kannabiksen väärä luokitus ?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.yle.fi/uutiset/24h/id77751.html

eli tuostahan uutisestahan tässä nyt lähdettäisiin liikkeelle.

jäin itse miettimään tätä hullua asiaa että
saan apteekista vaaralisempiakin lääkkeitä
kuin kannabis ja silti kannabis on kielletty.

pohdin miksi näin on enkä siihen järkevämpää selitystä
keksi kuin tietämättömyys ja jääräpäisyys.
lääkärikuntaa on turha osoittaa sormella
koska eivät he tätä asiaa päätä vaan tieteestä
tietämättömät politiikot.

kuka tutkija sanoo että kannabis on vaarallisempi
LÄÄKE kuin esim :
- subutex
- ritalin
- concerta

olisi erittäin mielenkiintoista kuulla päättäjiltä
se syy miksi kannabis ei ole jos suomessa
edes yhtä helposti lääkekäytössä kuin ritalin.

jotta topikkiin tulisi pointti
niin olisi kiva kuulla joltain asiantuntijalta
vertailuja "vaarallisten" lääkkeiden vaaroista
verrattuna lääke kannabikseen..

Sivut

Kommentit (62)

Vierailija
omena

kuka tutkija sanoo että kannabis on vaarallisempi
LÄÄKE kuin esim :
- subutex
- ritalin
- concerta

-temgesic
-xanor
-tenox
-tramadol
-dormicum
-rivatril
-temesta
-subuxone
-diapam
-stesolid
-levozin
-zyprexa
-seroquell
-norflex
-panacod
-oxycontin (huh! )
-opamox

Ainakin nämä siis reseptillä olevista. Tässä muutama jotka on ihan käsikauppana myynnissä:

-Dekstrometorfaani (Resilar yskänlääke)
-Kodeiini (Professorin yskänlääke)

Vierailija

Kannabis on loistava vihollinen. Sitä vastaan on taisteltu vuosikymmenet ja jos yhtäkkiä poliitikot toteais ''Olimme väärässä'' koko jutulta menis pohja ja uskottavuus, vaikka moni tavallinen tallaaja tietääkin kuinka asiat todellisuudessa ovat.

Vierailija

olisi kiva kuulla joltain asiantuntijalta
vertailuja "vaarallisten" lääkkeiden vaaroista
verrattuna lääke kannabikseen..

niinpä. mulla on kahdensadan asteen skolioosi selässä, siis ranka vetää zetaa pitkin poikin keskiruumista, josta johtuvat kovat krooniset selkäkivut. mulla on myös ollut reilusti yli sata murtumaa, onhan minulla OI, eli hauraat luut. lääkärit määränneet opiaatteja kipujen kurissa pitämiseen, mutta ennenkuin niillä sai kivun pois, oli myös kanttu veks. olin kuitenkin huomannut, että kannabis auttoi erinomaisesti, se vei kivun hetkessä, eikä sitä tarvinnut käyttää kuin pieniä määriä. ei ollut sivuvaikutuksia (unettomuus, ruokahaluttomuus, tai muuten vain haluttomuus) kuten opiaateissa, mutta laittomuus askarrutti. kuitenkin aloitin pienen kasvatus prokkiksen, jäin siitä sitten kiinni. nyt en voi asua kotikunnassani espoossa, koska paikallinen huumepoliisi ei jätä minua rauhaan. en voi kävellä edes kadulla ilman että vietäisiin putkaan pyllistelemään, vaikkei minulta mitään olisi löytynytkään käsikopelolla. asun suurimman osan vuodesta nykyään espanjassa, siellä laki on minun puolella, eikä tee minusta rikollista itseni lääkitsemisestä. toivon etää jonain päivänä tilanne sama myös täällä pohjolassa. lääkärini ymmärtää hyvin kannabiksen mahdollisuudet lääkkeenä ja papereissani lukee se myös kipulääkkeenä, mutta silti olen lainsuojaton sen käytössä. mutta en luovuta, vaikka kuinka monta sakkoa tulisikin ennen kuin ennakkoluulot haihtuu.

nm. Veli-Valio

Vierailija

Sivistysmaissa ja valtaosassa EU:ta kannabis on laillinen yrtti, rakkaalla lapsella on monta nimeä, joten se tulisi standarsoida Suomeenkin perussopimuksiin joka huomioonottaa EU:n perussopimuksiin, Rooman ja Maastrichtin. Ja santa maria on rohto ja hoito monille sairaille: hermostonrappiotauteihin kuten MS-tautiin ja Parkinsonin tautiin, kuukautiskipuihin, leukemiahoitoon, yksinäisyyteen jne jne.

http://www.sky.org/julkaisut/tiedote/Ka ... k-2006.pdf

Hollannissa ja Belgiassa vot vierailla Coffee Shopeissa, osat Tanskassa vapaata kuten Sweitsissä, jossa sallivat myynnin. Saksassakin hallussapito on sallittua....

Englannissa laskettiin jonkin aikaan sitten luokkaan C (esim. kokaiini ja heroiini luokassa A) vaikkakaan hallussapidosta ja käytostä ei rangaista, mutta poliisi voi halutessaan takavarikoida savusi jos liian julkeasti poltat.

Niissäkin tapauksissa joissa poliisi kiusoittelee gurua tavallisesti poliisi itse polttaa haltuunotetut sinsemillat. Toisaalta tilanne Win-Win: Kiinnijäät kymmenestä grammasta, mutta saat sakot (tavallisesti vain suullinen varoitus) vain kahdesta grammasta ..

Vierailija

Itsellä on sen verran kokemusta että tiedän ainakin xanorin olevan helvetisti vaarallisempaa kuin kannabis.
Nimimerkkini ei tosiaankaan ole tarkoitus "ylistää" ko. lääkettä.

...Kannabispsykoosi on leikkiä verrattuna noitten laillisten lääkkeiden aiheuttamiin kauhuihin. Uskokaa pois. Vaikeahan sitä on tajuta miksi tuota hamppua edelleen pidetään laittomana. Kai se on joku idioottimainen periaatekysymys tai muu vastaava.

Vierailija

kumma päättää..
"ei anneta vähemmän haitallista lääkettä sairaille..."

eikö ole täysin selvää että kannabista
voidaan pitää vähemmän haitallisena kuin valtaosaa
vahvoista lääkkeistä.. ?

olisi kiva tosiaankin kuulla oikea
syy siihen että saan ritalinia mutten
kannabista ?
onko kannabis minulle vaarallisempi kuin
ritalini ?
siis lääketieteen kannalta
eihän tässä muuten ole mitään järkeä..

i s o kysymysmerkki... ?

Vierailija

"Xan0ri" kirjoitti:
Itsellä on sen verran kokemusta että tiedän ainakin xanorin olevan helvetisti vaarallisempaa kuin kannabis.
Nimimerkkini ei tosiaankaan ole tarkoitus "ylistää" ko. lääkettä.

...Kannabispsykoosi on leikkiä verrattuna noitten laillisten lääkkeiden aiheuttamiin kauhuihin. Uskokaa pois. Vaikeahan sitä on tajuta miksi tuota hamppua edelleen pidetään laittomana. Kai se on joku idioottimainen periaatekysymys tai muu vastaava.

Mikä vika xanorissa on? Itse syön niitä, kun paniikkihäiriö yllättää. Ei siitä mitään kauhua ole koskaan aiheutunut. Päin vastoin sehän on rauhoittava lääke. Ellet sitten ole syönyt niitä viinan kera, tai jäänyt koukkuun niihin liian napostelun takia. Mutta kyllä hamppu tulisi mielestäni lääkekäyttöön vapauttaa, vaikka en sitä itse polta.. Enään.

Vierailija

Rotille letaalit annokset seuraavista aineista ovat:

1) Alkoholi (etanoli): 11,300 mg/kg. 80kg Ihmisellä tämä vastaa 46 pulloa 5% olutta tai 65 shottia 80% alkoholia, joka vastaisi siis hieman yli 3 litraa puhdasta alkoholia. Tämä on siis normaaliin kossupullokänniin verrattuna 18-kertainen määrä.

Toisaalta sanotaan että yli 5 promillea veressä on usein tappava määrä ihmisellä, eli prosentti alkoholia veressä tappaa aika varmasti, joka on keskimääräisestä n. 5 verilitrasta siis 50 ml. Eli puoli desiä kun tööttää alkoholia suoneen niin kuolee.

2) Nikotiini: 40–60 mg (0.5-1.0 mg/kg) voi tappaa aikuisen. Tämä on siis n. 50-kertainen määrä kerta-annokseen, eli kun polttaa kolmisen askia röökiä kerralla niin delaa.

3) Kokaiini: hiirillä 95mg/kg. (Määritelty toiseksi eniten riippuvaisuutta aiheuttavaksi ja toiseksi eniten haitalliseksi huumeeksi).

4) Kannabis (THC): Rotilla sukupuolesta riippuen 750-1250 mg/kg. Normaalisti THC:ta on kannabiksessa ~5%, joten tämä vastaa n. 1-1,5 kg marihuanaa. Se on n. 1000-10000-kertainen määrä kerta-annokseen verrattuna.

Eli ymmärrän että kokaiini on kiellettyä, mutta miksi ei nikotiini? Ja miksi kannabis?

Vierailija
olvikoira

Mikä vika xanorissa on? Itse syön niitä, kun paniikkihäiriö yllättää. Ei siitä mitään kauhua ole koskaan aiheutunut. Päin vastoin sehän on rauhoittava lääke. Ellet sitten ole syönyt niitä viinan kera, tai jäänyt koukkuun niihin liian napostelun takia. Mutta kyllä hamppu tulisi mielestäni lääkekäyttöön vapauttaa, vaikka en sitä itse polta.. Enään.

...Itselläkin ko. lääkkeeseen oli resepti (Otetaan tarvittaessa) juurikin paniikkihäiriöön. Söin lääkettä, ilmeisesti liikaa, mutta kuitenkin reseptin mukaan ja kuuden viikon kuluttua asuntooni tuli vierailulle 120cm pitkä villasukkainen tonttu.
Lähdin kauhuissani vanhempien luoksi valvomaan yötä ja seuraavana päivänä lääkäriin viemään ne helvetin pillerit pois. Mikään muu aine, joiden vaikutuksen olen kokenut, ei ole saanut aikaiseksi vastaavanlaista "päänsekoamis" -efektiä. Ja kyllä, myöskin tuon kuuden viikon aikana sain koukutettua itseni tuohon lääkkeeseen erittäin vahvasti. Aluksi söin yhden pillerin n. 2 päivässä, lopulta kolme päivässä. Ainoastaan tupakanpolton lopettaminen (10 v. polttamisen jälkeen) on ollut vaikeampaa.
Edelleen syön erästä toista serotoniinia annostelevaa lääkettä (seroxat) mutta sen olen huomannut passaavan minulle paremmin. Siihenkin kuitenkin olen vahvasti riippuvainen. Jos jätän pillerin syömättä alkavat vieroitusoireet n. 8 tunnin kuluessa valtavana pään paineena ja huimauksena. Ja kyseessä ei ole edes kolmiolääke.
Kannabikseen syntyy psykologinen riippuvuus, mutta sitä voi vaan olla polttamatta tarvittaessa. Pitkiäkin aikoja. Xanoreita ja tuota seroxatia ei voi olla ottamatta kun "siihen lähtee".
- Olvikoira: Jos syöt xanoreita, niin ole varovainen!

Vierailija

"Xan0ri" kirjoitti:
"olvikoira" kirjoitti:

...Itselläkin ko. lääkkeeseen oli resepti (Otetaan tarvittaessa) juurikin paniikkihäiriöön. Söin lääkettä, ilmeisesti liikaa, mutta kuitenkin reseptin mukaan ja kuuden viikon kuluttua asuntooni tuli vierailulle 120cm pitkä villasukkainen tonttu.
Lähdin kauhuissani vanhempien luoksi valvomaan yötä ja seuraavana päivänä lääkäriin viemään ne helvetin pillerit pois. Mikään muu aine, joiden vaikutuksen olen kokenut, ei ole saanut aikaiseksi vastaavanlaista "päänsekoamis" -efektiä. Ja kyllä, myöskin tuon kuuden viikon aikana sain koukutettua itseni tuohon lääkkeeseen erittäin vahvasti. Aluksi söin yhden pillerin n. 2 päivässä, lopulta kolme päivässä. Ainoastaan tupakanpolton lopettaminen (10 v. polttamisen jälkeen) on ollut vaikeampaa.
Edelleen syön erästä toista serotoniinia annostelevaa lääkettä (seroxat) mutta sen olen huomannut passaavan minulle paremmin. Siihenkin kuitenkin olen vahvasti riippuvainen. Jos jätän pillerin syömättä alkavat vieroitusoireet n. 8 tunnin kuluessa valtavana pään paineena ja huimauksena. Ja kyseessä ei ole edes kolmiolääke.
Kannabikseen syntyy psykologinen riippuvuus, mutta sitä voi vaan olla polttamatta tarvittaessa. Pitkiäkin aikoja. Xanoreita ja tuota seroxatia ei voi olla ottamatta kun "siihen lähtee".
- Olvikoira: Jos syöt xanoreita, niin ole varovainen! :idea:

Juu. Selkis. Itse ei sentään tarvitse xanoreita joka päivä syödä. Mutta Sertralin Orion 150mg joka aamu joutuu kurkusta alas huuhtomaan. Vatsa han niistä menee sekasin. Alkuun ahisti ja tuli paniikkeja päivittäin, mutta pikkuhiljaa parempaan suuntaan menossa. Vielä ei ole leffateatteriin mitään asiaa, lentokoneeseen tai isoon ostoskeskukseen ilman xanoria. Miellellään polttaisin vielä kannabista, mutta en uskalla. Viime kerran kun poltin, niin kaaduin maahan, enkä pystyny liikkumaan tai puhumaan. Älysin kyllä kaiken mitä ympärillä tapahtu. Kylmä hiki oli päällä ja olin mennyt ihan valkoiseksi. Onneks kaikki tämä oli ohi n.20min. Mutta ei naurattanu kohtauksen jälkeen niinkuin pilvessä ennen nauratti.

Vierailija

Sitähän ei koskaan tiedä auttoiko tuo lääke näkemään muuten näkymättömiä tonttuja vai oliko se hallusinaatio...

Vierailija
Armitage
Sitähän ei koskaan tiedä auttoiko tuo lääke näkemään muuten näkymättömiä tonttuja vai oliko se hallusinaatio...

Se oli juurikin hallusionaatio, väittäisin. kokemus alkoi n 15-30 min. lääkkeen oton jälkeen (kolmas sille päivää). kuulin aluksi kummaa suhinaa korvissa, ja kun se otus ilmestyi niin huomasin niitten villasukkien pitävän sellaista sipsuttavaa ääntä.

Itse olin täysin lamaantunut vuodesohvalleni. Johtuen juurikin xanorin rauhoittavasta vaikutuksesta. Makasin vaan ja seurasin tilannetta. Sen verran olin järjissäni että yritin selitellä mielessäni tapahtumaa esim. sillä että joku kaverini on tullut hakemaan jotai eikä viitsi herättää tms.. Mutta heti kun pääsin siitä ylös lähdin menemään paniikissa naapuriin (ystävän luokse). Sieltä sitten vanhempien luokse valvottavaksi..

Siinäpä tulikin sitten koko tarina nimimerkkini takaa. Juuri tuon koettelemuksen jälkeen olen alkanut käyttään xan0ri nikkinä. Muistuttaapahan "virheestäni".

Vierailija

Olen jostakin lukenut tutkimuksen, jonka mukaan krooniseen kipuun on kannabis tehokkaampaa kuin monet nykyisin sallitut lääkkeet ja sillä on vähemmän haittavaikutuksia. Minua ei polttaminen kiinnosta, hajukin on aika tuntuva. En ole kannabiksen asiantuntija, mutta voisiko sitä nauttia jossakin muussa muodossa esim. teenä?

Lisäisin vielä: Kannabis kohotta mielialaa, eikä ole niin väsyttävä kuin monet muut kipulääkkeet esim. Tramal, jota itse "nautin".

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat