Åke Lindmanin Tali-Ihantala

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kävinpä tuossa äsken katsomassa ko. elokuvan. En tiedä onko ohjaaja ollut åke vai se karaåke, mutta sutta ja sekundaa on valitettavasti tullut.
Tietenkin erikoistehosteet ovat huonot, eipäs tykistökranaattien iskemät näytä tuolta jne.
Elokuva on sekava ja hidastempoinen-koheesio on heikko. Käsikirjoitus on heikko-mitä hemmettiä niitä hurreja sotketaan Tali-Ihantalaankin. Lisäksi mm. kohtaus jossa suomalainen sotilas haavottui kämmeneen ,alkoi itkemään ja kaveri taluttamaan jsp:lle sai häpeän punan nousemaan elokuvan tekijöiden puolesta- mitä h*****iä käsikirjoittajat (=hurrit ?) ovat ajatelleet ?
Hilpeintä kuitenkin elokuvassa on dialogi- näyttelijät katsovat kaukaisuuteen esittämättä mitään tunteita puhuen outoja lauseita kirjakielellä. Upseerit näyttävät puu-ukoilta joilla on ilmeisesti debiilin äo. Vaikutelma jääkärikenraaleista on kuin eivat olisi edes varusmiespalvelustaan selvinneet.
Muu porukka näyttääkin sitten enemmän akoilta, tai pystyynpaskannetuilta lapamadoilta. Kohtaus jossa tulenjohtaja "Holsti "juoksee pakoon kuin akka kädet viuhtoen sivuille sai aikaan syvän murhanhimon katsojassa lähinnä ohjaajia/tuottajia kohtaan ,ei niinkään venäläisiä. Venäläiset näyttivät nimittäin olevan ainoita miehiä tässä pätkässä.

Tykistön toiminnan kuvaaminen oli pilattu- tykistö ampuu hädissään torjuntoja ja tykin lataaminen näytti olevan sellaisten käsissä , jotka lataavat tykkiä ensimmäistä kertaa h i t a a s t i. Todellisuudessa tykkien putket olivat niin kuumat ,että niilden päällä voitiin keittää vettä.

Jos suomalaiset sotilaat oikeasti olisivat olleet elokuvan kuvaamien ruotsalaisten puppelipoikien tapaisia miehiä niin tuskin yksikään suomalainen istuisi tietokoneensa äärellä ja lukisi tätä.

Sivut

Kommentit (132)

Vierailija

Jep. Mitään hyvää leffasta en nopeasti ainakaan keksi. Oli pokassa pitelemistä kun Pirkka-Pekka Petelius käveli ruutuun =D

Vierailija
tiäremiäs
Kysymyksessä oli elokuva.

Ai oli vai -ja minä kun luulin että olin oikeasti sodassa joka elokuvan perusteella hävittiin ja puhun nyt venäjää.

Vierailija

Harmi niitä jotka ovat näiden elokuvafantasioiden varassa. Olen onnekseni kuullut jermuilta itseltään mitä sota oli.

Vierailija
tietää
Harmi niitä jotka ovat näiden elokuvafantasioiden varassa. Olen onnekseni kuullut jermuilta itseltään mitä sota oli.

Harmi tosiaan... oma pappani ei siitä puhunut ollenkaan =/

Vierailija
tietää

Osaako jermu välittää ahdistuksen tunteen ? Sanoisin että varusmiespalvelus yritti mutta ei oikein onnistunut. Ei ole mahdollista opettaa oikeaa ahdistusta rauhan aikana, eikä se ole missään tapauksessa eettistä. Teemme siis tietoisen valinnan, että emme tiedä mitä sota on. Se on kovaa myös kotijoukoille, ja monet kuolee stressiin ennenaikaisesti. Siksi ei saa tulla tilannetta, että Suomea kyetään edes painostamaan.

Ahdistusta oppii kyllä ajan myötä siviilipuolella ikävissä yhteyksissä. Äärimmäisen vakava sairaus itselle tai lähiomaiselle, tai vaaratilanne tulipalossa, liikenteessä tai vaikka mafia kintereillä jne. Kun on selvinnyt muutamasta sellaisesta, niin kuin olen, niin en välitä esim potkuista tai omaisuusvahingoista paskan vertaa. Avioerostakin selviäisin aikanaan.

Esim kakkosautoni jäi tien poskeen jo yli kuukausi sitten kun hajosi, en ole muistanut hakea. Ihan oikeasti, pitääpä yrittää joululomalla hinata, jos se vielä löytyy. Teoriani mukaan veteraanit eivät niuhoittaneet pikkuasioista kotiin päästyään.

Vierailija

Tässä on esimerkki siitä miltä suomalaiset sotilaat näyttivät.

Kuvassa oleva mieskin on päästänyt päiviltä satoja venäläisiä.
Miesten ,jotka olivat metsureita maanviljelijöitä jne. fyysinen kunto oli usein sellainen ,että pystyivät vetämään leukaa yhdellä kädellä.

Vierailija
rantapanda
tietää

Harmi tosiaan... oma pappani ei siitä puhunut ollenkaan =/

Tämä todellakin oli ja edellenkin on tilanne monien sotajermujen suhteen, siis kokemukset sodassa olivat niin kamalia, että siitä seurasi täydellinen "lukkiintuminen" lopuksi elämää näiden asioiden suhteen. Itselläni oli myös suvussa vastaavia tapauksia.

Mutta, isäni toisesta maailmansodasta sitten puhuikin vallan paljon ja kyllä ne tuohon mainittuun filmiin hyvin yhteen sopivat. Siis läsnä oli kokoajan helvetinmoinen pelko ja suurin huoli oli, miten itse selvitä tästä painajaisesta. Toiminta oli paljolti hapuilevaa niin upseeriston kuin miehistönkin osalta ja usein torjuntoja ja hyökkäyksiäkin suoritettiin hyvin hapuillen ja sen valtaisan kuolemanpelon vallassa. Näin oli laita kaikilla sodan osapuolilla ja kehoitankin tätä ketjun avaajaa tutustumaan myös lukuisiin sodan raadollisiin kuvauksiin, etenkin kirjallisuuden muodossa. Tämä sen sijasta, että muodostaa mielikuvansa glamuuritarionoiden ja jenkkien sotasankaraileffojen perusteella (mitä Laineen Tuntematonkin itse asiassa edustaa).

Vierailija

Mitä kukakin pelkää- eivät pelon lamauttamat miehet esim. olisi pystyneet toimimaan kaukopartiomiehinä ryssän selustassa.
Pohjois-Suomessa olevat saksalaisjoukot taas useinmiten olivat niin pelon lamauttamia, ettei niistä ollut mihinkään.

Vierailija

Enpä ole Tali-Ihantalaa ehtinyt vielä katsoa. Valitsin toisen kotimaisen -Raja 1918.
Oli mielestäni voimakkaita tunteita herättävä ja valaisi lähihistoriaa taas vähän enemmän. Elokuvassa tuntui olevan pelkkiä häviäjiä, ja sitähän sodat aina loppuin lopuksi ovat. Suosittelen.

Vierailija

Käsittämättömän säälittävää kitinää. Jos olet tosissasi, olet kyllä tosi surkimus.

"Yhyy, niinq oikeesti suomalaiset oli tosi karskeja, eikä ne pelänny mitään. Ne vaan niinq tappo ryssiä lonkalta, ja näytti Cary Grantiltä."

Vain nationalisti voi olla noin säälittävä. Avaudu lisää meille kaikille, ja kerro miten kansallisromanttiset unelmasi testosteronia tihkuvista arjalaisuroista särkyivät. Kiinnostaa kuin kilo paskaa. Kuten usein osuvasti sanotaan: LOL

Vierailija
SAMAEL
Käsittämättömän säälittävää kitinää. Jos olet tosissasi, olet kyllä tosi surkimus.

"Yhyy, niinku oikeesti suomalaiset oli tosi karskeja, eikä ne pelänny mitään. Ne vaan niinq tappo ryssiä lonkalta, ja näytti Cary Grantiltä."

Vain nationalisti voi olla noin säälittävä. Avaudu lisää meille kaikille, ja kerro miten kansallisromanttiset unelmasi testosteronia tihkuvista arjalaisuroista särkyivät. Kiinnostaa kuin kilo paskaa. Kuten usein osuvasti sanotaan: LOL

Kyllä taitaa se surkeus olla toisella puolella, Stalin olisi nimittäin tapattanut isovanhempasi/vanhempasi jos hän olisi tuolloin saanut tahtonsa läpi .
Eli tavallaan et siis edes ole olemassa. LOL

Vierailija

Vaikutat tosiaan aidolta idiootilta. Osanottoni. Todellinen harmi ettei Stalin tappanut isovanhempiasi. Syntymäsi estäminen olisi ollut hänen harvoja positiivisia meriittejään.

Vierailija
SAMAEL
Vaikutat tosiaan aidolta idiootilta. Osanottoni. Todellinen harmi ettei Stalin tappanut isovanhempiasi.

Olematon mies puhuu..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat