Seuraa 
Viestejä45973

Nyt kun koulukkaat ovat taas aloittaneet työmatkansa on tapetille taas noussut suojatiellä tapahtuvat onnettomuudet. Tänäkään syksynä ei lapsi- eikä muiltakaan uhreilta ole vältytty. Eikä tulla välttymään tulevaisuudessakaan niin kauan kun jalankulkijoiden asennevamma säilyy. En ymmärrä miksi sinne auton alle pitää rynniä. Ei niin kiirettä pitäisi olla ettei voi vilkaista tuleeko sieltä pysähtyneen auton takaa vielä toista autoa. Kuka missä tahansa ajotiellä jää auton alle saa syyttää itseään.

http://www.iltalehti.fi/2005/08/23/

Nyt sen on jo Iltalehtikin tutkinut, että puolet autoilijoista, suurin osa varmaan epähuomiossa, ajaa pysähtymättä suojatien eteen pysähtyneen auton ohi. Minulle henkilökohtaisesti riittää tieto siitä, että yksikin autoilija saattaa tehdä niin, saati sitten puolet. Kyllä minä mielummin varmistan kurkkaamalla tilanteen, kun lähden jääräpäisesti vilkuilematta kokeilemaan kumpi voittaa jos autoilija tekee virheen.

Poliisikin myöntää tietävänsä ongelman, mutta miksi ei tehdä mitään?

Jos menet esimerkiksi Lohjalle, niin siellä jalankulkijat tietävät oikeutensa. He kävelevät suojatielle auton eteen ja autohan pysähtyy. Ulkopaikkakuntalainen saa tosin vinguttaa jarrua kummasti.

Tuo on mielestäni poliisin suusta erittäin arveluttavaa tekstiä. Että jalankulkijalla on oikeus kävellä auton alle, suorastaan yllyttää ihmisiä vaaratilanteisiin! Tuossa Iltalehden jutussa ei missään kohtaa mainittu tai neuvottu myös jalankulkijaa tarkkaavaisuuteen, vaan pelkästään autoilijoiden asenteissa oli vikaa.

Mielestäni vikaa on myös jalankulkijoiden asenteessa. Suomalaisissa on se paha vika, että jos joku sääntö on olemassa, niin siitä pidetään kiinni vaikka henki menisi. Hautakiveen voisi tällöin hakata, että "OLIN OIKEASSA".

Tieliikennelakia tulisikin pikimmiten muuttaa niin, että tuo liikennesäännöistä järjettömin, eli ajoneuvon kuljettajan väistämisvelvollisuus vaihtuisi jalankulkijalle ja autoilijalle jäisi esimerkiksi väistämissuositus. Kadut on rakennettu ajoneuvoliikenteelle eikä jalankulkijoille. Heille pitäisi rakentaa tien ylitys- tai alituspaikat kokonaan eri tasolle eikä liikenteen sekaan. Jos tämä ei syystä tai toisesta ole mahdollista, niin jalankulkija väistäköön. Nykyinen järjestelmä sisältää liikaa riskejä.

Liikkennevaloilla ohjattu liikkuminen on asia erikseen.

Sivut

Kommentit (25)

Jarrumies
Nyt kun koulukkaat ovat taas aloittaneet työmatkansa on tapetille taas noussut suojatiellä tapahtuvat onnettomuudet. Tänäkään syksynä ei lapsi- eikä muiltakaan uhreilta ole vältytty. Eikä tulla välttymään tulevaisuudessakaan niin kauan kun jalankulkijoiden asennevamma säilyy.



Tämä on varmaan provo, mutta vastaanpa nyt kuitenkin, kun asia "lähellä sydäntä" on. Eli tosiaan, kuten lähteesi osaavat kertoa, asennevamma on autoilijoilla, jotka eivät ota liikennesäätöjä ja kevyttä liikennetä sekä liikenneturvallisuutta huomioon omassa ajossaan. Lisäksi asennevamma on niillä, jotka autojen "eteen" tulevia suojatienylittäjiä huomauttavat ääni- ja käsimerkein. Lisäksi asennevamma on niillä jalankulkijoilla, jotka odottavat suojatien edessä, kun liikennesääntöjä rikkovien autoilijoiden jono ajaa suojatien ylitse vauhtiaan hidastamatta.


En ymmärrä miksi sinne auton alle pitää rynniä. Ei niin kiirettä pitäisi olla ettei voi vilkaista tuleeko sieltä pysähtyneen auton takaa vielä toista autoa. Kuka missä tahansa ajotiellä jää auton alle saa syyttää itseään.



Tosi viisas asenne. Entäs kolmion takaa tulevat? Jokaisen autoilijan pitäisi tietää, että heillä on väistämisvelvollisuus suojatietä ylittäviä jalankulkijoita kohtaan. Aivan kuten kolmion takaa tultaessa etuajo-oikeutetulla tiellä liikkuvia kohtaan. Vaatiiko kolmion takaa tuleva autoilija, että toiset katsovat "tuleeko sieltä joku autoilija, jonka oikeasti kuuluu väistää meitä, mutta ei ehkä viitsi", kuten jalankulkijoilta edellytetään.


Nyt sen on jo Iltalehtikin tutkinut, että puolet autoilijoista, suurin osa varmaan epähuomiossa, ajaa pysähtymättä suojatien eteen pysähtyneen auton ohi.



Tämä on todella ongelma. Liikennesääntöjä pitäisi osata noudattaa.


Poliisikin myöntää tietävänsä ongelman, mutta miksi ei tehdä mitään?

Ei poliisin resurssit voi mitenkään riittää valvomaan kaikkia törttöilijöitä. Kieltämättä tuo ajokäyttäytyminen, mistä puhut on sen verran vaarallista, että voisi suuntausta ehkä muuttaakin. Suojateitä on kuitenkin sen verran paljon, että valvonta on mahdotonta. Ehkä taajama-alueen nopeusrajoitusta entistä pienemmäksi?

Että jalankulkijalla on oikeus kävellä auton alle, suorastaan yllyttää ihmisiä vaaratilanteisiin! Tuossa Iltalehden jutussa ei missään kohtaa mainittu tai neuvottu myös jalankulkijaa tarkkaavaisuuteen, vaan pelkästään autoilijoiden asenteissa oli vikaa.

Niinpä. Yleensä sääntöjen rikkoja on juuri se, jolta odotetaan muutosta tapoihinsa.

Muokkaus:typo

Njaa. Täytyy tunkea nenä tänne nyt heti.

Ajan itse todella paljon ja mielelläni. Mutta sekä autolijoidet Että jalankulkijoiden/pyöräilijöiden välinpitämättömyys muuta liikennettä kohtaan on järkyttävää. Mielestäni se mainos joka tuli telkkarista, missä kaikki autoilijat huusivat kilpaa MINÄ MINÄ MINÄ kertoo kaiken KAIKKIEN tienkäyttäjien asenteista.

Lasten ja nuorten, jopa aikuisten suusta kuulee usein että "onhan autoissa jarru". Lausahdus kuuluu yleensä siinä vaiheessa kun juostaan suojatielle... Mielestäni tärkeämpää olisi nyt se että kaiken ikäiset ihmiset tajuaisivat että ihminen ei autolle pärjää, jos osuvat tulilinjalle. Siitä omasta kiireestä niin jalankulkijana kuin autolijanakin voisi hieman tinkiä.

Jalankulkijat; älkää kokeilko onko ABSsät autossa kuosissa, ja autoilijat, ette ole ainoita tien käyttäjiä. Polkupyörät ovat aivan oma lukunsa ja ne ihmiset jotka eivät heijastinta käytä... Olen kolme kertaa meinannut ajaa kolarin, yhden kerran omasta syystä ja kerran se oli pyöräilijän vika ja kerran jalankulkian. Kertaakaan en ole itseäni, autoani, muuta autoa tai eläintä satuttanut. Kenties sen takia että TIEDÄN että en ole ainoa liikenteessä.

Ottakaa muut huomioon liikkuessanne...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neiti
... Mielestäni tärkeämpää olisi nyt se että kaiken ikäiset ihmiset tajuaisivat että ihminen ei autolle pärjää, jos osuvat tulilinjalle. Siitä omasta kiireestä niin jalankulkijana kuin autolijanakin voisi hieman tinkiä.

Niin, kyllähän tässä vähän "kahden kauppa" on sikäli kyseessä että varovaisuutta soisi molemmilta hivenen enempi. Aina moititaan autoilijoita kiireestä tien päällä, mutta jalankulkijoiden kiireestä ei puhuta mitään.
Itse kyllä varon suojateillä, mutta ärsyttää kuitenkin semmoiset suojatielle kaahottavat ihmiset jotka eivät suostu edes vilkaisemaan tulevan auton suuntaan koska ovat oikeuksistansa varsin tietoisia...

Sanoisin jopa että jalankulkijoista (ainakin stadin keskustassa) suurin osa jostakin syystä ovat sellaisia jotka odottavat että auto antaa tietä ennen kuin astuvat suojatielle ja tästä syystä moni autoilija odottaa muiltakin jalankulkijoilta samaa käytöstä ja sitten kun joku ei odottelekkaan vaan kaahottaa niin viittomakielen pikakurssi alkaa jarrujen kirskuessa.

Itse ainakin jalankulkijana ollessani pyrin "katsekontaktiin" autoilijan kanssa jos olen suojatietä ylittämässä tai vastaavasti lähden yli vasta kun autoilija selkeästi näyttää hidastavansa päästääkseen jalankulkijan yli. Ei se niin vaikeata luulisi olevan tämä yhteistyö liikenteessä.

Eri asia on toki näiden suojatien viereen pysäköityjen autojen ohittaminen pysähtymättä joka on toki aika vaarallista touhua.

Näppituntumalta sanoisin, että joustavimpia jalankulkijoita ovat he joilla on itselläkin ajokortti ja auto käytössä ja näin ollen näkevät tilannetta myös autoilijoiden näkökulmasta.

No huhhuh....
Eihän tässä asiassa suurta vääntämistä olisikaan, jos kyse olisi aina aikuisten, liikennesäännöt tuntevien/muistavien ihmisten välisistä kohtaamisista.
Fakata kuitenkin on se, että suurikin osa jalan/pyörälläkulkevista on lapsia, joilta vaan ei voida edellyttää aikuisten harkintakykyä.

Synkh
No huhhuh....
Eihän tässä asiassa suurta vääntämistä olisikaan, jos kyse olisi aina aikuisten, liikennesäännöt tuntevien/muistavien ihmisten välisistä kohtaamisista.
Fakata kuitenkin on se, että suurikin osa jalan/pyörälläkulkevista on lapsia, joilta vaan ei voida edellyttää aikuisten harkintakykyä.

Vaan tiesithän senkin että laki ei myöskään edellytä aikuisen jalankulkijan liikennesääntöjen tarkkaa tuntemusta koska oletusarvoisesti ei voida olettaa hänellä olevan ajokorttia.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1966
Jarrumies

Kadut on rakennettu ajoneuvoliikenteelle eikä jalankulkijoille.

Ei kai sentään?
Vai tarkoittaako "katu" ainoastaan jalkakäytävien välistä osaa?

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Hebokatti
Synkh
No huhhuh....
Eihän tässä asiassa suurta vääntämistä olisikaan, jos kyse olisi aina aikuisten, liikennesäännöt tuntevien/muistavien ihmisten välisistä kohtaamisista.
Fakata kuitenkin on se, että suurikin osa jalan/pyörälläkulkevista on lapsia, joilta vaan ei voida edellyttää aikuisten harkintakykyä.



Vaan tiesithän senkin että laki ei myöskään edellytä aikuisen jalankulkijan liikennesääntöjen tarkkaa tuntemusta koska oletusarvoisesti ei voida olettaa hänellä olevan ajokorttia.

Jep, jep. Tästäkin syystä on vaan niin, että kyllä meidän autoilijoiden on vaan otettava se suurin vastuu moottoriajoneuvojen ja kevyen liikenteen kohtaamisssa.

Synkh
Jep, jep. Tästäkin syystä on vaan niin, että kyllä meidän autoilijoiden on vaan otettava se suurin vastuu moottoriajoneuvojen ja kevyen liikenteen kohtaamisssa.

Paitsi sukkahousupyöräilijät joiden vauhti ei laske alle 70km/h ennen määränpäätä, heidän kohtaamisensa jääköön ihan heidän omalle vastuulleen.

Hebokatti
Aina moititaan autoilijoita kiireestä tien päällä, mutta jalankulkijoiden kiireestä ei puhuta mitään.



Edelleen olen sitä mieltä, että kyllä syyllinen löytyy useimmiten sieltä sääntöjä rikkovasta osapuolesta.

Itse kyllä varon suojateillä, mutta ärsyttää kuitenkin semmoiset suojatielle kaahottavat ihmiset jotka eivät suostu edes vilkaisemaan tulevan auton suuntaan koska ovat oikeuksistansa varsin tietoisia...

Entä kolmion takaa tullessasi? Ärsyttävätkö autoilijat, jotka eivät vilkaise kolmion takaa tulossa olevaa autoa koska tietävät ajavansa etuajo-oikeutettua tietä? Tilanne on aivan vastaava.

Sanoisin jopa että jalankulkijoista (ainakin stadin keskustassa) suurin osa jostakin syystä ovat sellaisia jotka odottavat että auto antaa tietä ennen kuin astuvat suojatielle ja tästä syystä moni autoilija odottaa muiltakin jalankulkijoilta samaa käytöstä ja sitten kun joku ei odottelekkaan vaan kaahottaa niin viittomakielen pikakurssi alkaa jarrujen kirskuessa.



Näin juuri on. Ja useimmat autoilijat eivät hidasta tippaakaan, vaikka suojatielle pääsyä odottaa lauma ihmisiä. Eivätkö nämä autoilijat tiedä/ymmärrä, että liikennesääntöjen mukaan heillä on velvollisuus päästää nämä ihmiset suojatien ylitse? Ja juuri tästä syystä on pakko vain "hypätä" tielle, jos haluaa kohtuullisessa ajassa suojatien ylittää.


Itse ainakin jalankulkijana ollessani pyrin "katsekontaktiin" autoilijan kanssa jos olen suojatietä ylittämässä tai vastaavasti lähden yli vasta kun autoilija selkeästi näyttää hidastavansa päästääkseen jalankulkijan yli. Ei se niin vaikeata luulisi olevan tämä yhteistyö liikenteessä.

Ei luulisi, tosiaan. Meille autoilijoille näyttää vaan valitettavasti olevan turhan vaikeaa hidastaa hyvissä ajoin ennen suojatietä, niin, että äkkijarrutuksiin ei tulisi edes tarvetta, ja että jalankulkijoiden olisi helompi lähteä tietä ylittämään. Tuollaisen selkeän hidastamisen kun ei pitäisi olla mikään poikkeus, vaan aina suoritettava toimenpide.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä19204

Haa, mikä aihe.

Yli 20 vuoden kokemuksella liikennekäyttäytymisestä pääkaupunkiseudulla on valitettava tosiasia se, että liikennesääntöjä rikkovat lukumääräisesti eniten aikuiset jalankulkijat ja hyvää kakkossijaa pitää aikuiset polkupyöräilijät.

DM
joka taas hämmästeli valoissa seisten kahta imbesilliä pyöräilijää, jotka ohittivat seisovan autojonon oikealta! autoja hipoen ja punaisista valoista piittaamatta! ajoivat suoraan risteyksen yli. Toinen pyöräilijöistä vielä veti suoraan kääntyvän autoilijan eteen ja heristi mennessään autoilijalle nyrkkiä.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

DedMoroz
Haa, mikä aihe.

Yli 20 vuoden kokemuksella liikennekäyttäytymisestä pääkaupunkiseudulla on valitettava tosiasia se, että liikennesääntöjä rikkovat lukumääräisesti eniten aikuiset jalankulkijat ja hyvää kakkossijaa pitää aikuiset polkupyöräilijät.

DM
joka taas hämmästeli valoissa seisten kahta imbesilliä pyöräilijää, jotka ohittivat seisovan autojonon oikealta! autoja hipoen ja punaisista valoista piittaamatta! ajoivat suoraan risteyksen yli. Toinen pyöräilijöistä vielä veti suoraan kääntyvän autoilijan eteen ja heristi mennessään autoilijalle nyrkkiä.

Juuri näin!

DedMoroz
Haa, mikä aihe.

Yli 20 vuoden kokemuksella liikennekäyttäytymisestä pääkaupunkiseudulla on valitettava tosiasia se, että liikennesääntöjä rikkovat lukumääräisesti eniten aikuiset jalankulkijat ja hyvää kakkossijaa pitää aikuiset polkupyöräilijät.




Kyllähän jalankulkijat liikennesääntöjä rikkovat, mutta siitä ei kai nyt ollutkaan alunperin puhe, vaan suojatien ylittämisestä, missä on jalankulkijan melko mahdotonta rikkoa liikennesääntöjä. Muutenkin tulee oikeastaan mieleen vain punaisia päin käveleminen, mikä on jalankulkijalle mahdollinen liikennesääntöjenrikkomistapa. Tuosta lukumäärästä en olisi ihan varma siltikään. Joka kerta, kun autoilija ajaa suojatien yli siten, että sen edessä on jalankulkija odottamassa tien yli pääsyä, hän rikkoo liikennesääntöjä, melko usein tätä tapahtuu.


DM
joka taas hämmästeli valoissa seisten kahta imbesilliä pyöräilijää, jotka ohittivat seisovan autojonon oikealta! autoja hipoen ja punaisista valoista piittaamatta! ajoivat suoraan risteyksen yli. Toinen pyöräilijöistä vielä veti suoraan kääntyvän autoilijan eteen ja heristi mennessään autoilijalle nyrkkiä.

Joo. Tuo on kyllä aivan älytöntä, ja tuota näkee tosi usein täällä pienemmäsäkin kaupungissa.

Vielä epäselvyyksien välttämiseksi ote tieliikennelaista:

Kuljettajan suojatiesäännöt
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä19204

Lance, ne rikkomukset tulevat siitä, etteivät nuo jalankulkijat tietä ylittäessään
a) tunne liikekkevaloja ja köpöttelevät siis päin punaisia
b) ylittävät tien ihan mistä sattuu eli suojatien ylitys väärästä kohtaa

Tilanne on yleensä sitä pahempi, mitä huonompi keli. Ihmiset kun eivät näillä tienoilla osaa pukeutua sään vaan ulkonäön mukaan ja sateen tai lumen tai vilun yllättäessä ihmiset kulkevat etukumarassa kaulukset pystyssä mistään piittaamattomana sopulilaumana eteenpäin. Ja kiitos autoilijoiden valppauden meillä on niinkin vähän onnettomuuksia.

Lapset ovat sitten asia erikseen. Mutta jokainen autoilija tietää tai ainakin pitäisi tietää, että lapsi on liikenteessä arvaamaton.

Niin että nimenomaan suojatieasiasta oli jalankulkijoiden kohdalla kyse.
DM

edit: selvensin

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Asenteestahan tässä on kyse. Jalankulkijoita kävelee NIIN paljon teiden yli muualtakin kuin suojateiden kohdasta (siis ihan keskustan alueella jossa niitä kuitenkin on melko lähekkäin). Punaisia päin kävellään myös aivan surutta, ei tarvitse montaa minuuttia olla manskun valojen kohdalla ruuhka-aikaan kun voi sadan ihmisen laskea kävelleen punaisia päin. Kuinka usein näitä punaisia päin kävelijöitä sitten sakotetaan? Oletteko usein nähneet oikein ratsioita näissä valoissa tätä varten? Ette, kun sitä kerran tapahtuu jo siinä määrin ettei siitä kukaan jaksa enää välittää.

Eli silloin kun liikennesäännöt koskee itseä niin niistä ei niin jakseta välittää, mutta kun se koskee autoilijan ja jalankulkijan kohtaamista ja vieläpä siten, että autoilija on väistämisvelvollinen ja siitä huolimatta vaan ajat etkä meinaa antaa tietä suojatien reunassa seisovalle jalankulkijalle niin sitähän on heti murhaajasta seuraava pohjasakan edustaja!

Selvennykseksi sanon nyt, että kaikki mitä minä olen kirjoittanut on siis koskenut tällaisia liikennevalottomia suojateitä, joita keskusta-alueiden sijaan usein on enemmänkin ydinkeskustan ulkopuolella asuinalueilla ym. Valoristeyksissä tietysti mennään valojen mukaan, ja näissää tapauksissa autoilijat ovatkin enimmäkseen huomattavasti tarkemmin sääntöjä noudattavia kuin kävelijät. Mutta en täällä Jyväskylässä ole kovin usein törmännyt ilmiöön, että jalankulkijat tulisivat suojatien ulkopuolella autojen eteen, ilmeisesti Helsingissä on sitten toisin. Tyhmempää porukkaa?

Minä möin autoni pois pari vuotta taapäin. Näin aika lähellä tarvittavia palveluja sekä työpaikkaani asuvana en tarvitse sitä enää.

Ajan kuitenkin aika usein kavereideni autoilla.

Minulla on oletusarvona että koska minä autoillessani olen suojassa siellä peltikuoressani sellainen asia että muut ovat heikompia.

Heikommassa asemassa olevat otetaan huomioon. Jalankulkijoilla on varsin usein muita kiinnostuksen kohteita siinä kävelyn ohella. Ainakin minulla on.
Saatan puhua puhelimeen tai bongata kiinnostavan minihameen erinomaisen kiinnostavan nisäkkään yllä. Jalan liikkuu niin lapsia (joilta ei voi vaatia liikennesääntöjen tuntemista), vanhuksia (joilla ei välttämättä reaktiot yllä enää nuorempien tasolle), sekä vähä-älyisiä (kuten minä) joilta ei voida vaatia sellaista että he olisivat perillä liikennesäännöistä.

Lance
Selvennykseksi sanon nyt, että kaikki mitä minä olen kirjoittanut on siis koskenut tällaisia liikennevalottomia suojateitä, joita keskusta-alueiden sijaan usein on enemmänkin ydinkeskustan ulkopuolella asuinalueilla ym. Valoristeyksissä tietysti mennään valojen mukaan, ja näissää tapauksissa autoilijat ovatkin enimmäkseen huomattavasti tarkemmin sääntöjä noudattavia kuin kävelijät. Mutta en täällä Jyväskylässä ole kovin usein törmännyt ilmiöön, että jalankulkijat tulisivat suojatien ulkopuolella autojen eteen, ilmeisesti Helsingissä on sitten toisin. Tyhmempää porukkaa?

Joo nimenomaan on kysymys ennakkovaroitusmerkillä merkitystä suojatiestä monikaistaisella tiellä ilman mitään muuta liikenteen ohjausta. Ja muutenkin vähän vilkkaimpien keskustojen ulkopuolella, missä liikenne on harvempaa ja näin ollen autoilijallekin ajatuksissaan saattaa suojatie tulla "yllätyksenä".

Tuosta syyllisyydestä on turha keskustella, koska se on alusta asti ollut selvää. Silloin kun ajoneuvon kuljettaja pysähtymättä ajaa suojatien eteen pysähtyneen ohi ja törmää jalankulkijaan, on autoilija tietenkin syyllinen tapahtuneeseen. Se on kuitenkin lähes kaikkien jalankulkijoiden tiedossa, että näin tapahtuu jatkuvasti vaikka se onkin kiellettyä. Silti sen toisen auton takaa tullaan laput silmillä kuin hevoset.

Lasten kohdalla tilanne tosiaan on vähän erilainen ja heitä tulisikin painottaen valistaa, että sen kivan sedän/tädin pysäyttämän auton takaa saattaa tulla toinen joka ei pysähdykään. Epähuomiossa, tahallaan, sairauskohtauksen saaneena. Kaikki on mahdollista. Kyllä lapsi sen ymmärtää. Muutenkin lasta pitäisi kouluttaa tajuamaan, että ihmiset tekevät virheitä eikä niin, että perkele yli vaan, sen kuuluu pysähtyä.

Mutta mutta, hyvät autoilijat, sillä hyviä autoilijoitahan te olette ainakin omasta mielestänne. Niin minäkin. Tuon minun (tarkoituksellisesti) hiukan provohkon aloitusviestin perimmäinen ajatus oli se, miten noita vaarallisia tilanteita pystyisi vähentämään. Esittämäni liikennesääntömuutos, että jalankulkijasta tehtäisiin väistämisvelvollinen kyllä vähentäisi jalankulkijoiden varomattomuutta, mutta taitaa olla liian radikaali.

Pitää siis mennä aiheuttajatasolle. Mielestäni suurin vastuu on sillä, joka tuollaisen tilanteen alun perin aiheuttaa. Siis se kohtelias autoilija joka siihen suojatien eteen pysähtyy päästääkseen jalankulkijan ylittämään tietä. Oletteko edes tulleet ajatelleeksi. Autoillessa pitää olla myös fiksu, ei pelkkä sääntöjen noudattaminen riitä. Kun olette aikeissa pysäyttää suojatien eteen käyttäkää myös peilejä ja seuratkaa takana tulevaa liikennettä. Itse mielummin teen pikku rikkeen enkä pysäytäkään, jos näen vasemmasta peilistäni esim. autojonon tai yksittäisen auton tulevan minua kovempaa ellen ole varma, että myös ne pystyvät pysähtymään. En ainakaan itse jää silloin näköesteeksi jalankulkijalle.

Jos sitten kuitenkin on jo ehtinyt pysähtymään, niin ei vain seurata kohteliaasti hymyillen tietä ylittävää ihmistä, vaan seurataan tilannetta myös takaa tulevia. Jos esim. tietä ylittävällä ei ole aikomustakaan tarkistaa myös seuraava kaista ja näyttää siltä, ettei viereistä kaistaa tuleva ehkä ole tajunnut tilannetta, niin kyllä jalankulkijaa silloin pitää jotenkin yrittää varoittaa. Torven törähdys riittää monesti havahduttamaan kävelevän, käden työntäminen ulos sivuikkunasta saattaa varoittaa takana tulevaa autoilijaa. Jos kaikesta huolimatta jotain sattuu, niin on ainakin yritetty.

Tiedän tiedän, se etäisyyksien ja nopeuksien arvioiminen peileistä on hankalaa, mutta siihenkin harjaantuu jos vain viitsii. Minulla takanatulijoiden seuraaminen on automaattista eikä sitä tarvitse ajatella. Yllättävän paljon myös pystyy tekemään ihan parissa sekunnissa, kun asioita vähän miettii etukäteen, kouluttaa itseään eri tilanteisiin. Voin kertoa kokemuksesta, että monta mahdollista vaaratilannetta olen pystynyt ehkäisemään juuri edellä kuvatulla tavalla. Peilit peilit, opetelkaa ihmeessä käyttämään niitä enemmän.

Onko muita ehdotuksia vaaratilanteiden ehkäisemiseksi? Syyllisten hakeminen ja syyttäminen onnettomuuden jo satuttua kuuluu viranomaisille. Meidän pitää tehdä jotain sitä ennen.

En oikein ymmärrä tätä kaikkea ruikutusta. Ajan autoa, pyöräilen ja kävelen.
Autolla ajaessani noudatan aina liikennesääntöjä; ajan varovaisesti, pidän turvavälin, en aja ylinopeutta, pysähdyn keltaisiin valoihin ja pysähdyn aina kun jalankulkija on suojatien ääressä sekä hidastan aina vauhtia kun jalankulkija on lähestymässä suojatietä.

Pyörällä ajaessani käytän heijastimia ja valoja pimeällä, noudatan liikennesääntöjä, en aja jalkakäytävillä, näytän aina hyvissä ajoin suuntamerkin kun haluan ryhmittyä vasemmalle kääntyäkseni ja muutamaa poikkeusta lukuunottamatta autot ovat kiltisti antaneet tietä ryhmittymiselleni, en aja päin punaisia valoja ja pysähdyn pyörällakin suojatien eteen kun jalankulkija haluaa mennä yli.

Jalankulkijana käytän aina heijastinta ja halutessani ylittää tien käytän aina suojatietä kun sellainen on olemassa. Astun suojatielle arvioituani autoilijan nopeuden ja matkan riittävyyden jarruttamiseen.

Missään näistä en koe mitään vaikeutta. sillä liikenteessä jos missään pidän mielessäni sen tosiasian, että elämässä ei ole mihinkään kiire kun hautuumaalle on kuitenkin lopulta menossa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat