Rytmihäiriöt vanhuksella

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Isäni (hieman vaille 70-vuotias) potee toisinaan aika rajuista ja lamaannuttavista sydämen rytmihäiriöistä. Ukko ajaa autollaan, saa häiriön ja äiti joutuu tarttumaan pelkääjän paikalta rattiin, eli äijä on ihan kuutamolla kun sydän hakkaa kuten haluaa. Hän myös tekee lumitöitä ja pitää rintaansa. On myös kieltänyt kertomasta ongelmasta kellekään, tämähän on sydänvaivaisille perinteistä jo.

Kieltäytyy mokoma menemästä lääkärille. Sai jokunen vuosi sitten jotain lääkettä joka vei toimintakyvyn ja kunnon eikä suostu sitä ottamaan enää. Hänellä on verenpaine lääkityksen vuoksi alhainen ja kunto ikäisekseen hyä. Kyse ei mielestäni ole ollut kertaakaan infarktista mutta hieman huolestuttaa. Toki perintö tekee minulle, asuntolainaiselle hyvää mutta jos nyt ei heti kuolisi ja tämän vuoksi kysyn neuvoa. Eli mitä ihmettä on odotettavissa ja mitä pitäisi tehdä? Luulen, että häiriöt pahentavat osaltaan tilannetta ja infarkti on odotettavissa lähiaikoina. Ei mukava juttu laisinkaan.

PS. Itse olen nappaillut moderneja beta-salpaajia huvikseni vähentääkseni sydämen rasitusta, ilmeisesti sukurasituksen takia touhu kannattaa?

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija
päkäpää
Mitähän isäsi tekee auton ratissa?

Se ajelee sillä. Äiti on kakarana 50-luvulla hemmoteltu piloille automaagivaihteilla niin ei voi (=osaa) ajaa. Ja tämän vuoksi isä köröttelee. Jos ei suostu menemään lääkärille niin tuskin autoiluakaan tuosta vain lopettaa.

Vierailija

Niin, kyllä tällaiset vanhat jäärät (anteeksi nyt, oma isäni on samanlainen) pitäisi ehdottomasti saada pois liikenteestä. Joskus voi kuitenkin käydä niin, kuten eräälle tuttavalleni, että kun lääkäri/poliisi määräsivät ajokortin pois ja sukulaiset takavarikoivat auton avaimet, pappa painui autokauppaan, osti uuden auton ja ajeli ilman korttia.
Mitä tuohon perintöön tulee, pidetään peukkuja että äijät elävät vielä pari päivää; perintövero kevenee/uudistuu 1.1.2008.

Vierailija
re
Isäni (hieman vaille 70-vuotias) potee toisinaan aika rajuista ja lamaannuttavista sydämen rytmihäiriöistä. Ukko ajaa autollaan, saa häiriön ja äiti joutuu tarttumaan pelkääjän paikalta rattiin, eli äijä on ihan kuutamolla kun sydän hakkaa kuten haluaa. Hän myös tekee lumitöitä ja pitää rintaansa. On myös kieltänyt kertomasta ongelmasta kellekään, tämähän on sydänvaivaisille perinteistä jo.

Kieltäytyy mokoma menemästä lääkärille. Sai jokunen vuosi sitten jotain lääkettä joka vei toimintakyvyn ja kunnon eikä suostu sitä ottamaan enää. Hänellä on verenpaine lääkityksen vuoksi alhainen ja kunto ikäisekseen hyä. Kyse ei mielestäni ole ollut kertaakaan infarktista mutta hieman huolestuttaa. Toki perintö tekee minulle, asuntolainaiselle hyvää mutta jos nyt ei heti kuolisi ja tämän vuoksi kysyn neuvoa. Eli mitä ihmettä on odotettavissa ja mitä pitäisi tehdä? Luulen, että häiriöt pahentavat osaltaan tilannetta ja infarkti on odotettavissa lähiaikoina. Ei mukava juttu laisinkaan.

PS. Itse olen nappaillut moderneja beta-salpaajia huvikseni vähentääkseni sydämen rasitusta, ilmeisesti sukurasituksen takia touhu kannattaa?

Kannattaa niellä asperiinia pieninä annoksina, täältä löytyy asia aika hyvin selitettynä, http://fi.wikipedia.org/wiki/kammiotakykardia

Vierailija
re
Isäni (hieman vaille 70-vuotias) potee toisinaan aika rajuista ja lamaannuttavista sydämen rytmihäiriöistä. Ukko ajaa autollaan, saa häiriön ja äiti joutuu tarttumaan pelkääjän paikalta rattiin, eli äijä on ihan kuutamolla kun sydän hakkaa kuten haluaa.

Mulla oli samanlaisia kohtauksia jo alta 3-kymppisenä. Pari kertaa moottoritiellä oli voltit aika lähellä. Syynä oli rintarangan nikamalukot. Kaliumin ja/tai natriumin puutos (=suolanpuutos) voi olla myös osasyynä, hyvin yleistä ihmisillä nykyään.

Timo Vihersaari, Lääketieteellisen biokemian ja molekyylibiologian asiantuntija: ”Kaliumin puutostilan saa tavallinen terve ihminen helposti. Sitä vaan ei yleisesti tiedetä."
http://users.utu.fi/timvih/terveys2.php

Minna Koivikko, OYS/Oulun yliopisto, Sisätautien klinikka: ”Hyponatremia (natriumin puutos) on tavallisin sairaalapotilaiden elektrolyyttihäiriö. "
http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/030403.htm

Vierailija

Tuossa iässä ne kyllä todennäköisemmin johtuvat ihan sydämestä.

Omalla isälläni oli myös rytmihäiriöitä, vielä niin, että rytmi jouduttiin sairaalassa kääntämään. Nyt hoitona on marevan ja beetasalpaaja ja mies on täysin kunnossa.

Vierailija
parantunut

Mulla oli samanlaisia kohtauksia jo alta 3-kymppisenä. Syynä oli rintarangan nikamalukot.

Mistä niin päättelet?

Vierailija
fenomenologi
parantunut

Mulla oli samanlaisia kohtauksia jo alta 3-kymppisenä. Syynä oli rintarangan nikamalukot.

Mistä niin päättelet?

Siis että oli samanlaisia kohtauksia vai että mikä oli niihin syynä?

Syy: Koska joka kerta kun ne lukot avattiin kiropraktikolla tai naprapaatilla, niin rinnan ahdistus poistui, hengitys helpottui ja selän/niskan lihakset rentoutui ja muljahdukset pysyi poissa päivän tai pari, mutta tuli pian takaisin koska eivät osanneet lantiota korjata. Samoja oireita-sama syy on ollut monilla muillakin.

Virallisessa kiropraktiikassa hyvin tiedetään ns. "keuhkonikaman" lukon vaikutus hengitykseen ja sen tai muiden lukkojen yhteys sydämen muljahteluihin. En ole sen tarkemmin miettinyt/kysellyt mitkä ne nikamat täsmälleen on ja ovatko ne lukot suoraan siinä syynä vai lukkojen aiheuttamien syvien lihasten jumitus, joka voisi hermoja puristaa.

Näin kertoo eräs tunnettu kiropraktikko:
"Toimintahäiriöt rangan alueella saattavat matkia erilaisia sisäelinvaivoja. Puhutaan reflekseistä (somatovisceral reflexes), joissa selän alueen toimintahäiriö voi säteillä tai tuntua jonkin sisäelimen alueella niin, että potilas ajattelee kärsivänsä esimerkiksi sydän-, keuhko- tai vatsavaivasta. "
http://dckiropraktikko.net/ongelmat.html

Ihan peruskamaa jopa OMT-fysioille, naprapaateille , osteopaateilleja DC kiropraktikoille. Vain lääketiede ei tuota tunnu ymmärtävän. Se on surullista potilaiden kannalta.

Vierailija
parantunut
fenomenologi
parantunut

Mistä niin päättelet?

Siis että oli samanlaisia kohtauksia vai että mikä oli niihin syynä?

Syy: Koska joka kerta kun ne lukot avattiin kiropraktikolla tai naprapaatilla, niin rinnan ahdistus poistui, hengitys helpottui ja selän/niskan lihakset rentoutui ja muljahdukset pysyi poissa päivän tai pari, mutta tuli pian takaisin koska eivät osanneet lantiota korjata. Samoja oireita-sama syy on ollut monilla muillakin.

Virallisessa kiropraktiikassa hyvin tiedetään ns. "keuhkonikaman" lukon vaikutus hengitykseen ja sen tai muiden lukkojen yhteys sydämen muljahteluihin. En ole sen tarkemmin miettinyt/kysellyt mitkä ne nikamat täsmälleen on ja ovatko ne lukot suoraan siinä syynä vai lukkojen aiheuttamien syvien lihasten jumitus, joka voisi hermoja puristaa.

Näin kertoo eräs tunnettu kiropraktikko:
"Toimintahäiriöt rangan alueella saattavat matkia erilaisia sisäelinvaivoja. Puhutaan reflekseistä (somatovisceral reflexes), joissa selän alueen toimintahäiriö voi säteillä tai tuntua jonkin sisäelimen alueella niin, että potilas ajattelee kärsivänsä esimerkiksi sydän-, keuhko- tai vatsavaivasta. "
http://dckiropraktikko.net/ongelmat.html

Ihan peruskamaa jopa OMT-fysioille, naprapaateille , osteopaateilleja DC kiropraktikoille. Vain lääketiede ei tuota tunnu ymmärtävän. Se on surullista potilaiden kannalta.

Kyllä kammiolisälyönnit johtuvat ihan sydämestä, tavallisesti oikean kammion yläosan toimintahäiriöstä.
Stressi on varmasti suurin syy kammiolisälyöntien lisääntymiseen, rintarangalla tai lantion vinoudella ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Jos muljahtelu vaivaa, sitä voidaan hoitaa beeta- tai kalsiumsalpaajien avulla.
Miksi joka viestisi lopussa kerrot mitä lääketiede ei ymmärrä, ensin kuviteltuasi että itse ymmärrät, siltikin vaikka et viestiesi perusteella ymmärrä juuri mitään mistään.

Vierailija
fenomenologi

Kyllä kammiolisälyönnit johtuvat ihan sydämestä, tavallisesti oikean kammion yläosan toimintahäiriöstä.

Kyse on vain siitä mihin tieteen haaraan uskoo.

fenomenologi
Stressi on varmasti suurin syy kammiolisälyöntien lisääntymiseen, rintarangalla tai lantion vinoudella ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Kumoat siis koko kiropraktiikka-alan? Samoin myös OMT-fysioterapian, osteopatian ja naprapatian? Tuosta noin vain?

fenomenologi

Muitakin keinoja on. Hoidetaan se syy, eikä lääkityksella lamaannuteta oiretta. Samaa mieltä ovat huippu-urheilijat jotka mielummin käyvät niksauttajalla kuin ottavat lääkettä.

fenomenologi
Miksi joka viestisi lopussa kerrot mitä lääketiede ei ymmärrä, ensin kuviteltuasi että itse ymmärrät, siltikin vaikka et viestiesi perusteella ymmärrä juuri mitään mistään.

Kyllä manuaalinen lääketiede ymmärtää nämä asiat. Kysy vaikka Suomen ortopedisen manuaalisen lääketieteen yhdistykseltä. Siellä on lääkäreitäkin, eikun fysiatreja. Onko fysiatrit muuten lääketieteen edustajia mielestäsi? Niiltä on ainakin lääkärin oikeuksia yritetty viedä pois, eli osa lääkäreistä uskoo, ettei fysiatrit ole lääkäreitä vaikka titteli olisikin "fysiatrian erikoislääkäri". Yhtään fysiatrian professoriakaan ei liene Suomessa, eli taitaa olla häviävä osaamisala ja niksauttelijat tulevat tilalle...

Vierailija
parantunut
fenomenologi

Kyse on vain siitä mihin tieteen haaraan uskoo.

fenomenologi

Kumoat siis koko kiropraktiikka-alan? Samoin myös OMT-fysioterapian, osteopatian ja naprapatian? Tuosta noin vain?

fenomenologi

Muitakin keinoja on. Hoidetaan se syy, eikä lääkityksella lamaannuteta oiretta.

fenomenologi

Kyllä manuaalinen lääketiede ymmärtää nämä asiat. Kysy vaikka Suomen ortopedisen manuaalisen lääketieteen yhdistykseltä.

Ei kai kukaan mitään kumoa jos kertoo mistä muljahtelut johtuvat, kyllähän syykin voidaan hoitaa esim. ablaatiolla, siihen ei kuitenkaan ole muuten terveessä sydämessä tarvetta.

Vierailija
parantunut

Onko ohjeesi siis se, että jos ihmisellä on toimintakykyä haittaavia rytmihäiriöitä (rytmihäiriöitähän nyt on jokaisella monta kertaa päivässä), niin hänen ei kannata mennä lääkäriin, vaan vaikkapa fysioterapeutille?

Miten fysioterapeutti muuten muuttaa väärän rytmin?

Vierailija

Ehkä pitäisi mennä lääkäriin? Itse en omalle isälleni epäröisi pitää moraalisaarnaa jos jatkaa sairaana ajamista. Jos ei ole ajokykyinen niin ei pidä ajaa.

Vierailija
Lazlo
parantunut

Onko ohjeesi siis se, että jos ihmisellä on toimintakykyä haittaavia rytmihäiriöitä (rytmihäiriöitähän nyt on jokaisella monta kertaa päivässä), niin hänen ei kannata mennä lääkäriin, vaan vaikkapa fysioterapeutille?

Miten fysioterapeutti muuten muuttaa väärän rytmin?

Aika rasittava tapaus tämä parantunut, uskoo että joka vaiva johtuu selkärangasta vaikka ei tiedä lääketieteestä ilmeisesti mitään.
Onkohan kyseessä puoskari jouko holma ahtialan slummista lahdesta?

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
re
Isäni (hieman vaille 70-vuotias) potee toisinaan aika rajuista ja lamaannuttavista sydämen rytmihäiriöistä...

Voimakkaasti oireisen rytmihäiriötuntemuksen, rintakivun ja hengenahdistuksen taustalla on tuossa ikäryhmässä usein potentiaalisesti henkeä uhkaava tila, jonka etiologialla ei ole mitään tekemistä "nikamalukkojen" ja/tai "-subluksaatioiden" kanssa. Niitä on syytä diagnosoida ja hoitaa asiaan perehtynyt lääkäri (yleensä sisätautispesialisti tai kardiologi), ei hyvinvointi- ja viihdepalveluita tarjoava puoskari, joita nimim. "parantunut" tällä palstalla edustaa.

"between the click of the light; and the start; of a dream"

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat