Tutkimus: Herbalife-tuotteista vakavia maksavaurioita

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015
[size=150:2jsmk92r]Tutkimus: Herbalife-tuotteista vakavia maksavaurioita [/size:2jsmk92r]
[size=75:2jsmk92r]Julkaistu: 26.12.2007 22:10 [/size:2jsmk92r]

Ainakin 22 ihmistä on saanut maksavaurion Herbalife-tuotteista, kertoo Euroopan maksantutkijoiden julkaisu Journal of Hepatology. Näistä kahden maksa petti äkillisesti niin, että heille piti tehdä nopeasti maksansiirto.

Suomessakin on kokemusta luontaistuotteiden kaltaisten valmisteiden aiheuttamista maksavaurioista. Reumakipujen helpottamiseen syötyjen chaparral-tuotteiden takia kävi kuusi ihmistä Helsingin yliopistollisessa keskussairaalassa 1990-luvun lopulla, kun heidän maksansa petti äkillisesti.

Luontaistuotteet luetaan elintarvikkeisiin, eikä niitä valvota etukäteen. Monissa luontaistuotteissa on kasveista peräisin olevia ainesosia, ja peräti 350 kasvilajissa tiedetään olevan maksavaurioita aiheuttavia alkaloideja. Suomessa tällaisia kasveja ovat muiden muassa rohtovirmajuuri ja raunioyrtti.

Herbalifen tuotteissa jäi selvittämättä, mitkä aineosat vahingoittivat maksaa, koska yhtiö kieltäytyi kertomasta tuotteiden tarkkaa sisältöä. Tämän todennut Journal of Hepatologyn pääkirjoitus harmitteli myös sitä, etteivät tutkijatkaan olleet pyytäneet potilailta näytteitä käytetyistä tuotteista.

Selvittämistä hankaloitti käytettyjen tuotteiden runsaus, sillä vaurioita saaneilla käyttäjillä oli useita Herbalife-tuotteita. Vähimmillään käytössä oli kolme ja enimmillään 17 eri tuotetta.

Tuotteiden käytön yhteys maksavaurioon selvitettiin kansainvälisen käytännön mukaan. Yhteyttä pidettiin selvänä viiden ja todennäköisenä 13:n potilaan kohdalla. Epäilykselle ei jää juuri sijaa, pääkirjoittaja arvioi.

Lehti julkaisi kaksi tutkimusraporttia, joissa selviteltiin maksavaurioiden yhteyttä Herbalife-tuotteisiin. Kaikille Sveitsin sairaaloille lähetetyssä kyselyssä löydettiin 12 tapausta vuosilta 1998–2004. Yksi käyttäjä joutui äkilliseen maksansiirtoon, loput tarvitsivat muuta hoitoa.

Israelissa taas todettiin 2004 neljä äkillisiä hepatiittia eli maksatulehdusta, jotka liittyivät Herbalife-tuotteisiin. Niiden jälkeen terveysministeriö halusi, että tilanne selvitetään tarkemmin. Kaikkiaan tutkittiin 12:ta potilasta, joille syntyi äkillinen maksavaurio lähes vuoden kuluttua Herbalife-tuotteiden käytön aloittamisesta. Yksi joutui maksansiirtoon ja kuoli sen seurauksiin.

[size=200:2jsmk92r]Helsingin Sanomat[/size:2jsmk92r]

Kannattaisiko tästä edespäin hiukan miettiä näiden käyttöä.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Jaa luontaistuote, luinki jo aijemmin jutusta, siinä ei selvinny mitä toi litku ees oli...
Ite käytän luontaistuotteista vain noita Carmoliksen yrttitippoja, käteviä ko on nuha ^^ Joop mut ei kannate heti haudata kaikkia luontaistuotteita ko yks tuote osottautuuki hiukan.. uhm tappavammaksi (% on niitä keinotekosesti tehtyjä lääkkeitäki osottautunu ties kuinka vaarallisiksi...

Vierailija

Minua kiinnostaisi tietää, miksi aloitit aiheesta uuden ketjun, vaikka siitä keskustellaan jo "Herbalife-tuotteet" -nimisessä ketjussa. Olet varmasti tietoinen tästä ketjusta, koska postasit sinne saman lainauksen Hesarin artiikelista puoli tuntia ennen tämän ketjun aloitusta. Lisäksi Nuori Urho -nimimerkillä kirjoittava henkilö oli siinä ketjussa jo linkittänyt tuon Hesarin artikkelin kertaalleen.

Lisäksi minua ihmetyttää, miksi postaat koko Hesarin artikkelin tänne, ja sitten itse kommentoit sitä ainoastaan yhdellä virkkeellä.

Onko sinulla nettikäytöstapoja Calculator?

Vierailija
ilesoft
Minua kiinnostaisi tietää, miksi aloitit aiheesta uuden ketjun, vaikka siitä keskustellaan jo "Herbalife-tuotteet" -nimisessä ketjussa.

Tässä ketjussa on kysymys Herbalife-tuotteiden aiheuttamista maksavaurioista, joten ketjut ehkä sivuavat toisiaan mutta tämäkin ketju on erittäin tarpeellinen. Herbalife-tuotteiden aiheuttamat maksavauriot on paljon tärkeämpi saada ihmisten tietoon kuin tuotteiden (valheellinen?) kehuminen.

ilesoft

Olet varmasti tietoinen tästä ketjusta, koska postasit sinne saman lainauksen Hesarin artiikelista puoli tuntia ennen tämän ketjun aloitusta. Lisäksi Nuori Urho -nimimerkillä kirjoittava henkilö oli siinä ketjussa jo linkittänyt tuon Hesarin artikkelin kertaalleen.

Kyllä mutta alkoi näyttää siltä, että tuotteen lumoissa olevat eivät reagoisi sen aiheuttamiin maksavaurioihin mitenkään.

ilesoft

Lisäksi minua ihmetyttää, miksi postaat koko Hesarin artikkelin tänne, ja sitten itse kommentoit sitä ainoastaan yhdellä virkkeellä.

Juuri siksi, että nyt tekstiä on helppo lainata ja vaikka HS jostain syystä poistaisi tekstin, se on edelleen palstalaisten käytössä. Ymmärtääkseni, kun tämän kaltaisten tuotteiden edunsaajien kourat ovat pitkät.

ilesoft

Yllä vastaamani perusteella: Kyllä minulla on.

Oletko sinä Herbalife-koukussa ilesoft?

Vierailija
calculator
[size=150:28tn194u]Tutkimus: Herbalife-tuotteista vakavia maksavaurioita [/size:28tn194u]
[size=75:28tn194u]Julkaistu: 26.12.2007 22:10 [/size:28tn194u]

Ainakin 22 ihmistä on saanut maksavaurion Herbalife-tuotteista,

Tuotteiden käytön yhteys maksavaurioon selvitettiin kansainvälisen käytännön mukaan. Yhteyttä pidettiin selvänä viiden ja todennäköisenä 13:n potilaan kohdalla. Epäilykselle ei jää juuri sijaa, pääkirjoittaja arvioi.

syntyi äkillinen maksavaurio lähes vuoden kuluttua Herbalife-tuotteiden käytön aloittamisesta. Yksi joutui maksansiirtoon ja kuoli sen seurauksiin.

[size=200:28tn194u]Helsingin Sanomat[/size:28tn194u]

Kannattaisiko tästä edespäin hiukan miettiä näiden käyttöä.

Tällaisen tiedon jälkeen vain täydelliset idiootit jatkavat tuotteen käyttöä.
Mutta niitähän maailmassa riittää.

Vierailija
unski

K.K. komukka ??

Vierailija
calculator
ilesoft
Minua kiinnostaisi tietää, miksi aloitit aiheesta uuden ketjun, vaikka siitä keskustellaan jo "Herbalife-tuotteet" -nimisessä ketjussa.
Tässä ketjussa on kysymys Herbalife-tuotteiden aiheuttamista maksavaurioista, joten ketjut ehkä sivuavat toisiaan mutta tämäkin ketju on erittäin tarpeellinen. Herbalife-tuotteiden aiheuttamat maksavauriot on paljon tärkeämpi saada ihmisten tietoon kuin tuotteiden (valheellinen?) kehuminen.
Minun mielestäni tuossa vanhemmassa Herbalife-ketjussa olisi ihan yhtä hyvin voitu ruotia näitä maksavaurioita ja varmasti näin tehdäänkin. Siksi en oikein hyväksy uuden ketjun aloittamista suunnilleen samasta aiheesta.
calculator
ilesoft
Olet varmasti tietoinen tästä ketjusta, koska postasit sinne saman lainauksen Hesarin artiikelista puoli tuntia ennen tämän ketjun aloitusta. Lisäksi Nuori Urho -nimimerkillä kirjoittava henkilö oli siinä ketjussa jo linkittänyt tuon Hesarin artikkelin kertaalleen.
Kyllä mutta alkoi näyttää siltä, että tuotteen lumoissa olevat eivät reagoisi sen aiheuttamiin maksavaurioihin mitenkään.
Ja kuvittelet, että uuden ketjun aloittaminen jotenkin auttaa heitä reagoimaan lumoiltaan?
calculator
ilesoft
Juuri siksi, että nyt tekstiä on helppo lainata ja vaikka HS jostain syystä poistaisi tekstin, se on edelleen palstalaisten käytössä. Ymmärtääkseni, kun tämän kaltaisten tuotteiden edunsaajien kourat ovat pitkät.
Ok. Tämä perustelu tekstin ns. varmuuskopioinnista on järkevä. Mutta silti ihmettelen, että kopioit saman artikkelin vanhaan Herbalife-ketjuun ja sitten aloitat uuden ketjun.
calculator
ilesoft
Yllä vastaamani perusteella: Kyllä minulla on.
No minulla on toinen käsitys perustelujeni mukaan, mutta aiköhän sekin tullut selväksi.
calculator
Oletko sinä Herbalife-koukussa ilesoft?
Itse asiassa en ollut tästäkään ihmetuotteesta perillä, ennen kuin luin tuon Herbalife-ketjun lävitse. Joskus olen aineista kuullut ja kuvitellut niiden olevan jotain normaalia Bodyshop-, tai luontaistuotekauppakamaa.

En ole minkään aineen koukussa. Joko minulla on hyvä itsehillintä, tai sitten puuttuu jokin sellainen ominaisuus, joka tuon koukkuuntumisen aiheuttaa. Joidenkin tapojen orja tosin olen.

En tajua tätä vouhotusta maksavaurioista. Jos Herbalife-käyttäjiä todellakin on 60 miljoonaa, niin muutamien maksavauriot eivät ole mikään ihmeellisyys. Varsinkin jos nämä käyttäjät ovat syöneet liikaa. Tietääkseni minkä tahansa aineen liikakäyttö voi aiheuttaa vaurioita kroppaan. Jos kyseessä ovat lisäravinteet, niin varmasti liikakäyttö aiheuttaa joidenkin aineiden puutosta ja varmasti maksa ja munuaiset kärsivät.

Sen perusteella, mitä olen Herbalife-ketjusta lukenut, en usko näiden tuotteiden olevan mitään huijausta. Kalliita lisäravinteita, joita tavallinen tallaaja ei tarvitse, vaan pystyy elämään terveellisesti ihan tavallisesti kohtuullisella ja monipuolisella ruokavaliolla. Lisäksi tietenkin tarvitsee liikkua. Se jää aina mainitsematta, vaikka ei enää tunnu nykyihmisille olevan itsestäänselvyys. Nykyajan ihminen kuvittelee saavansa hienon kropan ja pudottavan kiloja ihan vaan sohvalla pötköttämällä, kunhan vaan on oikeat laitteet ja aineet käytössä.

Sinulla taitaa olla joku ongelma Herbalife-tuotteiden kanssa, kun näin kärkkästi uuden ketjun aloitit. Vielä ilmeisemmin sen jälkeen, kun epäilit minun kirjoitusmotiivini olevan aineiden puolustusta, vaikka kyseenalaistin sinun nettipalstan käytöstapojasi.

Katsos näin minun mielestäni tulisi menetellä. Jos tekee mieli aloittaa aiheesta uusi ketju, niin ensin käytetään Googlea ja palstan hakutoimintoa, ja otetaan selvää, mitä asiasta on aikaisemmin kirjoitettu. Jos asia on todellakin niin uniikki, ettei sitä ole vielä käsitelty, niin siten vaan uutta ketjua aloittamaan, oikealle aihealueelle. Jos juttuun kuuluu oleellisena osana jokin nettikirjoitus, niin linkitetään se ja tarvittaessa varmuuskopioidaan talteen, mikäli ollaan todella paranoideja sen julkaisijan epärehellisyydestä.

Sitten kirjoitetaan oma näkemys asiasta, jota tuo nettikirjoitus jotenkin tukee. Ei niin että se lainattu teksti on melkein koko viesti ja oma anti on muutama lause ja sitten oletetaan että muut hoitavat sen keskustelun.

Vierailija
ilesoft

Sen perusteella, mitä olen Herbalife-ketjusta lukenut,
en usko näiden tuotteiden olevan mitään huijausta.

Kalliita lisäravinteita, joita tavallinen tallaaja ei tarvitse,
vaan pystyy elämään terveellisesti ihan tavallisesti
kohtuullisella ja monipuolisella ruokavaliolla.

Nykyajan ihminen kuvittelee saavansa hienon kropan ja pudottavan kiloja
ihan vaan sohvalla pötköttämällä, kunhan vaan on oikeat laitteet ja aineet käytössä.

Ylin lauseesi ei oikein istu yhteen alempien kanssa. Siis:

-Ei huijausta mutta kuitenkin tarpeetonta?

No sama se minulle on, jos typeryksiä rahastetaan. Olisi vain hyvä, jos
tuollaista menoa pystyttäisiin edes jotenkin rajoittamaan mutta kai se on
sitten mahdotonta, kun puolestapuhujia riittää joka lähtöön.

Vierailija
calculator

-Ei huijausta mutta kuitenkin tarpeetonta?

No sama se minulle on, jos typeryksiä rahastetaan.

"Tyhmien" rahastusta tapahtuu nykyään, niin monessa muodossa, ettei
sitä läheskään kaikki esim. huomaakkaan.

Vierailija
ilesoft
Minua kiinnostaisi tietää, miksi aloitit aiheesta uuden ketjun, vaikka siitä keskustellaan jo "Herbalife-tuotteet" -nimisessä ketjussa. Olet varmasti tietoinen tästä ketjusta, koska postasit sinne saman lainauksen Hesarin artiikelista puoli tuntia ennen tämän ketjun aloitusta. Lisäksi Nuori Urho -nimimerkillä kirjoittava henkilö oli siinä ketjussa jo linkittänyt tuon Hesarin artikkelin kertaalleen.

Asia ei tietysti mulle kuulu mutta jos joku ei ymmärrä kertoa otsikossa jonkun yleisesti käytössä olevan tuotteen maksatoksisuudesta, asia voi jäädä monilta huomaamatta.
Ei siinä kovin isoa vahinkoa tapahdu jos joku toinen niin tekee, kannattaisi ennemmin kertoa homoketjujen avaajille että 1 ketju varmasti riittää.
Kun on 60 miljoonaa käyttäjää ja pari saa maksavaurioita, voi olla aika mahdotonta sanoa johtuvatko vauriot herbalifestä vai jostain muusta.

Vierailija
Joulu-Pukki
unski

K.K. komukka ??

Kyllä, minä käytän edelleen, kuten oloen käyttänyt jo neljä vuotta. Tänäkin aamuna tein pirtelön. Kunto on loistava ja veriarvot hyvät.

Olen jo pariin ketjuun linkittänyt videon nelosen uutisista. No linkitämpä vielä tähänkin.
http://www.nelonen.fi/uutisvideot/default.asp?video=1600

Ja mitä se Bushman riemuitsee. HL on amerikkalainen miljardiyhtiö.

En ole myyjä, vaan käyttäjä, joten en koe asiakseni alkaa puolustaa yritystä ja sen tuotteita. Luulenpa, että yritys huolehtii siitä itse.
Minulla on kyllä sisäpiiritietoa siitä, että kyseisissä tapauksissa potilailla oli ennestään maksasairauksia C-hepatiittia ja rasvamaksaa. Epäilen, että vastine Herbalifeltä tulee aikanaan.

Mitäs luulette: Vetääkö Suomen A-maajoukkue HL:n mainokset pelipaidoistaan? Onhan HL sponsori.

veijo
Seuraa 
Viestejä178
Liittynyt10.6.2006
K. K.

Kyllä, minä käytän edelleen, kuten oloen käyttänyt jo neljä vuotta. Tänäkin aamuna tein pirtelön. Kunto on loistava ja veriarvot hyvät.

Olen jo pariin ketjuun linkittänyt videon nelosen uutisista. No linkitämpä vielä tähänkin.

Suomen johtava (ANONYYMI!!!) maksakirurgi!

Löytyisköhän kaverille nimeäkin?

Vierailija
veijo
K. K.

Tänäkin aamuna tein pirtelön.
Olen jo pariin ketjuun linkittänyt videon nelosen uutisista.

"K.K. komukalle ja muillekin tiedoksi !!

[size=150:3uq2i62p]Uskomuslääkinnästä voi olla myös vahinkoa[/size:3uq2i62p]

Uskomuslääkintä-nimike erottaa uskomuslääkinnän selvästi ja perustellusti lääketieteestä ja lääketieteelliseen näyttöön perustuvasta lääkinnästä.

Uskomuslääkinnällisiä oppeja ja hoitoja on useita satoja. Alla on lääkäri Veijo Saanon luokitteluun perustuva kategorisointi,esimerkein varustettuna:

1. Lääkitystä muistuttavat hoidot (homeopatia, luonnonlääkkeet, suuret vitamiini- ja hivenaineannokset)

 2. Fysioterapiaa muistuttavat hoidot (naprapatia, kuhnekylvyt)

 3. Jotkut psykoterapiat tai niitä muistuttavat hoidot (transaktioanalyysi, primaaliterapia, grafoterapia)

 4. Heijastevaikutuksiin pyrkivät hoidot (jalkapohjien vyöhyketerapia, korvalehtien akupunktuuri)

5. Elimistön puhdistamiseen pyrkivät hoidot (suolen huuhtelut, kuppaus ja suoneniskentä)

 6. Jotkut ruokavaliohoidot (elävä ravinto, makrobioottinen ruokavalio, paasto)

 7. Henkinen harjoittelu (monet meditaatio- ja hypnoositerapiat)

 8. Henkiparannus (energiavirtojen käsittely, kiviterapia, väriterapia)"

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
veijo

Näyttää olevan prof. Krister Höckerstedt. Hän tosiaan on Suomen huomattavin maksakirurgi varsinkin elisiirtopuolella.

"between the click of the light; and the start; of a dream"

veijo
Seuraa 
Viestejä178
Liittynyt10.6.2006
rosewater
veijo

Näyttää olevan prof. Krister Höckerstedt. Hän tosiaan on Suomen huomattavin maksakirurgi varsinkin elisiirtopuolella.

No katsos. Henkilöllisyys löytyi. Mutta onko mielipide luontaistuotteista
muuttunut vuodesta 1999? Ja, kun näyttää olevan, niin miksiköhän?

Professori Krister Höckerstedt otti 24.3.1999 Hufvudstadsbladetissa voimakkaasti kantaa terveyskauppojen yrttivalmisteisiin.

Hän esitti, että tietyt yrtit sisältävät myrkyllisiä aineita, jotka ärsyttävät maksaa ja ajan mukaan voivat aiheuttaa maksasyöpää.

Tiedämme, että joka neljäs aikuinen enemmän tai vähemmän säännöllisesti käyttää vitamiineja tai muita ravintolisiä, kuten yrttivalmisteita. Miten tulee suhtautua vitamiineihin, kun on kyse lapsista?

http://personal.inet.fi/koti/ralf.nyman ... 1099s.html

Vierailija
veijo
rosewater

No katsos. Henkilöllisyys löytyi. Mutta onko mielipide luontaistuotteista
muuttunut vuodesta 1999? Ja, kun näyttää olevan, niin miksiköhän?

Professori Krister Höckerstedt otti 24.3.1999 Hufvudstadsbladetissa voimakkaasti kantaa terveyskauppojen yrttivalmisteisiin.

Hän esitti, että tietyt yrtit sisältävät myrkyllisiä aineita, jotka ärsyttävät maksaa ja ajan mukaan voivat aiheuttaa maksasyöpää.

Tiedämme, että joka neljäs aikuinen enemmän tai vähemmän säännöllisesti käyttää vitamiineja tai muita ravintolisiä, kuten yrttivalmisteita. Miten tulee suhtautua vitamiineihin, kun on kyse lapsista?

http://personal.inet.fi/koti/ralf.nyman ... 1099s.html

Höckerstedtin lausunto on lähes kymmenen vuoden takaa. Kyllä siinä ajassa lääketieteellinen tieto on lisääntynyt huimasti, joten....

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat