Lapsen matemaattinen kehitys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minkä ikäinen lapsi osaa vastata tällaiseen, näillä sanoilla esitettyyn kolmeosaiseen tehtävään:

1) Neljä ihmistä, kaksi aikuista (vanhemmat) ja kaksi lasta ovat kotona. Lapselta kysytään: "monta aikuista ja monta lasta kotona on?"

2) Seuraavaksi kysytään: "jos mummo tulee kylään, niin monta aikuista ja monta lasta kotona on sen jälkeen?"

3) Ja lopuksi kysytään: "jos vaari tulee vielä lisäksi kylään, niin monta aikuista ja monta lasta kotona on sen jälkeen?"

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Olisikohan kyseessä henkilökohtainen kysymys? En sitten tiedä kuinka tasaisesti lapset kehittyy osaamaan vähennyslaskut ja muut, kun itse opettelin moiset laskutoimitukset täysin oma-alotteisesti ennen kouluikää.
Joku asiasta tietävä saaneen kertoa faktapohjaista tietoa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Meillä kolmivuotiaat suoriutuisivat pienellä tuurilla ensimmäisestä kohdasta. Kaksi on sattuneesta syystä kaksosille tärkeä lukumäärä. Nuo muut eivät onnistu.

Vierailija

Koulu alkaa tosiaan 6-7 vuoden iässä. Sitä ennen lapset ovat sen varassa, mitä koulutusta sattuvat saamaan taikka oma-aloitteisesti opettelevat. Vanhemmilla on suuri rooli, jos ei opettajina niin ainakin esimerkin antajina. Esimerkiksi Mozart 3-vuotiaana meni pimputtamaan pianoa, kun vanhemmatkin pimputtivat, ja siitä se sitten lähti.

Vierailija

Hyvä esikuva on ratkaisevassa tekijässä mm. opetuksessa. Kaikillehan on tuttua 3-5 vuotiaat lapset jotka aina ihastuksissaa seuraavat 15 vuotiaiden tekemisiä ja pitävät niitä "maailman parhaina juttuina".
Naapurin 5 vuotias lapsi tuli juttelemaan ja sitten päädyin opettamaan sille kerto, vähennys ja plus laskua oppi n. 10 minuutissa yksinkertaisia tehtäviä.

Vierailija

Meidän neljävuotias osaa, mutta täytyy toistaa kysymyksiä. Tosin meni hetki miettiessä, mikä luku se oli, kun on neljä sormea pystyssä. Kolmevuotias ei osannut.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Kysymys on huonosti asetettu, sillä mummo ja vaari eivät ole kotona.

Voi olla että tarpeeksi pieni lapsi (joka kuitenkin hallitsee kodin käsitteen) näkee tämän laskemattakin...

Toisaalta, kysymyksen voi nähdä niinkin että kysytään, kuinka paljon populaa on alkuperäisten aikuisten ja lasten kodissa.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija
Serotonin2
Minkä ikäinen lapsi osaa vastata tällaiseen, näillä sanoilla esitettyyn kolmeosaiseen tehtävään:

1) Neljä ihmistä, kaksi aikuista (vanhemmat) ja kaksi lasta ovat kotona. Lapselta kysytään: "monta aikuista ja monta lasta kotona on?"

2) Seuraavaksi kysytään: "jos mummo tulee kylään, niin monta aikuista ja monta lasta kotona on sen jälkeen?"

3) Ja lopuksi kysytään: "jos vaari tulee vielä lisäksi kylään, niin monta aikuista ja monta lasta kotona on sen jälkeen?"

Kysymyksessä piilee kompa!, niin mummo kuin vaarikaan eivät ole aikuisia.

(hedelmillähän vastaus voisi olla että 2 omenaa, 2 päärynää, mustikka ja mansikka, kun kysytään että kuinka monta omenaa on pöydällä).

Vierailija

Olisin tässä asiassa Dredexin kanssa samoilla linjoilla, eli alle kouluikäisten lasten suhteen vanhempien tekemisillä on ratkaiseva merkitys. Esim. oma esikoislapseni oppi lukemaan jo 4-vuotiaana, vaikka lukemista ei hänelle nimenomaisesti opetettu. Hänelle vain luettiin satukirjoja mahdottoman paljon, koska naapureissa ei ollut ikätovereita joiden kanssa leikkiä.
Kyllä kolme/nelivuotiaat osaavat avaajan kysymyksiin vastata, mikäli heidän kanssaan on luettu ja laskettu yksinkertaisia tehtäviä.

Vierailija

Mitä matemaattinen ajattelu oikeastaan on ja miten sen kehittymistä voisi edistää?

Omassa koulussani silloin ammoin vallitsi vahva käsitys, etteivät tytöt voi oppia matematiikkaa. Matikanmaikat kiusasivat tyttöjä tunneilla, jos joku meistä yritti osata, niinpä pitkää matikkaa ei lukenut tytöistä kuin kaikkein kovaluontoisimmat Semmoinen haava sieluun jäi, että vieläkin kirveltää.

Ehkä siksi minulle äitinä oli ihan naurettavan tärkeää, että Mukulat suoriutuvat hyvin matikasta. Noin kolmivuotiaina he halusivatkin laskea ihan kaikkea, ja minähän laadin loputtomiin leikkejä aiheesta.

Montako kissaa kuvassa on? Montako mustaa kissaa? Kumpia on enemmän traktoreita vai autoja? Millä peikolla on vähiten hampaita?

Mutulla menin: mekaanisen laskemisen lisäksi koetin opettaa erilaisia ryhmittelytapoja ja vertailuja.En vielä tähän päivään ole löytänyt kasvatuskirjoista ohjeita matemaattisen kehityksen edistämisksi, vaikka kielenkehitykseen annetaan vinkkejä jo äitiysneuvolassa.

Rulettaako vanha asenne edelleen: koska naiset hoitavat lapset ja matikka ei kuulu tytöille, ei heidn äiteinäkään pidä siitä mitään tietämän vaan jättää nämä asiat miesten opetettavaksi. Kuten seisten pissiminen, sahaaminen ja tappeleminen

Vierailija

Mikä ihmeen telepatiatason rakkaus minulla on tuon Mummon suhteen; tämä ei ole eka kerta kun olen samalla minuutilla saman aiheen kimpussa hänen kanssaan.

Vierailija

No, tuohon Mummon kysymykseen vastaisin, että mitä varhaisemmalla iällä opettaminen tai ohjaaminen matematiikkaan, tai mihin tahansa asiaan, aloitetaan, sitä paremmat edellytykset niin tyttöjen kuin poikienkin osaamisen kehitykselle ovat olemassa.
Aivan pienten lasten 2-4-vuotiaiden oppimiskykyä usein aliarvioidaan, vaikka juuri tuossa iässä he imevät oppia kuin pesusieni vettä. Matematiikkaa voisi harjoittaa (kuten Mummo kirjoitti) laskemalla vaikka sammakoita, hiiriä tai akuankkoja; mitä tahansa lapsen sielunelämää lähellä olevia asioita.

Vierailija

Kyseessä oli tosiaan siinä mielessä henkilökohtainen kysymys, että kyseinen keskustelu käytiin pari päivää sitten meidän 3v2kk tytön kanssa. Laskemista (yy, kaa, koo, nee...) on harjoiteltu mutta yhteen- ja vähennyslaskua ei sinänsä olla käsitelty. Olen sitten tuon jälkeen esittänyt vastaavanlaisia kysymyksia, kuten tilanteessa, jossa lautasella on viisi omenanpalasta kysyin, että jos minä otan niistä kaksi, niin monta hänelle jää ja vastaukset on lähes aina oikein... väsyneenä huonommin mutta virkeänä oikeastaan joka kerta. Niin joo, ja unohdin ekasta viestistäni, että kysymyssarja jatkui vielä yhdellä kysymyksellä: "entä sitten, kun mummo ja vaari lähtevät kotiin, niin monta ihmistä jää?" Tähänkin tuli oikea vastaus.

Aloin sitten pohtimaan, että mitä kaikkia ominaisuuksia tuon osaamiseen tarvitaan ja tuntuisi siltä, että noita ei ihan tuon ikäisenä vielä pitäisi osata. Ainakin pitää hallita numerot, laskeminen, yhteen ja vähennyslasku, abstrakti ajattelu, määrien pysyvyys.

Ja joo joo, jokainen vanhempi pitää lastaan nerona, täydellisenä, parempana kuin muut, jne. mutta se ei ole tässä ideana vaan enemmän kiinnostaa ihan tieteelliseltä pohjalta ymmärtää enemmän lapsen matemaattisen ja muunkin kehityksen eri vaiheita ja sitä mitä perus/fyysisiä ominaisuuksia tarvitaan mihinkin kykyyn.

Vierailija

Juu, mutta luulen, että mekaanisen laskemisen lisäksi pitää tukea muutakin. Sanovathan, että koulun "matikka" ei ole ollenkaan sama asia kuin matemaattinen ajattelu, mitä yliopistomatematiikka on.

Olo on ihan kuin analfabeetillä, joka on kuullut maailmankirjallisuudesta

Pitäiskös kinuta Ruukilta juttu aiheesta?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat