Mitä vuokria ihmiset maksavat asumisestaan?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Haluaisin tietää mitä vuokraa yleisesti ihmiset maksaa ihan vertailun vuoksi.

Itse asun Helsingissä Senaattikiinteistöt Oyj:n omistamassa kerrostalossa. Vuokra on tällä hetkellä 806 €/kk ja neliöitä 79. Lisäksi tulevat vesimaksut 30€/henkilö eli minun 5-henkinen perhe maksaa yhteensä 956€/kk.

Onko vuokra mielestänne liian suuri. Tammikuussa on tulossa taas 40€:n vuokrankorotus. Vuokrankorotuksia tulee tasaisesti vähintään 2 kertaa vuodessa.

p.s. kuuluuko kiinteistövero vuokralaisten maksettavaksi? Asukasyhdistyksen kokouksessa selvisi nimittäin että Senaattikiinteistöt Oyj maksattavat kiinteistöveron vuokralaisilla suoraan (meillä 53€/kk).

Kommentit (15)

Vierailija

Yhden hengen perheemme johon kuuluu minä asuu Helsingin Kruununhaassa reilussa 30 neliössä, sellaiset 602 eur/kk. Asunnon omistaja ei ole käyttänyt korotusoikeuttaan kovin ahkeraan ennen viime kevättä.

Toki tyrmistytti maksella jonkun muun mahdollisia lainoja ja joulun aikana muutankin tuplakokoiseen lukaaliin Pitäjänmäkeen. Vähimmäislyhennys vastaa nykyistä vuokraa. Ongelmana ehkä se, että kumpaan niistä sen kaksion huoneista muuttaisin?

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006

Asun vuokralla vanhassa talossa eurooppalaisen miljoonakaupungin keskustan tuntumassa. Neliöitä on n. 130 ja vuokra (sis. pakollisen palovakuutuksen) 1300 € / kk. Tämän päälle tulee lämmityskulut, n. 150 € / kk. Talo on paikalliseen tyllin hutera ja vaikka pidänkin 19 asteen lämpötilaa, kaasu palaa näin talvisaikaan vähän väliä (talossa on täällä yleinen asuntokohtainen maakaasulämmitys). Osittainen kivilattia pakottaa pitämään tohveleita tai villasukkia. Asunto on "erikoinen", Helsingin kantakaupungista neliöitä saisi ehkä samalla rahalla jonkin verran vähemmän mutta asunnon kunto olisi todennäköisesti paljon parempi. Toki esim. marmoripylväät ja seiniin maalatut öljyvärityöt ovat Suomessa harvinaisempia.

skrahilparin kämpän vuokra lienee ihan kohtuullista keskitasoa. Itse tiedän vastaavan kokoisesta hyväkuntoisesta maksettavan (Kruununhaka, hyvä taloyhtiö) helposti 1200 € / kk.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Vierailija

5-henkinen perhe maksaa 150€/kk eli yli 10 600mk vuodessa vesimaksua ?

Osta pullovettä ja kausikortit uimahalliin tai kuntosalille. Käytä pesulaa ja kertakäyttöastioita.

Vierailija

Jos vain kykenette, ostakaa asunto.

Olkoon vain hintapiikki, asumiseen ostettu asunto myydään yleensä samoihin aikoihin kun ostetaan uusi. Tällöin (yleensä) myydään kalliilla (tai halvalla) ja ostetaan uusi kalliilla (tai vastaavasti halvalla).

Varsinainen asuntosijoittaminen on sitten eri asia.

Joo ja "perintöä odotellessa" -skenaariot

Vierailija

Asun aasialaisessa miljoonakaupungissa ( + 7mil. asukasta ), huoneistossa, jossa neljä huonetta + olohuone, vessa, keittiö ja parveke. Kämppiksen kanssa maksetaan yhteensä noin 160 €. Vesi ja sähkö kuuluvat hintaan.

olli-san
Seuraa 
Viestejä419
Liittynyt28.1.2007

Helsingin Etelä-Haagassa asustelen yksin 31 neliön yksiössä ja maksan siitä 522,50€/kk veden kanssa. Kyllähän sitä mielellään kaksiossa asuisi mutta ei tee mieli maksaa mitään 700-800€/kk.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
skrahilpari

Itse asun Helsingissä Senaattikiinteistöt Oyj:n omistamassa kerrostalossa. Vuokra on tällä hetkellä 806 €/kk ja neliöitä 79. Lisäksi tulevat vesimaksut 30€/henkilö eli minun 5-henkinen perhe maksaa yhteensä 956€/kk.

Onko vuokra mielestänne liian suuri. Tammikuussa on tulossa taas 40€:n vuokrankorotus. Vuokrankorotuksia tulee tasaisesti vähintään 2 kertaa vuodessa.

Onhan se, mutta mieleistäni vuokratasoa ei löydy 100 km:n säteellä Helsingistä. Itse asun omassa kämpässä, josta maksetaan pankille 600 kuussa ja ehkä joku satanen käyttökuluja. Mutta pääkaupunkiseudulla tähän elintasoon ei päästä alta parin miljoonan sijoituksella.

p.s. kuuluuko kiinteistövero vuokralaisten maksettavaksi? Asukasyhdistyksen kokouksessa selvisi nimittäin että Senaattikiinteistöt Oyj maksattavat kiinteistöveron vuokralaisilla suoraan (meillä 53€/kk).

Kyllä kiinteistövero periaatteessa kuuluu kiinteistön omistajalle. Mutta tietenkin vuokra-asunnoissa kaikki tuollaiset kulut sisällytetään vuokraan. Hommahan menee suunnilleen niin, että vuokranantaja laskee paljonko on sijoittanut pääomaa kiinteistöön. Sille halutaan tietty tuotto. Sen päälle vuokriin tulevat sitten kaikki muuttuvat kulut (tai ne maksatetaan vesi- ja muina maksuina erikseen). Ja nykyisenlaisessa markkinatilanteesa päälle lätkäistään vielä 50 % ahneen porvarin lisää, jos ei sukulaiselta saa vuokrattua.

Vierailija

56m^2 saunallinen kaksio+parveke. Oulun ydinkeskustasta 3km päässä, 497e ja vesimaksu sisältyy vuokraan. Noilla Hesan hinnoilla - ja näillä tuloilla - asuisin varmaan jossain 12m^2 jätekatoksessa tj :\

Vaihtelee ihan rajattomasti täällä Oulussa(kin) nuo vuokrat. Typerä ei ole se joka pyytää vaan joka maksaa. Vierestä saa tällaisia samanlaisia asuntoja mitä tahansa väliltä 450-650e/kk ja ydinkeskustasta löytyy samalla hinnalla jotain noloja 25m^2 yksiöitä keittokomerolla ja 'alekerrassa baari'-tyylillä .. Mistä nyt kukin tykkää.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Järjettömiä vuokria makselette. Mutta maksakaa toki, niin voitte asua paikassa, jossa teidän ei tarvitsisi asua, jos ette tarvitsisi niin paljon rahaa järjettömiin vuokriin
Epäilevä ihminen voisi löytää tuosta noidankehän..

Vierailija

vertailun vuoksi - maksamme (5 hgen perhe) omasta 430 m2 omakotitalosta maalla 980 € kuussa + vakuutus 80 € .

sorry vaan Helsinki...

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Denzil Dexter
Järjettömiä vuokria makselette. Mutta maksakaa toki, niin voitte asua paikassa, jossa teidän ei tarvitsisi asua, jos ette tarvitsisi niin paljon rahaa järjettömiin vuokriin
Epäilevä ihminen voisi löytää tuosta noidankehän..

Odotan, että löydän muijan jolla on hyvä kämppä. Tai että entinen tyttöystävä pääsee koulusta ja menee töihin ja aloittaa keskiluokkaisen aivokuoleman mun kanssani.

Vierailija

28 neliömetrin asunto Porissa. Vuokra 250 euroa kuukaudessa ja vesi 10 euroa. Hyväkuntoinen ja erinomainen sijainti.

el6
Seuraa 
Viestejä1457
Liittynyt12.2.2007

340 ekee ja vesimaksu 15,50. Sijainti aivan loistava Tampereella Tammelantorin lähellä. Ai niin , asunto on kaksio 57 neliötä. On kyllä kieltämättä halpa vuokra, mutta olen asunut tässä jo vuodesta 1989.

.

Uusimmat

Suosituimmat