Tiede-lehden foorumeista tulossa B-ihmisten alue

Seuraa 
Viestejä465
Liittynyt14.12.2005

Hesarin Nyt-liite jo tuossa taannoin teilasi Suomi24.fi:n ja määritteli sen tyhmien, rumien ja köyhien ihmisten keskustelufoorumiksi. Yksi syy lienee ollut se, että se oli yksi niistä foorumeista, joilla sekä oli käyttäjämäärällisesti ajateltuna laaja kattavuus, sekä siellä oli myös roskan seassa jokunen asiallinen keskustelu ja keskustelija.

Täälläkin alkaa pikku hiljaa ilmenemään sitä, että vakavasti otettavasti keskustelijat eivät kohta enää kehtaa olla kosketuksissa foorumiin, jota leimaavat aivopierut ja koe-eläinlaboratorimaisuus.

Nettiin onkin alkanut ilmestyä privaattifoorumeita, joille saavat inviten vain "laadullisesti pätevät" ihmiset ja joissa tapaa myös virallistettuja tieteentekijöitä. Niille on leimallista jonkinmoinen uusliberalistinen "tyhmät, rumat, köyhät ja verkostoitumattomat kyykkyyn" -asenne, mutta toisaalta se pitää yllä heidän oman yhteisönsä laatua.

Kun aikaa kuluu vielä vähän lisää, niin jäljelle jää tilanne, jossa kaikille avoimet foorumit (kaikki erilaiset teemat) ovat leimautuneet B-ihmisten mellastusalustaksi, jonne A-ihmisten alin taso käy heittämässä aivopierunsa, muiden A-ihmisten välttäessä jo pelkkää kosketusta B-ihmisiin.

Eräs tärkeimmistä syistä -- A-ihmisten näkökulmasta -- on estää sellainen tilanne, jossa kaikilla avoimien nettifoorumien kautta voisi vaikuttaa laajojen ihmisjoukkojen mielipiteeseen. Tulevaisuudessa A-ihmisten omilla privaateilla foorumeille ei kehtaa ilmaista mitään, mikä huojuttaisi A-ihmisten kesken vallitsevia ajatusmalleja. Myöskään kenenkään A-ihmisen ei sovi ilman lupaa käydä keskustelua B-ihmisten foorumeilla, jos haluaa pitää oikeutensa oleskella A-ihmisten laadukkaimmilla foorumeilla.

--

Tämän kertomuksen yhteydessä toimin itse vain kertojana. Tämä identiteetti expiroituu 20 minuutin kuluttua.

--

Vai voisiko sittenkin olla niin, että tulevaisuus on enemmän tätä: Google Knols

Kommentit (13)

Vierailija

Tuntui pahalta, kun viimeisimmän lama-ajan ihmiset jaettiin erinäisiin kirjainryhmiin. Siitä lähtien olen sanonut olevani tieten tahtoen alimman luokittelussa mukana olevan kirjaimen kansalainen. Jos jako on vain kahteen, olkoon sitten B.

Nettikeskustelun edut mutta ennen kaikkea varjopuolet ovat tällä palstalla aika selkeästi tulleet esille. Puoli vuotta sitten aloittaessani ihmettelin mitä on floodaus ja trollaus. Alkavat termit olla tuttuja, luulisin. Ei pidä kysyä tarkkaa määritelmää, koska en osaisi selvittää muuten kuin esimerkein. Se pois minusta! Varokaa yllytyshulluja...

Tietty terapiallisuus tälläkin saitilla varmaan on: saa ottaa niin monta nimeä kuin sielu sietää ja sitten voi orkestroida kokonaisia näytelmiä, kun sallii sen tosiasian, että joku ulkopuolinen voi tuoda ennakoimattomia elementtejä näyttämölle ja joudutaan improvisoimaan että juoni pääsee oikealle tolalleen.

Kiitos Google Knol -linkistä, smarko. Pitää katsoa miten se etenee...

Vierailija

Jep, Aho-Viinasen hirmuhallitusaikojen peruja on jako. Toki aiemminkin on ollut huonompi- ja parempiosaisia, mutta silloin ainakin yritettiin parantaa ensinmainittujen oloja. Nykyisin on oma vika, oma sika -meininki vallalla.

Minä olen kanssa ruvennut B-ihmiseksi. Nyt-liite, Glooria (!) ja City-lehti olkoot trendihötkyilijöiden raamattuja. meille Beetoille riittää hyvä ruoka, mukavat kengät ja hassut jutut.

Vierailija

On hyvä, että löytyy aina noita ubermanneja.

Yhteiskunta tarvitsee heitä kun hommat menee sille mallille, että tarvitaan keskitysleireille vartijoita.

Meitä B-luokan immeisiä joudutaan usein myös valvomaan muutenkin. Näiden parempien ihmisten sivistyneet, oikeamieliset, älykkäät ynnä isänmaalliset raportit ovat tärkeitä. Ehditään ajoissa vetää kovat piippuun kun me B-luokkaiset ollaan levottomia.

Vierailija

Se, että foorumi on asiallinen ei tarvitse mitään suljettua elitistipaskaa tai hienostelua.

Se, että täällä olisi kunnon moderaattorit, jotka tekisivät aktiivisesti jotain auttaisi todella paljon. Jokainen asiallinen foorumi, jota käytän on asiallinen joko sen takia, että asiattomat tajuavat muuten pysyä poissa (ei provosoituvia käyttäjiä tarpeeksi että jaksaisivat nähdä vaivaa) tai sitten aktiivisimpien käyttäjien joukossa on liuta moderaattoreita, jotka nakkaavat saman tien pellolle rasistisia tai vähemmistövihamielisiä kommentteja ja muita asiattomuuksia heittelevät käyttäjät.

Suljetuilla foorumeilla saa suljettuja mielipiteitä.

Vierailija
tuc

Suljetuilla foorumeilla saa suljettuja mielipiteitä.

samoin liian pienen ryhmän mellasteassa
modeina...
*lipsii moden pyllyä*

ei ole mitään eroa onko foorumi suljettu tai
tiukasti moderoitu..
snobismia se edustaa ja tasapäistää
kirjoittajia..

on huvittavaa nähdä kuinka kusi nousee
monenkin palstan moden päähän..
"minä olen mahtava minä olen mode"
ja vielä huvittavampaa on seurata sitä älytöntä perseen nuolentaa
mitä siitä seuraa...

"samaa mieltä kyllä x kanssa...
x on niin fiksu..
terkkuja x:le.. ps: sä oot x fiksu.:"

erinlaisuus on rikkaus...
jopa pientenryhmien omilla sivuilla...

itseäni on suunnattomasti vituttanut
urpoilu monellakin sivustolla...
koska urpoilu on ollut vain oman egon esiin tuomista...
vai onko tucin mielestä jotenkin järkevää että
aletaan määräämään jo lauseiden aloituksia ?

esim tucin kehumalla sivustolla
kielletään jopa tietyn tyyliset lauseen aloitukset...
omituista..
ja onhan se typerää ettei rasisti saa esim kertoa
olevansa rasisti..

nuoret yleensä huutaa sananvapauden puolesta
paitsi jos he itse ovat yhteisön jäseniä ja joku häiritsee heitä
mielipiteillään..
"typerä mielipide.. moderoidaan"
voidaan mielestäni kääntää..
"jaahas tuli taas uutisissa paskaa niskaan...
eiköhän panna jungneeri ulos ?"

ihminen hamuaa valtaa
.ja useat on niin kääpiöitä sisältä ettei kestä
sitä vallantunnetta mitä tuntevat saavansa
moderointi oikeuksista...

omituista vielä että tiukat moderoinnit
on todella pienillä erikois foorumeilla..
"lause tulee alkaa isolla kirjaimella"
vaaditaan yhdellä foorumilla joka huutaa
sananvapauden puolesta..?

tiede foorumi on yksi parhaiten moderoiduista
ei mitään moderointia tarvita..
kuin äärimmäisissä tapauksissa...

yhteisön jäsenet voivat jättää huomioimatta
selvän trollin " homot haisee kakalle"
viestiin on turha vastata mitään jos kuitenkin
haluaa moderointia...
ja ihmiset jotka ärsyttää taas milelipiteillään
tai kirjoitus tyylillään ovat normaalia ihmisten erinlaisuutta..
ei kaikki ketkä on erimieltä ole trolleja...

*hengähtää*

Vierailija

Kerrankin voin sanoa että olen nicki omena'n kanssa aivan samaa mieltä.
Minä kirjoittelen myös yhdellä ulkolaisella foorumilla, missä modet touhuaa omituisesti. Modeja siellä kutsutaankin "yksinvaltiaiksi", mutta he on saanut oikeudet toimia siten. Vahinko. Hyvät kirjoittavat häipyvät pikku hiljaa sieltä pois. Kuri siellä on liiallisen diktaattorista. Vaikka kuinka asiallisesti tuntee kirjoittavansa, mistä asiasta tahansa, niin radeerauksia ja poistoja tapahtuu. Lipojat selviää paremmin. OT kirjoituksia siellä ei myös hyväksytä oikeastaan ollenkaan. Melkein kaikki tämän tiede foorumin kirjoittajista saisivat jatkuvasti varoituksia ja kairjoitus poistoja ot kirjoitustensa takia. Modet päättää itse kukin mitä pitävät ot kirjoituksena.

Vierailija
Ayla
Kerrankin voin sanoa että olen nicki omena'n kanssa aivan samaa mieltä.
Minä kirjoittelen myös yhdellä ulkolaisella foorumilla, missä modet touhuaa omituisesti. Modeja siellä kutsutaankin "yksinvaltiaiksi", mutta he on saanut oikeudet toimia siten. Vahinko. Hyvät kirjoittavat häipyvät pikku hiljaa sieltä pois. Kuri siellä on liiallisen diktaattorista. Vaikka kuinka asiallisesti tuntee kirjoittavansa, mistä asiasta tahansa, niin radeerauksia ja poistoja tapahtuu. Lipojat selviää paremmin. OT kirjoituksia siellä ei myös hyväksytä oikeastaan ollenkaan. Melkein kaikki tämän tiede foorumin kirjoittajista saisivat jatkuvasti varoituksia ja kairjoitus poistoja ot kirjoitustensa takia. Modet päättää itse kukin mitä pitävät ot kirjoituksena.

Eipä ole mainitsemastasi sivustosta kokemuksia. Uskon kyllä, että juuri näin hommassa käy. Sensuuri ampuu aina lopuksi omaan jalkaansa.

Tässä ketjussa on (aloittaja mukaanlukien) jokunen, joille ei voi sanoa muuta kuin "mitä rutisette, perustakaa oma sivusto".

Vierailija

TUCin mielestä hyvän moderoinnin omaava
sivusto http://www.oikeuttaelaimille.net

"Ylläpito haluaa muistuttaa jälleen, että rasistinen kirjoittelu foorumilla on kiellettyä. Suoran rasismin ja rasististen ilmauksien lisäksi vihjaileva rasismi, kansallisuuteen tms perustuvat yleistykset sekä "roturealismiksi" puettu rasismi eivät ole sallittuja. Eivätkä myöskään "en ole rasisti, mutta..." alkuiset lauseet.

Mikäli et noudata näitä ohjeistuksia, voidaan sinut tilanteesta riippuen laittaa esimoderointiin, tilapäiseen postauksenestoon tai poistaa pysyvästi foorumilta."

tässähän on pelkästään rasismista niin
omituiset säännöt ettei oikeen voi puhua
mitään mihin liittyy muita kuin se
"valkoinen lihaa syövä hetero mies... "
vai onkohan sekin jo liian rasistinen ilmaus...

Viesti on foorumin keskustelusääntöjen vastainen, jos
1) se on rasistinen tai (hetero)seksistinen

just.. ja tämän sitten arvioi joku oman
näkemyksensä mukaan...
tiina 16v ja uolevi 55 v voi nähdä maailmaa
niin monelta kantilta...

ps: terkkuja modeille...
te ootte kauniita*lipsii modea*

Vierailija

Minä butomaatti (siis b-automaatti) kun törmäsin tässä päivä pari sitten tämän palstan moderointiin, kirjoitin jotain vitsintynkää ja lainasin jotakin b-alatyylistä ilmaisua. Kirjoitin aivan selvästi sen "ketun". Tarkastelu osoitti asteriskiketjua. Täh?

Simppeli automaattimoderointi? Kuin automaattinen korjaus Wordissa?

Kuinkahan saisi koneensa kumauttamaan itsensä kankaalle, kun omistajan promillet haiskahtavat tarpeeksi mutteivat tarpeeksi että menis itse kupeeks.

Vierailija
Miss Baker

Simppeli automaattimoderointi? Kuin automaattinen korjaus Wordissa?

näitä foorumita löytyy missä on automaatti "moderointia"
viesti ei lähde jos se ei miellyt'ä ...
kielioppivirheistä sakottaminen on siitä
ihmeellistä että mihin se raja vedetään..

"lause tulee aloittaa isolla kirjaimella"
tyyliset kommentit herättää ajatuksen kuka sen määrää ?
esimerkiksi jos on tuotemerkki mikä kuuluu kirjoittaa
pienellä kirjaimelle et voi sitä kirjoittaa lauseen alkuun vaan
sinun täytyy muutella sitä..
ja miksi sitten puututaan vain tiettyihin kielioppivirheisiin.. ?

miksi ei takerruta kaikkiin virheisiin.. ?
siis ihan kaikkiin ?

Uusimmat

Suosituimmat