klo 18:08 | 15.12.2007
http://blogit.hs.fi/politiikanvieraat/p ... seikkailut
Voisin tuollaisen joskus hankkia, tietääkö kukaan mistä saa tai paljon maksaa?
http://blogit.hs.fi/politiikanvieraat/p ... seikkailut
Voisin tuollaisen joskus hankkia, tietääkö kukaan mistä saa tai paljon maksaa?
Ladataan...
Saat paketin viikon tiedeuutisia joka perjantai.
Artikkelin kirjoittaja puhuu diesel- ja polttomoottoreista???
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)
Tässä on nyt unohdettu täysin se, että Rudolf Diesel on alunperin kehittänyt hiilipölymoottorin. Sitten hän teki jo tunnetumman Dieselmoottorin, joka on tarkoitettu kasvisöljylle. Sitä alettiin käyttämään normaalimmalla polttoöljyllä (siis dieselillä), kun sitä oli helpommin saatavilla. Elsbett on ilmeisesti hänen "jälkeläisiään"
Yhä edelleen (ihan uusimpia lukuunottamatta)Dieselmoottori toimii esteröimättömällä kasvisöljyllä. Tästä on kokemuksia. Tässä en nyt mitenkään kehota ajamaan lain kieltämällä tavalla käyttäen polttoaineena esim suoraan kaupasta ostettua ruoka-rapsiöljyä.
Tästä on kokemus n. 10.000 km ajoa vastaavalta tuntimäärältä. Moottorina oli japanilaisvalmisteinen 80 kW:n normaali autonmoottori -94 vuodelta.
Diesel:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Diesel
http://fi.wikipedia.org/wiki/Dieselmoottori
Elsbettiä näyttää valmistavan saksalainen firma, joka löytyy goolettamalla elsbett
Korjatkaa toki jos olen väärässä, mutta sikäli kun olen asian oikein ymmärtänyt, niin laki ei suinkaan ole kieltänyt ruokaöljyn käyttöä polttoaineena, laki vain kieltää veronkierron, eli polttoainevero on maksettava.
Tietääkseni ainoa juridinen seuraamus on takuun raukeaminen, sillä sellaista konetta ei olekaan jossa olisi vielä takuu voimassa eikä valmistaja olisi älynnyt kirjata takuuehtoihin minimivaatimuksia polttoaineen laadulle. Mutta sehän ei tietenkään tarkoita sitä etteikö kone voisi toimiakin, se vain tarkoittaa sitä että jos kone hajoaa, niin siitä on ihan turha mennä itkemään valmistajalle.
Taidat olla oikeassa.
Boltasin
Nämä muunnossarjat tuntuu jotenkin helppoheikki kamalta. Eihän niissä ole kuin biopolttoaineen esilämmitys ja joku magneettiventtiili systeemi jolla vaihdetaan tankkia.
Noissa linkeissä puhuttiin enemmän koneen käyntilämmöistä ja sumutuksesta. Eli koneen käyntilämpö tulisi nostaa korkeammaksi. Elsbett moottorissa oli jotkin eristys kerrokset paremman palotuloksen saamiseksi. Sopisiko esim. Deutz ilmajäähdytys diesel moottori paremmin biopolttoaineelle. Siinä voisi jäähdytys lämpötilaa nostaa. Eli saadaan sylinteri alueelle korkeampi käyntilämpötila. Muuten muun moottorin osien jäähdytystä voisi hoitaa nopeutetulla öljynkierrolla öljylauhduttimin.
Vesijäähdytetyssä koneessa öljy jäähdytys järjestelmään ja korkeampi lämpöinen termostaatti.
Samoin ruiskutus suuttimet voisi olla kannen yläpuolisella nokka-akselilla hoidettu. Esim. detroit diesel/cummins moottoreissa on ruiskutuspaineet "riittävät". Eli paineen tuottava mäntä on suuttimen päällä ja neste tulee suuttimen läpi tai suutin räjähtää. Eli ruiskutuspainetta löytyy. Jolloin myös suuttimesta tulevan polttoaineen hiukkaskoko on pienempi ja palaminen paranee. Mikä taas vaikuttaa pakokaasujen hiukkaskoon muodostumiseen. Onko vaikuttajana korkeampi palolämpötila, itse polttoaine vai muu syy?
Käynnistys ongelmaan auttaisi kaksois polttoaine. Joko samoista suuttimista tai erilliset suuttimet polttoaineille. Etukammio hehkutulpin?
Aika vähän tuntuu infoa olevan, mutta tuli fiilis että puhutaan petro-saabista kaksipolttoaine diesel versiona.
No onhan noita pullantuoksuisia traktoreita jo maakunnassa. Pitäisiköhän leikkiä edisonia ja koplata tuo rekisteristä poistettu 2.5 suoraruisku transitti käyttämään "panospolttoainetta" eli ruuvata polttoaine letku ylos ja siihen sopiva kierrekorkki johon pistää virgin rypsi ruokaöljy purkin. Vois tuossa pihatiellä päästellä biopolttoaineella. Mahtaiskohan kulkea jos ensin roplais löpöllä käyntiin.
Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *
Käyntiinlähtö onnistuu vielä nollakelillä ihan ilman mitään lisävempaimia. Pakkanen on sitten eri juttu. Ja pakkasella voi sekoittaa dieseliä/bensaa, jolloin käynnistyvyys paranee.
heh, ellei kyseessä ole miljoona kilometriä ajettu mersu tai vaikkapa Morris Marina Diesel, joka ei oikeastikaan lähtenyt kesällä käyntiin ilman eetteriä, jos sen jätti varjoon.
Siis 2 litraa satasella 20v sitten.. ja miksi tämä ei ole yleistynyt?
Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire