panssarivaunun amfibio/sukellus ominaisuus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

nykyään on vesistön ylityksessä muutama keino vaunuilla. kevyillä uintikelpoisuus ilman lisälaitteita. raskaammilla "uimarengas" tms muu kannattava voima, jotkut luottavat snorkelin voimaan , mutta onko yhtäkään sellaista, missä vaunun sivupanssareihin tai muualle olisi tehty ilmasäiliöt, joiden sisään voitaisiin pumpata paineilmaa ennen vesistön "ylitystä", josta moottori ottaisi käyttöilmansa, tai vaikka ihan vain käytettäisiin happipulloja tms. onko sellainen liian epäkelpoinen? toki pitäisi olla vaijerit persuuksissa jokaisella vaunulla, jotta voidaan rannalta hinata takaisin jos jotain kävisi.

Sivut

Kommentit (113)

Vierailija

Moottorien ilmantarve on yleensä liian suuri ilmatankeista ruokittavaksi. Lisäksi painesäiliö taisteluvaunun kyljessä ei lisää turvallisuutta ja jos sitä säilytettäisiin tyhjänä niin täyttäminen tilanteen vaatiessa olisi turhan hidasta. Puhdas happi taas polttaisi moottorin vaunusta järvenpohjaan.

Vierailija

Lienee aika suuri vaara että syvällä veden alla kulkeva vaunu jää jumiin pohjaan jonnekin kivikkoon tai pehmeään liejuun.
Raskaissa vaunuissa on tosiaan eräänlainen snorkkeli pohjassa kulkemista varten.

Leopard 2 vedenylityskyky on 1,20 metriä valmistelematta. Pienin ennakkotoimin tämä nousee 2,25 metriin. Noin 15 minuutin valmistelutöin vaunu pystyy ajamaan täysin veden alla. Maksimisyvyys on 4 metriä.

http://www.pkymasehist.fi/leopard2.html

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

On niitä olemassa. Eräässä mallissa tornin luukulle pystytettiin sellainen putki, joka ylsi pintaan asti. Siitä tähystäjä tähysti ja vaunuun pääsi ilmaa. Näytti kovin epäkäytännölliseltä. Katsoimme armeijassa opetusvideoita panssarivaunuista. Niitähän meidät koulutettiin rikkomaan

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

Jenkit ovat salaisessa tukikohdassaan (area 777) kehittäneet ydinkäyttöisen panssarivaunun, joka voi tarvittaessa pysytellä uppeluksissa vuosikymmeniä. Vaunu on omavarainen miehistön tarvitseman hapen ja ravinnon suhteen. Pitkillä, jopa vuosikymmeniä kestävillä vesistön ylityksillä on ongelmalliseksi muodostunut ikääntyneen miehistön korvaaminen vetreillä voimilla. Ratkaisuksi on ehdotettu miesvaltaisen miehityksen korvaamista uudistumiskykyisellä materiaalilla.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vierailija

Eikös ne ruottalaiset siinä sukellusvenejahdissaan, ennen tai jälkeen sen ryssien Wiskyluokan veneen rantautumista olleet näkevinään telaketjun jälkiä pohjassa? Taisi olla roolinjälkeä.

Vierailija

Mun mielestä panssarivaunut ovat eri asia kuin sukellusveneet. Ei noi BTR vaunut kovinkaan luetettavia ole edes vesistön ylityksessä.

Vierailija

jos vaunun sivupanssarit tai takapanssari olisi ontto, ja sen sisään ahdettaisiin ilmaa kompuralla mikä jokaises vaunussa on vakivarusteena, ei veisi kovinkaan paljoa aikaa, verraten siihen että paikalle tuotaisiin siltakalustoa, mikä taas herättää vihollisen mielenkiintoa pommitusten muodossa.

lisäksi ontelopanssari lisää hieman panssarisuojaa, eikä sitä kannatakaan täytenä pitää paitsi ennen vesistön ylitystä.

toinen olisi jotkut kumipussit vaunujen kylkiin panssaroinnin suojaan , mistä ne otetaan esiin vaikka pakokaasujen ohjaamisella niiden sisään, jolloin muodostuisivat ponttooneiksi, tosin niiden puhkeaminen ei olisi kovin mielekäs tapahtuma, mutta jatkuva pakokaasu virta niiden sisään pitäisi ne edelleen täynnä, ylipaine venttiili tosin tarvittaisiin

jos joukkueellinen vaunuja ylittäisi vesistöä moisesti, mentäisiin siitä vaunu kerrallaan "ali", ensimmäisessä vaunussa hinausvaijeri perässä, joka on kiinni seuraavan nokassa, jolla myös takanaan vaijerit, joilla nykyä jumiin jääneet turvaan ..

jos CV vaunukin painaa sen 40 tonnia, on luullakseni siinä noin 10-15 tonnia liikaa painoa kelluakseen. en ole laskeskellut, mitä CV:n tilavuus on ja kuinka monta litraa vettä se syrjäyttäisi, et millaset lisä ponttoonit sun muut tarvitsisi, jotta kelluisi.

Vierailija
Lassi
Mun mielestä panssarivaunut ovat eri asia kuin sukellusveneet. Ei noi BTR vaunut kovinkaan luetettavia ole edes vesistön ylityksessä.

Eikös myös BMP-vaunujen pitäisi kellua?

Vierailija

tietää, siinähän sitä. itse laittaisin ponttooneihin pakokaasujen ohjauksen jotteivat vuotaisi tyhjiin, ja sen ylipaine venttiilin etteivät räjähtäisi

Vierailija

tai, miksei vain pitkää letkua mihin kompuralla lähtörannalta pusketaan rajusti ilmaa, joka toisesta päästään on kiinni vaunun moottorin ilmanotossa. vaunussa pitäisi samalla olla kiinni 2 korkeaa lippua, nokassa ja perässä erivärisinä, jotta näkee missäpäin se kulkee ja mikä pää edellä, toimien samalla antennina radiolle, että voidaan kuivilta käsin ohjeistaa.

Vierailija

Mitenköhän ydintankki suunnistaisi meren pohjassa ? Pitäisi kai seurata vaan puhelinkaapeleita tms.

Paljonko 40t tankki painaa pinnan alla ? Kulutus voi olla yllättävän pieni hitaassa vauhdissa. Ja voisi jäädä telamiina laukeamatta.

Jos tankissa olisi siipi (ilmalla täyttyvä), niin se voisi 1km syvyydestä noustessaan edetä 30-40km liitämällä. Jos meren syvyys on 3km, niin liitomiina voisi edetä 120km päähän ilman energiaa.

Sukellusveneissä on pienet siivet, kyllä sekin voisi edetä pohjasta varmaan 45 asteen kulmassa eli 3km/3km.

Vierailija

Eikö tankki voitaisi koota vasta kohteessa? Kun nykyään työvoimakin on liikkuvaa, niin panssaritehdashan voidaan ihan jopa perustaa suoraan kohdealueelle. Näin vaunun ei tarvitse sitten myöskään ylittää tai lävistää vesistöjä. Voitaisiin myös harkita jonkin kuriiripalvelun käyttöä tankin kuljetuksessa kohteeseen.

Vierailija

no sä sen perkele sanoit, miksei suoraa postiteta koko armeijaamme kremlin porteille, ja tehdä yllätyskaappaus, ja kun se onnistuu, käytetään pika expressiä ja tehdään sama kiinaan, intiaan ja USA:n, se olis siinä. sen jälkee suur suomalainen vastais 0, 0001 svenskiä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat