Jesse onkin tähtimerkki!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Törmäsin aika kivaan videoon mikä "sytytti" mielenkiinnon..... Pari tarkastustakin kerkesin tekemään videossa mainitusta asiasta, ja nehän pitikin paikkansa!

Mitäs muut on mieltä videosta?

http://www.youtube.com/watch?v=2aW2N46vf4Q

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Jessenhän väitetään syntyneen syys/lokakuussa.
Toinen kohta, joka lopussa mainitaan "todellisuudessa Jeesus oli gnostilaisen kristillisen lahkon auringonjumala" ei kyllä pidä paikkaansa, sillä gnostilaisia pidettiin harhaoppisina ja heidän evankeliuminsa syntyi +100 jaa, kun taas matteus, markus, luukas ja johannes ovat syntyneet aikaisemmin.

Kristinusko levittäytyi sen sanoman avulla, ihmiset eivät tuohon aikaan nääs eläneet kovin luxus-elämää.

Vierailija

Joo onhan tuo tullut katsottua jo monasti. Historiallisen jessen olemassaolo ei ole edes varmaa, siis tuon raamatun kuvaaman. Sen nyt jo pitäisi tietääkin, että jesse jakaa tarinansa monien paljon vanhempien myyttien kanssa. Kristillinen jesse ei ole yhtä kuin tähtikuvio tms. Todennäköisesti kyseinen tarina on vain plagioitu alkuperäisestä Horuksen tarinasta monen muun myytin ohella.

Meillä kuitenkin vietetään enemminkin Auringon päivää jouluna, eli tätä Horus-myyttiin ja tähtikuvioihin liitettävää olevaa juhlaa joulun sijasta. Tai siis minä vietän ja äiti on vain tyytyväinen ku pikkupakana ei jää juhlia vaille
Vaikka olisihan se muinaissuomalainen "joulu" ihan kiva myöskin
Vaikka onhan nyt talvipäivänseisaus, joka on minulle myökin juhlapäivä
/o/

Mielestäni tuo video on yksi mainio esimerkki osoittamaan uskontojen yhteisistä juurista. Toinen olisi tulva myytti josta on monia versioita eri kulttuureissa.
Ja tietenkin hihhulit ovat heti sita bannaamassa kun totuus ei miellytä.

Vierailija

Todella vaikeaa keksiä syytä tuon videon sensuroimiselle Siis mitä ihmettä!? Miksi tuo video on poistettu Youtuben toimesta aikaisemmin?

Vierailija
nuori_urho
Maiohw
Ja mihin tuo väitös perustuu?

Tuo että Jeesuksen syntymäpäivä olisi ollut 25. joulukuuta, on vasta paljon myöhemmin keksitty juttu. Päiväksi itseasiassa määrättiin 25 päivä juuri sen takia, koska se oli myös monien muiden kuninkaiden synttäri.

Tarkennan vielä: Vuonna 534 paavi määräsi Jeesuksen syntymäpäiväksi joulukuun 25. päivän.

Vierailija
Lastor

Tuo että Jeesuksen syntymäpäivä olisi ollut 25. joulukuuta, on vasta paljon myöhemmin keksitty juttu. Päiväksi itseasiassa määrättiin 25 päivä juuri sen takia, koska se oli myös monien muiden kuninkaiden synttäri.

Hehe. Itse asiassa 25.12 on perinteinen keskitalven juhla aivan saamarin monella "pakanallisella" uskonnolla. Kristinusko käytti hyväkseen jo olemassaolleita uskonnollisia juhlapäiviä tehdäkseen "uusien uskovien" sopeutumisen helpommaksi. Jatkakaa juhlimista, vain juhlan nimi ja tarkoitus vaihtuu!

Sen sijaan historiallisen Jeesuksen syntymäpäiväspekulaatiot kiinnostavat oikeasti ja sen takia tuon kysymyksen tuohon heitinkin.

Vierailija
Maiohw
nuori_urho
Maiohw

Täältä

Ja

Täältä

Ei vakuuta jostain syystä oikein lainkaan? Tietyistä syistä olen varma, ettei Jeesuksen syntymää(mikäli hän ylipäätään oli olemassa) voida ajoittaa millään tapaa tarkasti.

Vierailija

tietaako kukaan ovatko nuo kolme tahtea (Orionin vyo) ja pohjantahti olleet noissa asemissa viime aikoina? Ilmestyyko tuo tahtimuodostelma usein? Onko siita joku tietty taulukko milloin se on tapahtunut ja tapahtuu?

Vierailija
nuori_urho
Maiohw
nuori_urho
Maiohw

Täältä

Ja

Täältä

Ei vakuuta jostain syystä oikein lainkaan? Tietyistä syistä olen varma, ettei Jeesuksen syntymää(mikäli hän ylipäätään oli olemassa) voida ajoittaa millään tapaa tarkasti.

Minulla ei kyllä sinällään ole syytä epäillä Jeesuksen historiallisuutta.
Tarkoitushakuinen dokkari mielestäni.

Vierailija
Lastor
nuori_urho
Maiohw
Ja mihin tuo väitös perustuu? :)

Kuten esim. mun! Ja just sikshän se valittiin. Meidän Kunkkujen takii. Meidän syntymäpaivä valittiin. \o/ Jos täst pitää väitellä niin lähtee porukan poikalapset.
Lastor
Tarkennan vielä: Vuonna 534 paavi määräsi Jeesuksen syntymäpäiväksi joulukuun 25. päivän.

Ja teki siinä aivan helvetin viisaasti. Saamme edelleen 25% pyhäinjäännösten tuotosta, suihinotot sakastissa, vapaat ehtoollisviinit ja oikeuden soittaa kirkokelloja millon huvittaa. Muussa tapauksessa tuomme julkisuuteen parin kuoren sisällön.

Vierailija
Maiohw
nuori_urho
Maiohw
nuori_urho
Maiohw

Täältä

Ja

Täältä

Minulla ei kyllä sinällään ole syytä epäillä Jeesuksen historiallisuutta.
Tarkoitushakuinen dokkari mielestäni.

Tarkoituksenhakuisuuden ilmentymä? Tottakai on, kun oli tarkoituskin.

Vierailija

Niin onko joku tarkistanut tietojen todenperäisyyttä? Löysin kyllä yhden sivun, jossa myös vertailtiin Horusta ja Jeesusta, mutta senkin sivun lähteet olivat muilta nettisivuilta, jotka eivät näyttäneet kumminkaan aivan luotettavilta. Siis oliko Horuksen tarina oikeasti lähes yhtenevä Jeesuksen kanssa? Kaikkeen pitää suhtautua varauksella netissä...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat