Keksi uskonto ihmiskunnalle

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sinut tiputetaan vuoden 1000eKr. Mesopotamiaan ja ilmestyt johonkin merkittävään kaupunkiin suuressä välähdyksessä useiden vaikutusvaltaisten ihmisten todistaessa. Sinua pidetään messiaksena ja kaikkea mitä sanot uskotaan ja saat lukemattomia seuraajia.

Noh.. millaisen uskonnon perustat, jos saisit päättää?

Mitä korostaisit ja mitä kieltäisit. Olisiko olemassa taivasta tai helvettiä?

Sinun tulisi myös ottaa huomioon, että uskonnon tulee olla helposti leviävä.

Millaisiin asioihin pyrkisit siis ihmiskuntaa motivoimaan?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija
Peksa
Sinut tiputetaan vuoden 1000eKr. Mesopotamiaan ja ilmestyt johonkin merkittävään kaupunkiin suuressä välähdyksessä useiden vaikutusvaltaisten ihmisten todistaessa. Sinua pidetään messiaksena ja kaikkea mitä sanot uskotaan ja saat lukemattomia seuraajia.

puhdasta energiaa hyvä suunnitella asioita pitkällä tähtäimellä.

Vierailija
päkäpää
Opettaisin ihmisiä tuhoamaan itsensä sukupuuttoon ennen kun se on jo liian myöhäistä.

Kootaan kaikki ihmiset yhteen ja käytetään yhtä ihmiskunnan "nerokkaimmista" keksinnöistä, eli ydinpommia.

Vierailija
millaisen uskonnon perustat, jos saisit päättää?

Päättäisin perustaa täydellisen uskonnon ja sille totalitäärisen jumalan - Itseni.

On olemassa vain yksi jumaluus - Minä.
Kaikki mikä on Minua vastaan on moraalisesti ristiriidassa kaikkeuden sfääreissä ja kuolemantuomion arvoista.
Taivas ja Helvetti on hihhulien luoma mielikuva. Moiseen tekopyhyyteen en Itse sortuisi...

Sehän on itsestään selviö - usko Minuun tai kuole.

Ainoa motivaatio on Minun hyvinvointi kaikki muu toiminta tuomitaan oikeutetusti luonnottomana. Poikkevat ajatukset listitään kroppineen toreilla luonasaikaan.

Vierailija

Menisin entisillä eväillä, nämä nykyiset uskonnot on levittäytyneet erittäin hyvin ja nopeasti, ei niihin tarvitse tehdä suuria muutoksia.

Se, että minkä uskonnon valitsisin, on vaikeampi juttu, ei niissä niin paljon eroa ole ...

Ehkä kumminkin kristinuskon, se on ollut selkeästi agresiivisin ja toiminnassaan tehokkain, sekä toimijana suurin ryhmä.

Miksi vaihtaa voittajahevosta ....

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Lapin Mies
Menisin entisillä eväillä, nämä nykyiset uskonnot on levittäytyneet erittäin hyvin ja nopeasti, ei niihin tarvitse tehdä suuria muutoksia.

Se, että minkä uskonnon valitsisin, on vaikeampi juttu, ei niissä niin paljon eroa ole ...

Ehkä kumminkin kristinuskon, se on ollut selkeästi agresiivisin ja toiminnassaan tehokkain, sekä toimijana suurin ryhmä.

Kristinuskon perustaminen olisi tuohon aikaan ollut vaikeaa.

Ensin olisit joutunut keksimään ristiinnaulitsemisen rangaistuskeinoksi. Sitten olisit joutunut ärsyttämään vallanpitäjiä niin paljon että sinut ristiinnaulittaisiin. Lopuksi olisit joutunut nousemaan kuolleista tai ainakin saamaan seuraajasi uskomaan niin.

edit: Ristiinnaulitseminen tietysti periaatteessa saattoi olla tunnettu Mesopotamiassa jo tuolloin, kuka tietää.

Vierailija
Ding Ding
Lapin Mies

Ensin olisit joutunut keksimään ristiinnaulitsemisen rangaistuskeinoksi. Sitten olisit joutunut ärsyttämään vallanpitäjiä niin paljon että sinut ristiinnaulittaisiin. Lopuksi olisit joutunut nousemaan kuolleista tai ainakin saamaan seuraajasi uskomaan niin.

edit: Ristiinnaulitseminen tietysti periaatteessa saattoi olla tunnettu Mesopotamiassa jo tuolloin, kuka tietää.

Totta, empä tullut ajatelleeksi ajankohtaa ...

No, eiköhän tuolta pohjalta kumminkin jotakin olisi voitu sorvata.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007

Kunnioittaisin maltillisuutta ja filosofiaa, julkisesta irstailusta menis vehkeet valtiolle.. Jaa.. Siniset housut maanantaisin kielletty ja kaljaa ei saa tehä. Mitähän muuta.. Tervehtimisestä kansalaisvelvollisuus, tapahtu peittämällä oikea silmä etu- ja keskisormella.. Ja sukupuolten tasaarvo!!

Per se

Vierailija
Peksa

Ensin ottaisin selvää mihin ihmiset tai ne humanoidit, joiden keskuuteen joudun, uskovat, luulevat, tietävät jne...

Sitten yhdistäisin kaikkien sotaisten pyrkijöiden mieliksi uskonnot yhdellä sanalla, jossa kaikki kirjaimet ovat otettu noiden uskontojen sanoista.

Krimu hinpud juujeho!
Eli Kristitty-muslimi, hindulaispuddhalainen Juutalainen Jehovisti...

Mutta säilyttäisin toki mielessäni herruuteni, eli Helvetin Hullun Hellu Herran omana tietonani...

Vierailija

Uskonto alulleko?

No siis, ensinnäkin pitää saada seuraajia, ja paras tapa on mainostaa tuota minun putoamistempaustani. Pohjatarina tuolle voisi olla se, että olen alempi jumaluus jumalien valtakunnasta, ja minut päästettiin alas ihmisten seuraan. Taustatarina voisi sisältää jumalien tyhmyyden, jumalat kaikesta hirveästä voimastaan huolimatta eivät pysty muuttumaan(Napattu kirjasta EverWorld), ja he kärsivät tuon takia, ja minä olen ottamassa oppia ihmisistä. Tuo olisi sopivan ihmisten mieliä ylentävä, jumalien mahti kiehtoo ja toisaalta taas se on mukava jos saa kuulla että on itse jollakin tapaa parempi kuin jumalat. Alempana jumaluutena voisin myös ongelmatilanteissa kätevästi vedota minua mahtavempiin voimiin, esimerkiksi kuunpimennyksiä voisi käskyttää.

Tuo olisi siis taustatarina. Eeppisen sankarimyytin mukaisesti minun tulee elää täysin askeettisesti, osoittaen silti tieteellistä uteliaisuutta kaikkea näkemääni kohtaan. Aina välillä, ehkä kuukauden välein, tekisin jonkin ihmeen teknologiaa hyväksikäyttäen. Lopulta kun kannattajajoukko on kasvanut, antaisen käskyn kunnioittaa tuota ihmisten ja jumalien eroa, ja määräisin kaikki tavoittelemaan muutosta. Uskonto ei kuitenkaan pääsisi henkilökulttini jälkeen kasvamaan ellen lisäisi paria nipotussääntöä, eli voisin laatia listan jossa velvotettaisiin seuraajiani tekemään erilaisia asioita. Siinä olisi tuo muutoksen kunnioittaminen, mutta myös porkkanan syömäkelvottomuuden mainostaminen ja torstain urheiluaktiviteeteille omistaminen. Näiden lisäksi voisin kertoa erilaisia luovuutta arvostavia ympäripyöreitä tarinoita ja vertauksia.

Lopulta voisin kadota sukkulaani ja julistaa pariin kertaan ennen sitä siitä, kuinka odotan jumalten valtakunnassa sitä, että ihmiset nousevat jumalien valtakunnan porteille asti. Katoaisin korviahuumaavan jylinän saattelemana, ja jättäisin varmasti paljon ihmettelijöitä jälkeeni.

Vierailija
päkäpää
Opettaisin ihmisiä tuhoamaan itsensä sukupuuttoon ennen kun se on jo liian myöhäistä.

No no älä nyt päkäpää sudeksi muutu...

Vierailija
Poison dart frog
päkäpää

Kootaan kaikki ihmiset yhteen ja käytetään yhtä ihmiskunnan "nerokkaimmista" keksinnöistä, eli ydinpommia.

Mikä lie suomalaisten salainen ase? Voi olla jotain tekemistä Anttimaterian kanssa?

Kukin ihminen symboloikoon nimeistään itselleen superominaisuuden, jota käyttää kaikkien hyväksi. Tuhoa en menisi suunnittelemaan kenelläkään, korkeintaan tekisin itseäni kohtaan pahan juonen ihteeni kohtaan, se toteutuu varmasti, sillä pahuushan on sitä kaikkein EPÄitsekkäintä!

Agisonin voima?
Kaava? on jotain tekemistä luvun ja laskun +987654321,0 - 123456789A. kanssa...
Eli kaikki oikeille paikoilleen...

Mutta kai meillä nettiläisillä on juuri tuo yhdistävä piirre, että kaavoja kaikilta löytyy, jos ei ihan virallisten lakien mukaan meneviä, niin sitten omien, kunhan vain mahdollisimman loogisia, ja tasapainoisia...

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Itse itseäni toistaen...

Herra Tohtori
Tykkään yksinkertaistan asioita sanomalla että Jumala ei ole tietoinen olento. Perustelut tälle seuraavaksi.

-Tämä helpottaa lukuisia ongelmia, sillä maailmankaikkeudella itsellään on oletusarvoisesti lukuisia Jumalaan usein liitettyjä ominaisuuksia, kuten kaikkivoipaisuus (universumi on kykenevä kaikkeen mitä universumissa on mahdollista tapahtua) sekä kaikkialla yhtä aikaa oleminen (universumi ulottuu jokaiseen paikkaansa).

-Maailmankaikkeus myös vaikuttaa kaikkeen mitä maailmankaikkeudessa tapahtuu. Satunnaisilmiöt ovat kuitenkin ilmeisesti myös mukana.

-Maailmankaikkeuteen on myös hyvin helppo uskoa. Itse asiassa maailmankaikkeususko on niin yleistä että sitä pidetään jopa faktana.

-Maailmankaikkeuden palvonta puolestaan on hyvin helppoa ja palkitsevaa. Tarvitsee lähinnä vain olla niin että on hyvä mieli mahdollisimman monella, silloin maailmankaikkeudella on mahdollisimman hyvä mieli kun sen osakokonaisuuksista mahdollisimman monella on kivaa. Ei ole vaikeaa periaatteessa, vaikka joskus haluttaakin tätä sääntöä rikkoa. Kungfutse tajusi tämän säännön, samoin Jeesus ja Kant. Sisältyy myös maalaisjärkeen että jos itsestä ei tunnu kivalta että potkitaan päähän, ei välttämättä joku muukaan siitä pidä. Empatiakykyä kannattaa käyttää tässä asiassa apuna, jos tuntuu vaikealta.

-Maailmankaikkeus myös vastaa rukouksiin hyvin ennalta-arvattavalla tavalla ja tekee mahdolliseksi muun muassa sen, että kun haluamme siirtyä paikasta toiseen, voimme istua autoon, käynnistää sen ja ajaa paikasta toiseen jatkuvasti rukoillen käsillä ja jaloilla monimutkaista liikesarjaa tehden, että pääsemme päätepisteeseen turvallisesti. Myöskin jos haluan että jalkapallo lentää vastustajan maaliin, voin potkaista sitä. Universumi ei kuitenkaan tiedostamattomana olentona osaa lukea ajatuksiani, ja siksi rukous täytyy laatia huolellisesti. Tämä onnistuu harjoittelun tuloksena. Siksi huippujalkapalloilijat harjoittelevat tuntikausia päivittäin. Universumin tiet ovat ihmeelliset ja moninaiset.

Maailmankaikkeus tarjoaa myös ikuisen olemassaolon oletusarvoisesti - kaikki mikä universumissa on, tulee olemaan olemassa ajan loppuun saakka. Tietoinen elämä on muutenkin yliarvostettua ja rajoittuu lähinnä, no, tietoisen elämän piiriin. Itse näen elämän arvon siinä että syntyy, elää ja sitten kuolee pois. Eihän siinä mitään häviä vaan voittaa lähes riippumatta tapauksesta - asiat vain pitää nähdä oikeasta näkökulmasta. "You start from nothing, you get back to nothing. Watcha lost? Nothing!", kuten Eric Idle aikoinaan sanoi.

Kaiken kaikkiaan en käsitä miksi ihmisen pitäisi palvoa jotain yliluonnollista, kun voi palvoa esimerkiksi sitä miten varatun hiukkasen liikerata muuttuu magneettikentässä, osuu materiaan joka alkaa iskun vaikutuksesta hohtamaan, ja muuttuvalla magneettikentällä saadaan aikaan näkyviä kuvia vloa hohtavasta aineesta tehtyyn matriisiin kohdistamalla.

Maailmankaikkeus on ihan äärettömän hieno paikka ilman yliluonnollistakin, ja ilman kaikkea hallitsevaa tietoisuutta.

Itse kokisin kaikkea hallitsevan tietoisuuden olemassaolon yhtä ahdistavana kuin lopullisen deterministisen teorian löytymisen. Tietyllä tavalla ne ovat itse asiassa yksi ja sama asia. Tällä hetkellä kaikki viittaa siihen että sattuma on todellinen ilmiö, mikä on minusta kiva asia. Luo vähän epävarmuutta tähän maailmaan ja tuhoaa kohtalon perusperiaatteen.

Elämä puolestaan. Elämä on sattuma, jonka tapahtuminen muuttuu todennäköiseksi kun tilaa ja aikaa ja satunnaistapahtumia riittää tarpeeksi. Monimuotoisen elämän kehittyminen puolestaan sisältyy oletusarvoisesti elämän perusominaisuuksiin nimeltä monistuvuus ja geenien vaihto (seksi). Se vaatii pitkän ajan, kyllä, mutta mikäs siinä on ölläillessä kun yksilön elämän pituus ei ole rajoittamassa universumin saavutuksia.

Universumi saattaa olla sokea, kuuro ja tiedostamaton, mutta Jumala se on sanan todellisessa merkityksessä. Tätä ajattelutapaani kusun pangnostisuudeksi, itse olen luokitukseltani pangnostikko.

ts. Agnostikko on sitä mieltä että yliluonnollisen olemassaolosta ei voida koskaan tietää varmasti mitään. Ateisti ei usko jumaluuksiin (yliluonnolliseen). Panteisti uskoo että koko maailmankaikkeus on jumalolento. Apanteisti uskoo että maailmankaikkeus ei ole jumalolento (ts. tiedostava olento), pangnostikko on sitä mieltä että ei voida koskaan saada varmaa tietoa siitä onko universumi tiedostava olento vai ei, mutta että sillä ei oikeastaan ole mitään väliäkään.

Sittenpä tuon näkee aikanaan. Kiire ei ole, mutta ei myöskään pelota. Odotellessa voisi vaikka elää.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija

Noh, kaikki hyöty vaan siitäkin kehiin...
eli ensimmäiseksi:
1)Minä olen jumala, sinulla ei saa olla muita jumalia yms, samat 10 käskyä kuin vanhassa testamentissa, jos ei tottele niin ei pääse paratiisiin.
2) Luonnollisesti kaikki on orjiani. Moniavioisuus (haaremi) sallittu vain jumalalla (minulla). (jumalilla käy varmaa aika kova flaksi?)

Niin, ja vielä jätän testamentin, jossa kerrotaan totuus, eli että jumalia ei ole olemassa eli vihtaanne on kustu.

Vierailija
Ding Ding

.

Minä menisin aikakoneella vähän lähemmäs. Roomalaisille hyvän neuvon antaisin... Sitten takaisin kotia, ja saunan ja kaljan jälkeen lenkille. Katseleman, miltä kirkkojen katot näyttää...

Nimittäin neuvoisin roomalaisia hirttämään tietyn galilealaisen agitaattorin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat