Heliumin hengittäminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen joskus lapsena huvikseni hengittänyt heliumia ilmapallosta, koska se muuttaa äänen hassuksi Aku Ankan ääneksi. Ei siis pysty vähään aikaan puhumaan normaalilla äänellä. Mistä se johtuu? Muuttaako helium jotenkin äänihuulten toimintaa?

P.S En suosittele kokeilemaan, siitä tulee kurkku kipeäksi.

Kommentit (7)

Vierailija

Heliumin keveydestä johtuen äänihuulten värähtelytaajuus on korkeampi. Siitä se akuankkaääni johtuu.

Pitää kuitenkin muistaa, että heliumia hengitettäessä ei tule mukana happea, joten voi alkaa pyörryttää hapenpuutteen johdosta.

Vierailija
Canccu
Pitää kuitenkin muistaa, että heliumia hengitettäessä ei tule mukana happea, joten voi alkaa pyörryttää hapenpuutteen johdosta.

Saa sillä myöskin lyhytaikaisen tajuttomuuden, jos vain osaa.
Terveellistä se tuskin on, mutta mielenkiintoista kylläkin.

Vierailija
väläys
Olen joskus lapsena huvikseni hengittänyt heliumia ilmapallosta, koska se muuttaa äänen hassuksi Aku Ankan ääneksi. Ei siis pysty vähään aikaan puhumaan normaalilla äänellä. Mistä se johtuu? Muuttaako helium jotenkin äänihuulten toimintaa?

P.S En suosittele kokeilemaan, siitä tulee kurkku kipeäksi.

Mun kokemuksen mukaan:
1) Heliumääni ei ole Aku Ankkaa vaan enemmänkin pikkuoravia.
2) Mulle tai kavereille ei kenellekään ole tullut ilmapallollisesta kurkku kipeäksi. Monesti kokeiltu juttu.

Ja se "vähään aikaan" kestää siis vain yhden hengityksen ajan kerrallaan.

Itse suosittelen kokeilemaan (omalla vastuulla). Vastaavaa käytetään käsittääkseni myös paineentasauskammioissa megasyväsukelluksissa. Ei voi siis aiheuttaa kurkkukipua ja on täysin turvallista, koska ne sukellusheput hengittää sitä helium-ilmasekoitusta useita tunteja, vai oliko jopa joskus pari vuorokautta? No ehkä muistan tuon väärin ja eihän ne puhdasta heliumia saa... Muistan joskus katsoneeni jonkun onhjelman, jossa sukeltajat oli pari päivää paineentasauskammiossa ja ääni oli kuin pikkuoravilla. Sitä en muista vähennettiinkö heliumin määrää vähitellen vai oliko ne pikkuoravia jatkuvasti.

Vierailija

No tarkoitin sellaista hassua ääntä, olkoon sitten aku ankka tai smurffit tai pikkuoravat. Kyllä minulla tuli lopulta kurkku kipeäksi,vaikka ei tosiaan yhdellä hengityskerralla ehdi puhua kuin lauseen. Sukeltajien ilmasekoituksessa oli varmaan happea seassa, toisin kuin ilmapallossa.

Vierailija

Heliumille on parempiakin käyttötarkoituksia, kuin leikkiä akuankkaa. Vedylläkään ei kannata kokeilla.

Vierailija
väläys
Kyllä minulla tuli lopulta kurkku kipeäksi,vaikka ei tosiaan yhdellä hengityskerralla ehdi puhua kuin lauseen.

No kuinka monta palloa hengitit? Yhdestä pallosta ei tule kuin ehkä kaksi henkäsyä eli lausetta...

Lukioaikoina haettiin kerran Seppälästä useampi pallo ja pidettiin hauskaa uskonnontunnilla. Kellekään ei tullu kurkku kipeäksi pallollisesta. Jos se kaasu oli kylmempää ja siksi sait kurkun araksi?

Sinänsä mielenkiintoista, että google löytää tämän palstan viestit lähes heti viestin lähettämisen jälkeen...

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007
180°
Canccu

Saa sillä myöskin lyhytaikaisen tajuttomuuden, jos vain osaa.
Terveellistä se tuskin on, mutta mielenkiintoista kylläkin.

No ei todellakaan ole terveellistä pistää itteesä tajuttomaksi tollalailla, vähän samaasia kuin kuristaisi ittensä tajuttomaksi, molemmissa taju lähtee koska aivoilta loppuu happi, ja se taas tuhoaa PYSYVÄSTI aivosoluja.

Olen fiksu ja älykäs!

Uusimmat

Suosituimmat