Epätodennäköisten ihmisten hyötykäyttö

Seuraa 
Viestejä465
Liittynyt14.12.2005

Ihmisillä on taipumusta epäillä tietyn ulkonäön omaavien ihmisten fiksuutta, tietämyksen laajuutta tai älyn laadullisuutta. Jos tuo henkilö on tiettyjen "standardien" mukaan esim. ruma, vanha tai vähävarainen, tai hänessä on jokin tietty helposti havaittava poikkeava piirre läsnä koko ajan, kuten änkytys, hajamielisyys, tic-oireita, jne. on hyvinkin todennäköistä, että monikin ihminen epäilisi heidänlaistensa mahdollisuuksia nousta "elämän portailla" kovinkaan korkealle. Ihmiset ovat jo nähneet niin monia vastaavia tapauksia jääneenä alimpien portaiden äärellä, joten todennäköisestä näiden havaitsemiensa tapausten kohdalla kävisi samoin.

On myös niinkin, että monet paremmin menestyneet haluavat ajatella, että esim. ruman, vanhan tai vähävaraisen oloinen tyyppi ei mitenkään voi olla parempi kuin hän itse. Hän haluaa kuvitella itsensä ja tuollaisten tapausten välille kontrastia. Siinäkin tapauksessa, että hän itse olisi suht rumahko, mutta ei kenties aivan köyhä kumminkaan.

On kumminkin niin, että periaatteessa kaikki ihmiset pystyy sopivasti optimisoidulla koulutuksella -- joka voi koostua pelkistä muutamista sanallisista vihjeistäkin -- opettamaan suoriutumaan näennäisen monimutkaisista tehtävistä. Sopivasti ohjaamalla rumia, tyhmiä tai vähävaraisia voi käyttää esim. tietojen hankinnassa, lähettämällä heitä paikkoihin, joissa heidän ei todennäköisesti katsottaisi olevan uhka.

Näitä epätodennäköisiä henkilöitä voidaan käyttää esimerkiksi seuraavissa yhteyksissä:

- poliittisten puolueiden jäsenistössä
- yrityksien työntekijöinä
- koulussa, naapuriluokan oppilaiden vakoilemiseen
- ...
- [keksi itse lisää]

Riippuen siitä, kuinka pitkäjänteistä sitoutumista nämä tehtävät vaativat -- vai ovatko ne vain kertaluonteisia, sekunneissa suoritettavia -- voidaan näitä epätodennäköisiä henkilöitä varten joutua perustamaan ihan oma yhteisönsä.

Tämä tosin tekee heidän hallinnastaan hankalampaa, varsinkin kun he alkavat muodostaa sosiaalisia siteitä keskenään, elleivät ole jo muodostaneet. Siltikin, jos nämä ihmiset ovat sitä lajia, joka hankkii tietonsa lähinnä päivä- ja iltalehdistä ja mieluummin ottaa vastaan tietoa kuin etsii ja prosessoi sitä itse, voidaan heidän käyttäytymistään ennustaa tarkastikin, vaikka yhteisön koko olisi laaja. Se, että jollakulla on netti kotonaan, ei tarkoita, että hän käyttäisi sitä muuhun kuin muutamiin perussivuihin ja googletuksien kymmenen ensimmäisen hakutuloksen kursoriseen läpivilkaisuun. Eli käytännössä tiedonsaannin osalta melkein sama asia kuin ei nettiä olisikaan.

Kumminkin, olennaista olisi se, että yhteisöllä on jokin yhteinen tarkoitus, esim. hulluksi väitetyn ihmisen tarkkailu.

Lehdissä onkin viime aikoina ollut pikku-uutisia siitä, miten sen ja sen ikäinen mies käyttäytyi uhkaavasti milloin parturissa, milloin lähikaupassa ja milloin missäkin. Kyllähän nyt vähintään pikkukaupunkien ihmisten on jo sellaisia uhkia varten järjestäydyttävä ja alettava tarkkailemaan toisiaan, jotta uhkiin voidaan varautua.

Jossain vaiheessa, tämä yhteisö alkaa itsekin hankkia käyttöönsä omia epätodennäköisiä henkilöitä, omien tarkoituksien ajamiseen. Tai ainakin osa heistä hoksaa sen mahdollisuuden.

Mutta nyt alkaa menemään jo hiukan aiheen vierestä. Olennaista tässä oli siis se, että sopivasti ohjailemalla tai houkuttelemalla voidaan näitä epätodennäköisiä ihmisiä käyttää hyödyksi hyvinkin monella tavalla, koska heidän ei ajatella olevan uhka. Ja juuri sen vuoksi, näillä henkilöillä voidaan opettaa melkeinpä mitä vaan, mikä ei ensinnä tulisi mieleen heidän stereotyypistään. Moni ihminen ei millään haluaisi uskoa, että joku ruma voisi olla nero esim. psykologisessa kikkailussa tai teknisesti monimutkaiselta kuulostavien laitteiden (esim. oskilloskooppi) käytössä.

--

Hassua, tuli aivan vahingossa pentagrammi-kuvio tuohon verkostokuvioon. Enne?

Sivut

Kommentit (18)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
smarko
Mutta nyt alkaa menemään jo hiukan aiheen vierestä. Olennaista tässä oli siis se, että sopivasti ohjailemalla tai houkuttelemalla voidaan näitä epätodennäköisiä ihmisiä käyttää hyödyksi hyvinkin monella tavalla, koska heidän ei ajatella olevan uhka. Ja juuri sen vuoksi, näillä henkilöillä voidaan opettaa melkeinpä mitä vaan, mikä ei ensinnä tulisi mieleen heidän stereotyypistään.

Kyllä kai tuo homma hoidetaan käytännössä niin, että kouluja käynyt fiksunnäköinen agentti pannaan näyttelemään puliukkoa. Se koetaan kuitenkin jotenkin luotettavammaksi, kun että alettaisiin kouluttaa puliukosta salaista agenttia.

ja toisaalta valtaosa epätodennäköisistä ihmisistä on epätodennäköisiä juuri siksi, etteivät kykene mihinkään. Heti kun holhoojan silmä välttää, he ovat pahanteossa tai ainakin kyvyttömiä työskentelyyn järkevän päämäärän saavuttamiseksi.

Moni ihminen ei millään haluaisi uskoa, että joku ruma voisi olla nero esim. psykologisessa kikkailussa tai teknisesti monimutkaiselta kuulostavien laitteiden (esim. oskilloskooppi) käytössä.

Psykologisesti taiavaksi tuskin kukaan rumaa uskoo, harvemmin nuo sitä ovatkaan (ja silloin kun ovat, eivät kärsi rumuudestaan), mutta toisaalta eikö perustutkijan ja -insinöörin stereotypiaan juuri kuulu piittaamattomuus ulkonäkötekijöistä ja se, että he tulevat koneiden kanssa paremin toimeen kuin ihmisten.

smarko
Seuraa 
Viestejä465
Liittynyt14.12.2005
Neutroni
Psykologisesti taiavaksi tuskin kukaan rumaa uskoo, harvemmin nuo sitä ovatkaan (ja silloin kun ovat, eivät kärsi rumuudestaan), mutta toisaalta eikö perustutkijan ja -insinöörin stereotypiaan juuri kuulu piittaamattomuus ulkonäkötekijöistä ja se, että he tulevat koneiden kanssa paremin toimeen kuin ihmisten.

Touché. Eikun. Tuusse.

Vierailija
smarko
On myös niinkin, että monet paremmin menestyneet haluavat ajatella, että esim. ruman, vanhan tai vähävaraisen oloinen tyyppi ei mitenkään voi olla parempi kuin hän itse.

Avainsanat boldattu. Siis kysehän on nimenomaan siitä miten tämä "mielestään parempi" ihminen hahmottaa maailmaa ja millaisella arvoasteikolla hän toimii.

Totta, nyky-yhteiskunta tuntuu arvostavan rahaa yli kaiken, mutta siltikään se ei tee rahasta mitään absoluuttista "paremmuuden" mittaria. Tällaisia mittauksia ei edes mielestäni voi tehdä, koska ei se miten sä(mikahäkkispassiivi) näet ja arvostat mua vaikuta mitenkään siihen miten itse itseäni arvostan. Ja loppupeleissä sehän on kuitenkin ainoa jolla on merkitystä.

Tietysti jos ruma ja köyhä valitsee arvioida itseään nykyisten kauneusihanteiden ja rahanpalvonnan perusteella, niin saatta itsetunto olla heikoilla. Kannattaa ennemmin arvostaa itseään sen perusteella mitä itse haluaa olla, ja pelata niillä korteilla jotka on jaettu.

smarko
Hän haluaa kuvitella itsensä ja tuollaisten tapausten välille kontrastia.

Tottakai. Sehän veis pohjan pois ko henkilön elämältä jos asiat joiden puolesta olet työskennellyt ja repinyt persettäsi vuositolkulla ei olisikaan täyttymyksen tuoja.

Jotenkin tuntuu siltä, että nykymaailmassa muutenkin arvotetaan itsemme sen perusteella miten sijoitumme vertailussa muihin ihmisiin. Eli vain ollessani parempi, kauniimpi, rikkaampi, jnejne kuin tuo tuossa vieressä voin arvostaa itseäni. PAH.

smarko
Moni ihminen ei millään haluaisi uskoa, että joku ruma voisi olla nero...

Mitenkään ottamatta kantaa omaan älykkyyteni: Mä olen käyttänyt tätä "taktiikkaa" oikeastaan kaikissa ihmissuhteissa(en siis tarkoita romanttisia, vaan ylipäätään kanssakäymistä ihmisten kanssa) joihin olen ajautunut viimeisten kymmenen viidentoista vuoden aikana. Mua ei todellakaan haittaa yhtään se, että ihmiset tuntuvat lähes poikkeuksetta aliarvioivan henkisen kapasiteettini. Se antaa mulle oikeastaan tilanteessa kuin tilanteessa etulyöntiaseman. Sopii ihan hyvin.

Oon monesti miettinyt, että mistä tämä johtuu. En ole omasta mielestäni mitenkään susiruma, vaikka en tosiaankaan mikään alfauroskaan. Köyhä olen, mutta uskon että sekin on enemmän oma valinta kuin pakon sanelema juttu. Mua ei yksinkertaisesti vaan kiinnosta tehdä niitä uhrauksia joita tässä yhteiskunnassa "pärjäämiseen" vaaditaan.

Mielummin oon PA ku teen huoran ittestäni, niinku yhessä piisissäki sanotaan. Myöskään en arvoita itseäni sen perusteella kuinka paljon rahaa mulla on tilillä tai minkämerkkiset kengät mulla on.

J

smarko
Seuraa 
Viestejä465
Liittynyt14.12.2005
Neutroni
ja toisaalta valtaosa epätodennäköisistä ihmisistä on epätodennäköisiä juuri siksi, etteivät kykene mihinkään. Heti kun holhoojan silmä välttää, he ovat pahanteossa tai ainakin kyvyttömiä työskentelyyn järkevän päämäärän saavuttamiseksi.

Osaan näistä epätodennäköisistä tapauksista tuo hyvin sopiikin. Tai erityisesti se pahanteko-osuus siinä. Olen niin kovin kyllästynyt siihen miten jotkut näistä epätodennäköisistä tyypeistä ei noudata mitään arvoja, eikä heitä voi edes loukkauksilla saada muokkaamaan toimintaansa "ryhdikkäämpään" suuntaan, sekä heillä vaikuttaa olevan loputtomasti aikaa touhuiluunsa. Heidän kohdallaan ei voi odottaa mitään yhtenäistä linjaa edes kahtena peräkkäisenä päivänä touhuiltujen asioiden suhteen. Paitsi jos kyse on hyvin simppelistä, joka on helppo muistaa.

smarko
Seuraa 
Viestejä465
Liittynyt14.12.2005
5to1
Tietysti jos ruma ja köyhä valitsee arvioida itseään nykyisten kauneusihanteiden ja rahanpalvonnan perusteella, niin saatta itsetunto olla heikoilla. Kannattaa ennemmin arvostaa itseään sen perusteella mitä itse haluaa olla, ja pelata niillä korteilla jotka on jaettu.

Sanat ruma, vanha tai vähävarainen tulin valinneeksi karsinnan kautta. Sanakirjassa oli liikaa substantiiveja listattavaksi. Sanoja en valinnut edes omia arvostuksiani peilaten, vaan lähinnä siltä pohjalta, miltä vaikutelmani mukaan "yleensä" tavataan eri yhteyksissä ihmisiä karsia. Väittäisin, että siinä on ero.

Vierailija

Epätodennäköiset ihmiset... rumat ihmiset... köyhät... aloittajan alapuolella olevat ihmiset... Voi juma, tästä P-E Auvinen ois pitänyt!

Onko aloittaja jättänyt aamulääkkeensä kenties väliin? Tämä threadi pursuaa natsityylin propagandaa, varmaan aloittaja on sellainen luonnonvalinnan toteuttaja ihan omatoimisesti?

Näin hävytöntä tekstiä täällä ei olekaan nähty, jää Bushmankin toiseksi. Tämä threadi on ilmeisesti tehty tosissaan, mikä on huolestuttavaa... Epäeettistä tekstiä.

Anteeks nyt vaan, smarko, jos loukkaannut, mutta mieti nyt mitä kirjoittelet. Tää ei siis ollu hyökkäys sua vaan tekstiäsi kohtaan.

Vierailija
Neutroni
mutta toisaalta eikö perustutkijan ja -insinöörin stereotypiaan juuri kuulu piittaamattomuus ulkonäkötekijöistä ja se, että he tulevat koneiden kanssa paremin toimeen kuin ihmisten.

Mutta mikäs sen kivempaa kun murtaa noita stereotypioita? Mun lempiharrastus.

Vierailija
smarko
Ihmisillä on taipumusta epäillä tietyn ulkonäön omaavien ihmisten fiksuutta, tietämyksen laajuutta tai älyn laadullisuutta. Jos tuo henkilö on tiettyjen "standardien" mukaan esim. ruma, vanha tai vähävarainen, tai hänessä on jokin tietty helposti havaittava poikkeava piirre läsnä koko ajan, kuten änkytys, hajamielisyys, tic-oireita, jne. on hyvinkin todennäköistä, että monikin ihminen epäilisi heidänlaistensa mahdollisuuksia nousta "elämän portailla" kovinkaan korkealle. Ihmiset ovat jo nähneet niin monia vastaavia tapauksia jääneenä alimpien portaiden äärellä, joten todennäköisestä näiden havaitsemiensa tapausten kohdalla kävisi samoin.

No minun on kyllä sanottava ettei Nobel-palkinnon saajista monikaan ole ollut komea tai kaunis ihminen, vaan yleensä he ovat ulkoisesti vähemmän kauniita ja iäkkäitäkin. Kukaan ei varmasti usko että he olisivat lahjattomia. Päin vastoin kauniista ihmisistä harvempi saa aikaan samaa ja päätyy Nobelia ym. älypalkintoja pokkaamaan. Onhan täällä suomessakin muutama lahjakas kohtuu hyvännäköinen naistutkija, mutta heidänkin esilläolonsa mediassa perustuu pitkälti juuri ulkonäköön. Tietenkin pintakulttuurissa kauniilla on parempi mahdollisuus pärjätä, mutta jos puhutaan suuremmista saavutuksista niin nimenomaan vähemmän kauniit ihmiset ovat niitä saavuttaneet m. tieteessä ja teknologiassa, taloudessa, hallinnossa ja politiikassa.

smarko
Seuraa 
Viestejä465
Liittynyt14.12.2005
taiteilijatyyppi
Epätodennäköiset ihmiset... rumat ihmiset... köyhät... aloittajan alapuolella olevat ihmiset... Voi juma, tästä P-E Auvinen ois pitänyt!

Onko aloittaja jättänyt aamulääkkeensä kenties väliin? Tämä threadi pursuaa natsityylin propagandaa, varmaan aloittaja on sellainen luonnonvalinnan toteuttaja ihan omatoimisesti?

Näin hävytöntä tekstiä täällä ei olekaan nähty, jää Bushmankin toiseksi. Tämä threadi on ilmeisesti tehty tosissaan, mikä on huolestuttavaa... Epäeettistä tekstiä.

Anteeks nyt vaan, smarko, jos loukkaannut, mutta mieti nyt mitä kirjoittelet. Tää ei siis ollu hyökkäys sua vaan tekstiäsi kohtaan.

Sanoja natsi tai Auvinen en ole edes ajatellut.. hmm.. ainakaan tällä viikolla. Enkä muistaakseni viime viikollakaan. Lehdissä on ehkä tullut noita sanoja vastaan, mutta en ole niihin kummemmin reagoinut.

Tyhmiksi sun muuta en ihmisiä nimittelisi, elleivät he antaisi siihen syytä. Ja vaikka nimittelisinkin, en sitäkään kohdistaisi kaikkiin, jotka ihmisiä ovat. Mutta koska en voi kohdistaa sanomisiani esim. jonkin tietyn nimen omaaviin ihmisiin, joudun käyttämään "pientä" pyöristämistä ja käyttämään sanaa ihminen. Eli esim. lukumäärä 10 saattaisi tällä lailla pyöristyä helpostikin sinne 8 miljardin hujakoille.

Vaikka määrittelisin jonkinlaiset löydät kriteerit kuten "tyhmä, köyhä ja ruma", niin siltikään sellaisen ihmisen, joka itse itseään pitää noihin kriteereihin sopivana, ei ole syytä olettaa, että minä tarkoitin juuri häntä.

Ja hetken kuluttua ne 10 mainittua käynnistyvät ja alkavat miettimään että mitähän härnää sitä sitten keksittäisiin.

Vierailija

Columbo oli tahallaan kuin tyhmä poliisi. Sai epäillyt ylimieliseksi.

Myös auto oli tarkoituksella vanha romu. Niin muuten itsellänikin, mutta eri syystä.

smarko
Seuraa 
Viestejä465
Liittynyt14.12.2005
taiteilijatyyppi
Epäeettistä tekstiä.

Jäin vielä miettimään tuota Auvis-hommaa. Jos haluaisin olla osana nykyään vallalla olevaa kasvusuuntaista asennetta, jossa ensin pyritään järjestämään itselle edes jossain määrin hyvä elämä ja muut voi vaikka kadota(*), niin minun pitäisi rajoitella sellaisia lausuntoja, joista syntyy vaikutelma, että haluaisin kaikilla tasapuolisesti hyvää. Miten minä sen Dubain torninikin rahoitan, jos kaikki rahani hassaan muille jaellen?

Koen olevani suht monin sidoksin kiinni tässä kohtuullisessa elämässä, varsinkaan kun pimeä puoli ei ole oikein osannut houkutella minua ja senkin vuoksi, että olen tavannut siltä puolen liikaa höhliä ihmisiä suht pitkällekin edetyissä asemissaan. Nonni, siinä se se tuli.. sanoin taas suoraan, enkä jättänyt sanomatta. Jahka saan tuon Rooman keisareista kertovan kirjan luettua, niin ehkä sitten olen valmis pimeälle puolelle astumiseen? On niillä vaan melkoiset estottomuudet ja halujen toteuttamiset olleet.

--

(*) Useimmat ihmiset ovat valmiita hyväksymään melkeinpä kenen tahansa kuoleman, jos sitä ei tarvitse itse omin käsin olla tekemässä tai olla paikalla katsomassa, vaikka he muuta väittävätkin. Ja sitten on niitä, jotka ottaisivat mielellään osaa, vaikka muuta väittäisivätkin.

Vierailija

ennen me mentiin sirkusartisteiksi. ja hyvia oltiinkin!!

nykyaan ehka muiksi artisteiksi. Taiteilijana olemisessa jopa saatat hyotya erikoisesta olemuksesta. Ja ilmaisusi ikaankuin uhkuu jotain viisautta jota muut eivat olekaan saavuttaneet....

smarko
Seuraa 
Viestejä465
Liittynyt14.12.2005
JaskaJuuso
kuulostaa hieman psykopaatin ajattelulta.

Vain hieman? Siinä tapauksessa kaikki Hollywoodin lakkoilevat käsikirjoittajat olivat aivan kajahtaneita jo ennen lakkoiluaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat