Keskustelu maidosta finito?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jokunen vuosi sitten väiteltiin maidosta. Epäiltiin, että yleinen laktoosiintoleranssi eli maidon laktoosin aiheuttama piereskely ja vatsavaivat voivat olla seurausta väärästä maidon käsittelystä.

Vastaavaa riesaa ei tunneta muissa Pohjoismaissa eikä Saksassa. Ruotsissakin on suomalaisia varsin edustava näyte ja silti laktoosi ei ole ongelma?

Syy laktoosin kauheuteen Suomessa ei selvinnyt ja kaikki keskustelu vaikeni. Loppuiko tutkijoilta rahoitus, vai mikä hemmetti oli syynä.

Kysymys pitäisi olla edelleen ajankohtainen. Ilmastonmuutoksen takia saadaan pian lisäsakkoja EU:lta, vaikka homma tulee jo muutenkin kalliiksi.

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija
valtiokonttorin elatti

Vastaavaa riesaa ei tunneta muissa Pohjoismaissa eikä Saksassa.

Miten niin ei tunneta?

valtiokonttorin elatti
Ruotsissakin on suomalaisia varsin edustava näyte ja silti laktoosi ei ole ongelma?

Miten niin ei ole ongelma?

Kissoillekin tulee kaupan maidosta vatsavaivoja. Ei mikään ihme jos tulee ihmisillekin.

Vierailija
parantunut
valtiokonttorin elatti

Vastaavaa riesaa ei tunneta muissa Pohjoismaissa eikä Saksassa.

Miten niin ei tunneta?

valtiokonttorin elatti
Ruotsissakin on suomalaisia varsin edustava näyte ja silti laktoosi ei ole ongelma?

Miten niin ei ole ongelma?

Kissoillekin tulee kaupan maidosta vatsavaivoja. Ei mikään ihme jos tulee ihmisillekin.

Olen korjattu. Kiljoitin huolimattomasti. Tietenkin se on ongelma muuallakin. Merkitys tai sen rummutus vaihtelevat. Voi se olla niinkin, että onkelma on maitotuotteiden liialllinen käyttö.

Toki tiedän, että esim. Thaimaalaiset ym. Aasian väki taitavat olla enimmäkseen laktoosi-intoleraatikkoja. Tietysti heitä muuallakin, mutta yritäppä Saksassa tai Ruotsissa kysellä, että onko siinä pullassa laktoosia. Ruotsissa saattaa jopa selvitä, mutta ei kovin helposti.

Vierailija

Saksassa varmaan 15% on turkkilaisia joille tuskin on kehittyny maitosokerin sulattamismekanismeja.

my 2 cents.

(muuten ekan postauksen epäkohtiin puututtiinkin jo )

Vierailija

Jah mulla pierettää ihasamallailla ruottin kuten suomenki maidot.... ^^ finito?

EDIT: Ja kuten paikkakunnasta voi päätellä, kyllä, ostamme suurimman osan maidoista ruottista. (parempaa ko suomessa)

Vierailija
Mandix

EDIT: Ja kuten paikkakunnasta voi päätellä, kyllä, ostamme suurimman osan maidoista ruottista. (parempaa ko suomessa)

Näin kävi vaimollekin (otantakoko siis 2 kpl). Eli vika ei ole maidon käsittelyssä vaan juojissa.

En vain ole missään törmännyt tietoon siitä miksi suomalaiset on äkkiä maitoa hylkiviä.

Kommunistien juoni, tarkoituksena lehmiä omistavan luokan kurjistaminen?

Vierailija
valtiokonttorin elatti
Mandix

Näin kävi vaimollekin (otantakoko siis 2 kpl). Eli vika ei ole maidon käsittelyssä vaan juojissa.

En vain ole missään törmännyt tietoon siitä miksi suomalaiset on äkkiä maitoa hylkiviä.

Kommunistien juoni, tarkoituksena lehmiä omistavan luokan kurjistaminen?

Maito ei oo aikuisten ruokaa. Me taalla pohjolassa vedetaan, tai ainakin aikasemmin (muistatteko viela Valion Milk kampanjan 80 luvulta), ihan sikana maitoa ja siihen paalle viela kaikki maholliset muut maitotuotteet. Ma luulen etta tulee vaan hylkimisreaktio paalle. Lahes tulkoon missaan muualla maailmassa ei JUODA maitoa. Jugurtit, juustot ja muut kylla tietty, mutta niitahan moni herkkavatsanen taallakin viela pystyy nauttiin.

ja kylla mulla ainakin on ruotsalaisia laktoosiintolerantikko kamuja. Tosi ku vesi.

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
mirushka
Maito ei oo aikuisten ruokaa.

Miksi?

mirushka
Me taalla pohjolassa vedetaan, tai ainakin aikasemmin (muistatteko viela Valion Milk kampanjan 80 luvulta), ihan sikana maitoa ja siihen paalle viela kaikki maholliset muut maitotuotteet.

Joten?

mirushka
Ma luulen etta tulee vaan hylkimisreaktio paalle.

Ai, tämä onkin luulon asia.

mirushka
Lahes tulkoon missaan muualla maailmassa ei JUODA maitoa.

Joten?

mirushka
Jugurtit, juustot ja muut kylla tietty, mutta niitahan moni herkkavatsanen taallakin viela pystyy nauttiin. ja kylla mulla ainakin on ruotsalaisia laktoosiintolerantikko kamuja. Tosi ku vesi.

Oikein kiva. Kertoisitko vielä, miksi aikuisen ihmisen ei kannata juoda maitoa.

Vierailija
Olbe

Oikein kiva. Kertoisitko vielä, miksi aikuisen ihmisen ei kannata juoda maitoa.

Koska happi loppuu ja alkaa pierettaa.

Vierailija

Minulla on ratkaisu ongelmaan: juokaa laktoositonta maitoa!

Toimii minulla, ja maistuukin hylaa kymmenen kertaa paremmalta.

Vierailija
Tollo
Minulla on ratkaisu ongelmaan: juokaa laktoositonta maitoa!

Toimii minulla, ja maistuukin hylaa kymmenen kertaa paremmalta.

Ma nyt en kertakaikkiaan ymmarra miksi sita maitoa pitaa lutkuttaa koko ajan. Eiko teita oo vierotettu rinnasta?

Vierailija
mirushka

Ma nyt en kertakaikkiaan ymmarra miksi sita maitoa pitaa lutkuttaa koko ajan. Eiko teita oo vierotettu rinnasta?

Ei. Maistuu hyvältä ja sisältää paljon proteiinia!

Sitä paitsi muutenkin on tissit koko ajan mielessä.

Vierailija
Tollo
mirushka

Ei. Maistuu hyvältä ja sisältää paljon proteiinia!

Sitä paitsi muutenkin on tissit koko ajan mielessä.

hihii. tsemppia ja hyvat joulut !!!

ps. soija- ja etenkin fennovegaani kauramaito on kans maistuvia normimaidonkorvikkeita

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat