Miten saan netti-huijarilta rahat takaisin?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ostin eräästä netti-firmasta noin 100€ arvoisin tuotteen. Kyseistä tuotetta ei koskaan tullut ja tein asiasta rikosilmoituksen. (kyseisellä henkilöllä/firmalla myös muista vastaavia petoksia)
Nyt on noin kaksi vuotta asiasta kulunut ja sain poliisilta soiton että haluanko että kyseistä henkilöä rangaistaan rikosesta, vastasin että tottakai.
Nyt haluaisin myöskin ne rahat takaisin, mitenköhän pitäisi edetä?
Rahaa lakimieheen ei ole ja ilmeisesti mun pitäisi kuitenkin viedä asia käräjille, vai miten?
Miten käräjille vieminen tapahtuu?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Hankit kaupunkisi oikeusaputoimistosta maksuttoman oikeusapumiehen.
Sitä haetaan oikeusaputoimistosta josta saat kaavakkeet joissa kysytään varallisuuttasi. Oma taannoinen kokemus on että juttu pitäisi olla jo käräjälistalla eli juttu tulossa .

Omavastuu taisi olla 35 euroa, riippuu tuloista.
Jos poliisi on soittanut ja kysynyt rangaistusvaatimusta niin ilmeisesti nuo paperit on saatava asian eteenpäin viemiseksi.
Onko ko. juttu menossa poliisin toimesta syyttäjälle?

Jos haluat rahat takaisin, kai sinulla on tiliotetta (saat myös pankista sellaisen vartavasten maksua vastaan) tms. josta suoritus käy ilmi?
Jos olet maksanut käteisellä etkä saanut kuittia niin sitten on rahat menneet.

Minkäs olit ollut ostavinasi?
Lämpölampun vai ?

Vierailija
Kuukkeli
Hankit kaupunkisi oikeusaputoimistosta maksuttoman oikeusapumiehen.
Omavastuu taisi olla 35 euroa, riippuu tuloista.
Jos poliisi on soittanut ja kysynyt rangaistusvaatimusta niin ilmeisesti nuo paperit on saatava asian eteenpäin viemiseksi.
Onko ko. juttu menossa poliisin toimesta syyttäjälle eli juttu tulossa?

On kai...

Kuukkeli

Jos haluat rahat takaisin, kai sinulla on tiliotetta (saat myös pankista sellaisen vartavasten maksua vastaan) josta suoritus käy ilmi?

Tililtä on maksettu.

Paljonkohan koko prosessi tulee mulle kaikkinensa maksamaan?
Voinko hoitaa asian ilman oikeusaputoimistoa?

Ketuttaa tollaiset kusipäät jotka tekee pikku petoksia ja saa kiini jäädessään vain pelkän sakon, koska kukaan petetyistä ei lähde pikkurahan takia taistelemaan pyrökratian kanssa...

Vierailija
Syfilis

Tililtä on maksettu.

Paljonkohan koko prosessi tulee mulle kaikkinensa maksamaan?
Voinko hoitaa asian ilman oikeusaputoimistoa?

Kyllä kai...
Yleensä jos tuollaisia tapauksia on paljon samassa jutussa niin yhteinen asianajajakin voi kaikkia edustaa.
On ehkä parempi että kysyt vaikka Finlexistä tai soitat jollekin neuvonantajalle, kuinka tuon lakimiehen kanssa on. Mikään pakollinenhan se ei tietysti ole ole, ainakaan tuollaisissa jutuissa.

http://www.uhri-info.fi/aluksi.html

Tuossa tietysti on kuinka uhrit vähättelevät asiaa eikä niin pientä sellaista ole etteikö lakimiestä kannattaisi ottaa...
Noin ajattelee tietysti vain lakimies .

(Jaa, tuo onkin turkulaisten sivu...)

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Onko tämäkin tilanne, jossa ryhmäkanne voisi tepsiä yksittäisten petettyjen kunkin erikseen nostamia syytteitä paremmin? (Tunnen lakia vain ylimalkaisesti. En ole siis lainkaan varma siitä, voiko ryhmäkannetta käyttää korvauksien saamiseksi rikosprosessissa.)
Pienpetettyjen kannalta on turhauttavaa juuri se, että rikosoikeudellisesti kiistattomissa tapauksissa ei tuomion myötä herukaan uhrin kannalta tärkeintä tulosta eli kärsityn tappion korvausta. Rikoksentekijän saama rangaistus tietysti osoittaa asianomistajan olleen oikessa tuomarin ja lautamiestenkin mielestä mutta aineellisia menetyksiä ei syyllistä hutkien korvata. Monet rikollisethan osoittautuvat tuomion hetkellä varattomiksi...

Ryhmäkanteen käyttöönoton myötä yksittäiseltä petetyltä edellytetty panos jutun ratkaisemiseksi pienenisi, ja selkeää näyttöäkin saataisiin todennäköisesti enemmän usealta uhrilta kuin vain yhtä tapausta tutkien. Lisäksi yksittäisenä tekona syyttäjästä tai etenkin puolustusasianajajasta mitättömältä tuntuva juttu kasvaisi todellisiin mittoihinsa, jos yksittäisen lievän petoksen uhrien suuri lukumäärä tulisi ilmi.

Vierailija
tiäremiäs
Jos poliisi on kysynyt sinulta, niin rikollinen on saatu kiinni. Oikeuteen menee niin eiköhän rupea sieltä päin tulemaan tietoa sinulle.

Saat varmaan korvauksiakin ainakin sen 100 euroa.

Eipä taida tulla...
Mulla on aikaisemmin käyny niin että pari kriminaalia teki ilkivaltaa autolle ja kun ne jäi kiinni, ni ite en saanu penniäkään.
Syyttäjä syytti vain ilkivallasta ja ei käsitelly korvausasiaa ollenkaan.

Suomessa jos haluaa korvauksia näistä pienistä rikoksista ni pitää ilmeisesti viedä asia uudestaan käräjille siitä korvauksesta, koska itse rikosoikeudenkäynnissä niitä ei käsitellä. (mikä on mielestäni täysin käsittämätöntä)

Vierailija

Mutta eikös tässä nimenomaisessa tapauksessa nyt kyse olekin siitä että olet todistettavasti suorittanut maksun tuotteesta jota ei sitten tullutkaan?

Joissakin tapauksissa korvausta voinee hakea valtionkonttorista?

Vierailija
Kuukkeli
Mutta eikös tässä nimenomaisessa tapauksessa nyt kyse olekin siitä että olet todistettavasti suorittanut maksun tuotteesta jota ei sitten tullutkaan?

Joissakin tapauksissa korvausta voinee hakea valtionkonttorista?

Joo tässä tapauksessa kyse on nimenomaan siitä että tilasin ja maksoin tuotteen jota en saanut. Homma on korvausta lukuunottamatta selvä, kaveri on tunnustanut jne.

Toi auton ilkivalta-homma on eri tapaus ja tällä kertaa olen korvaus-asiaa ajamassa eteenpäin. Pitäähän noi yhteiskunnan loiset saada vastuuseen myöskin korvauksien muodossa!
Olisin ajanut myöskin edellistä asiaa teenpäin, mutta kyseinen auto ei ollut omissa nimissäni, joten en voinut sitä tehdä ja siten jäi sukulaiselta korvaukset saamatta.

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007
Syfilis
Ostin eräästä netti-firmasta noin 100€ arvoisin tuotteen. Kyseistä tuotetta ei koskaan tullut ja tein asiasta rikosilmoituksen. (kyseisellä henkilöllä/firmalla myös muista vastaavia petoksia)
Nyt on noin kaksi vuotta asiasta kulunut ja sain poliisilta soiton että haluanko että kyseistä henkilöä rangaistaan rikosesta, vastasin että tottakai.
Nyt haluaisin myöskin ne rahat takaisin, mitenköhän pitäisi edetä?
Rahaa lakimieheen ei ole ja ilmeisesti mun pitäisi kuitenkin viedä asia käräjille, vai miten?

Lähetä mulle 50 euroa tilinsiirto maksua varnen niin lähetän sinulle 100 euroa. Olen tienannut sievoiset summat kun olen tehnyt noin moniin kirjeisiin mitä minulle on tullut, ja nyt aattelin tehdä vastaavaa kun fynaa on niin paljon ettei meinaa mahtua pankkitilillekkään.

Olen fiksu ja älykäs!

Vierailija

Minun mielestäni 100 € on kuitenkin sen verran vähäinen summa, että sen eteen ei kovin paljon kannata käräjiä alkaa käymään, koska tuon tason huijarit ovat useinmiten maksukyvyttömiä. Aikaa ja energiaa kuluu vain hukkaan, vaikka juridisesti voittaisitkin jutun; rahojasi et saa takaisin, mutta sviduddaa vain pitemmän aikaa.
Käräjäoikeuksissa on helposti 1-2 vuoden jonot, koska vakavammat tapaukset menevät aina 100 €:n juttujen edelle. Kannattaa ottaa asiasta opiksi ja olla jatkossa varovaisempi.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26834
Liittynyt16.3.2005
Syfilis

Ehkä sitä kannattaisi kysyä käräjäoikeudesta, kai ne jonkun lapun käskevät täyttää ja maksun maksaa. Ei mikään pakota käyttämään lakimiestä, mutta jos häviät jutun, niin joudut maksamaan vihollisesi lakimiehen palkkion. Tuollaisen jutun häviäminen lienee epätodennäköistä, mutta toisaalta ei se niin kauhena harvinaista ole, että joku ketku lakimies löytää jonkun muotoseikan, jonka täyttämättä jääminen vapauttaa rikollisen. Normaalijärki ja yleinen oikeudenmukaisuus loistavat poissaolollaan byrokraattisessa ja monimutkaisessa oikeusjärjestelmässä. Kun taas toisaalta on todennäköistä, että nettihuijari on muuhunkin rikolisuuteen tapiuvainen ja ennestään ulosottovelkojen rasittama varaton, tuskin saat rahojasi koskaan. Ei tuossa siis voi kun menettää, mutta jos periaatteen vuoksi haluat nähdä vaivan, niin käväise käräjäoikeuden kansliassa kysymässä miten oikeusjuttu pannaan vireille.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

kantaja voittaa juttunsa mutta vastaaja on niin varaton, ettei pysty maksamaan edes tuomittuja oikeudenkäyntikuluja - omiaan saati kantajan - niin joutuuko kantaja kärsimään oikeudenkäyntikulujen tappiot kukkarossaan tai pankkitilillään?
Jos näin on asiain laita, niin ehkä oikeusjutun nostamista ajattelevan kannattaa selvittää vastapuolen varallisuus ennen kuin rupeaa esimerkiksi rahojaan tai kunniaansa lakiteitse peräämään.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Syfilis

Miksi siinä kaksi vuotta meni?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26834
Liittynyt16.3.2005
Piru Naiseksi
kantaja voittaa juttunsa mutta vastaaja on niin varaton, ettei pysty maksamaan edes tuomittuja oikeudenkäyntikuluja - omiaan saati kantajan - niin joutuuko kantaja kärsimään oikeudenkäyntikulujen tappiot kukkarossaan tai pankkitilillään?

Käsittääkseni kyllä. Lakimies ottaa aina omansa ja laskuttaa kantajaa, ja tämä sitten joko saa tai ei saa itselleen kuuluvia korvauksia syylliseltä.

Jos näin on asiain laita, niin ehkä oikeusjutun nostamista ajattelevan kannattaa selvittää vastapuolen varallisuus ennen kuin rupeaa esimerkiksi rahojaan tai kunniaansa lakiteitse peräämään.

Parempi on selvittää. Kyllä noissa oikeusjutuissa on niin paljon pieleenmenomahdollisuuksia, että niitä kannattaa välttää viimeiseen asti. Tämä maan lainsäädäntö on tehty ennen kaikkea suojelemaan ärsyttäviä pikkurikollisia ja isoja rötösherroja, ja kuppaamaan töitä tekevää keskiluokkaa

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat