Yhdessä laulaminen lisää elinvuosia.

Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

http://www.yle.fi/uutiset/24h/id78370.html

Kertokaas nyt viisaammat, miten tuota yhdessä laulamista voisi kehittää.

Kävin joskus vuosia sitten paikallisessa seurakuntakuorossa. Lauloin bassoa. Pystyin oppimaan tasan yhden laulun. Händelin "riemuita saa".
En halunnut olla pelkkä huulten liikuttaja kuorossa, vaan halusin oppia aikuisten oikeasti oman osuuteni.

Teetin itselleni privaattiäänitteet kasetille, joita kuuntelin kotona ja harjoittelin yksinäni. Äänitteen tekeminen oli tosi hankalaa eikä kukaan muu halunnut sellaisia.

Harjoiteltuani osasin hyvin sen yhden laulun, mutta en mitään muita. Olisi pitänyt osata monia, jotta olisi voinut mennä esiintymään.

Voisiko joku kertoa, miten meitä vähemmän lahjakkaita voisi kannustaa kuorolauluun, kun kotona ei saa harjoitella ?

Tuo avatarkuvani oli lahjakkaampi kuin minä.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

En osaa auttaa laulamisessa, mutta sanon näin ; nauru pidentää ikää.
Myös yhdessä nauraminen pidentää ikää.

Hyvää Joulua

mvh

Vierailija

voi menna karaoke baariin ja laulaa kavereitten kanssa kimppalaulun, mutta olla vahan kauempana mikista ettei oma aani kuulukaan kajareista.

siita saa esiintymisvarmuutta ja oppii laulujen sanoja.

tai voi myos liittya partioon. Siella lauletaan nuotiopiirissa.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
mirushka
voi menna karaoke baariin ja laulaa kavereitten kanssa kimppalaulun, mutta olla vahan kauempana mikista ettei oma aani kuulukaan kajareista.

Pöh. Olen käynyt monet kerrat karaokebaarissa ja olen aika hyvä laulamaan. Kaksi kertaa minulle on tarjottu tuopit ja kerran tuli turpaan. Aplodeja tuli useamminkin.

Kuorolaulu on ihan eri juttu.

Vierailija
Ertsu
mirushka

Pöh. Olen käynyt monet kerrat karaokebaarissa ja olen aika hyvä laulamaan. Kaksi kertaa minulle on tarjottu tuopit ja kerran tuli turpaan. Aplodeja tuli useamminkin.

Kuorolaulu on ihan eri juttu.

snobi. mikset sitten liity uuestaa kuoroon, mutta lopeta se hossotys niitten taustanauhojen kanssa, ja sulaudu jengiin.

Vierailija
vapaa foorumi
En halua elää liian kauan. Tulee komplikaatioita.

voi myos vetaa ittensa kanniin ja menna assalle

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Mirushka
snobi. mikset sitten liity uuestaa kuoroon, mutta lopeta se hossotys niitten taustanauhojen kanssa, ja sulaudu jengiin.

Mikä on "snobi" ? En sulaudu jengiin, kun lahjat ei riitä. Joulupukki oli vähän köyhä silloin kun minua tehtiin.

Vierailija

sua vaivaa ikaluokallesi tyypillinen taydellisyyden tavoittelu.

Harrastelijakuoroja on eri tasoisia. Aloita semmoisesta missa ei ole niin ammattilaismainen meininki, niin ei tarvii jannittaa. Jannitys ja stressi syo laulua.

ps. snobi on semmonen joka snobbailee ja kranttuilee. Hienohelma.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
mirushka

rentoudu, veda syvaan henkea, ja kylla se basso alkaa sielta itsekseen kumpuilemaan.

Harrastelijakuoroja on eri tasoisia. Aloita semmoisesta missa ei ole niin ammattilaismainen meininki, niin ei tarvii jannittaa. Jannitys ja stressi syo esiintymista pahiten.

ps. snobi on semmonen joka snobbailee eli kranttuilee

Mistä päättelet ikäluokkani ? Snobbailu ja kranttuilu ovat eri asioita. Mihin suun liikkuttelijoita tarvitaan kuorossa ? Ei se ole mitään täydellisyyden tavoittelua, jos haluaa osata laulaa kuorossa. Sitä joko osaa tai ei osaa.

Kerro jo, mistä me vähemmän lahjakkaat saamme tukiopetusta k.o. lajiin.

Harrastelijakuoroja on eri tasoisia. Aloita semmoisesta missa ei ole niin ammattilaismainen meininki, niin ei tarvii jannittaa. Jannitys ja stressi syo laulua.

Ei tässä ole kysymys mistään jännittämisestä. Pystyn menemään karaokelle vaikka selvin päin.

Vierailija
mirushka
ps. snobi on semmonen joka snobbailee ja kranttuilee. Hienohelma.

Aivan. Harrastelijakuoroja todellakin on paljon, mutta ei tälläisiä puoliharrastelijakuoroja jossa itse laulan II-tenoria. Turussa tiedetään mm. tämä meidän CD, jonka teimme laivaston soittokunnan kanssa yhteistyössä.

Tervetuloa mukaan. Täältä pieniä näytteitä http://www.jokilaaksonlaulajat.fi/levy_malmsten.htm
Georg Malmstén 27.6.1902 - 25.5.1981 Saa tilata CD-levyn. Upeaa oli ns. "kertausharjoituksissa"

[size=75:1ky7nj56]ps. Musiikkineuvos Petter Ohls on poikani kummi[/size:1ky7nj56]

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Upeasti kuuluu tuo sinun II-tenorisi sieltä. Kuuntelin sen "ilta skanssissa".
Olen laulanut usein karaokella sitä Malmstenin "Auringon lapset". Se vaatii vähän skaalaa. Sillä laululla olen saanut kerran nyrkistä päin naamaa, joten kai se sitten aika hyvin meni ??

Vierailija
Ertsu
Upeasti kuuluu tuo sinun II-tenorisi sieltä. Kuuntelin sen "ilta skanssissa".
Olen laulanut usein karaokella sitä Malmstenin "Auringon lapset". Se vaatii vähän skaalaa. Sillä laululla olen saanut kerran nyrkistä päin naamaa, joten kai se sitten aika hyvin meni ??
Oli todella upeaa laulaa laivaston soittokunnan edessä. Todella käsittämättömän upeaa.
Tässäpä kuva Kreetalta, jonne puheenjohtajana vein kuoroni. Toi toinen oikealta.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Menee vähän kehumiskilpailuksi, mutta alkuperäinen kysymykseni oli : Miten vähemmän lahjakkaita saadaan mukaan kuorotoimintaan ??

Vierailija
Ertsu
Menee vähän kehumiskilpailuksi, mutta alkuperäinen kysymykseni oli : Miten vähemmän lahjakkaita saadaan mukaan kuorotoimintaan ??
Kannustamalla. Pitää hakea mukaan. Tukea. Ei todellakaan ole helppoa päästä isoon porukkaan mukaan, varsinkaan, jos on kyse mieskuorosta. Sekakuoroihin on paljon helpompi mukautua. Naiset tykkää miehistä Kaikkiin kuoroihin pitää olla tavallan "suosittelija". Eli henkilö, joka ottaa henkilökohtaisen vastuun. Olen muutamia noin saattanut, mutta vaikeaa on, jos sitten eivät läpäisekään laulutestiä.

Oikeastaan kaikki ihmiset ovat musikaallisia. Sisäinen sointi on kaikilla. Se vaan täytyy kaivaa esille. Itseluottamusta, kovaa työtähän se vaatii, että ääni pysyy kunnossa. On ilo laulaa itsekseksin soittokapineen kanssa.

LISÄYS: En sitten oikein tiedä, kuinka tosissasi olet tässä asiassa, mutta nuotituksen (partituurin) lukutaito, ymmärtäminen on on oikeastaan välttämätöntä. Jos sen hallitsee, niin pärjää missä kuorossa hyväänsä.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Mitä laulutestiä ?? Ei Hervannan seurakuntakuoroon mitään laulutestiä tarvittu. Soololaulu ja kuorolaulu ovat ihan eri planeetoilta. Kuorossa opettelet laulamaan vain sitä omaa ääntäsi. Solistina tai sopraanossa tai mieskuoron ykköstenorissa ei tarvi paskaakaan välittää muusta kuin varsinaisesta melodiasta. Tuo sinun II-tenorisi on jo vähän vaativampi.
Kuorossa jokaisella ryhmällä on oma melodiansa, josta täytyy pitää kiinni, vaikka kaveri vieressä laulaa ihan muuta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat