Tuulivoimarahat tehokäyttöön

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos tuulivoimaan hukatut verorahat käytettäisiin raskaan liikenteen siirtämiseksi kiskoille niin kustannus/ säästetty CO2 tonni tippuisi murto-osaan.

Ruottalaiset hörhöilevät joskus mutta aina välillä välähtää.

http://www.ettar.eu/download/Eriksson.pdf

Samat vaunut voitaisiin saada henkilöautokäyttöön.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Näyttää selvästi keskeneräiseltä ja mekaanisesti haastavaa. Edellyttää vajaakäyttöistä rataosuutta joittei myös vaadi vetokaluston lisäämistä.

Vierailija
tietää
Näyttää selvästi keskeneräiseltä ja mekaanisesti haastavaa. Edellyttää vajaakäyttöistä rataosuutta joittei myös vaadi vetokaluston lisäämistä.

Tiedä häntä. On jo koekäytössä. Ruotsissa suuret logistiikkatekijät ovat mukana.

Jokaisen matkustajajunan perään muutama tuollainen. Vetokaluston lisääminen tuskin on mikään ongelma jos kannattavuutta löytyy (esim verovaroin tai muuten).

Itse visioin että jokaisen junaseisakkeen yhteydessä olisi infotaulu joka kertoo koska lähtee seuraava juna ja mihin suuntaan.

Seisakkeella odottaisi vaunu johon voi ajaa autollaan. Sopivalla seisakkeella ajaisi pois. Laskutus olis samaa luokkaa kuin vastaavalla matkalla kulutettun polttoaineen hinta.

Esim. paikallisliikenne keräisi kaikki pääkaupunkiseudun aamuliikenneautot pois teiltä.

Yritys väittää että yhteiskunnalliset kustannukset ovat rekka junassa konseptilla noin 1/8 siitä mitä rekka tiellä kustannukset/ km.

Henkilöautolla lienee samaa luokkaa?

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Rakennetaanko tuulivoimaa VR:n budjetilla?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Kuinka moni kotitalous saisi sähkönsä kiskoille siirretystä raskaasta liikenteestä?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb
Rakennetaanko tuulivoimaa VR:n budjetilla?

Verovaroin molempia tuetaan.

Mielluumin niin että tuulitukiaiset maksetaan VR:älle CO2 päästöjä pienetämään. Jos nyt on jokin ehdoton pakko maksaa tukiaisia...

Vierailija
Aweb
Kuinka moni kotitalous saisi sähkönsä kiskoille siirretystä raskaasta liikenteestä?

Tavoitteena lienee vähentää CO2 päästöjä?

Kiskoile siirto säästää hemmetisti öljyä.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Norppa
Aweb
Rakennetaanko tuulivoimaa VR:n budjetilla?



Verovaroin molempia tuetaan.

Mielluumin niin että tuulitukiaiset maksetaan VR:älle CO2 päästöjä pienetämään. Jos nyt on jokin ehdoton pakko maksaa tukiaisia...

Entäs kuinka paljon enemmän rahaa saataisiin kassaan, kun siirrettäisiin rahastoon moottoriteiden yms. rakentamiseen varatut rahat? Liittyisi ainakin edes jotenkin aiheeseen.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Norppa
Aweb
Kuinka moni kotitalous saisi sähkönsä kiskoille siirretystä raskaasta liikenteestä?



Tavoitteena lienee vähentää CO2 päästöjä?

Kiskoile siirto säästää hemmetisti öljyä.

Ei. Tavoitteena on saada sähköä. Kiskoille siirrosta ei saada yhtään sähköä, sen sijaan sähköä kuluu entistä enemmän.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb
Norppa
Aweb
Rakennetaanko tuulivoimaa VR:n budjetilla?



Verovaroin molempia tuetaan.

Mielluumin niin että tuulitukiaiset maksetaan VR:älle CO2 päästöjä pienetämään. Jos nyt on jokin ehdoton pakko maksaa tukiaisia...




Entäs kuinka paljon enemmän rahaa saataisiin kassaan, kun siirrettäisiin rahastoon moottoriteiden yms. rakentamiseen varatut rahat? Liittyisi ainakin edes jotenkin aiheeseen.

HALOO!

Otsikkona oli tukirahojen hyödyllinen käyttö.

Moottoriteitä ei rakenneta ellei niistä koidu yhteiskunnallista hyötyä. Niitä ei rakenneta tukirahoilla.

Sikäli olet oikeassa että idean avulla moottoriteiden tarve vähenee ja niille varatut määrärahat voidaan käyttää johonkin muuhun.

Vierailija
Aweb
Norppa
Aweb
Kuinka moni kotitalous saisi sähkönsä kiskoille siirretystä raskaasta liikenteestä?



Tavoitteena lienee vähentää CO2 päästöjä?

Kiskoile siirto säästää hemmetisti öljyä.




Ei. Tavoitteena on saada sähköä. Kiskoille siirrosta ei saada yhtään sähköä, sen sijaan sähköä kuluu entistä enemmän.

OK. Nyt ymmärrän angstisi.

Jos tavoitteena olisi saada sähköä niin rakennettaisiin lisää hiilivoimaa. Näinhän tehdään jatkuvasti.

Tuulivoimaa rakannetaan nimenomaan sen takia että jotkut uskovat sen vähentävän CO2 päästöjä.

Sähkö ei saastuta.

Vierailija

Tietenkin raskaalle liikenteelle kiskot ovat taloudellisin kuljetusmuoto maalla, mutta se autokuski vaatii palkkaa siltäkin junakyydin ajalta.
Siirtymät radalta täytyy kuitenkin ajaa. Joko lastauspaikkoja paljon tai keskimäärin pitkät siirtomatkat. Junan kiihdettely maksaa paljon.

Vierailija
tietää
Tietenkin raskaalle liikenteelle kiskot ovat taloudellisin kuljetusmuoto maalla, mutta se autokuski vaatii palkkaa siltäkin junakyydin ajalta.
Siirtymät radalta täytyy kuitenkin ajaa. Joko lastauspaikkoja paljon tai keskimäärin pitkät siirtomatkat. Junan kiihdettely maksaa paljon.

Turha uskoa että ne kuljettajat siellä tyhjän panttina istuisivat.

Yksi kuljettaja toisi auton junaan ja toinen veisi junasta.

Mutta vaikka istusikin niin säästetyilla polttoaine ja kaluston kulumiskustannuksilla kyllä maksettaisiin kiihdytykseen tarvittavan sähkön lasku. Kiihdyttää ja jarruttaa se rekkakin. Huomattavasti useammin kuin useasti pysähtyvä juna.

Vierailija

Tuo vaatii sopimusluonteista kuljettelua siirtovälillä, jossa on säännöllistä kuljetusta, tuon erikoiskaluston vuoksi, joka kaikenlisäksi täytyisi standartoida. Vaikkapa satama-metropoli, jossa sataman lastaajat hoitaisivat lastauksen junaan.
Kilpailijana olisi konttiliikenne, jolla on etunaan meriliikennevalmius.

Vierailija
tietää
Tuo vaatii sopimusluonteista kuljettelua siirtovälillä, jossa on säännöllistä kuljetusta, tuon erikoiskaluston vuoksi, joka kaikenlisäksi täytyisi standartoida. Vaikkapa satama-metropoli, jossa sataman lastaajat hoitaisivat lastauksen junaan.
Kilpailijana olisi konttiliikenne, jolla on etunaan meriliikennevalmius.

Miten niin erikoiskalustoa?

Samalle vaunulle sopivat myöskin kontit.

Vaunulle ajetaan joko rekka tai kontti riippuen mikä on edullisempaa.

Kontilla on omat hyvät puolensa mutta se vaatii kohtalaisen suuren terminaalin missä siiretään junasta rekkaan.

Toinen vaihtoehto olis tietysti kontti/vaihtolava joka siirtyy helposti radanvarressa junasta rekkaan ja toisin päin.

Joku kuitenkin nykyisin mättää koska valtatiet ovat täynnä rekkoja. Suuressa maailmassa rekkoja on oikealla kaistalla katkeamaton jono. Ja dieseliä palaa...

Vierailija

Minullekkin tuli mieleen vaunumalli, mihin saisi kaikki rahtiliikennevälineet rekasta konttiin. Se ei vain ole enää simppeliä veto ja nostokaluston tarpeen vuoksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat