Vatsavaivat urheilun jälkeen

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Viime aikoina minulla on ilmennyt vähän outo ongelma. Niinä päivinä jolloin harrastan aamulla vähän raskaampaa liikuntaa, olo on muuten hyvä mutta lounaan jälkeen alkaa vatsassa myllätä, ja, öh, korkeapaineista varpusparvea rupeaa pukkaamaan ja närästyskin vaivaa. Tätä tapahtuu vain urheilupäivinä.

Mistähän moinen johtuu? Vetäisen yleensä proteiinipirtelön palautusjuomaksi urheilun jälkeen. Aiheuttaako se kenties liikahappoisuutta kun proteiinien pilkkomiseen tarvitaan matalaa peehoota, ja tämä liikahappo sitten massamurhaa suolistobakteerit ohutsuoleen päätyessään? Vai mitä tää oikein on?

Kommentit (14)

Vierailija

Ärtynyt suoli ja ahmiva syöntitapa on ilmeinen syy. Ruokailun rytmitys ja pienemmät annokset auttavat. Vatsaa voi rauhoittaa apteekista saatavilla kuiduilla, joilla ripulointi vähenee.
Ahdistavina kausina, kuten joulu, ei kannattaisi kuntoilla liikaa. Se pahentaa vatsaoireita.

Vierailija

Millaista proteiinia oikein käytät? Kannattaisi varmaan kokeilla erilaisia proteiinivalmisteita.

Oletko kokeillut käyttää erilaisia "suolistobakteerivalmisteita" (piimä, actinel jne...)?

Itselläni ei ainakaan mitään vastaavaa ole ilmennyt, vaikka kaksi proteiinipirtelöä huitaisen huiviin päivässä (ennen ja jälkeen harjoitusten).

EDIT1: Stressi tosin näkyy joillakin ihmisillä vatsantoiminnassa, mutta siitä ei lienee kohdallasi ole kysymys.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Joo, ne lounaat ovat yleensä vähän tuhdimman puoleisia, kun työkaverit vievät aina lähikuppiloihin. Ja kaikkihan syödään mistä on maksettu. Erityisesti buffet-paikoissa.

Käytän kyllä bakteerivalmisteita, esmes Lactophilusta tulee otettua. On se joskus auttanut, ja Librax myös.

Kai se sitten vain on stressioire, kuten tietää uumoilee. Minulla on kyllä todettu IBS.

Vierailija

PeterH kirjoitti:

Minulla on kyllä todettu IBS.

IBS?

EDIT1: Unohda kysymys selvitin asian jo...(International Business Systems )!

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006
Sakarias
PeterH kirjoitti:
Minulla on kyllä todettu IBS.

IBS?

EDIT1: Unohda kysymys selvitin asian jo...(International Business Systems )!

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Herätin henkiin tämän vanhan ketjun ihan vaan todetakseni että löysin ratkaisun, joka on tuntunut toimivan ainakin tähän asti. Ei mikään täydellinen eikä Oikeasti Moraalisesti Hyvä, mutta tilanteeni huomioonottaen ihan toimiva.

Olen tähän asti juonut aina urheilun jälkeen sen kuntopirtelön jossa on jotain S-kaupasta saatavaa urheilijan kuntojauhetta. No, minä sitten kekkasin että sekoitan joukkoon vielä vähän Visibliniä. Siis sitä ummettuneiden vanhusten kakkakuituvalmistetta.

Nyt voi vatsa hyvin. Nam.

Voitte lähettää tämän Pakkotoiston Niksipirkkaosastolle jos jollain muulla on ollut sama ongelma. *vilkaisee tietää:n vastausta* Jaa, taisipa hän sen tuossa neuvoakin jo. Ilmankos se "juolahti mieleeni".

Minun tilanteessani valitettavasti ohjeet Syö Vihanneksia sekä Syö Myöhemmin eivät ole toimineet, sillä aamu-urheilun jälkeen ei ole porkkanaa käden ulottuvilla ja lounaskuppiloiden aterioiden vihannespitoisuus on kovin matala. Salaattilinjalle olen kyllä niissäkin siirtynyt muiden vedellessä pihviä ja burgereita, sekin on toki auttanut.

Vierailija
PeterH
Viime aikoina minulla on ilmennyt vähän outo ongelma. Niinä päivinä jolloin harrastan aamulla vähän raskaampaa liikuntaa, olo on muuten hyvä mutta lounaan jälkeen alkaa vatsassa myllätä, ja, öh, korkeapaineista varpusparvea rupeaa pukkaamaan ja närästyskin vaivaa. Tätä tapahtuu vain urheilupäivinä.

Ei kannata alkaa urheilemaan kovin äkkiä sen jälkeen, kun olet nauttinut lounasta, koska siitä saa helposti happoisan/oksetusolon.

Mistähän moinen johtuu? Vetäisen yleensä proteiinipirtelön palautusjuomaksi urheilun jälkeen. Aiheuttaako se kenties liikahappoisuutta kun proteiinien pilkkomiseen tarvitaan matalaa peehoota, ja tämä liikahappo sitten massamurhaa suolistobakteerit ohutsuoleen päätyessään? Vai mitä tää oikein on?

Minulla aiheuttaa ainakin nuo palautusjuomat suolen 'kurlutuksia' jms. epämääräisiä ääniä. Yleensä ne pistävät myös kakan löysäksi, vaikka olisivat laktoosittomiakin tuotteita ja jos juo vielä kahvia, niin suolen ja mahan levottomuus lisääntyy entisestään.

Suosittelen, että jätät kahvin käytön proteeinijuomia käyttäessä. Kahvia voi kyllä juoda, mutta kannattaa juoda sitä silloin, kun olet nauttinut tarpeeksi tukevan aterian pohjalle.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Shriek
Ei kannata alkaa urheilemaan kovin äkkiä sen jälkeen, kun olet nauttinut lounasta, koska siitä saa helposti happoisan/oksetusolon.

Juu ei, en minä ruuan jälkeen olekaan koskaan urheillut, täydellä vatsalla se on yhtä hjuulettia. Ongelmana oli urheilun jälkeen syöminen, kun silloinkin tuntui menevän vatsa helposti sekaisin.

Vierailija

Toiset on herkempiä kuin toiset. Ennen rankkaa peliä mun pitää olla syömättä vähintään 4h tai saan vatsanväänteitä ja ilmavaivoja pelin lopussa. Toinen peluri taas ei jaksa pelata, jos on ollu syömättä yli 2h ennen peliä. Hän yleensä syö 1-2h ennen peliä eikä koskaan ole vatsaongelmia. Ihan samaa ruokaakin ollaan monesti syöty. Tuo ruokailu on meillä joskus hankala ajoittaa, jos joutuu matkustamaan kauas sarjapeliin. Joudutaan joskus pysähtymään matkalla tai sit kaveri syö autossa ja mä saan vain katella... no yleensä mä ajan.

Ja pelien jälkeenkään ei pysty heti syömään. Siis mä en pysty. Kaveri kyllä pystyy. Se syö vaikka pelatessa.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Viime viikkojen aikana on alkanut tulla sellainen olo, että nuo vatsavaivat ovat oire ylikunnosta. Kun vedin aivan törkeän paljon heraproteiinia urheilupäivinä (ohjeen mukaan 1.5 - 3g / vrk / kropan painokilo, annostus kolmen tunnin välein), vatsavaivoja ei esiintynyt melkein ollenkaan. Nyt kun olen laistanut siitä, alkoi vatsa taas temppuilla.

Voisiko tässä olla perää?

Juppejänis
Seuraa 
Viestejä504
Liittynyt17.5.2007
PeterH
Viime viikkojen aikana on alkanut tulla sellainen olo, että nuo vatsavaivat ovat oire ylikunnosta. Kun vedin aivan törkeän paljon heraproteiinia urheilupäivinä (ohjeen mukaan 1.5 - 3g / vrk / kropan painokilo, annostus kolmen tunnin välein), vatsavaivoja ei esiintynyt melkein ollenkaan. Nyt kun olen laistanut siitä, alkoi vatsa taas temppuilla.

Voisiko tässä olla perää?

Minulla ei ole juurikaan vatsavaivoja esiintynyt, vaikka olen käyttänyt hera-, maito- ja soijaproteiineja.

Ainoa, mikä minulla saattaa aiheuttaa "varpusparvi mahassa" ilmiön, on jos proteiinilitkussa on paljon jotakin keinomakeutusainetta. Lähes kaikkiin saatavilla oleviin heravalmisteisiin on tungettu jumalattomasti jotain aspartaamia tai asesulfaami-k:ta. Ihmetyttää, että minkä pirun takia, kun ei tällainen minunlaiseni aikuinen ihminen edes tykkää niin kovasti makeasta.

Eli jos käytät pelkästään makeutettuja ja maustettuja heroja niin kokeile välillä makeuttamatonta ja katso vaikuttaako asiaan.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Juppejänis
Eli jos käytät pelkästään makeutettuja ja maustettuja heroja niin kokeile välillä makeuttamatonta ja katso vaikuttaako asiaan.

Minullahan nimenomaan ei ollut vatsavaivoja kun vedin paljon protskuja. Ongelmat alkoivat kun laistoin siitä ja yritin selvitä "vain" tavallisella ruualla. Ja olen aina käyttänyt maustamatonta peruspieruheraa (ja joskus valmiiksi oksennettua eli hydrolysaattia).

Tosin protsku yksinäänkään ei riitä ehkäisemään ylikuntoa, vaikka se lievittääkin sitä. Täytyy muistaa levätä.

Uusimmat

Suosituimmat