kiinnostavaa? Oo sä vaikka puolueen puheenjohtaja, niin mä oon sihteeri? meitä on jo kaksi, mutta se ei riitä. Ihmiset kun eivät helpolla luovu omasta edustaan yhteisen edun nimissä, vaikka yhteinen etu olisikin joissain asioissa pitkällä tähtäimellä myös oma etu.

Vierailija

Niin nämä nyt on näitä arvokysymyksiä, joille ei löydy mitään yhtäpitävää oikeaa muotoa, siinä mielessä ne ei ehkä kuulu tälle foorumille ...

Vierailija
pagus

Koulujen uskonto-opetus
vaihtoehtona: maailmankatselmus, uskontojen synty, levinnäisyys ja historia, filosofia ja itsenäinen ajattelu. Ei isämeidän opettelua



Uskonnonopetus on tunnuksetonta, eli kristinuskon historiaa ja periaatteita opetetaan tavallaan uskonnon ulkopuolisen tarkkailijan kannalta. Tuskin rukouksia tarvitsee opetella ulkoa, kunhan tietää että uskonnontunnustus ja isämeidän on kristittyjen tärkeimmät rukoukset yms. Omasta mielestäni olisi kyllä parempi että kaikille olisi yhteinen aine "Uskonto- ja maailmankatsomus -aine" jossa opetetaan eri uskontoja ja maailmankatsomuksia tasapuolisesti ja pohditaan filosofisia kysymyksiä.

pagus

Homot, lesbot, biseksuaalit, hermafrodiitit, transseksuaalit
Luonnollista vai epäluonnollista?

Voisitko hieman selventää mitä tarkoitit?

Kaikki muut pointit kyllä erittäin hyviä.

Vierailija

Itse olen 98% samaa mieltä mielipiteittesi kanssa, mutta on hyvin epävarmaa pureeko tuommoinen ajattelu äänestäviin (hölmöihin) massoihin...

Vierailija
Ceric
pagus

Koulujen uskonto-opetus
vaihtoehtona: maailmankatselmus, uskontojen synty, levinnäisyys ja historia, filosofia ja itsenäinen ajattelu. Ei isämeidän opettelua



Uskonnonopetus on tunnuksetonta, eli kristinuskon historiaa ja periaatteita opetetaan tavallaan uskonnon ulkopuolisen tarkkailijan kannalta. Tuskin rukouksia tarvitsee opetella ulkoa, kunhan tietää että uskonnontunnustus ja isämeidän on kristittyjen tärkeimmät rukoukset yms. Omasta mielestäni olisi kyllä parempi että kaikille olisi yhteinen aine "Uskonto- ja maailmankatsomus -aine" jossa opetetaan eri uskontoja ja maailmankatsomuksia tasapuolisesti ja pohditaan filosofisia kysymyksiä.

Ainakin minulla oli ala-asteella (kunnes siirryin ET:hen) hyvin uskonnollinen opettaja, joka kertoi lähes papin tavoin jumalasta ja jeesuksesta. Jouduimme opettelemaan isämeidän-lörpötyksen ulkoa, sekä opiskella uskonasioita, tavalla jolla kyseinen opettaja asiat tulkitsi. Jo tuossa 3. luokalla kun kyseenalaistimme jumalaa tieteellisistä syistä, vastasi hän, ärtyneesti, ettei pidä kyseenalaistaa ja laski suurinpiirtein numeroa. Varmasti on myös olemassa opettajia, joita mainitset viestissäsi, mutta omalle kohdalle sattui tuommoinen...

Vierailija
RealDelusion
Ceric
pagus

Koulujen uskonto-opetus
vaihtoehtona: maailmankatselmus, uskontojen synty, levinnäisyys ja historia, filosofia ja itsenäinen ajattelu. Ei isämeidän opettelua



Uskonnonopetus on tunnuksetonta, eli kristinuskon historiaa ja periaatteita opetetaan tavallaan uskonnon ulkopuolisen tarkkailijan kannalta. Tuskin rukouksia tarvitsee opetella ulkoa, kunhan tietää että uskonnontunnustus ja isämeidän on kristittyjen tärkeimmät rukoukset yms. Omasta mielestäni olisi kyllä parempi että kaikille olisi yhteinen aine "Uskonto- ja maailmankatsomus -aine" jossa opetetaan eri uskontoja ja maailmankatsomuksia tasapuolisesti ja pohditaan filosofisia kysymyksiä.



Ainakin minulla oli ala-asteella (kunnes siirryin ET:hen) hyvin uskonnollinen opettaja, joka kertoi lähes papin tavoin jumalasta ja jeesuksesta. Jouduimme opettelemaan isämeidän-lörpötyksen ulkoa, sekä opiskella uskonasioita, tavalla jolla kyseinen opettaja asiat tulkitsi. Jo tuossa 3. luokalla kun kyseenalaistimme jumalaa tieteellisistä syistä, vastasi hän, ärtyneesti, ettei pidä kyseenalaistaa ja laski suurinpiirtein numeroa. Varmasti on myös olemassa opettajia, joita mainitset viestissäsi, mutta omalle kohdalle sattui tuommoinen...



Laki muuttui joskus 2002 tai 2003? jonka jälkeen tunnustuksellinen uskonnonopetus kiellettiin.

Edit: http://www.evl.fi/avain/uskonnonvapaus/ ... petus.html

Uskonnonopetus: perusopetuslaki ja lukiolaki

Perusopetus- ja lukiolaeissa käsite "tunnustuksellinen uskonnonopetus" korvataan käsitteellä "oman uskonnon opetus". Oppilaalla on edelleen oikeus saada oman uskontonsa opetusta ja toisaalta myös velvollisuus osallistua tähän opetukseen.

Jatkossa oppilaiden enemmistön mukaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulumaton oppilas osallistuu enemmistön uskonnonopetukseen vain, jos hän ilmoittautuu siihen erikseen.

Evankelis-luterilaista ja ortodoksista uskonnonopetusta antavalta opettajalta ei enää edellytetä asianomaisen kirkon jäsenyyttä. Häneltä edellytetään kuitenkin kyseisen aineen hallintaa.

Kaiken kaikkiaan uusi uskonnonvapauslaki painottaa perustuslain hengen mukaisesti positiivista oikeutta saada uskonnon opetusta. Aiempi laki lähti negatiivisesta oikeudesta vapautua uskonnon opetuksesta.

Lakiuudistuksella ei puututa kouluperinteisiin. Eduskunnan linjausten mukaan esimerkiksi perinteisten virsien laulaminen koulujen kevät- ja joulujuhlissa ei ole uskonnon harjoittamista uskonnonvapauslain tarkoittamassa merkityksessä. Juhlilla katsotaan olevan kulttuuria säilyttävä ja välittävä merkitys; siten kaikki oppilaat voivat osallistua niihin uskontokunnasta riippumatta.

Lisätietoa saa Opetushallituksen kouluille lähettämästä tiedotteesta 20/2003. Siinä kerrotaan perusopetuslain ja lukiolain muutosten vaikutuksista uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetukseen sekä koulun toimintaan.

Eli enää koulussa ei opeteta että "Jumala loi maailman seitsemässä päivässä" vaan "Kristityt uskovat, että Jumala loi maailman seitsemässä päivässä"

Vierailija
RealDelusion kirjoitti:

Ainakin minulla oli ala-asteella (kunnes siirryin ET:hen) hyvin uskonnollinen opettaja, joka kertoi lähes papin tavoin jumalasta ja jeesuksesta. Jouduimme opettelemaan isämeidän-lörpötyksen ulkoa, sekä opiskella uskonasioita, tavalla jolla kyseinen opettaja asiat tulkitsi. Jo tuossa 3. luokalla kun kyseenalaistimme jumalaa tieteellisistä syistä, vastasi hän, ärtyneesti, ettei pidä kyseenalaistaa ja laski suurinpiirtein numeroa. Varmasti on myös olemassa opettajia, joita mainitset viestissäsi, mutta omalle kohdalle sattui tuommoinen...


Sama täällä. Ei varmasti kovinkaan harvinaista Suomessa. Olen toisaalta asunut melko pienillä paikkakunnilla, isoissa kaupungeissa tunnustuksellisuus on voinut kadota aiemmin.

Itselläni sekä ala-asteella, ylä-asteella että lukiossa oli melko tunnustuksellista uskonnon opetusta. Jos mukaan lasketaan vielä esikoulu ja seurakunnan päiväkerho ennen koulun alkua, (jonka käytännössä koko ikäluokkani kävi, se oli vanhemmille halpa), niin jokaisessa kasvatuspaikassa on ollut tunnustuksellista uskonnon opetusta. Se tavallaan väheni asteittain, en tiedä johtuiko se aikojen ja tapojen muutoksesta vai koulutusasteen muutoksesta. Ainoastaan yliopistossa en "luojan kiitos" enää moiseen törmännyt. Mutta 90 ja vielä 2000 -luvulla: päiväkerhossa, esikoulussa ja ala-asteen alemmilla luokilla luettiin ruokarukouksia ja laulettiin estottomasti virsiä opettajien johdolla. Ala-asteella opettaja vedätti virren harmoonilla joka aamu. Kaikissa näissä luokanopettajana oli uskovainen henkilö.

Ylä-asteella ja lukiossa uskonnon opettajana oli jälleen kerran uskovaisia henkilöitä, joista molemmat myös seurakunnalla töissä, lukiossa peräti pappina. Uskonnollisuus ei enää ollut niin avoimen tunnustuksellista, vaan myös muita uskontoja sivuttiin, lukiossa hieman enemmän, mutta pääpaino oli selvästi kristinuskossa. Ylä-asteella pohdimme seurakunnan työntekijän jääviyttä opettamaan uskontoa, ja muutaman kerran kyseisen opettajan kanssa päädyttiin väittelemään jostakin uskontoon liittyvästä, jolloin tämä selvästi puolusti omaa vakaumustaan. Yläasteella seurakunnan aamunavauksia tuli keskusradiosta kerran viikossa ja lukukausien aluissa kokoonuttiin kirkkoon. Joulujuhlat ym. pyhät olivat tietysti hieman uskonnollisia. Lukiossa seurakunnan aamunavauksia tuli keskusradiosta enää kerran kuukaudessa ja lukukausien aluissa kokoonnuttiin kirkkoon.

Vierailija
pagus
Amatööri asialla

En ole paljoa politiikkaa seurannut, mutta täällä jääräpäisyyden mailla eli Suomessa on epäkohtia mitkä eivät ole realistisesti/tieteellisesti järkeenkäypiä omille ajatuksilleni. Moni asia on tietysti arka, mutta keskustelemalla, valistuksella jne. arat asiat voisivat muuttua täysin luonnollisiksi, niin kuin niiden pitäisikin olla. Koulussa opetetaan nippelitietoa ja kokonaiskuva jää täysin hämäräksi, eikä itsenäisen ajattelun ja kysymyksien kysyminen ole suotavaa. Se on vaan näin -periaate siis toimii ja jatkaa hyväksi havaittua kulkuaan katkeruuteen ja vihaan tässä ahdasmielisessä yhteiskunnassa.

Olisiko teistä tiede.fi-foorumin käyttäjistä tahtoa herätellä sokeaa kansaamme?

Olisiko uuden realistisen ja tieteellisen puolueen perustaminen nykypäivää?

Miten nuo ohjelmakohdat merkitsisivät, että puolue olisijotenkin erityisen "tieteellinen"?

Tieteellisinä ovat yrittäneet esiintyä monet hyvin erilaiset puolueet, esimerkiksi kommunistit, liberaalit ja ekovihreät. vaihtelevalla menestyksellä. tavoite sinänsä ei ole ollenkaan huono, aivan päin vastoin...

Kokeilisit kuitekin ensin Wikipuoluetta:

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... wikipuolue

Uusimmat

Suosituimmat