Ajattelun paikallistaminen päähän

Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt19.11.2007

Itse asiassa en edes tiedä onko kaikilla ihmisillä näin, mutta minä ainakin paikallistan ajattelun päähäni.

Esimerkiksi päässälaskua tehdessäni numerot murskautuvat kuvitteellisesti jossakin pääkoppani tienoilla. Kaikenlainen ajattelu ylensäkin sijoittuu ikäänkuin fyysisesti pään alueelle. Tämä on tietysti sikäli loogista että ajatustoiminta tosiaan tapahtuu aivoissa, mutta tunnemmeko tai tiedämmekö sen vaistomaisesti jostakin? Entä jos ihmisille esimerkiksi opetettaisiin että aivot sijaitsevat vatsassa, paikantuisiko ajattelu silloin sinne?
Vai onko ihmisen ajattelun ja mielen paikantuminen juuri korvien ja silmien rajaaman pienen alueen sisäpuolelle, pelkkä näkö- ja kuuloaistin luoma voimakas illuusio?
Vastasyntynythän ei edes tiedä mistä oma vartalo alkaa ja mihin se päättyy. Olisi mielenkiintoista tietää minne he paikallistavat oman ajattelunsa.
Entä miten on syntymästään kuuro-sokeiden laita?

Vaikka paikallistankin ajattelun päähäni, en kuitenkaan pysty tarkaan hahmottamaan miten suuressa tai minkä muotoisessa tilassa se tapahtuu. En kykyne hahmottamaan että aistinko ajatukseni juuri aivojeni kokoisessa tilavuudessa vai kenties nuppineulan pään kokoisella alueella. Vai pursuavatko ajatukseni jopa muutamia millimetrejä kalloni ulkopuollelle? Toisaalta kuvitteellinen ajattelu voisi tapahtua myös äärettömän pienessä olemattomassa pisteessä pääni sisällä.

Tätä pohtiessani yritin huijata aivojani pyrkien siirtämään ajattelun tunteen esimerkiksi eri ruumiinosiin ja äärimmillään jopa keittiön tuoliin. Mahdottoman tuntuinen tehtävä. Joku voi tässä tietyissä määrin onnistuakin. Meditointia harrastavillahan on näitä hengellisen elämän alkupisteitä ja ties mitä kirkkaan ajattelun pisteitä jossain pallean tuntumassa. Heiltä saattaisi mahdollisesti käydä myös ajattelun siirtäminen pääkopasta jonnekin muualle.

Oikeastaan ainoa tilanne jolloin edes hiukan tuntuu siltä, että ajattelu ei olisikaan niin tiukasti vankina pään sisällä, on unien näkeminen. Tosin sekin saattaa olla vain jälkeen päin kuviteltua, koska unissaanhan ei yleensä tule tällaista "ajattelun läsnäoloa" aktiivisesti tarkkailtua.

Kommentit (5)

Vierailija
Sleeping Lion
Vai onko ihmisen ajattelun ja mielen paikantuminen juuri korvien ja silmien rajaaman pienen alueen sisäpuolelle, pelkkä näkö- ja kuuloaistin luoma voimakas illuusio?

Itse ainakin veikkaisin näin. Ei ole mitään perusteltua syytä kohdistaa ajattelutoimintaa mihinkään tiettyyn ruumiinosaan. Minä esimerkiksi hahmotan visuaalisen ongelmanratkaisun usein parinkymmentä senttiä silmien edessä, eli pään ulkopuolella.

Vierailija

Jos veren tulo heikkenee tai hetkellisesti estyy päähän, niin tajunta menee.
Myöskin liiallinen ajattelu aiheuttaa päänsärkyä.

Vierailija
Sleeping Lion
Entä jos ihmisille esimerkiksi opetettaisiin että aivot sijaitsevat vatsassa, paikantuisiko ajattelu silloin sinne?

Eihän ne miehillä kovin paljoa alempana olekaan. Kyllä sen tajuaa viikonloppuna pienessä sievässä millä sitä ajattelee.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Lovemachine
Jos veren tulo heikkenee tai hetkellisesti estyy päähän, niin tajunta menee.
Myöskin liiallinen ajattelu aiheuttaa päänsärkyä.

Mina puolestani paikallistaisin ajattelun keskipisteeksi oikean kaden etusormen. Viime kesana kattopeltia naulatessa kun tuli huti ja osuin vasaralla oikein kunnolla etusormeen, niin ajattelukyky meni heti.

PS. Olen vasuri.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Uusimmat

Suosituimmat