Dalai Lama - Tiibetin vapaus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Katselin aattoiltana Teemalta Tiibetin Buddhalaisuudesta ja Dalai Lamasta kertovaa dokumentia.
Tuli vähän sellainen olo , ettei hyvyys palkiste itseään.
Vaikka olisi kuinkla hieno ja toisia loukkaamaton ideologia, niin joku kävelee aina yli.
En väitä, että Buddhalaisuus Tiibetissä tai missään muuallakaan on muuta kuin uskomus muiden joukossa, mutta se ehdottomuus, jolla elämään suhtaudutaan, tekemättä uskonnosta suurinta dogmia, on silmiinpistävää ja minulle kunnioitettavaa.
Toki Tiibetissä oli suuria sosiaalisia ongelmia ennen Kiinan invaasiota, mutta ei "unohdetun" kansanmurhan kaltaista tilannetta, jonka länsimaat olivat myöhemmin valmiit myymään päästäkseen Kiinan markkinoille.
Vastaavaa tapahtuu monissa maailmankolkissa samanaikaiseti.

Silti Dalai Laman tapa tehdä politiikkaa ja johtaa uskontoa ilman väkivaltaa on ainutlaatuista.
Aika näyttää, onko se myös kollektiivisesti menestyksellistä.

Onkohan kristillisiä koskevaa näin Jouluna?

Sivut

Kommentit (65)

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007

Tosin tiibetiläiset olivat vain näennäisesti vapaita ennen kiinan invaasiota. Valta oli keskitetty lähinnä muutamille ihmisille ja tavallinen kansa oli heille käytännössä orjia. Enemmän vapauksia niillä on kiinalaisten alaisuudessa kuin entisessä hallinnossa.

Noh, oishan se toivottavaa että rauhanomaisesti saatais jotain aikasiksi, mutta epäilen kyllä vähän.

Olen fiksu ja älykäs!

Vierailija
NallePuh
Tosin tiibetiläiset olivat vain näennäisesti vapaita ennen kiinan invaasiota. Valta oli keskitetty lähinnä muutamille ihmisille ja tavallinen kansa oli heille käytännössä orjia. Enemmän vapauksia niillä on kiinalaisten alaisuudessa kuin entisessä hallinnossa.

Noh, oishan se toivottavaa että rauhanomaisesti saatais jotain aikasiksi, mutta epäilen kyllä vähän.

Otapa asioista selvää, ennekuin julkaiset sen.
Kahdessa virkkeessä teit enemmän virheitä kuin pystyt vastamaan.
Mutu juttuja.
Asiat todellakaan eivät ole niinkuin annoit ymmärtää.

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007
Starman
NallePuh

Otapa asioista selvää, ennekuin julkaiset sen.
Kahdessa virkkeessä teit enemmän virheitä kuin pystyt vastamaan.
Mutu juttuja.
Asiat todellakaan eivät ole niinkuin annoit ymmärtää.

No sehän oli ennen kiinalaisten invaasiota teokratinen valtio, niinkuin nykyiset Iran, afganistan, Saudiarabia. Ja nekö on vapaita valtioita?
Samanlaista fundalemamistista (vittu osaa kirjoittaa) uskontoa sielläkin harjoitettiin kuin noissa esimerkeissäni.

Ja rauhanomaisesti jotain saatais aikasiksi? Noh, sanoppa historiasta joitain esimerkkejä siitä? Buddhalaiset afganistanissa? tai pakistanissa? Rättipäitä siellä vain enää on.

Olen fiksu ja älykäs!

Vierailija

Krjoita kule Nalle Puh seuraavaksi vaikka Kylli-tädille, niin asiasi käsitellään.
Et tunnu tietävän mitään asiasta, mutta puhut suulla suuremmalla..

Jos asia todella kiinnostaa, niin ota sevää ja palaa takaisin, muttei näillä eväillä.

Hyvää Joulua.

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007

Vieläkun kiina valloittaisisi pakistanin ja sun muut sen lähistöllä olevat mussukka maat, niin sitten olis maailma jo paljon parempi paikka.

Kiina on tällä hetkellä ainut valtio mikä voisi voittaa mussukat sodassa. USA, Venäjä sun muut ovat liian nössöjä nykyään pystyäkseen taistelemaan terrorismia vastaan! Kiina uskaltaisisi tukahduttaa moiset terrorismit ja harhaoppiset mussukat asian vaatimalla voimalla! Eli MURSKAAMALLA VIHOLLISET!!

Olen fiksu ja älykäs!

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007
Starman
Krjoita kule Nalle Puh seuraavaksi vaikka Kylli-tädille, niin asiasi käsitellään.

Jos asia todella kiinnostaa, niin ota sevää ja palaa takaisin, muttei näillä eväillä.
Hyvää Joulua.

Noh, näköjään enemmän tiedän asiasta kuin sinä. Sori vaan. Eihän sille mitään mahda että olen jo saanut hyvät tiedot kirjaston kirjoista jo näin nuorena.

Olen fiksu ja älykäs!

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007
Starman

En väitä, että Buddhalaisuus Tiibetissä tai missään muuallakaan on muuta kuin uskomus muiden joukossa, mutta se ehdottomuus, jolla elämään suhtaudutaan, tekemättä uskonnosta suurinta dogmia, on silmiinpistävää ja minulle kunnioitettavaa.

Totta. Buddhalaiset ovat hyvin ystävällistä väkeä ja taitaapi olla näistä nykyajan suurimmista uskonnoista ainut miltä puuttuu täysin fundalestiset uskovaiset.
Itse arvostan myöskin Buddhalaisten tarinoita koska ne ovat kirjoitettu jotenkin maanläheisesti ja fiksusti,
opetusket ovat kirjoitetty lyhyisiin mutta yleensä niissä kuitenkin sisältyy tosi järkevä opetus.
Buddhalaisuus myöskin on ainut uskonto mikä ei keskity vain toisten tuomitsemiseen, vaan keskittyy itsensäkehittämiseen ja elämän kunnioittamiseen.
Niille sanoisin jotka sanoo lukevansa kurakakkaa tai raamattua sen takia koska niissä on hyviä elämän ohjeita, niin suosittelisisin tutustumaan mielummin buddhalaisuuteen. Huomaatte varsin pian miten suuri ero niillä on.

Olen fiksu ja älykäs!

Vierailija
NallePuh
Starman

Hyvää Joulua.

Noh, näköjään enemmän tiedän asiasta kuin sinä. Sori vaan. Eihän sille mitään mahda että olen jo saanut hyvät tiedot kirjaston kirjoista jo näin nuorena.

Hyvä Suomen kirjastolaitos.
Jos jo näin nuorena pääset tällaisiin suorituksiin, niin jään vain jännityksellä odottamaan mihin potentiaalisi riittää sellaisissa asiaoissa , joista todella jotain tiedät.

Hyvää Joulua , äläkä unohda kerätä LEGOjasi.

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007
Starman
NallePuh
Starman

Hyvää Joulua.

Hyvä Suomen kirjastolaitos.
Jos jo näin nuorena pääset tällaisiin suorituksiin, niin jään vain jännityksellä odottamaan mihin potentiaalisi riittää sellaisissa asiaoissa , joista todella jotain tiedät.

Hyvää Joulua , äläkä unohda jerätä LEGOjasi.

Muista sinäkin vaihtaa vaippasi, vaari.

Olen fiksu ja älykäs!

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007
Lassi
Pojat, pojat. Hoidetaan homma nyt ennen vuodenvaihdettta. Bushman on uhannut räjäyttää meidät, jos homma ei suju mallikaasti. Tosin olen jo kerännyt "rautaa rajalle", että antaa palaa vaan.
Dalai Lama pitää nyt varmistaa tänne http://www.jokilaakso.com/tunnistus/analyysi/

Mistä niin päättelet että se on juuri Dalai-lama?

Saas nährä mitä se busse huomenna keksii.. Tänään meinaa oli yllättävän hiljaa.

Olen fiksu ja älykäs!

Vierailija
Lassi
Kuules Starman. Kun olet nyt perehtynyt tähän hahmoomme 82. Eli tunnistamatta. Arveltu Dalai Lamaksi. Niin kirjoitapa ketjuun http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=24139 Yhteenvetoa näät täältä http://www.jokilaakso.com/tunnistus/analyysi/

Ei sen puoleen. Vielä muutama päivä aikaa.

Sori, Lassi en osaa sanoa. Tuntuu, että #82 ei olisi nykyinen 14. Lalai Lama ( Tenzin Gyatzo ).
En kyllä ole varma, mutta kaikki pukeutuminen, lasit otsalla, ym, ei oikein sovi.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... foto_1.jpg

Katso tästä äijää, vähän samannäköinen.

Vierailija
Starman
Lassi
Kuules Starman. Kun olet nyt perehtynyt tähän hahmoomme 82. Eli tunnistamatta. Arveltu Dalai Lamaksi. Niin kirjoitapa ketjuun http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=24139 Yhteenvetoa näät täältä http://www.jokilaakso.com/tunnistus/analyysi/
Ei sen puoleen. Vielä muutama päivä aikaa.

Sori, Lassi en osaa sanoa. Tuntuu, että #82 ei olisi nykyinen 14. Lalai Lama ( Tenzin Gyatzo ).
En kyllä ole varma, mutta kaikki pukeutuminen, lasit otsalla, ym, ei oikein sovi.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... foto_1.jpg
Katso tästä äijää, vähän samannäköinen.

Onhan se näköinen kovastikin. Tässä viimeisessä pinnistyksessä on vaan pitänyt käydä erittäin kriittiseksi. Luovuttaisin vastuun jo jollekin toiselle.

Bussekin uhkaa täystuholla

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat