KALEVELA ja POHJOLA kartalle?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Toivon keskustelijoilta pitäytymistä tiukasti mutta luovasti aiheessa.

Väinämöinen: ... läksin omilta mailta, elomailta entisiltä iäkseni ilman alle, kuuksi päiväksi kululle, tuulten tuuiteltavaksi, aaltojen ajeltavaksi näillä väljillä vesillä, ulapoilla auke'illa!

Kaivelen aluksi umpimähkästä muutamia hiiliä joihin toivon teidän puhaltavan. Omien hiiliesi tuonti tähän umpimähkään on toivottua. Puhaltakaamme niihin yhsessä!

Arvioin, että helpointa olisi aloittaa saarista - tässä hiileni:

– Kylli oli Saaren neiti...istuen ison majoilla ..kaukoa tuli kosijat
...Tulevi Virosta sulhot, toiset tuolta Inkereltä

–"Hyvin tunnet Kaukomielen, tuon on Ahti Saarelaisen:
Ahti saarella asuvi, veitikkä vesien luona, laajimman lahen sivulla, Kaukoniemen kainalossa."

Minne sijoittaisit Kyllin ison (isän) saaren.
Kaukana Virosta ja Inkereltä?
Entä (kuningas?) Ahdin saaren laajimman lahden sivulla.

Kumpikin ehkä kolmen päivämatkan päässä Pohjolasta ja Kalevalasta? (Ahvenanmaalle?)

– "Tuonne sampo saatetahan, kirjokansi kaimatahan nenähän utuisen niemen, päähän saaren terhenisen, ...perin maille vierahille!

Mikä on Väinämöisen isojen kotisaari, mailla vierahilla?
terheninen (tammimetsä?), 6–9 päivämatkaa Pohjolasta? (Gotlanti?)

Toivon siis ideariihen kaltaista ja luovaa keskustelua - puhalletaan - ei ku...ta toisten hiiliin.

Tavoitteena kuvailla Kalevalan kartta (Itämeren alueella?), välittämättä siitä onko Kalevala-eepos totta vai tarua.

PS.
Kalevan kulttuuriosasto aloitti jouluaattona hienon perinteen
______________________________________________________________
"Luovuus kantaa kuin huomaamattaan mukanaan tärkeitä arvoja: ennakkoluulottomuutta, suvaitsevaisuutta, vapautta, rajojen rikkomista, omaperäisyyttä..."

Sivut

Kommentit (372)

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Iki

Väinämöinen: ... läksin omilta mailta, elomailta entisiltä iäkseni ilman alle, kuuksi päiväksi kululle, tuulten tuuiteltavaksi, aaltojen ajeltavaksi näillä väljillä vesillä, ulapoilla auke'illa!

Tuollehan löytäs vaikka mitä selityksiä.
Otethan ny vaikka tarina Promedeuksesta ,joka laskeutu taivhasta
maan päälle ja kahlithin Kaukasus vuoren kallijhoin ijäksi.
Taru pohjautuu vanhoihin intialaisiin taruihin taivaasta maahan laskeutuneesta hengestä, josta tuli ihmiskunta. Hengestä joka " vangitiin"
materiaan, siittä myöskin tarinat langenneista enkeleistä.

Väinämöisen sanoista tuoki ikivanha tarina " heijastuu" mejän päiviimme, tosin hieman muuntunhena , mutta kyllä sen tarinan sieltä takkaa voipi tunnistaa.

Minun mielestä Kalevalaa ei voijja Suomhen sijoittaa, se sijaitsi kaukana Suomesta, eikä sen syntyaikaa voijja määritellä.
Monet Kalevalan keskeisistä taruista , osoittavat aikakautta joka on tunnetua historiaamme aikaisempi. Eikä nu tarut ja myytit välttämättä koske ees nykyihmistä, ne voivat olla jopa meitä edeltäneittenkin
" ihmisrotujen " aikhuisija myyttejä. Kuten maailmansynty myyttikin.

Tosin on mukana uuvempaakin " runoutta" jolle löytyy koti Suomesta.
Mutta pääosin tarusto on maailman kansojen yhteisestä tarinalippaasta.
Kuten tarinat Lieto Lemminkäisestä , jota voihan verrata jopa Kreikkalaisten muinaisen jumalan Zeuksen nais' seikkailuihin.

Elikkä kyshessä on osittain yleismaailmalliset maailman synty myytit ja tarut , kuten tarina maailman munastakin osoittaa.

Niin kuin Seppo Ilmarisenkin taru, taivaankannen takoja.
Muinaisissa myyteissä on jumaluus joka ensin muovaa taivaan , ja sitten
maan , ja viimein muovostaa elämän " kirjon" maanpäälle.
Niinhän se teki Ilmarinenkin takoi ensin taivaankannen sitten " kirjokannen" , ( elämän moninaisuuden) kilkutteli joka sijoitettiin maahan , utuisen niemen nokhan.

Tällä tarkoitethin Isistä, elikkä maata elämää itseään joka verhoutui huntuun , kätkien näin salansa.

Vierailija

Mitään Kalevalaa ei ole ikinä ollut yhtikäs missään. Kalevala on tarukirja, satua.

Joukohainen, Väinämöinen, Aino ja Sampo ovat kirjan ja tarujen satuhahmoja, eivätkä mitään todellisia henkilöitä.

Elias Lönnrot muokkasi, uudelleenkirjoitti, ja kirjoitti kokonaan uusiksi vanhoja kansansatuja. Elias keksi Kalevalaan jopa kokonaan uusia henkilöhahmoja ihan omasta päästään.

Kalevala on siis Elias Lönnrotin kirjoittama satukirja eikä mikään historiankirja.

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007
Pelle Hermanni
Mitään Kalevalaa ei ole ikinä ollut yhtikäs missään. Kalevala on tarukirja, satua.

Joukohainen, Väinämöinen, Aino ja Sampo ovat kirjan ja tarujen satuhahmoja, eivätkä mitään todellisia henkilöitä.

Elias Lönnrot muokkasi, uudelleenkirjoitti, ja kirjoitti kokonaan uusiksi vanhoja kansansatuja. Elias keksi Kalevalaan jopa kokonaan uusia henkilöhahmoja ihan omasta päästään.

Kalevala on siis Elias Lönnrotin kirjoittama satukirja eikä mikään historiankirja.

Asuuhan Joulupukkikin todellisessa ympäristössä, Korvatunturilla. En silti usko Joulupukkiin

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

Vierailija

Todellakin, Kalevala on Lönnrotin vanhoista runoista koostama ja muokkaama teos. Kalevalan pohjana oleva ns. kalevalainen kansanrunous on kuitenkin ollut todellista. Tämä talteen saatu kalevalainen kansanrunous on julkaistu teossarjassa Suomen Kansan Vanhat Runot.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Kansan_Vanhat_Runot

Lieneekö niin että ainoa Kalevalassa kerrottu tapahtuma joka voidaan jotenkin maantieteellisesti sijoittaa, kertoo Viroon pudonneesta rautameteoriitista joka synnytti Kaalinjärvenä nykyään tunnetun kraatterin (Kalevala, 47. runo).

Tulta iski ilman Ukko, valahutti valkeata
miekalla tuliterällä, säilällä säkenevällä;
iski tulta kyntehensä, järskytti jäsenehensä
ylähällä taivosessa, tähtitarhojen tasalla.
...
Taivas reikihin repesi, ilma kaikki ikkunoihin.
Kirposi tulikipuna, suikahti punasoronen,
läpi läikkyi taivosista, puhki pilvistä pirisi,
läpi taivahan yheksän, halki kuuen kirjokannen.

http://www.kaapeli.fi/maailma/kalevala/ ... TT%c4.html
Samassa runossa mainitaan myös Nevajoki:
"Sai venonen valmihiksi hankoinensa, airoinensa;
niin veivät venon vesille. Soutelevat, joutelevat
ympäri Nevan jokea, Nevan nientä kiertelevät."

Lisää jotakin juttua:
http://www.meteoriittirunous.net/aaltonen_sampo.pdf

P.S.
Ketjun aloittaja korjatkoon otsikon.

Vierailija
sigfrid
Pelle Hermanni
Mitään Kalevalaa ei ole ikinä ollut yhtikäs missään. Kalevala on tarukirja, satua.

Joukohainen, Väinämöinen, Aino ja Sampo ovat kirjan ja tarujen satuhahmoja, eivätkä mitään todellisia henkilöitä.

Elias Lönnrot muokkasi, uudelleenkirjoitti, ja kirjoitti kokonaan uusiksi vanhoja kansansatuja. Elias keksi Kalevalaan jopa kokonaan uusia henkilöhahmoja ihan omasta päästään.

Kalevala on siis Elias Lönnrotin kirjoittama satukirja eikä mikään historiankirja.




Asuuhan Joulupukkikin todellisessa ympäristössä, Korvatunturilla. En silti usko Joulupukkiin

Erinomainen esimerkki, tuo on minunkin ajatukseni taustalla. Minäkin uskon, että Korvatunturi on todella olemassa vaikka...

Kalevala lienee tarua, muutta se ei mielestäni poista sitä mahdollisuutta, että kertojat ovat sijoittaneet tapahtuat todellisiin "maisemiin". Niinkuin nykyajan "saduissa", romaaneissa ja elokuvissa liikutaan usein todellisissa maisemissa. Vaikka kertomus on "täysin satua" kuvitelluista tapahtumistahenkilöistä niin uskon silti, että tapahtumapaikka on todellisuuta. Näin ajattelen myös kalevalasta. Uskon myös, että tv-sarjojen (esim. Kotikatu, Salkkarit jne) tapahtumaia on sijoitettu maisemiin jotka ovat todellisuudessa olemassa vaikka itse kertomus on pelkkää satua.

Ette kai ajattele niin, että kun mm. Viro ja Inkeri mainitaan Kalevalassa niin se todistaa, että niitä ei ole "yhtikäs missään" kun ne mainitaan "Kalevala-sadussa"? Mistä se tulee, että yritätte torpetoida keskustelun väittämällä ettei esi. Pohjolaa ja Kalevalaa ole koskaan ollut?

Voisimeko toimia niin, että ne jotka haluavat todistaa ettei Kalevalan tarua ole sijoitettu mihinkään todellisiin maisemiin aloittavat aiheesta uuden keskustelun. Me muut jatkaisimme tätä keskustelua pyrkien löytämään paikat joihin tarina voisi sijoittua.

Oma innostukseni alkoi Birkasta kun se valittiin UNESCOn maailmanperintökohteeksi ja luin siellä tehdyistä arkeologisista kaivauksista. Tuli mieleeni, että sehän voisi olla Louhen koti, Pohjolan "pääkaupunki".

Vierailija
kunkku
Umpityhmänä Kunkku kysyy kuinka paljon ahvenanmaasta oli tuohon aikaan veden alla?

Maa on noussut ehkä 5 - 7 m. kun katsot kartalla esim. 5 m:n korkeuskäyrää niin ainakin sen ulkopuolella melkoisella varmuudella oli vettä.

Vierailija
iki
kunkku
Umpityhmänä Kunkku kysyy kuinka paljon ahvenanmaasta oli tuohon aikaan veden alla?



Maa on noussut ehkä 5 - 7 m. kun katsot kartalla esim. 5 m:n korkeuskäyrää niin ainakin sen ulkopuolella melkoisella varmuudella oli vettä.

Ahvenanmaan Föglössä maankohoaminen on 4.13 ± 0.22 mm/v
merentutkimuslaitoksen mukaan.
http://lyhytlinkki.net/?dwxpqjtb

Mihin aikaan siis tähdätään? 6 metriä ym. maankohoamisvauhdilla ottaisi n. puolitoista vuosituhatta.

Vierailija
HMV
iki
kunkku
Umpityhmänä Kunkku kysyy kuinka paljon ahvenanmaasta oli tuohon aikaan veden alla?



Maa on noussut ehkä 5 - 7 m. kun katsot kartalla esim. 5 m:n korkeuskäyrää niin ainakin sen ulkopuolella melkoisella varmuudella oli vettä.



Ahvenanmaan Föglössä maankohoaminen on 4.13 ± 0.22 mm/v
merentutkimuslaitoksen mukaan.
http://lyhytlinkki.net/?dwxpqjtb

Mihin aikaan siis tähdätään? 6 metriä ym. maankohoamisvauhdilla ottaisi n. puolitoista vuosituhatta.

Katso keskustelun aihe! Esitä oma luova näkemyksesi siitä milloin oli Kalevala-tarustossa kuvattu aika. Olen käyttänyt omissani n.1000±50 jaa.

Ehkä tästä olisi aluatavaksi vihjeeksi kunkulle:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ahvenanmaa#Esihistoria

Vierailija

Umpimähkästä olen joskus kuullut uskottavan selityksen.
Suomeksi nykyään tarkoittaa sattumanvaraista, mutta alun perin sanalla oli joku kokrettiinen merkitys.

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007
iki

Katso keskustelun aihe! Esitä oma luova näkemyksesi siitä milloin oli Kalevala-tarustossa kuvattu aika. Olen käyttänyt omissani n.1000±50 jaa.

Ehkä tästä olisi aluatavaksi vihjeeksi kunkulle:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ahvenanmaa#Esihistoria

1000 jKr on aivan liian myöhäinen ajankohta. Silloin oli jo viikinkiaikakin loppumassa, eikä Kalevalassa viitata tuon ajan hyvin tunnettuihin tapahtumiin mitenkään. Kalevala kuvaa aikaa viimeistään 700 jKr, mutta aikaisintaajankohtaa on vaikea sanoa. Arvioin 100 eKr - 700 jKr.

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

Vierailija

liis@:lle Umpimähkästä
Umpimähkä on Kalevalan aikainen taapa säilyttää tulta yön yli, tulenteko kun silloisilla välineillä oli nykyistä työläämpää.
Hiilet peitettiin illalla turpeella tms. ja aamusella sitten puhallettiin umpimähkään siinä toivosa, että joku hiilistä alkaisi hehkua.
Tässä umpimähkässä puhaltelemme tänne tuomiimme hiiliin yhdessä ja yritämme saada hehkua Kalevalan maisemiin.

sigfridille Ajankohdasta
Tuo ehdottamasi ajankohta on varmaan mahdollinen. Muistathan, että emme tee kalenteria vaan kartaa (emmekä k... toisten hiiliin). Odotan suurella mielenkiinnolla omaa ehdotustasi Kalevalan kartalle!

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007
iki

sigfridille Ajankohdasta
Tuo ehdottamasi ajankohta on varmaan mahdollinen. Muistathan, että emme tee kalenteria vaan kartaa (emmekä k... toisten hiiliin). Odotan suurella mielenkiinnolla omaa ehdotustasi Kalevalan kartalle!

Emmehän voi tehdä karttaa, jos emme tiedä ajankohtaa. Tuskin Kalevalaa voi laittaa nykyisen Etu-Töölöön.

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

Vierailija
sigfrid
iki

sigfridille Ajankohdasta
Tuo ehdottamasi ajankohta on varmaan mahdollinen. Muistathan, että emme tee kalenteria vaan kartaa (emmekä k... toisten hiiliin). Odotan suurella mielenkiinnolla omaa ehdotustasi Kalevalan kartalle!




Emmehän voi tehdä karttaa, jos emme tiedä ajankohtaa. Tuskin Kalevalaa voi laittaa nykyisen Etu-Töölöön.

Sinullahan on ehdottamasi ajankohta eikö siihen siis voikaan tehdä karttaa. Jos niin on niin odotetaan kunnes meistä joku ehdottaa sopivaa.

EMMEHÄN TYRMÄÄ TOISTEMME EHDOTUKSIA VAAN YRITETÄÄN PUHALTAA KAIKKIIN HIILIIN.
_______________________________________________________________
Luovuus kantaa kuin huomaamattaan mukanaan tärkeitä arvoja: ennakkoluulottomuutta, suvaitsevaisuutta, vapautta, rajojen rikkomista, omaperäisyyttä.

Vierailija
HMV
iki
kunkku
Umpityhmänä Kunkku kysyy kuinka paljon ahvenanmaasta oli tuohon aikaan veden alla?



Maa on noussut ehkä 5 - 7 m. kun katsot kartalla esim. 5 m:n korkeuskäyrää niin ainakin sen ulkopuolella melkoisella varmuudella oli vettä.



Ahvenanmaan Föglössä maankohoaminen on 4.13 ± 0.22 mm/v
merentutkimuslaitoksen mukaan.
http://lyhytlinkki.net/?dwxpqjtb

Mihin aikaan siis tähdätään? 6 metriä ym. maankohoamisvauhdilla ottaisi n. puolitoista vuosituhatta.

Ilmarinen sai Sammon valmiiksi ehkä n. 829 jaa. Voisimme tähdätä vaikka siihen - tarkennetaan kun saamme parempaa tietoa, jokaineen tuokoon oman (mielellään perustellun) ajankohtansa mukaan keskusteluun väittelemättä muita vastaan. Joten tuo mainitsemani n. 5 m:n korkeuskäyrä voisi olla hyvä lähtötaso.

Kun tavoitteemme on kuvailla Kalevalassa mainittujen paikkojen sijaintia kartalla niin tuolla rantaviivan paikalla ei ole ratkaisevaa merkitystä, sehän liikkuu kaiken aikaa. Kasvihuoneilmiö ja jäätiköiden sulaminen järjestänee piankin tilanteen jossa vedenpinta on Kalevalan ajan korkeudella saaristossamme. Ken silloin elää voi tarkistaa asian.

Karttaa tarkkoine rantaviivoineen ei ole koskaan mahdollista piirtää, veden korkeus vaihtelee jatkuvasti, rajuimmin siellä missä vaikuttavat vuoksi ja luode. Heti kun saat yhdenkään pisteen rantaviivaa merkityksi niin se on jo siirtynyt suuntaan tai toiseen.

Meille tärkeämpää on mm. saarien sijainti, ne eivät onneksemme liiku kovinkaan nopeasti paikasta toiseen. Esim. Gotlanti on meille riittävällä tarkkuudella aivan samassa paikassa kun se oli aikana jota Kalevalassa kuvataan. Ahvenanmaa oli nykyisellä paikallaan ja asumiskelpoinen jo kivikaudella. Pohjolaan ehkä kuuluneet Birka ja Hovgårdenkin olivat jo asumiskelposia, niiden ja monien muiden muinaislinnojen paikat tunnetaan jne.

Joitakin rannikkokaupunkeja on siirretty lähemmäksi rantaa aikojen saatossa, mutta sen osannemme huomioida.

"Tavoitteena kuvailla Kalevalan kartta (Itämeren alueella?), välittämättä siitä onko Kalevala-eepos totta vai tarua."
EMME SIIS OLE PIIRTÄMÄSSÄ TARKKOJA RANTAVIIVOJA emmekä väittelemässä vuosiluvuista ja maan kohoamisesta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat