Modeemiongelmia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Modeemini on kenkkuillut paljon viime aikoina. Esimerkiksi surffailun aikana modeemin ADSL-valo sammuu ja yhteys katkeaa. Tässä pari päivää takaperin se pysyi hiljaa kaksi päivää. Nyt olen miettinyt langattoman verkon hankkimista. Onko kellään suosituksia tai ehdotuksia tai onko joku kokenut saman?

Kommentit (11)

Vierailija
Phoneman
Modeemini on kenkkuillut paljon viime aikoina. Esimerkiksi surffailun aikana modeemin ADSL-valo sammuu ja yhteys katkeaa. Tässä pari päivää takaperin se pysyi hiljaa kaksi päivää. Nyt olen miettinyt langattoman verkon hankkimista. Onko kellään suosituksia tai ehdotuksia tai onko joku kokenut saman?

Jos oikein muistan, ADSL-valo palaa kun yhteys palvelun tarjoajaan on kunnossa, vika on ehkä siis jossain muualla kuin laitteissasi.
Modeemissa on varmaankin nollausnappula, sen painaminen auttoi joskus vastaavassa ongelmassa.
Kannattaa hankkia DNA-mokkula, toimii hyvin siellä missä kännykätkin.

Vierailija

Jotkin modeemit näyttävät punaista valoa kun yhteys katkeaa (Buffalo), mutta voi olla tapauskohtaista ja siinä on ehkä muitakin valoja (power ym.) ?

Vierailija
fenomenologi
Phoneman

Jos oikein muistan, ADSL-valo palaa kun yhteys palvelun tarjoajaan on kunnossa, vika on ehkä siis jossain muualla kuin laitteissasi.
Modeemissa on varmaankin nollausnappula, sen painaminen auttoi joskus vastaavassa ongelmassa.

Mutta voiko yhteys palveluntarjoajaan olla niin epävakaa, että se katkeilee monta kertaa viikossa?

Vierailija

Palvelu voi katkeilla monista syistä. Olisi outoa ellei sitä tapahtuisi, ainakin kun käytetään vanhaa lankaa.

Vierailija
Phoneman
fenomenologi
Phoneman

Mutta voiko yhteys palveluntarjoajaan olla niin epävakaa, että se katkeilee monta kertaa viikossa?

Kyllä ainakin puhelinlinjan kautta ADSL katkeili n. kuukauden välein, välillä oli pois käytöstä useita tunteja.
Kannattaa soittaa vikailmoitusnumeroon kun taas katkeaa pidemmäksi ajaksi, selviää onko vika siellä vai jossain muualla.

Vierailija

Selaimella pystyy ottamaan yhteyden modeemiin.
Modeemin IP-osoite löytyy ohjekirjasta.

Sieltä sitten advanced kohdasta (Zyxel) voi tehdä
DSL-loopback testin. Jos tulee failed on vika ilmeisesti
operaattorin päässä muutoin itsellä koneen ja modeemin välillä/
koneessa/modeemissa.

Jos vika on operaattorilla, niin soitto heille, niin voivat sieltä päästä
tehdä saman testin tai yrittää resetoida, jos ei onnistu joutuvat korjaamaan
omia kytkentöjään, joka on tietty maksutonta.
Soitto tietty tekniseen tukeen. Voi joutua jonottamaan "hiukan".

Vierailija

Kannattaa tsekata virtajohto.

Jos ei vika ole siinä, niin sit tosiaan soittoa palveluntarjoajalle. Ne osaa kertoa jos siellä on joku ihan tunnettu vika (se tosin voi löytyä niitten nettisivultakin) tai sitten ne voi suorittaa resetoinnin. Omasta boksistakin voi sitä resetointia kokeilla. Turha sen kans on päätään hajottaa, tekninen tuki on siellä ihan tällasia tilanteita varten. Jos muu ei auta niin vihjaa vaihtavas palveluntarjoajaa

Vierailija
Phoneman
Minkä merkkinen modeemi sinulla on? Useimpiin modeemeihin pystyy ottamaan selaimella yhteyden ja asetuksia ja diagnostiikkaa voi siellä tutkia tarkemmin, kuin vain valoja seuraamalla.

Yleensä ADSL-valon sammuminen tarkoittaa sitä, että yhteys modeemin ja palveluntarjoajan välillä on mennyt poikki. Vika voi olla monessa paikassa. Tarkista nyt kuitenkin ensiksi mahdollinen puhelimen jatkojohto. Minun jatkojohtoni kärsi muutossa senverran, että nyt se pitää olla tarkasti aseteltuna, ettei linja ala pätkiä. Uutta en ole laiskana miehenä vielä viitsinyt hommata.

Vika saattaa myös olla itse modeemissa. Jos epäilet että modeemi olisi rikki, niin uusi ei paljoa maksa. Esim. tässä mallissa on WLAN-tukiasema, palomuuri ja NATti samassa paketissa:

http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=10752

Näistä sinikuorisista A-Linkin malleista minulla on pelkästään hyviä kokemuksia. Mustakuoriset A-Linkin tuotteet ovat huonompaa laatua. Ilmeisesti eri valmistaja.

Langattomaan verkkoon en suosittele siirtyä, jos haluat vikasietoisuutta. Langattoman ominaisuus on juuri se langattomuus, muut ominaisuudet tulevat sitten kaukana perässä.

Vierailija
ilesoft
Phoneman
Minkä merkkinen modeemi sinulla on? Useimpiin modeemeihin pystyy ottamaan selaimella yhteyden ja asetuksia ja diagnostiikkaa voi siellä tutkia tarkemmin, kuin vain valoja seuraamalla.

Yleensä ADSL-valon sammuminen tarkoittaa sitä, että yhteys modeemin ja palveluntarjoajan välillä on mennyt poikki. Vika voi olla monessa paikassa. Tarkista nyt kuitenkin ensiksi mahdollinen puhelimen jatkojohto. Minun jatkojohtoni kärsi muutossa senverran, että nyt se pitää olla tarkasti aseteltuna, ettei linja ala pätkiä. Uutta en ole laiskana miehenä vielä viitsinyt hommata.

Vika saattaa myös olla itse modeemissa. Jos epäilet että modeemi olisi rikki, niin uusi ei paljoa maksa. Esim. tässä mallissa on WLAN-tukiasema, palomuuri ja NATti samassa paketissa:

http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=10752

Näistä sinikuorisista A-Linkin malleista minulla on pelkästään hyviä kokemuksia. Mustakuoriset A-Linkin tuotteet ovat huonompaa laatua. Ilmeisesti eri valmistaja.

Langattomaan verkkoon en suosittele siirtyä, jos haluat vikasietoisuutta. Langattoman ominaisuus on juuri se langattomuus, muut ominaisuudet tulevat sitten kaukana perässä.

A-linkin RR24.

Vierailija

Modeemin lämmönkehitys on yllättävän suurta. 1A muuntaja on tavallinen varuste, joten jäähdytys on varmistettava. Asennus pystyasentoon seinälle on hyvä. Ylikuumeneminen voi sotkea toimintaa.

Vierailija
Phoneman
A-linkin RR24.
Se on hyvä laite. Minulla on ollut käytössä samanlainen. Pääset modeemin asetuksiin käsiksi, kun laitat koneesi ip-osoitteen välille 10.0.0.3 - 10.0.0.254, aliverkon peitteeksi 255.255.255.0 ja oletusyhdyskäytäväksi vaikka 10.0.0.1 tai 10.0.0.2.

Sen jälkeen surffaa osoitteeseen 10.0.0.1 tai 10.0.0.2. Tämä riippuu hieman modeemin mallista.

Käyttäjätunnus admin ja salasana password.

Etsi diagnostiikkavälilehti ja katso mikä on S/N-suhde, voi olla myös SNR. Kokeile heilutella puhelinpiuhaa ja katso muuttuuko desibelit mihinkään. Jos muuttuu tai linja katkeaa, on johdoissasi vikaa. Jos johdot ok, niin silloin vika on varmaankin palveluntarjoajan liitoksissa.

Jos ongelma on toistuvaa, niin pyydä palveluntarjoajaa tarkistamaan sinun yhetytesi liittimet. Joskus kun asentajat käyvät kytkemässä muiden piuhoja, voi toisten piuhat tai liittimet saada kipeätä. Ompa kuulemma jotkut asentajat jopa repineet kilpailevan yrityksen asiakkaiden piuhoja irti uusien asiakkaiden toivossa.

Uusimmat

Suosituimmat