Joulun juomat

Seuraa 
Viestejä11068
Liittynyt16.3.2005

Meinsin jatkaa tällä aiheella Paljonko juopottelette- tai juomakysely-ketjua, mutta voihan tästä omankin perustaa.

Mitä (alkoholi)juomia kuuluu jouluun? Eroavatko joulun juomat muusta juhlasta, juodaanko jouluna jotain tiettyä? Kuuluuko alkoholi yleensä jouluun ja jos kuuluu, niin missä määrin? Sivistyneesti ruokajuomana, vai kunnon kännit ja mahdollisesti perheen ajo hankeen kirveen avulla (ei tosin onnistu etelässä tänä vuonna)?

Omaan joulupöytään ei liity muuta erikoista kuin akvaviitti-snapsit. Muuten ruokajuomat ovat kuin minä tahansa juhlapäivänä.

Muu mahdollinen juominen tapahtuu mieltymysten mukaan, mutta hyvin hillitysti. Minusta joulu on lasten juhlaa, ja heidän kanssaan pitää voida leikkiä ja viettää aikaa selvin päin. Jos kiinnostaa maistella vaikka jotain lahjapulloa, sen voi tehdä sitten kun lapset nukkuu.

Sivut

Kommentit (31)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
asdf
Mitä (alkoholi)juomia kuuluu jouluun? Eroavatko joulun juomat muusta juhlasta, juodaanko jouluna jotain tiettyä?

Jos joutuu sukulaiskierrokselle, niin kuin tänä jouluna, juomat ovat paikallaan. Laajalla kieroksella tarjolla on konjakkia, koskenkorvaa ja viiniä, mikäli historia toistaa itseään. Itse pitänee ottaa taskumattiin jotain viinaa, mikä pullo nyt onkaan menossa. Giniä tai vodkaa varmaan.

Kuuluuko alkoholi yleensä jouluun ja jos kuuluu, niin missä määrin?

No eipä juuri muuten kun vaimon sukulaiskierroksella. En minä omaksi iloksi kotona viitsi ryypätä milloinkaan. Humalahakuistahan se aina on, kun viinaa otetaan, mutta ei mitään örvelökänniä.

Sivistyneesti ruokajuomana, vai kunnon kännit ja mahdollisesti perheen ajo hankeen kirveen avulla (ei tosin onnistu etelässä tänä vuonna)?

Kunnon sivistynyt känni on se paras vaihtoehto.

Vierailija
asdf

Omaan joulupöytään ei liity muuta erikoista kuin akvaviitti-snapsit. Muuten ruokajuomat ovat kuin minä tahansa juhlapäivänä.

Muu mahdollinen juominen tapahtuu mieltymysten mukaan, mutta hyvin hillitysti. Minusta joulu on lasten juhlaa, ja heidän kanssaan pitää voida leikkiä ja viettää aikaa selvin päin. Jos kiinnostaa maistella vaikka jotain lahjapulloa, sen voi tehdä sitten kun lapset nukkuu.

Samalla tavalla itsellä, paitsi akvaviitin tilalla on todennäköisesti appiukon ostamaa kuohujuomaa, vanhukset kun tulevat jouluruoalle taasen.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Joulun aikaan ei kuulu tippaakaan alkohoolia, vaikka jokku laulavat:
hei tippaukot hyppikää nyt on apteekki auki.
Ja no hirvenpaistin ja metton marinointiliemessä on
likööriä ja tilkka konjakkia.

Mutta seki liemi kaajethan maahisille maahan, suurten juhlallisuuksien saattelemana , kyynelten valuessa silmistä.

Vierailija

Jouluna perheen luona käydessä varmaankin tulee joulupöydän äärellä maisteltua muutamaa eri viiniä ja varmaan muutama erikoisempi olutkin tulee juotua.

Ei joulu kyllä mielestäni mikään ryyppyjuhla ole.

Illemmalla kotiin päästyäni voisi sitten nautiskella jotain muuta

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Jouluun pätee sama kuin muihinkin juhlapyhiin: Minulla on vakava alkoholiongelma, ei tule juotua. Korkeintaan äiti, laitettuaan kystä kyllä, tyrkyttää palan paineeksi viiniä, mutta muuten ei. Glögikin on yleensä holitonta. Joulukarkeissa ja -leivonnaisissa saattaa olla promillen murto-osia alkoholia, mutta siihen se yleensä jää.

Hmm. Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, ja saan flunssan jouluksi, ja olen saamassa pullon rommia lahjaksi (kaveri kävi Karibialla syssymmällä), saatan olla totinen ja juoda totia. Siihen se jää.

(Sitäpaitsi humalassa ei ole kivaa koota palapelejä. Joulunajan viihde. Tiedän, olen kummallinen.)

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005

Kyllähän juomat kuuluvat jouluun siinä missä mihin tahansa lomapäiväputkeen. Muutamin poikkeuksin, tosin.

Terästettyä glögiä tulee harvemmin nautittua joulun ulkopuolella, samoin kuin joulumaustettua kahvia, siideriä ja olutta. Sitten kun joulun makua ei enää maista, niin voikin siirtyä jo tutuimpiin juomiin. Mielellään tosin täysmallasoluihin, eikä mihinkään jälkimauttomiin litkuihin. Myös hyvä punaviini sopii hyvin kinkun ja täyteläisen oluen viereen.

Vierailija

Yhtenäkään jouluaattona en ole koskaan ottanut pisaraakaan.

Vietän täysin alkoholittoman joulun ja uudenvuoden ja lisäksi jätän ryyppäämättä ainakin viisissä pikkujouluissa, jotka vielä on edessä.

Sen verran paljon töitä, ettei mitään mahiksia viettää päivää krapulassa ja pää on paljon kirkkaampi jos ei juo yhtään.

Alkoholitonta olutta aion juoda.

Vierailija

Juominen edellyttää rentoutta ja huolettomuutta ollakseen jotain. Joulu ei ole koskaan sitä minulle suonut, joten keskityn selviämään vain siitä.

Vierailija
Pikku Gen

(Sitäpaitsi humalassa ei ole kivaa koota palapelejä. Joulunajan viihde. Tiedän, olen kummallinen.)

Onko tuossa jotain kummallista? (pitänee etsiä joku normaalimpi harrastus tylsille joulunajan illoile sitten )

Vierailija

Glögi kuuluu Joulun juomiin ainakin täällä Ruotsissa. Makeaa se on, en pidä mausta, mutta voin maistaa, kun sitä monessa paikassa tarjoillaan jouluna. Itse otan mieluummin whiskyä, jos nyt jotain juomaa pitäisi maistella jouluna.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Saapa nähdä, tuskinpa mitään kosteaa joulua on luvassa, olosuhteet on vähän sellaiset. Punaviiniä varmaan ruoan kanssa, olutta suolaisten ruokien aiheuttamaan janoon. Ehkä pari viskisnapsia siinä ohessa, kun sain putelin lahjaksi...

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
OzziXX
Pikku Gen

Onko tuossa jotain kummallista? (pitänee etsiä joku normaalimpi harrastus tylsille joulunajan illoile sitten )

Loistavaa, en ole ainoa!

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
Aweb
Saapa nähdä, tuskinpa mitään kosteaa joulua on luvassa, olosuhteet on vähän sellaiset.

Kyllä sitä ainakin sääennuste näyttää vesisadetta lupaavan.

Vierailija

Aterian alle juon lasin glögiä, muuten taidan tyytyä veteen. Häsläämisestä ja herkuista olen kumminkin ihan dojoing

Kun joulupäivänä tassuttelemme Papan kanssa kahden,nassuttelmme kinkkuleipiä ja viiniä. Pikkupöhnäilyä kynttilänvalossa.

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005
Olbe
Kyllähän juomat kuuluvat jouluun siinä missä mihin tahansa lomapäiväputkeen. Muutamin poikkeuksin, tosin.

Terästettyä glögiä tulee harvemmin nautittua joulun ulkopuolella, samoin kuin joulumaustettua kahvia, siideriä ja olutta. Sitten kun joulun makua ei enää maista, niin voikin siirtyä jo tutuimpiin juomiin. Mielellään tosin täysmallasoluihin, eikä mihinkään jälkimauttomiin litkuihin. Myös hyvä punaviini sopii hyvin kinkun ja täyteläisen oluen viereen.

Moro Olbe

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat